Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

men du kan väl inte påstå att han inte jobbar med ägarna ??!! Det säger han ju varje gång att det är med dom han måste lära upp...hundar är ju just hundar och eg är det inte dom som har problemen utan deras ägare...har du övht sett några program med honom ??

När kameran är på och CM är på plats hos en familj så har en pedagogik jag skulle begå brott för att ha. Sen greppar han hunden och går ut och trollar med den. Tjillevips alla problem borta.

Eller?

Jag tror de flesta här inne är med på att snabblösningar på problem inte funkar. Jag är övertygad om att många av hans kunder har en lösning på problemet just när han är där. Men att hunden ganska snabbt faller tillbaka i gamla hjulspår när Mr CM har försvunnit.

På tal om nåt annat. Att korrigera hundar utan att de gör fel är ett ganska beprövat trick, för att lära en hund vad den får och inte får. En av dem som praktiserar det bäst här i sverige är Memea Molin. Hon anses för övrigt tillhöra de milda.

På tal om nåt annat. Att korrigera hundar utan att de gör fel är ett ganska beprövat trick, för att lära en hund vad den får och inte får. En av dem som praktiserar det bäst här i sverige är Memea Molin. Hon anses för övrigt tillhöra de milda.

Nu kan inte jag så mycket om Memeas metoder (men vet väl vem hon är), men blev lite nyfiken på detta.... Skulle du kunna förklara det lite mera ingående? Hur menar du (dom) att man kan lära hunden vad den får och inte får genom att korrigera utan att hunden gör fel?

Oavsätt vad man säger om metoden så har jag för mig att hunden blev glad och började undersöka och intressera sig för omgivingen efter en stund, alltså gjorde han något som fungerade. Eller?
Man kan väl inte dölja bort symtom på rädsla så att vovve börjar se sig om antar jag.

kl

Har försökt läsa igenom tråden någorlunda och tycker det är intressant eftersom jag o mina vänner har disskuterat just detta innan.

Personligen kan jag inte säga att jag tycker illa om honom. Jag tycker de flesta av hans metoder verkar vara bra då det handlar om att känna av hundens energi, vara konsekvent. Det jag däremot inte gillar med programmet är den amerikanska "stylen" då allting verkar går så himla snabbt o smidigt. Det tror jag inte riktigt på, utan jag tror att det har tagit mycket mer tid och träning än det vi får se i programmet.

Och det här med att han "kickar" till hunden på sidan och använder snara. Jag vet inte, men visst ser det värre ut när folk kommer o går med strypkoppel på stan med en hund som konstant drar o knappt kan andas?

Eller en hund som skäller hela tiden och ägaren viftar mot huvudet och skriker "sluta!!"

Jag gillar hans metod för att få hunden att inte dra i kopplet, kör den på mina hundar dvs kopplet ska vara löst hängande och när hunden drar ryck till lite istället för att dra emot, eller vänd om och gå bakåt. Ge den en liten kick på sidan och få hundens uppmärksamhet.
DET tycker i alla fall jag fungerar bättre än att bara dra och dra, vilket MÅNGA hundägare gör.

I Sverige är det ju fullt lagligt att sälja och köpa strypkedjor, vilket i mina ögon inte känns som ett bättre alternativ än att rycka lite lätt i kopplet för att sedan släppa.

Nu kan inte jag så mycket om Memeas metoder (men vet väl vem hon är), men blev lite nyfiken på detta.... Skulle du kunna förklara det lite mera ingående? Hur menar du (dom) att man kan lära hunden vad den får och inte får genom att korrigera utan att hunden gör fel?

Hon gör så här: (Kanske andra också, men Memea har jag sett live)
Hund, förslagsvis hanhundsaggressiv. Sen har hon två metoder, kastkedja eller röst, Memea älskar sitt "nej".
Kopplad hund, hunden är på väg att lyfta ett ben mot trädet för att pinka. Då kastar hon kedjan, alt ryter i ett bestämt "Nej!". Hunden hajar till "vad nu?"
Då tycker hon synd om hunden på ett sätt hon borde få en oskar för.
"Stackars, stackars tusseliten, fick en kastkejda på sig" eller nejet. Tricket är att göra det hela utan att hunden för den skull gör nåt fel plus att lägga hela sin energi på "tycka- synd- ommandet"
Hon upprepar scenariot ett par gånger.
När samma hund sen är ute och går, får se en annan han hund så kommer bara ett "nej" alt. att hon skramlar lite med kedjan i handen.
Är detta korrekt "inlärt" kommer hunden att huka sig, då det har blivit ett inlärt obehag, dock helt och hållet inlärt i lugn och ro.

Det här ser ganska odramatiskt ut, jag har hört motsåndare som anser att det är "vänligare" mot hunden att ruska om den rejält. Men det ser i alla fall snyggt ut.

Men vad är det för fel på dig :mad:

Jag tror förbanne mig jag ska sluta skriva på buke, kan du inte tänka själv eller ska jag göra det också åt dig....

Var har jag skrivit att han gör allt JÄTTEBRA ??!!! Var har jag skrivit att han SPARKAR och STRYPER hundarna...lite läsförståelse vore ju inte fel....

man korrigerar väl knappast hundar som gör allt rätt ??!! Det gör inte jag i allafall....

Det är inget fel på mig, och jo jag kan tänka själv.

Jag fick det förklarat i ditt svar till Sörtungalu att det du menar med normalt begåvad betyder väluppfostrad. För mig har inte begåvning med inlärda färdigheter att göra. Det tror jag inte det har för särskilt många andra heller.

Du sitter ju här och försvarar honom, så då antar jag att du tycker att det han gör är bra. Och att du tycker att hans våldsamma metoder är befogade om hundarna är tillräckligt obegåvade/ouppfostrade?

Du har inte skrivit att han stryper och sparkar. Det har jag skrivit. Det finns ju ett antal klipp upplagda i tråden där man kan se när han gör precis det. CM stryper och sparkar också hundar som faktiskt gör precis allt rätt. Ett mycket illustrativt exempel är det när han sträcker fram en mopp, hunden vänder bort huvudet och DÅ sparkar CM fram en reaktion som han sedan behöver använda ännu mer våld för att bryta.

kl

Och det här med att han "kickar" till hunden på sidan och använder snara. Jag vet inte, men visst ser det värre ut när folk kommer o går med strypkoppel på stan med en hund som konstant drar o knappt kan andas?

Eller en hund som skäller hela tiden och ägaren viftar mot huvudet och skriker "sluta!!"

I Sverige är det ju fullt lagligt att sälja och köpa strypkedjor, vilket i mina ögon inte känns som ett bättre alternativ än att rycka lite lätt i kopplet för att sedan släppa.

Men två fel gör ju inte ett rätt så att säga - jag tror inte att någon här inne som kritiserar Cesars strypningar tycker att det är käckt med hundar som drar som dårar i strykoppel hela livet heller. Det ena utesluter ju inte det andra.

Angående strypkedjor så tror jag inte att dom är värre än Cesars strypsnören, men visst, det gör antagligen mer skada med hundar som drar dag ut och dag in. Men alla hundar vars ägare inte uppskattar Cesar drar ju inte kopplet, eller hur?

Jag har också lärt min hund att inte dra i kopplet. Men inte med strypsnara eller sparkar i sidan.

Hon gör så här: (Kanske andra också, men Memea har jag sett live)
Hund, förslagsvis hanhundsaggressiv. Sen har hon två metoder, kastkedja eller röst, Memea älskar sitt "nej".
Kopplad hund, hunden är på väg att lyfta ett ben mot trädet för att pinka. Då kastar hon kedjan, alt ryter i ett bestämt "Nej!". Hunden hajar till "vad nu?"
Då tycker hon synd om hunden på ett sätt hon borde få en oskar för.
"Stackars, stackars tusseliten, fick en kastkejda på sig" eller nejet. Tricket är att göra det hela utan att hunden för den skull gör nåt fel plus att lägga hela sin energi på "tycka- synd- ommandet"
Hon upprepar scenariot ett par gånger.
När samma hund sen är ute och går, får se en annan han hund så kommer bara ett "nej" alt. att hon skramlar lite med kedjan i handen.
Är detta korrekt "inlärt" kommer hunden att huka sig, då det har blivit ett inlärt obehag, dock helt och hållet inlärt i lugn och ro.

Det här ser ganska odramatiskt ut, jag har hört motsåndare som anser att det är "vänligare" mot hunden att ruska om den rejält. Men det ser i alla fall snyggt ut.

Tack för det! Då förstår jag. Jag har aldrig läst om detta i någon av hennes böcker eller ens hört det på något annat håll förut. Det närmsta är att man riggar en situation där man lär hunden vad "nej" är. Men det känns ändå inte som samma sak riktigt.

Skrämmande metodik.

Jag ska ärligt erkänna att när jag såg Memea göra det så såg det så himla odramatiskt ut. Hon "lärde in" ett nej. Hon menar att det är superviktigt att det inte görs i nån sort affekt utan i lugn och ro.
Jag tycker nog att själva tycka-synd-ommandet gör det extra fult.

Jag tycker nog att själva tycka-synd-ommandet gör det extra fult.
Ett försök att låtsas att det onda kom ifrån någon annan, osynlig varelse. Sen kan man hota att med "tomten kommer"... Idioti.

Ett otal hundstackare är det som kommit in till veterinären med skadade ögon, sedan deras ägare slängt nyckelknippan på dem o hunden vänt sig om.

För många år sedan vet jag att det lärdes ut en annan variant, där man skulle attackera hunden då den låg o vilade o bita den i örat.

Det finns ingen ände på dumheterna.

Något OT kanske...

Ett sådant "inlärt tryck" håller delar av vallningsfolket också på med, men (vad jag vet) utan vare sig skrämsel eller redskap.

Själv har jag lärt in det via omvänt lockande "om du viker bort blicken och tar fokus från grejen, så får du tillgång till den". Funkar faktiskt bland fåren också;)

/Migo

KL

Det där med kedja etc tyckte jag lät läskigt och som om man utan att mena det kan skrämma hunden från det beteende som den just skulle till att utföra.

Min hund förstår ordet Nej = sluta upp med det där och jag har då aldrig varken skrämt eller tyckt synd om honom för att lära in det. Det kom av sig själv eftersom ordet alltid följdes av att jag avbröt honom i beteendet.

Jag blev oerhört förvånad över innehållet i ditt inlägg - är CM så illa omtyckt??? Det jag har tagit till mig totalt i hans filosofi är hur våra energier påverkar varandra och i synnerhet våra djur. Deras beteende är en reflektion av oss.
Det jag reagerar på i hans program är alla tokiga amerikaner som verkar ha noll kunskap om djur.

Men CMs energi går bara ut på att trycka ner hundar.
Ja alla med någon typ av beteendevetenskaplig bakgrund anser att CMs metoder är helt åt helvete.
Listan med veterinär- beteendevetar- o djurskyddsorganisationer som protesterar mot hans metoder är hur lång som helst.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna