Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

<snip>
Ja alla med någon typ av beteendevetenskaplig bakgrund anser att CMs metoder är helt åt helvete.<snip>

Det stammer inte har i USA i alla fall ... Har har de flesta beteendevetare tillrackligt forstand att inte totalt domma ut en person, daremot haller manga inte med om allt han sager eller gor. Vissa av CM's medelanden accepteras och andra gor inte det.

Sedan ar manga djuren's ratt organisationer helt emot CM, manga av dem ar ocksa helt emot att aga djur over huvud taget.

Trycka ner eller visa på hundens plats i rangskalan? Vad jag vet och har lärt mig så lever hunden i ett starkt hierarktiskt flocksystem där vi människor har satt oss själva som alfahane/hona. Att det måste vara så handlar om säkerhet. Man får aldrig glömma att det är rovdjur vi har hos oss och de kan faktiskt döda oss ganska enkelt. Ledarskap för mig handlar om att skapa trygghet och lugn i flocken, och det kan man inte genom att trycka ner någon.
Jag arbetar som lärare och ser egentligen ingen större skillnad. Jag är ledaren för gruppen genom mitt jobb men det är min uppgift att skapa en positiv och trygg stämning så att var och en vågar vara sig själv, fråga, svara fel o s v.

Det är här jag menar med att positiv och trygg energi skapar trygghet.

Det du har lärt dig vet man numera att det inte är relevant.
Håller med om att man inte skapar trygghet genom att trycka ner någon, synd bara att du inte ser att CM just trycker ner.
PL

+ 1
http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

Tyvärr lärs livsfarliga tekniker ut än idag, t ex:
"Hon har gett 5pers. små skrapsår på armen, det var i stort sett bara det översta hudlagret men det är ju fortfarande helt fel och vi har straffat henne på det sättet som våran hundtränare sa åt oss att göra efter det hände första gången.

Vi skulle slänga henne på rygg och skälla på henne, sen skulle hon ligga på sidan tills hon la huvudet mot golvet, efter det skulle hon gå fram och hälsa på personen igen och "säga förlåt"."

Postat på Allt om Hundar idag, gällande en Grandis.

Sedan ar manga djuren's ratt organisationer helt emot CM, manga av dem ar ocksa helt emot att aga djur over huvud taget.

Det hoppas jag att dom flesta normalt funtade människor är :crazy: Helt emot att aga djur.

Aga betyder ju att man pryglar eller ger spöstraff för att skapa smärta.

Det hoppas jag att dom flesta normalt funtade människor är Helt emot att aga djur.
Observera att Hastflicka skriver från USA och inte använder våra "funny letters".
Alltså ska du kanske ska läsa: "Sedan är många djuren's rätt organisationer helt emot CM, många av dem är också helt emot att äga djur över huvud taget." i hennes inlägg. ;)

LIA

Konstigt! man kan länka till vilka vidrigheter som helst men man får aldrig en diskussion om det enskilda fallet, förespråkarna fortsätter bara sitt mantra "har aldrig sett något sådant"!
Länkar man till organisationer eller träningsproffs med kunskap o vetenskaplig bakgrund är det samma, ingen ställer upp upp o diskuterar olika skrivelser o debattinlägg. Slutsats CM anhängare är för frälsta för att överhuvudtaget titta åt något annat håll.
PL

Avsnittet de vande sig emot i den linken var alltsa fore September 2006. De allra flesta 'organisationer' jag sett linkar till ar fran UK, inte USA. Sedan har jag aldrig sagt att det inte finns kritik mot CM, eller att viss kritik ar motiverad. Jag har sagt det har forut, men har kommer det en gang till:

1. Det faktum att han forsoker fa det Amerikanska folket att ga ut med sina hundar och att hundar behover bade fysisk och mental stimulans ar nagot manga, manga behover hora i det har landet. Har skaffar manga hund i akt och mening att bara ha dem ute, springande vind for vag. (I gar sag jag tva pakorda hundar under en 30 minuters bil fard:() Manga har 4-5 hundar som de aldrig gar med eller gjor nagot med. De som tar in hundarna ar oftast inte battre, de har en hel hog som de inte gjor nagot med, men hundarna far atminstone komma in.

2. CM har definitvt tagit till sig av mycket av kritiken han fatt. Jag sag faktiskt ett nyare avsnitt i gar kvall (se vad tva tradar i ett Svenskt forum far mig att gora:p) dar han bade anvande leksak och godis for 'redirection'. Dessutom fick han familjen att aktivt leka och mentalt jobba (spara) med sin overaktiva hund. Han insisterade att man inte kan reagera med frustration och ilska mot hunden, nar man har 'corrected' ar det over. Och den hunden, i den situationen skulle jag ocksa ha corrected OCH redirected. (det var en lab som var nuts)

Det hoppas jag att dom flesta normalt funtade människor är :crazy: Helt emot att aga djur.

Aga betyder ju att man pryglar eller ger spöstraff för att skapa smärta.

Jag menade äga, precis som Lia sa.:laugh:

Sedan ar aga av barn inte bara tillatet, men vanligt forekommande har. Dock ar inte aga alltid prygel eller spostraff (det skulle falla innom misshandel). Aga ar oftast smisk pa stjarten.

Oh ... och innan jag blir anklagad for att tycka att aga ar bra. Jag har tre pojkar som aldrig agats eller fatt en smisk pa stjarten eller fingrarna. Daremot har de alltid haft consekvenser for sina handlanden.

Kom just ihag en sak till jag set flera ganger har, att man forfasar sig over att CM i borjan av programmet varnar att inte gora sa utan en profesionell tranare med. Kom da ihag att det har ar landet dar man maste skriva pa kaffee muggen (to go) att kaffet ar varmt for att inte bli stamd om nagon branner sig.:crazy: Pa Husquarna's motorsag star det att man inte ska halla i kedjan nar sagen ar pa.:angel:

Oh, och komentaren att CM reser run i andan av "Amerikanskt Fralsningsmote" fick mig att skratta ... Det ar en av de basta sakerna "over here" att man inte maste vara sa fyrkantig stel och alltid radd att gora bort sig.:laugh:

Just detta att programmen är gjorda i USA med allt vad därtill hör i en annorlunda miljö och kultur, är något en del av de CM-kritiska inte kan ta till sig. Man förutsätter hela tiden att allt ska vara som i Sverige och följa våra normer mm.

Enligt vissa kommentarer är det förkastligt att le(!) och vara glad och positiv. Jag säger bara... stackars Cesar Millan, oavsett vad och hur han gör, är allt fel i vissa personers ögon.
Kan det vara för att han är framgångsrik och verkar i USA? :angel:

LIA

Jag ber om ursäkt för missförståndet, det blev ju glasklart nu vad som stod :)

Lite OT då eftersom aga aldrig var på tapeten egentligen. Hur menar du att aga inte alltid är att prygla när du sedan ger exempel på en prygelform ?

Prygel = kroppslig bestraffning ( som smisk/pisk )

Just detta att programmen är gjorda i USA med allt vad därtill hör i en annorlunda miljö och kultur, är något en del av de CM-kritiska inte kan ta till sig. Man förutsätter hela tiden att allt ska vara som i Sverige och följa våra normer mm.

Enligt vissa kommentarer är det förkastligt att le(!) och vara glad och positiv. Jag säger bara... stackars Cesar Millan, oavsett vad och hur han gör, är allt fel i vissa personers ögon.
Kan det vara för att han är framgångsrik och verkar i USA? :angel:

LIA

Fast det finns väl rätt många program, om hundar, andra djur och allt möjligt, som är gjorda i USA och inte får den kritik CM får? Det är inte precis som att alla på andra sidan Atlanten använder eller stödjer CMs metoder. Det är ungefär lika varierande som här hemma skulle jag säga.

Jag har full förståelse för de kulturella skillnaderna men tycker inte det är någon ursäkt för gammalmodigt, våldsamt beteende utan vetenskapligt stöd. Jag tycker liksom inte det är okej att se barn få smisk eller höra det rekommenderas på tv bara för att programmet är gjort i USA heller. Tycker du det?

Att CM ler, är glad och positiv är väl typ det enda jag gillar med honom. Han som person är charmig och underhållande, men hans sätt att behandla hundar finner jag vidrigt. Jag kan se poängen när det handlar om hans "red zone cases", men definitivt inte som några generella hundträningsmetoder.

Men amerikanska hundar är kanske speciella o behöver mer stryk.
PL

Sadana har uttalanden ar sa barnsliga att de inte kraver svar.

Det ar mycket hos CM jag INTE gillar, men att bo och ha hund pa den Amerikanska 'vishan' gor ocksa att jag ser mycket jag gillar. Och som jag sa, om ni tar och tittar pa NAR episoderna ar inspelade ser ni en mycket mildare CM i dag. Man kan inte begara att "rednecks" har ska ta till sig Viktoria Stillwell, clicker tranare eller andra som ocksa har TV serier i hunduppfostran. Inte de som kedjar fast sina pitbull/rottis/mix mellan nagra av kamp/bruks raserna med en jatte katting pa bakgarden. Det ar oandligt mycket troligare att de tar till sig en del av CM's budskap. Om de koper CM kanske de koper VS eller cliker nar de ser att det forsta fungerar.

Vad det galler aga kanske jag har fel definition pa orden i Svenska spraket? (jag har bara varsrit pa korta besok de senaste 25 aren) Har definierar man "spanking" som typ smisk utan verktyg (although, enligt gammalt kunde man ocksa anvanda en platt "spade", som en pingpong racket ungefar:mad:) vilket jag gissar kan forekomma fortfarande, men ar inte "spanking" numera ar det misshandel. Att piska ar inte spanking, det ar whipping och misshandel.
Pa 70 talet nar aga blev forbjudet i Sverge uppfattade jag nog terminologin ungefar sa ocksa.

Jag har bott manga ar i mellan ostern ocksa ... dar kan vi tala om misshandel, inte aga. Sjalv klart ar det inte okay, men, som man sager pa Svenska, man maste lara sig krypa innan man kan borja ga.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka