F
Fruentimber
Diskussionen uppstod efter uttalandet att personen tränar för tävling och då får den andra hunden ligga ensam i bilen i timmar.
Så hur ska man tolka det annat än att tävlingshunden körs på max i timmar?
När man tränar för tävling kör man knappast hunden på halvfart. Det bryter snarare ned än bygger upp och finns ingen som helst mening med. En känd bruksprofil sa en gång "Jag kräver 100% fokus av min hund och det minsta jag kan göra då är att ge 100% fokus tillbaka. Kör man inte hunden torde den alltså ligga i bilen och då är inte den andra hunden ensam.
Allmänlydnad och liknande är en annan sak och där kan man mycket väl hålla på någon timme eller två. Där krävs inte samma intensitet.
Tack för att du dumförklarar mindre kompententa förare som inte är på din nivå. Ja, jag tränar för tävling. Ja, timmarna går åt. Det betyder inte att jag råkör min corgi (som uppenbarligen inte klarar av det) flera timmar om dagen. Det är timmar som är utspridda per vecka i allmänlydnad, momentträning, kurser och instruktörshund. Ber om ursäkt att min kompetens som förare uppenbarligen påverkar min hund så pass att han inte skulle kunna ge 100% när jag ber om det (något han iofs alltid gör). Ber om ursäkt att jag önskar motionera honom mer än 3 kilometer om dagen (för det klarar han sig minsann på, menar du, som aldrig träffat honom). Jag är tydligen helt inkompetent som inte kör samma upplägg som du.