Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

ja fast det är ju inte direkt problemfria hundar han tar sig an. Man behöver inte korrigera normalt begåvade hundar alls fysiskt.

Menar du att han är tvungen att sparka på hundarna för att de är lite efterblivna?

I många av programmen jag har sett så har det handlat om helt vanliga hundar som bara försöker få utlopp för sitt aktiveringsbehov. Alltså inga problemhundar egentligen.

Det spelar ingen roll, hunden har alltid en låg profil om man gör så. Sen finns det inga som helst bevis på att pit-bullen i filmer verkligen slutade att slåss.
Så jag tror abosolut att den går men munkorg idag eller är död.

Men hur skulle du få en hund som gärna slåss att sluta, eller en som gör utfall ?! det var det jag var ute efter, inte att få en hund att inte dra och en hund har inte lägre profil för att du går raskt med den för att den inte ska dra.

Nog för att mycket på tv är redigerat, men vad skulle behövas för att du skulle tro på att det han gör funkar ?

ja fast det är ju inte direkt problemfria hundar han tar sig an. Man behöver inte korrigera normalt begåvade hundar alls fysiskt.

Jag har väl inte skrivit någonting alls om vilka typer av hundar han tar sig an?
Min poäng var att Ceasar inte "stöter".

(Min hund är förövrigt högst normalt begåvad och jag har petat till henne någon gång (med handen) - vad är det du egentligen menar med korrigering? )

jag vill inte att hon behandlar mig som en hund heller, det skulle ju göra jätteont!

Mycket sant men sedan hugger ju inte hundar varandra hela tiden, enligt Cesars filosofi kommer du inte att få ont så länge du är balanserad eftersom hundar "stöter" varandra om de är ur balans. OBS, detta enligt Cesars teori, det finns dock en hund på dagis som praktiserar "stöten" rätt ofta så jag är benägen att tro att han har rätt.

Intressant att du tar upp att nacksinnet oftast är utsatt då hundar ryker ihop, inte ljumsken.

Mycket sant men sedan hugger ju inte hundar varandra hela tiden, enligt Cesars filosofi kommer du inte att få ont så länge du är balanserad eftersom hundar "stöter" varandra om de är ur balans. OBS, detta enligt Cesars teori, det finns dock en hund på dagis som praktiserar "stöten" rätt ofta så jag är benägen att tro att han har rätt.

Intressant att du tar upp att nacksinnet oftast är utsatt då hundar ryker ihop, inte ljumsken.

Nu menade jag ju "hundlivet" överlag och inte bara när hundar hugger varandra; min hund får hemskt gärna brottas och bita lite i mig när vi leker, men inte alls på samma sätt som hon skulle kunna göra med en annan hund, för det gör ont. Skulle hon bita hårt eller tackla mig på äkta vallhunds-vis skulle jag få knäskålarna på fel håll liksom.
(Och sedan vill jag helst inte få ont även om min hund skulle uppleva mig som obalanserad! :p)

Varför är det intressant?

Jag tror att det han gör funkar för stunden på just den hunden, utifrån egna erfarenheter.

Om jag ska hjälpa en hundägare vars hund gör utfall så kommer jag att försöka ta reda på varför hunden väljer att göra utfall och jobba utfrån det. Att det skulle ta mig 15 minuter att få hunden att uppföra sig på en vanlig gata hjälper inte hundägaren.

Jag har väl inte skrivit någonting alls om vilka typer av hundar han tar sig an?
Min poäng var att Ceasar inte "stöter".

(Min hund är förövrigt högst normalt begåvad och jag har petat till henne någon gång (med handen) - vad är det du egentligen menar med korrigering? )

korrigera ett oönskat beteende...för att göra det bör ju hunden utföra just ett oönskat beteende annars funkar det ju inte. Du kan ju inte lära hunden att t ex inte sno mat från bordet om du inte ser det när den gör det, du kan inte korrigera en hund som är aggressiv vid hundmöten om du inte möter hundar osv.

men du kan väl inte påstå att han inte jobbar med ägarna ??!! Det säger han ju varje gång att det är med dom han måste lära upp...hundar är ju just hundar och eg är det inte dom som har problemen utan deras ägare...har du övht sett några program med honom ??

Nu menade jag ju "hundlivet" överlag och inte bara när hundar hugger varandra; min hund får hemskt gärna brottas och bita lite i mig när vi leker, men inte alls på samma sätt som hon skulle kunna göra med en annan hund, för det gör ont. Skulle hon bita hårt eller tackla mig på äkta vallhunds-vis skulle jag få knäskålarna på fel håll liksom.
(Och sedan vill jag helst inte få ont även om min hund skulle uppleva mig som obalanserad! :p)

Varför är det intressant?

För att allt Cesar gör bygger på att det ska vara naturligt för hundarna (stöten "bettet" i nacken etc) vilket kicken i ljumsken ju faktiskt inte är vad jag vet.

När min hund rök ihop med en annan (tokidiot) fick han bitsår i ena örat och på båda bakknäna i och för sig. Antingen siktade idiothunden där eller också hade det något att göra med att människorna på plats lade sig i. Jag spånar här, jag har ingen utbildning i hundslagsmål :crazy:

Men vad är det för fel på dig :mad:

Jag tror förbanne mig jag ska sluta skriva på buke, kan du inte tänka själv eller ska jag göra det också åt dig....

Var har jag skrivit att han gör allt JÄTTEBRA ??!!! Var har jag skrivit att han SPARKAR och STRYPER hundarna...lite läsförståelse vore ju inte fel....

man korrigerar väl knappast hundar som gör allt rätt ??!! Det gör inte jag i allafall....

korrigera ett oönskat beteende...för att göra det bör ju hunden utföra just ett oönskat beteende annars funkar det ju inte. Du kan ju inte lära hunden att t ex inte sno mat från bordet om du inte ser det när den gör det, du kan inte korrigera en hund som är aggressiv vid hundmöten om du inte möter hundar osv.

Nej, självklart inte. Men nu förstår jag inte riktigt vad du menar; menar du att normalbegåvade hundar inte snor mat från bordet eller är stökiga vid hundmöten?

Eller försökte du förklara vad du menar med korrigering? I så fall missförstod du mig; jag undrade vad som ÄR en korrigering för dig, med tanke på att man inte behöver korrigera "normalbegåvade" hundar ALLS?

I min värld innebär en "korrigering" inte nödvändigtvis att man kickar hunden i ljumsken, det kan lika gärna innebära att man säger "lägg av" och petar till hunden i sidan t ex. Då är det nog MÅNGA normalbegåvade hundar som korrigeras, tänker jag.

För att allt Cesar gör bygger på att det ska vara naturligt för hundarna (stöten "bettet" i nacken etc) vilket kicken i ljumsken ju faktiskt inte är vad jag vet.

När min hund rök ihop med en annan (tokidiot) fick han bitsår i ena örat och på båda bakknäna i och för sig. Antingen siktade idiothunden där eller också hade det något att göra med att människorna på plats lade sig i. Jag spånar här, jag har ingen utbildning i hundslagsmål :crazy:

Njae, jag upplever det i allafall inte "naturligt" att hundar siktar i ljumsken, precis bakom revbenen.

Att det blir sår både här och där är ju säkert inte något ovanligt, om hundarna bråkar så går det kanske vilt till och pricksäkerheten kanske inte är den bästa när båda hundar virvlar runt, runt. Tror inte att de siktar så noga alls kanske, men rent "logiskt" så är det ju framvagnen som kommer först i ett slagsmål så att säga!

jag menar hundar som är just normala, som inte skäller, drar, snor, anfaller, har olater...utan helt vanliga hundar utan sk problem.och med just det uttrycker menar jag hundar som inte behöver hjälp av en sån som Cesar

för mig är korrigering samma som för dig...förstår inte varför sparkar och strypningar ska tas upp övht. klart man korrigerar normala hundar, men inte lika "hårt" som hundar som har befäst en hel del oönskade beteenden...

..dessutom stöter CM knappast hårt, utan det är mer ett avbryt och när han är inne med hundar så "stöter" han ju i nacken....spelar ju knappast nån roll vart den tar och om den är mental eller fysisk...skillnaden är bara att hund som har knäppt av lyssnar mer på en fysisk snabb beröring eller på ett typ Nej...

jag menar hundar som är just normala, som inte skäller, drar, snor, anfaller, har olater...utan helt vanliga hundar utan sk problem.och med just det uttrycker menar jag hundar som inte behöver hjälp av en sån som Cesar

för mig är korrigering samma som för dig...förstår inte varför sparkar och strypningar ska tas upp övht. klart man korrigerar normala hundar, men inte lika "hårt" som hundar som har befäst en hel del oönskade beteenden...

Men en hund är väl för guds skull inte onormal för att den drar i kopplet, sticker från inkallningar eller stjäl mat?! Man måste ju lära dem rätt beteende så att säga. Min hund var ju knappast MINDRE normal när hon var valp och mer än gärna snodde mackan ur handen på mig eller hängde mig i hälsenorna på morgonen? Det gör hon inte idag - är hon mer normal då?

Jag har inte nämnt strypningar - mitt första inlägg handlade ju om att jag inte tycker att det Ceasar placerar i ljumsken kan kallas för "stöt" - i min värld är det en spark fast med fel sida foten. Det känns som om man vill "släta över" Ceasars sätt att handskas med hundarna och det blir fånigt tycker jag - han tar i rejält stundtals, så är det ju bara. Sedan får man tycka precis vad man vill om det, men man behöver inte "mjäka till honom" och säga att han inte är fysiskt rätt jävla tuff mot hundar stundtals liksom.

Just kicken kan jag känna lite emot. Jag använder min egen version av den nämligen att jag knuffar undan hundens bakdel med knäet närmast den. På så sätt får jag den ur balans och kan leda om uppmärksamheten från hunden/lövet/bollen eller vad det nu var den var för intresserad av.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka