Chiapudding- är det verkligen gott?

"En anledning till varför Chiafrön har blivit en så populär källa till omega-3 är att de kan ätas som de är och de behöver inte krossas eller malas som t.ex. linfrön för att kunna tas upp av kroppen."

http://natur-eko.se/wp-content/uploads/2010/08/Chia_blad.pdf

Var tvungen att läsa på varifrån fröna kommer. Råkar någon ha en påse tillgänglig där det står var de är odlade?
Jag läste nyligen tvärt om, att man bör krossa fröna för att kunna tillgodogöra sig nyttigheterna + att de är väldigt energiika, så vill man gå ner i vikt ska man akta sig för att äta mer än 1 - 2 msk/dagligen. Hittar inte artikeln nu, kan ha varit på TV:n typ 4:ans morgonprogram.

Alltså, du får självklart tycka vad du vill men hur du kan skriva så och på så sätt förhindra att människor vågar prova denna fantastiska produkt, du borde verkligen skämmas. Du har nog aldrig fått i dig sperma ens av misstag om du kan se någon likhet. För någon likhet finns det absolut inte.
Men... oj?! Någon som inte mår bra idag?

Alltså, du får självklart tycka vad du vill men hur du kan skriva så och på så sätt förhindra att människor vågar prova denna fantastiska produkt, du borde verkligen skämmas. Du har nog aldrig fått i dig sperma ens av misstag om du kan se någon likhet. För någon likhet finns det absolut inte.

Fast jag måste hålla med. De är pyton.

Tack för alla svar! Jag ska testa med nån god smaksättning. Konsistensen gruvar jag mig inte för. Älskar potatisgrynsgröt och det är ju typ som att äta grodyngel (kan jag tänka mig!:D). Det är ju för övrigt världens godaste gröt. Mums!:d

De jag har hemma nu är odlade i Mexiko.
Hm, lite långt borta egentligen. Försöker ju minska antalet importerade varor hemma, med vissa undantag då som dotterns bananer och viss annan frukt ibland men jag är ändå lite nyfiken. Det där med pudding kan ju vara rätt spännande även efter att ha sett liknelsen :p jag gillar lite.. Slemmiga och udda konsistenser, om det nu är den konsistensen de har. Der verkar lite oklart.

Man kanske kan ha det till "speciella" dagar och därmed inte konsumera så mycket av det...

På min förpackning står dessvärre inte var de är odlade, men de är ekologiska i alla fall. Märke Healthwell.

Angående kaloriinnehåll så stämmer det att det är mycket kalorier per 100 gram MEN till en portion chiapudding används bara 1-2 msk frön vilket är 5-10 g. Det ger 26-52 kcal som kroppen möjligtvis kan ta upp om alla frön skulle krossas.

Efter graviditet och jul/nyår/fettisdag och i allmänhet överdrivet svullnade är det hög tid att börja tänka nyttigt och hitta bättre mellanmål än fikabröd etc. Det stora inne-mellanmålet just nu verkar ju vara chiapudding. Är det verkligen gott eller bara nyttig bukfylla?

Jag tycker om det! Men som fler skriver smakar själva fröna inte så mycket. Så hur slutresultatet blir beror på övrigt.

Jag brukar göra med Oatly Havredryck. Just bara för att den är lite sötare än vanlig mjölk. Och det tycker jag blir gott.
I det har jag också vanilj eller kakao.
Sen kör jag antingen frysta bär/frukt eller färsk frukt.

Just nu är jag inne i vaniljs-smak och fryst mango eller hallon. Eller kakao och banan.

Jag tycker man blir väldigt mätt och står sig länge på chiapudding. Det känns också skönt mot magen för mig som ofta har magkatarr. Det känns som det lindrar likt linfrön.

Att det inte är någon supermat som inte finns att finna likvärdigt näringsinnehåll är för mig självklart. Det har ju postats artiklar om att det är jämförbart med att äta lax och grönsaker ihop typ. Men jag får då iaf INTE i mig lax till frukost. ;)
Så jag äter gärna min chiapuddning till frukost.

Mina frön är förvisso importerade. Men jag köper eko och fairtrade av Kung Markatta som klimatkompenserar för alla transporter. Då känns det mindre dåligt för mig, som förvisso är lite för oinsatt.

Var tvungen att läsa på varifrån fröna kommer. Råkar någon ha en påse tillgänglig där det står var de är odlade?

"Superfruits" kommer från Mexico, den påsen jag har kommer från Argentina och jag har även sett märkt med bara Sydamerika. Kung Markattas kommer från Peru. Alla EU-ekogodkänt från icke-EU jordbruk.

Ja jag har extremt svårt för att äta och chiafrön var en av de 4 saker jag kunde äta. Jag hoppas att jag kan glömma din vidriga liknelse så att jag kan äta chiafrön igen.

Fast nu frågade ju TS om åsikter kring chiapudding - hade du förväntat dig enbart positiva svar? Om du har svårt för att äta och nu inte längre kan äta chiapudding för att någon drog en äcklig liknelse kanske det är lättare att hålla sig ifrån mattrådar. :up:

Efter graviditet och jul/nyår/fettisdag och i allmänhet överdrivet svullnade är det hög tid att börja tänka nyttigt och hitta bättre mellanmål än fikabröd etc. Det stora inne-mellanmålet just nu verkar ju vara chiapudding. Är det verkligen gott eller bara nyttig bukfylla?

Jag har hittills bara testat med kokosmjölk och rent vaniljpulver med blåbär, körsbär och ananas som tillbehör men kan instämma i kören om att det inte direkt var någon hit. Det blev verkligen som en konstig geléaktig sörja.

Sen var det ju det här med nyttigheten och den mest pålitliga källan jag hittat med en snabb googling är en artikel från Expressen. Där står det tydligt att kroppen inte kan tillgodogöra sig fröna hela, de åker ut på samma sätt de åkte in, samt att det är fel "typ" av omega 3.

Jaghar svårt för konsistensen men tycker det är ett vettigt livsmedel för mig att få i mig. ^^ Brukar göra davosgröt. Mixar chiafröna med kokosmjölk, sedan blandar jag med havregryn, pumpafrön och bär/frukt/smaksättning. Låter stå ett tag så havregrynen sväller. Det blir jättegott och mättande!

Hur blir chian om den mixas i matmixer först så fröna krossas?
Tänkte för att kroppen ska kunna ta upp näringsämnena ur fröet, men blir det lika slemmigt då?

Fast nu frågade ju TS om åsikter kring chiapudding - hade du förväntat dig enbart positiva svar? Om du har svårt för att äta och nu inte längre kan äta chiapudding för att någon drog en äcklig liknelse kanske det är lättare att hålla sig ifrån mattrådar. :up:

Man behöver inte dra vidriga paralleller för att någon frågar. Man kan säga att nej, det var inget för mig istället. Det är normalt hyfs.

Jag tyckte att det var en rätt rolig jämförelse. ;) Men så tycker jag ju i och för sig inte att sperma är det värsta man skulle kunna stoppa i munnen. Hade det varit typ...pölsa, eller nåt annat sorts kött istället, då hade jag haft svårt att testa!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 374
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar