Checklista inför samt efter fölningen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lina2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 355
L

lina2

Hej!

Vi väntar vårat första föl om ca 3 veckor:)
Vi någon hjälpa oss med en checklista dvs viktiga saker att komma ihåg inför fölningen samt efter.

Tror att vi kommer att investera i en övervakningskamara..hur har ni andra löst det? Nattvak? fom när?
mm mm

Sv: Checklista inför samt efter fölningen

Vi väntar föl mkt snart:)
Vi har köpt en övervakningskamera som är super!

Hoppas på att kunna tajma så man är där vid fölningen..lättare sagt än gjort kanske.
vi ska börja vaka mer när det närmar sig...

Vi har övervakningskamera (2 st) i fölningsboxen. Då slipper man springa ut och störa hela tiden. Vi har även haft tillgång till en "fölvakt", men inte behövt använda den.

De tidigare fölningarna på mitt sto har jag bara behövt vaka på fölningsnatten. När hon fått vaxproppar så har fölningen satt igång inom 6-12 timmar efteråt. Hon har fått två avkommor hos mig. Hoppas att hon är lika tydlig i år ( är idag på 318 dagar). Även de andra stona vi haft har visat lika tydligt när det är dax men det kan ju vara svårt att veta om stoet inte fått föl tidigare.

Lycka till med din fölning!

Vi var och köpte övervakningskamera i går...
När vi kom hem glada och spända för att testa så fungerade den inte:mad: Åker i väg och lämnar tillbaks den i dag och vågar inte mig på en ny därifrån så det blir nog pengaran tillbaks i stället.

Vart har ni köpt era? fungerar de bra? prislapp?

Vårat lilla sto hade små kristaller på juvret i går blev lite nervös men det är väl inte det som är vaxproppar? de här var jättesmå och genomskinliga.. kan de ha så ett par veckor innan?

Vi köpte våra kameror för bra många år sedan, tror det var 1997 och kommer inte ihåg varken vad de kostade eller var vi köpte dem, tyvärr. Våra fungerar bra på ca 100-500 meters avstång från stallet till huset men det är ganska fritt emellan.
Jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket över kristallerna på juvret, men ett tips är att gå in och läsa i juvertråden på avelsgnägg. Där kan du läsa om hur många andra stons juver sett ut innan fölning. Tror att det finns svar om både kristaller och utseende på juvret där!

Jag har köpt min av LUDA elektronik. Den fungerar jättebra, kostade ca 3000.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 863
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 833
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V