Sv: Chicago Z

en hingst som ej kan läggas på vad som helst givetvis, men kan bara hålla med föregående talare om att han hoppar suveränt. Ger sken av att tycka det är oerhört lätt och dessutom roligt att hoppa. Under bruksprovet fick han dock omdömet att landa ngt tungt, vilket jag ställer mig lite frågande till, speciellt då det fanns ett par andra prestationshingstar som definivt landar tyngre i mitt tycke.

Kan någon som har eller rider en Chicago Z avkomma berätta om ridbarheten.har han nedärvt bra lynne? Vilken kvalite på gångarterna?

Har en Chicago Z (e Cathago-Anart). Han är född -07 och gick treårstestet i fjol. Löshoppade 8-9 och fick 887 på gångarterna (trots att jag tycker galoppen är hans bästa :) ). Han har ett psyke av guld. Han rör sig riktigt bra och i bra balans. Han är känslig och lyhörd. Han är utseendemässigt relativt lik sin far men har inte ärvt några veka bakkotor som det diskuterats mycket och länge om. Som jag brukar säga, det finns ju ett sto bakom varje avkomma också!! Idag är han mätt till 165 cm och han är fortfarande lite överbyggd med någon centimeter. Han var 162 med lite vilja på treårstestet och jag blev lite orolig-men har verkar växa sent och håller även på att växa i kroppen nu, har varit lite gänglig.

Har precis börjat hoppa honom uppsuttet och han gör det väldigt enkelt för sig, idag har vi hoppat vita häckar och blåa vattentunnor och det gör han utan att bli förskräckt. Lite vingel blir det förståss!!

Som du förstår är jag väldigt nöjd med min Chicago-kille! ;)

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 381
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 482
Senast: ildiko
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 566
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv