Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang trycka ned hund på marken

Jag vet egentligen inte hur bra det här med att trycka ned hunden på marken när den gjort något dumt fungerar och om hunden lär sig nåt till nästa gång. Jag gjorde det med min förra hund när hon fick utfall och det funkade inte alls.

När jag var ute med min hund (inga problem med henne )och min grannes hund (ska tilläggas att min grannes hund var en 50 kilos kanarisk presa som är en vakthund som ser ut som en förstorad kamphund som bara är muskler och den tiken är en lynnig jävel som rätt som det är får utfall på djur, människor etc).
Hur som helst när jag en gång var ute med dem två och grannen gick in i en butik och jag fick hålla båda hundarna väntandes på trottoaren utanför så gick det förbi en familj och rätt som det var helt oförberett så får presan ett utfall på den lilla pojken i familjen och jag tappar kopplet och hunden flyger i princip på den vettskrämda pojken (ska tillägga att presan bar munkorg). Jag reagerar direkt och tar kopplet och trycker ned besten på marken och pratar argt till henne. Familjen står förvånat och tittar på och berömmer sedan mig inne i affären där de får prata med ägaren som ber om ursäkt och förklarar varför hennes hund fick utfall.
I denna specifika situation tror jag att trycka ned hunden var mer en show för att visa familjen att jag tog det på allvar och kanske därmed slapp min granne en anmälning eller liknande.

Vad jag vill säga med detta är att det hela med att trycka ned hunden kanske är nåt man gör för andra människor runt om och kanske inte egentligen förbättrar hundens dåliga beteende. Men vad vet jag?

Sv: Cesar Millan

Jag vill bara veta vad ni gör när valp/ unghunden biter barnet som kommer fram när hunden tuggar på sitt ben eller äter sin mat. Vad gör ni i det ögonblicket hunden har huggit???

Om hunden redan har släppt så finns det ju inte så mycket att göra. Går man på hunden är det bara för att få utlopp för sin egen frustration. Hunden lär knappast fatta poängen om straffet kommer en stund efter det felaktiga beteendet. Om hunden fortfarande har grepp om barnet så gäller ju att man tar till alla medel för att få den att släppa. Även om det innebär att hunden skadas. Barnet går först!

Men oavsett, så är ett hugg alltid och åter alltid människans fel. Normala hundar biter aldrig utan förvarning! Har man en hund som vaktar så MÅSTE man vara uppmärksam så att den får vara ifred när den äter! Det är ett ägaransvar att se till så att ens hund aldrig någonsin kan råka skada ett barn!

Min ena omplaceringshund får man inte peta på när hon har något av värde. Ska jag ta maten ifrån henne så ber jag henne att släppa det hon har och sedan flytta på sig, de kommandona är sedan tidigare väl befästa. Stoppar jag fingrarna i hennes mat så är det bäddat för konflikt. Tveksamt om hon verkligen hade bitit mig, men det blir ju en hemskt otrevlig situation. Hade jag då dessutom kastat omkull henne på rygg för att hon så ljudligt talar om vad hon tycker om situationen, ja då hade jag ju sabbat vår relation för en lång tid framöver...

Valpen får redan nu stå ut med att jag pillar i hans mun medan han äter goda saker, just för att avdramatisera det hela. Skulle han ändå börja vakta, då får vi träna ännu mer byteshandel. Men jag kommer aldrig att försöka straffa bort hans varningssystem.

Om hunden redan har släppt så finns det ju inte så mycket att göra. Går man på hunden är det bara för att få utlopp för sin egen frustration. Hunden lär knappast fatta poängen om straffet kommer en stund efter det felaktiga beteendet. Om hunden fortfarande har grepp om barnet så gäller ju att man tar till alla medel för att få den att släppa. Även om det innebär att hunden skadas. Barnet går först!

Men oavsett, så är ett hugg alltid och åter alltid människans fel. Normala hundar biter aldrig utan förvarning! Har man en hund som vaktar så MÅSTE man vara uppmärksam så att den får vara ifred när den äter! Det är ett ägaransvar att se till så att ens hund aldrig någonsin kan råka skada ett barn!

Min ena omplaceringshund får man inte peta på när hon har något av värde. Ska jag ta maten ifrån henne så ber jag henne att släppa det hon har och sedan flytta på sig, de kommandona är sedan tidigare väl befästa. Stoppar jag fingrarna i hennes mat så är det bäddat för konflikt. Tveksamt om hon verkligen hade bitit mig, men det blir ju en hemskt otrevlig situation. Hade jag då dessutom kastat omkull henne på rygg för att hon så ljudligt talar om vad hon tycker om situationen, ja då hade jag ju sabbat vår relation för en lång tid framöver...

Valpen får redan nu stå ut med att jag pillar i hans mun medan han äter goda saker, just för att avdramatisera det hela. Skulle han ändå börja vakta, då får vi träna ännu mer byteshandel. Men jag kommer aldrig att försöka straffa bort hans varningssystem.

Ja så gör vi oxå, först gör vi alla momenten sen får barnen oxå vara med och ge valpen mat sen plockar vi av hunden benen sen får barnen göra det.
DET måste funka när det finns små barn med i bilden det bara är så,
så någon vaktig omplaceringshund kommer aldrig till mitt hem så länge det finns barn.
Och ja så hände det som inte får hända valpen högg i ett av mina barn som då var nästan 3 år och roade sig med att leka valp den me kröp runt på golvet och kom fram till valpen som stod och åt och som nu bott hos oss flera veckor och inte visat någon form av matvaktande,
att hon skulle hunnit varnat först är tveksamt då hugget kom direkt och ja då tog jag tag i nacksinnet och la henne på rygg, hon har aldrig huggit efter det, hon morrade någon gång efter det när hon hade fått köttben (var fortfarande valp då) Då räckte det med att använda rösten så sluta hon, hon testade även vakta morra åt katterna när dom kom fram till matskålarna och återigen så räckte det att korrigera med rösten,
nu snart 2 år senare så har hon fortfarande inte visat någon tendens att vakta sin mat, jag litar fullt på henne och har för övrigt en riktigt mild och trevlig familje hund som även är en super jakthund som dom fällde 4 älgar för förra året första gången hon på riktigt var med på älgjakten och inte en endaste liten antydan att vakta älgarna för någon i laget,
så jag nöjjer mig med att veta att det funkat för oss med mina metoder
och kan tillägga att jag vet många som fått korrigera sina hundar en gång på lika sätt och fått en underbar och INTE vaktig hund pga att man sagt i från när den var valp. Och det är inte samma sak som att göra det på tex en omplaceringshund som är flera år när den kommer till dig,
det fattar jag oxå att kan leda till att den hunden går i försvarställning av sådan behandling.

Det har hänt att en hund inom familjen (ingen av mina) huggit när en av syskonbarnen försökt ta en leksak eller liknande. Visst FÅR de inte göra så, samtidigt har vissa hundar nära till ett resursförsvar och jag anser inte att man som vuxen utsätter barnet eller hunden för samma situation om man upptäcker att det är så hunden svarar. Vissa hundar fungerar det att bli förbannad på ( det fungerar nog att bli förbannad på alla hundar, frågan är hur långt man är villig att tukta upp hunden för att den ska lägga av, jag säger dock inte att du tuktar hund) och tillrättanvisa. Givetvis ska man visa ett missnöje, den hunden hann jag reagera så snabbt på att jag skickade iväg den i nackskinnet med ett par väl valda ord, vilket räckte för just den hunden, för stunden.

Frågan är ju vad man vill göra än en gång, bota symptomen eller problemet i grunden. Vill man minska risken för resursförsvar kan man köra byteshandel, en ganska välbeprövad metod, dock inget jag provat själv då jag som sagt inte har problemet i vardagliga situationer.

Jag tycker inte att du är en djurplågare som valde att göra så med din hund, jag gör inte den bedömningen efter den texten, det vore ju dumt. Jag tycker dock att metoden i sig bör undvikas. Och jag gillar i synnerhet inte hur Cesar använder sig av den.

( ang ditt svar til Cillamuffin).

Hunden visade med största säkerhet signaler åt barnet att den inte ansåg att det var okej att barnet kom så nära matskålen. Det behöver inte vara morr, det kan vara en kroppshållning, en blick.

Varför är det viktigt att barnen ska kunna vara kring hundarna när de äter?

Min hund är med på scoutläger då och då.
Jag ser det som att man kan tala med barnen om att de inte får gå nära hunden om den har något, ge hunden mat på andra ställen och så vidare för att undvika problem men tyvärr är vi inte Gud.
Saker kan hända som man inte förutsett. Hunden kan få tag i en matbit från golvet och ett barn kanske inte märker detta och går för att klappa, sedan kan problemet vara ett faktum. Därför tycker jag att Dalmas nogrannhet med att hunden inte ska vakta alls är viktig.

Om min hund hade vakttendenser skulle han dock inte få vara med på läger såklart.

( ang ditt svar til Cillamuffin).

Hunden visade med största säkerhet signaler åt barnet att den inte ansåg att det var okej att barnet kom så nära matskålen. Det behöver inte vara morr, det kan vara en kroppshållning, en blick.

Varför är det viktigt att barnen ska kunna vara kring hundarna när de äter?

För mig är det viktigt för att vi har 5 barn och då ska det inte finnas några somhelst tvek det är inte så att barnen står och pillar och "stör" hundarna när dom äter, dom har oxå rätt till "matro" men barn tänker inte på olika följder eller konsikvenser speciellt inte små barn och jag ska kunna känna mig lika trygg när min 12 åriga son går fram och tar bort hundskålen som när min systers /kompis bebis kommer krypande fram på golvet när hunden antingen äter ur sin skål eller hittat matbitar under bordet efter lunchen, jag har själv varit med om att min son som nu är 12år bivit biten i örat av en ung beagle som "vaktade" kaksmulor på golvet när han gick fram till den så hoppade hon upp och snittade örat på han som då var 6år,(pojken alltså)
Att det blev örat och inte halsen är ren tur!
Samma hund vaktade mot deras bebis så fort han kom krypande eller åkande i sin gåstol so morrade och vaktade hon allt från leksaker till ben, matskålar ja allt!
Hon morrade även till ägarna när hon fått sin mat.

Som sagt så är uppfostringen med beröm och godis det man får hunden att göra som man vill med, men vi talat ju om när hunden gör det som den i mina ögon ALDRIG får/ vakta, morra, nafsa, göra utfall mm.

Som sagt har vi nått ett fantastiskt resultat i nuläget så kan vem som helst plocka av hunden vadsom helst allt fårn köttben till leksaker och det underhåller vi genom bla apportövningar som till och med min minstingen våran på 3 år kan göra tiken hämtar gladeligen allt som kastas till henne och släpper direkt på komandot loss, hon brukar självmant släpa sakerna till oss direkt när hon kommer fram.( Det gör hon visserligen för att vi ska slänga dom engång till)

Min far har levt med hundar i 40 år han är uppväxt med jakthundar av raserna tax, beagle, stövare, drever, jämthund, och den jämthunden som han skaffade när jag var liten, morrade åt min mamma en gång när han var ung då vaktade han maten, han använde sig av samma metod som jag 1 gång sen var det slut morrat!
Han resonerade precis som jag, att han skulle aldrig ha en hund som vaktade/ morrade , naffsade och vi som barn skulle kunna gå fram till hunden och klappa eller ta av matskålar , ben etc.
Och då har han en speciell relation med hundar, dom betyder väldigt mycket och var räddningen i vardagen som var väldigt krass när han växte upp.
Han har i sitt yrke tagit hand om hundbitna barnansikten och den synen är så långt i från vacker som man kan komma, jag skulle aldrig kunna se mig själv i spegeln om någon av mina hundar gör det på något barn , för att jag inte gjort allt jag kunat för att förhindra att en sån sak hände , dvs att jag inte tagit ur att en hund vaktar sina ägodelar!

Jätte långt inlägg men jag försöker förklara så att alla kan förstå mitt resonemang!

Senast ändrad:

Nej, okej kanske inte allt.
Men det var mer ett sånt här svar jag var ute efter när jag först gjorde frågeställningen.

Jag tycker också att du har haft väldigt tur om du aldrig haft problem med dina hundar. Tyvärr är det inte så för alla, vilket inte behöver betyda att det är "dåliga" hundar. Eller ägare heller.

Vi hade tidigare en hund som vi hade en väldigt bra grund med och bra relation med, men visst testade han eller valde att inte lyssna ibland (tex när han var 1 år och trotsig).
Hunden jag har nu har också en ganska bra grund och jag har en bra relation med honom, men visst behöver vi fortfarande finslipa på vissa saker.

Visst ska man jobba för en bra grund, en bra relation och att hunden tycker att matte/husse är bäst och det är där man ska vara och man ska göra som dom säger. Men allt går inte att förutse tycker jag. Ibland kanske man inte vet att problem kan uppstå förrän det uppstår?

KL
När man läser den här tråden kan man tro att alla hundägare har full koll på sina vänliga hundar.
Tyvärr ser inte verkligheten ut så:cry:

Tänk om mina grannar hade sett ngt av millans program.

Det är inte sällan de som inte ska ha hund alls som har flera- rent utav många hela tiden. Några avlivas för att de är "tokiga"
Fattar folk inte att om man har en hund med dåligt betéende att de valpar man skaffar tar efter?

Jag är jäkligt trött på att behöva försvara min hund, mina hästar för att folk inte orkar/ kan fostra dem eller t o m tycker att man har rätt att använda dem som vapen. De fattar inte att hunden sen kan ta eget initiativ- har lärt sig att husse är oduglig i att försvara o ser allt som hot.
Polisen tycker som tur är inte att det är OK.
Är det meningen att det ska behöva gå så långt?

Fattar man inte att när man låter 3 större hundar gå före o dra i kopplet samt att morra åt folk, att det blir riktigt illa när man sen släpper dem??

jo här har till slut folk o väluppfostrade hundar blivit bitna, hästar med ryttare jagade o hundarna har blivit påkörda för att de jagar ALLT.

förutom olaglig el. såg bara ett där man ville lära dem att inte gå fram till skallerormar, så är ett ryck i kopplet/ nedläggning där hunden har tagit till sig, betydligt bättre än hundar som drar runt sina ägare hela livet o terroriserar. Har åtskilliga ggr mött folk som inte klarar av att hålla alla hundar- tappar en eller flera med min hund biten som följd- fast den visar underkastelse. flockbetéende- jagar i flock..

Det är så sant som det sägs. titta på ägaren o bedöm om hunden är som denne. De blir som man gör dem.
Hatar gå- var-du-vill- koppelfolk. Hunden bestämmer.Ang. att lägga ner hunden så krävs det en fruktansvärt vek hund för att den ska lägga sig.
Än har jag inte sett ngn.
Vi kan inte ha det kroppspråket som hundar har sinsemellan o har heller inte det garnityret:grin:
Det verkar tyvärr ofta som inte bara hästar har förlorat varningssignalsystemet o attackerar ej flockmedlemmar direkt- bett.

CM har ytterligare en bra åsikt- kastrera icke avelsdjur. De flesta mår som hästar bättre av att slippa den stressen.

Var finns NH- för hund?
DET skulle jag faktiskt se fram emot. "Natural" Dogmanship.
Skulle stackel vara värre än repgrimman med knutar- skulle inte tro det.
Hästen som numera verkar anses vara ett rovdjur.

Ngn kommer nog att konstruera en repgrimma för hundens ansikte...gjort av tunnt rep
DÅ kan vi börja snacka.

Senast ändrad:

Jag förstår inte riktigt var du vill komma med ditt inlägg.

*För det första är hundar inte hästar, och att jämföra just Redskap mellan häst och hundhållning känns väldigt vanskligt. Du har ju redan 'haltigrimman' som används till hund och den diskuteras brett i en annan tråd..

Hästar anses vara rovdjur? Något har jag missat?

*För det andra har väl ett program med CM aldrig någonsin tagit upp avel eller nedärvning? Att det avlas olämpligt och att det skulle ha någon inverkan på individer...? Universalproblemet 'dominans' och behandlingen 'koppelryck/alfarullning/tvång' gäller oavsett individ/ras/situation.
Eftersom vi som bekant inte är hundar och inte heller Kan uttrycka oss som hundar, bör vi inte heller försöka. Tänk så mycket som kan försvinna när vi försöker översätta. Lost in translation. Bättre att vi försöker komma fram till en kommunikation som fungerar Mellan arter.

Hundar är givetvis formbara, men de kan inte bli någonting de inte är - där falerar uttrycket "hunden är vad du gör den till... " Jag kan lika lite forma min shiba till en vattenapporterande retriever, som jag kan göra grannens hyperaktiva husky till en engelsk bulldog.

Som passus har jag aldrig använt någon repgrimma med knutar i nacken/grimma med metallbeslag i nacken på mina hästar (borde också förbjudas) och är inte bekant med någon som gjort det. Inte heller stackel på hundarna. Det låter som om du tycker att det behövs - Eller är det bara jag som läser illa?

Senast ändrad:

Jag gillar det mesta med Cesar, men inte allt!
Tror att hundägande många gånger handlar om fantasi och sunt förnuft.

Vissa människor faller det sej naturligare för,att man förmedlar trygghet med ett lugnt och tydligt kroppspråk/sätt.

Cesar är duktig att läsa av hundarna och har stor erfarenhet sedan besitter han ett lugn som avspeglar sej på hundarna.

Hur ofta har man inte sett stressade ägare där hundarna beter sej precis likadant. Han har så rätt när han säger att det är ägarna som är problemet, för oftast är det ju så. En hund blir vad man gör den till.
Han poängterar även motionen, som många amerikanare verkar tro att hunden motionerar sej själv i trädgården. :angel:
Så många problembeteenden som inte skulle ha behöva uppstått med daglig motion ...Han hjälper ju faktiskt hundarna till ett bättre liv och lär ut många bra saker till ägarna.

Varför ska allt som inte har med hundgodis och pipande röster för att berömma hundarna verkar vara så elakt och bara skit. Jag menar inte att man ska sparka, slå och skrika på hundarna, absolut inte. Och det är inte heller det Cesar gör.

Ingen av hundarna på tv verkar ha gått sönder och fallit ihop i delar av att Cesar stötit till dem. Hundar är inga porslinssaker och det borde ni se när dom ryker ihop, så varför skulle ett snabbt ryck i kopplet eller en stöt i sidan vara så farligt ?!

Han menar ju på att hundar lever i nuet och att mycket av deras sätt att vara styrs av energier, vilket borde stämma ganska väl då energin och kroppshållningen hänger ganska väl ihop. Det är svårt att vara stressad mentalt men visa en lugn och harmonisk kroppshållning, eller har jag fel ?

Har även sett att det finns några här som säger att en hund är en hund och en häst är en häst. Klart det är så men dom kan vara ganska lika och det är inget som säger att man inte kan använda hundtänk på hästar och tvärt om. Eller det kanske var dumt att skriva, Cesar tänk på hästar. Hästar lever också i nuet och känner också av energier väldigt bra. Att vara i nuet och tänka på min energi när jag umgås med mina hästar har underlättat väldigt mycket för mig med min svårlastade häst och även hjälpt mig i vardagen då jag lätt kan gå och sura för saker som hände för flera timmar sen.

Som den där pitbullen dem visade idag, det kanske hade varit bättre o avliva den eller låtit den gå med munkorg resten av livet för att den hade så lätt för att slåss ? Eller hur skulle ni som är så emot Cesar ha gjort för att få den så bra som han faktiskt lyckades till slut ? Tänkte att det skulle vara ganska intressant att veta.

Har den här tråden väckts till liv igen.
En till som blundar för alla de riktigt fula exempel som visats här.
Har du tittat igenom klippen i den här tråden?
PL

Eller hur skulle ni som är så emot Cesar ha gjort för att få den så bra som han faktiskt lyckades till slut ? Tänkte att det skulle vara ganska intressant att veta.

Det finns inga bevis på att han verkligen lyckas med sina "offer".

På mina kurser brukar jag visa deltagarna hur det gör på tv. Jag ber deltagarna peka ut den hund i gruppen som drar som besatt när den är ute med husse eller matte. Den hunden placeras i sin bil, jag går och hämtar hunden genom att rycka upp luckan till bilen, snabbt på med koppel och bestämt marchera därifrån med hunden i släptåg. Jag vet att om jag gör så, så kommer hunden inte att dra.

Ser imponerade ut och jag har inte bevisat ett skit. Bara enkel sketen hundpsykologi.

Det finns inga bevis på att han verkligen lyckas med sina "offer".

På mina kurser brukar jag visa deltagarna hur det gör på tv. Jag ber deltagarna peka ut den hund i gruppen som drar som besatt när den är ute med husse eller matte. Den hunden placeras i sin bil, jag går och hämtar hunden genom att rycka upp luckan till bilen, snabbt på med koppel och bestämt marchera därifrån med hunden i släptåg. Jag vet att om jag gör så, så kommer hunden inte att dra.

Ser imponerade ut och jag har inte bevisat ett skit. Bara enkel sketen hundpsykologi.

Nu handlade det inte om en hund som drar, utan en som slåss.

Nu handlade det inte om en hund som drar, utan en som slåss.

Det spelar ingen roll, hunden har alltid en låg profil om man gör så. Sen finns det inga som helst bevis på att pit-bullen i filmer verkligen slutade att slåss.
Så jag tror abosolut att den går men munkorg idag eller är död.

Varför ska allt som inte har med hundgodis och pipande röster för att berömma hundarna verkar vara så elakt och bara skit. Jag menar inte att man ska sparka, slå och skrika på hundarna, absolut inte. Och det är inte heller det Cesar gör.

Ingen av hundarna på tv verkar ha gått sönder och fallit ihop i delar av att Cesar stötit till dem. Hundar är inga porslinssaker och det borde ni se när dom ryker ihop, a.

Jag tycker inte att allt som inte har med godis att göra är elakt och hemskt, långt ifrån. Men att hävda att han "stöter" och inte sparkar känns ju bara fånigt känner jag. I min värld är det han placerar i ljumsken en spark, fast åt fel håll.
Det finns dessutom en anledning att han placerar klacken just där och inte t ex vid nackskinnet (som ju ofta är det ställe som är utsatt när hundar bråkar). Man får hemskt gärna gilla Ceasar för min del - men att säga att han inte "korrigerar" (inte du) och att säga att det bara är ljuva "stötar" är ju inte riktigt sant.

Jag vill inte ryka ihop med min hund som hundar gör och jag vill inte att hon behandlar mig som en hund heller, det skulle ju göra jätteont! Jag vill ha en relation med min hund utan att vara beroende av vare sig godis eller sparkar, helst.

ja fast det är ju inte direkt problemfria hundar han tar sig an. Man behöver inte korrigera normalt begåvade hundar alls fysiskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka