Chiapudding- är det verkligen gott?

Man behöver inte dra vidriga paralleller för att någon frågar. Man kan säga att nej, det var inget för mig istället. Det är normalt hyfs.
Och jag tycker att du är lite larvig. Det är inte så hyfsat att läxa upp någon sådär heller. Uppmana hen att skämmas osv. Jag studsade till betydligt mer av ditt inlägg och funderade över vad du hade för konstiga issues med sperma.

Såklart tråkigt med dina matbekymmer men du kan ju inte ställa krav på hur folk på internet beskriver mat liksom.

Jag blandar 3 tsk chiafrön med 2 dl laktosfri vaniljyoghurt, rör om en minut så att det inte blir klumpar och låter det stå i kylskåp i 15 minuter. Jag äter det till frukost och håller mig mätt i 4-5 timmar på det.

Chiafröna i sig smakar ingenting utan du måste blanda med något med en smak som du tycker om. Att blanda med vatten är nog ingen hit.
Jag blandar med vatten och älskar det:) kör tre teskedar och såpass mkt vatten att det går att dricka, tar det i bilen på väg till jobbet. Har börjat vara sugen tom:)

Alltså, vad är det som gör det där slemmigt? Är det att fröna sväller eller avger de något ämne som slemmar ihop det?

@deathslyna

Fröna sväller inte direkt men de avger något ämne som binder vatten och gör att det blir slemmigt och tjockt, som en pudding.

Kan förövrigt berätta att jag blev inspirerad av tråden och testade overnight oats två dagar i rad. Godare och mer mättande än chiapudding tycker jag.

Blandade 1 tsk chiafrön, 1 dl havregryn och 1,5 dl mandelmjölk. Kryddade (ena dagen kardemumma och kanel, andra dagen kokkos och vaniljpulver) och ställde i kylen med lock över natten. Serverade med banan första dagen och hallon andra.

Jag bryr mig aldrig om att lägga fröna i blöt utan tar dem direkt på keson/yoghurten tillsammans med kokoschips och hallon. Tuggar ordentligt. :d

Jag tillhör skaran som gillar chiapudding! Tycker att det utgör en lagom "innan jag måste rusa till bussen"-frukost; ganska mättande men utan att kännas tung och mäktig.

Jag brukar göra min pudding på 1 dl havredryck (har testat mandelmjölk också men föredrar havre), knappt två msk chiafrön och drygt en halv tesked vaniljpulver. Sen äter jag det ihop med tinade frysta blåbär. Känns nästan lite pannacotta-aktigt, tycker jag.

Men - det är viktigt att röra ihop det väldigt väl innan man ställer in det i kylen, tycker jag mig ha märkt. Slarvar man blir det gärna en enda rinnig sörja med till synes oidentifierbara klumpar i. Inte särskilt aptitligt.

Kan förövrigt berätta att jag blev inspirerad av tråden och testade overnight oats två dagar i rad. Godare och mer mättande än chiapudding tycker jag.

Blandade 1 tsk chiafrön, 1 dl havregryn och 1,5 dl mandelmjölk. Kryddade (ena dagen kardemumma och kanel, andra dagen kokkos och vaniljpulver) och ställde i kylen med lock över natten. Serverade med banan första dagen och hallon andra.

Jag blev också inspirerad och testar chiafrön för första gången nu. Är en smula känslig för vissa konsistenser, men tänkte att det här med havregryn lät intressant så jag gjorde en sån omgång i går kväll. Tog havremjölk istället för mandelmjölk. Äter med färsk mango. Gott! Jag behöver komma på nån lämplig frukost för vardagarna, när jag aldrig orkar gå upp tidigare "bara" för att äta frukost, utan äter när jag kommer till jobbet. Om jag gitter... Det här är ju väldigt lämpligt! Förbereda dagen innan och bara plocka med! Eller kanske till och med hinna äta innan jag åker ;)

Har testat, blir mätt om man gör på 3msk frö men håller mig inte ens mätt fram till morgonfikat (Frukost ca 6.30 och fika ca 9.00. Blir hungrig innan 08.30...). Tycker konsistens och så är okej men gillar inte att det klumpar sig, hur man än gör.

Just nu testar jag overnight oats och det går betydligt bättre än med ren chia. 1msk frö och 1dl gryn. Håller mig mätt och behöver bara ta typ en frukt till fikat. Skönt att bara ta den ur kylen på morgonen, slippa preppa en massa. Gillade den dock inte kylskåpskall så kör en liten stund i micro så den blir precis ljummen. Rör även en del för att smula grynen, upplever konsistensen som mjölig annars.

Gjorde en smoothie på blåbär och jordgubbar med någon dl vatten i, som jag rörde ner fröna i. Blåbärens egna fröiga konsistens dolde chiafröna rätt bra så konsistensen kändes ganska överkomlig. Provade med chokladhavremjölk och vill nog inte hålla med om att fröna är smakfria. :( eller så reagerarjag mest mot konsistensen, men misslyckades lite så en del är dundertjockt och resten rinnigt. Ska exprimemtera vidare framöver.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 374
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar