Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Jag förstår fortfarande inte vad han vill bestämma över i sammanhanget när han gör så. Jag förstår inte hur du får det till det?

Just att du blir upprörd och försöker stoppa honom (antagligen inte tillräckligt effektfullt) kan istället trigga honom att fortsätta. Det blir kamplek helt enkelt. Nu har jag ju en extrem bruksras som älskar att kampa, men när vi leker så går det hett till. Jag drar honom i nacken, "knäar" honom, knuffar, brötar och "vrålar"/hetsar med rösten så att han måste hålla hårdare i trasan/föremålet för att inte tappa det. Han älskar det och hade jag inte styrt upp honom som liten så hade han mycket väl kunnat tillämpa denna kampen på vad som helst som gick att bita i bara det tog emot lite.

Han har en fantastisk förmåga (tränad mycket på) att släppa på kommando, det gör han med vilket föremål som helst på vilket avstånd till mig som helst (än så länge) vilket har hjälp mig mycket. Det fungerar också om han försöker leka med folk som inte vill, för på andra kan han mycket väl få för sig att testa (som jag uppfattar att din gör, men det är ju alltid svårt att avgöra på ett forum) om han inte får bita lite i dras jackor/armar och då är det ett "loss" som gäller, sen skiter han i det. Och det är MYCKET vinning för honom att kampa.

Summan av all text är att jag tror att han helt enkelt får vinning i att leka på det viset även om du blir arg. Det kan också vara ett sätt att avreagera på. Ex om han blir stressad (det behöver inte handla om mycket stress) av en viss situation så kan det dämpa stressen att hoppa på och bita i dig.

Vi hade en flat/schäfer som skulle utvärderas under vår instruktörsutbildning. Han var väääldgt osäker på folk (jag vet att inte din är det, men beteendet verkar likt vilket du kommer märka). När ägarinnan gick mellan oss i gruppen så försökte han fly, så fort hon lämnade gruppen med hunden så störtade han upp "i famnen" på henne och började bita och slita i hennes armar. Han vägrade sluta vad hon än gjorde. Dom hade en väldigt fin relation och hon hade bra lydnad på honom i övrigt. Men detta var något han var tvungen att göra i en jobbig situation för att just avreagera och hon var den enda han vågade göra det på.

Vad är då du tycker att han gör när han hoppar och biter?

Min hund kan loss och släpper fort. "Lämna/låt det vara" kan han också (om pinnar, papper på marken, glasflaskor på marken).
När jag leker med min hund är det mer att rulla/kasta leksaker eller dragkamp.
När han hälsar på människor vill han gärna slicka och bita/nafsa lite i händer eller kläder. Men jag har aldrig provat säga "loss", det blir ett "nej" eller "sluta". Kanske skulle prova med "loss" nästa gång...

På valpkursen hände det några gånger att han började hoppa och bita. Då tror jag det ibland handlade om att han var less eller övertrött (några gånger sov/vilade han just innan vi skulle åka), och då fick jag gå undan lite så han fick lugna ner sig. En gång gick det nästan inte göra nånting för så fort jag skulle göra nåt med han började han hoppa och bita igen och då sa kursledaren att jag skulle sätta mig med hunden mellan mina ben och stryka honom över bröstkorgen tills han lugnade sig.

Jag ser det som trots eller att han försöker bestämma. hur ser du det?
Vad får han för vinning av att hoppa och bita på mig när jag blir arg på honom eftersom jag inte accepterar det? Att jag svarar med en reaktion?
Min hund har när jag har tvingat ner honom (vilket jag inte gjort sen i somras ungefär eftersom jag inte behöver göra det) har han bitit lite på mig, men efter en liten stund lugnat sig. Ibland började han direkt han kom upp igen, men oftast var det bra med en gång. Jag provade också att rycka i kopplet, hålla det sträckt rakt upp, säga ett arg och bestämt "nej!" och at han skulle sluta, eller bara fortsätta gå. Provade nån gång att ta honom i nacken och säga "nej!" och "sluta". Så jag provade olika metoder.
När han hoppade och bet efter inkallning så försökte jag hindra honom från att hoppa genom att sätta upp knät, och säga ett argt och bestämt "nej". Efter några korta varvs rejsande lugnade han sig.

Vilken ras har du? Min hund har ett beteende där han hoppar och biter på mig när/om han blir riktigt stressad/osäker. Det är ett fjäskbeteende där han hoppar och tuggar på mig, dock utan att bita riktigt hårt (även om det KÄNNS när han klipper mig i näsan!). Det märktes mer när han var yngre, nu tar han bara till detta beteende ibland, inte ofta . Det är alltså ett beteende sokm en osäker hund tar till när den inte längre vet vad den ska göra,
det har inget att göra med aggressivitet eller dominans eller nåt annat sådant. Det syns ofta hos hundar som blir alldeles tossiga och hoppar vilt på främmande männsikor. Vi tror ofta att hunden ÄLSKAR dessa främlingar, men i själva verket handlar det om en osäker hund som tar till detta beteendet för att ställa in sig.
Om jag, vid dessa tillfällen, blir arg och tar till "våld", blir hans beteende ännu starkare, jag kanske då blir ännu "argare" varvid han hoppar och biter ännu mer etc etc tills blodet sprutarv från min stackars näsa! Eller -min "tränare" tagit fram citronellahalsbandet och sprayat honom tills han slutar och är helt "tom". Ingen bra ide.....

Om det vore min hund som gjorde så mot mig eller mina barn eller någon annan, så hade den haft VÄLDIGT ONT!!!!! Eller rättare sagt legat i graven nu!

Jag skiter i om hunden får ont eller inte i en sådan situation som din sambo råkade ut för. I en sådan sits hade hunden säkert ändå inte känt av en spark eller en alfarullning eftersom den var så högt i aggression/drift/whatever.

Jag talar fortfarande inte om att man skall använda metoder där man, plågar djuren när man vill uppfostra eller lära dom nya saker, jag talar om hundar med aggresiva beteenden, hundar som utgör ett hot för omgivningen, vilket många hundar i C M programm oxå gör!!

Men det bottnar ju i att hunden mår dåligt/är understimulerad. Då är inte den rätta vägen att kicka eller alfarulla den.

Flatcoated retriever. Vi hade aldrig det här problemet med den andra flatten vi hade tidigare.
Ibland har han bara nypt och slutat fort när man säger till honom, som tex när man tränat.
Ibland när man varit ute på promenad ( och då bara gått, inte tränat eller krävt nåt utan bara gått) och han har hoppat och bitit, då har han bitit hårt. Har fått flera blåmärken och även nåt rivmärke efter tänderna.
Kullbrorsan vi träffade lite förut var likadan när dom var mindre, mest mot matte.
Han blir väldigt uppjagad när det kommer nån och han får hälsa på människor, men då biter han inte på samma sätt, då handlar det mer om att nafsa, och ett väldigt slickande. Vid dessa tillfällen, när det kommer folk på besök säger vi åt dom att ignorera hunden och kan sätta/lägga hunden en bit ifrån och när hunden lugnat sig får han hälsa.

Jag skiter i om hunden får ont eller inte i en sådan situation som din sambo råkade ut för. I en sådan sits hade hunden säkert ändå inte känt av en spark eller en alfarullning eftersom den var så högt i aggression/drift/whatever.

Men det bottnar ju i att hunden mår dåligt/är understimulerad. Då är inte den rätta vägen att kicka eller alfarulla den.

Den hunden jag pratade om vet jag är inte understimulerad. Dåligt mår den kanske av att inte att fått tydliga gränser den har nämligen STORT övertag över sin ägare och vissa menar att det inte finns dominanta hundar men det menar jag att det finns och hon är en sådan hon är en DOMINANT tik som inte respekterar sin ägare och "juckar" ständigt på andra hundar till och med på ägaren, vad skall man göra för att få ordning på en sådan hund som tydligen utvecklat ett sådant beteende pga att ägaren inte talat om för hunden satt respekt i den, om man inte får på något sätt ta i lägga kull, etc.

Nu tycker ni kanske jag är dum i huvet eller nått som gämför och äns tar upp detta men hur gör två hundar för att ta rang över den andra, gör det aldrig ont på dom? får dom aldrig den andra hunden att kasta sig på rygg och visa att jag är underlägsen?? Hur gör honan när hon uppfostrar valpen när hon fått nog av hård lek, jo hon tar tag rätt över huvudet mellan öronen på valpen och vrider så valpen kastar i underläge, djur tuktar varandra mycket hårdare än vad vi människor uppfostrar dom för i djurens värld så slutar den ene när den andre vunnit är överlägsen och innan så gör det många ggr ont.

Rent allmänt inte riktat till någon speciell:

Hur tycker ni att man ska göra för att "ta ur" en valp/unghund ett beteende när den tex vaktar sin mat, ben, leksak etc som många hundar gör??
Hur korrigerar ni en hund som biter er eller någon annan när hunden vaktar sina saker (vilket inte är ovanligt) Kanske mer vanligt hos vissa raser och unga individer?
Tar ni aldrig i era hundar? Har ni aldrig när ni "tuktat" unghungar lagt ner dom på rygg?
Hur gör alla ni som inte tycker att ovanämda metoder ska användas??

Nyfiken!

Rent allmänt inte riktat till någon speciell:

Hur tycker ni att man ska göra för att "ta ur" en valp/unghund ett beteende när den tex vaktar sin mat, ben, leksak etc som många hundar gör??
Hur korrigerar ni en hund som biter er eller någon annan när hunden vaktar sina saker (vilket inte är ovanligt) Kanske mer vanligt hos vissa raser och unga individer?
Tar ni aldrig i era hundar? Har ni aldrig när ni "tuktat" unghungar lagt ner dom på rygg?
Hur gör alla ni som inte tycker att ovanämda metoder ska användas??

Nyfiken!

Jag har då aldrig alfa-rullat eller tuktat mina unghundar. Trots att jag ägt väldigt stressade och högaktiva, stora, hundar.

När jag får hem en valp så arbetar jag mycket med ett förtroende och en grund mellan oss. Jag lär den att det finns enbart fördelar att lyssna på mig och då har jag aldrig direkt behövt påtala nackdelarna om att inte lyssna. Det värsta jag gjort är att, i smyg, kasta en rulle bajspåse efter valparna om de försökt strunta i mitt kommando och då inser de att något konstigt landade bredvid dem och matte finns ju några meter bort och då får jag kontakt igen! Genom att visa valpen att jag är en trevlig människa så kommer heller aldrig konflikter om leksaker, foder och annat roligt att ske. Just eftersom valpen vet att jag får ta saker, för om jag tar saker så kanske vi leker med dem, eller den får godis, eller kel. Samma gällande bitandet: valpar försöker alltid tugga lite på fingrar och då brukar jag pipa högt och avbryta mys/lek som straff. Eller avleda med en leksak/godis så de får tugga på annat. Att skälla på en valp är att vara otålig- en bebis gör fel och istället för att lära den att "nu banne mig ska du lägga av" så lär man den att det inte är kul att bita på mig. Det är dock kul att bita på leksaken istället.

Gällande unghundar så är det ALDRIG klokt att ta itu med problemen när de väl inträffar. Meningen är att man ska under valpstadiet förebygga problemen och se till att unghunden redan lärt sig att det är du som är bäst. Att man ska jämt komma till dig, att man ska jämt lyda. För om du gör det så blir plötsligt unghunden lättare att hantera, smiter den bort en gång så kommer det alltid att kunna åtgärdas eftersom grunden och förtroendet finns där. Det är även viktigt att man själv som hundägare kan upptäcka i tid om din hund börjar bli lite väl självständig och på en gång åtgärda detta, INNAN hunden sticker, INNAN den jagar katten, INNAN den börjar hugga hål i din tröjja för kung och fosterland.
Jag har aldrig haft en unghund som biter mig, jag har aldrig haft en unghund som "tar över" och som blir osäker i hundmöten och skäller. För de har redan lärt sig att jag är trygg och stabil och värd att lyssna på. Dock inte genom att tvinga mig till det utan genom vad man skulle vilja kalla hjärntvättning.

När jag var yngre hade mina föräldrar en hund som vi, i Cesars och många brukshundsklubbars anda, alfarullade och tryckte ned. Den hunden var osäker till en början, lärde sig att agera utåt och göra utfall mot andra hundar som sedan visade sig som aggressivitet (som påminner väldigt mycket om Shadow-filmen till och med!). DEN hunden kan jag gott säga bet mig, ett antal gånger dessutom när vi försökte trycka ned honom. Han accepterade aldrig den behandlingen utan bara blev starkare och starkare psykiskt. När jag en dag bad om råd från en kamrat som hade väldigt lydiga, trevliga hundar var min fråga "hur får du dem att sluta skälla mot andra hundar?".
Hennes svar var "vadå sluta? De har ju inte ens provat någon gång!".

Dessa ord fick mig att tänka och idag förstår jag dem helt och hållet. Det är ingen idé att vänta och ta itu med problemen när de väl står och knackar på din dörr- det är arbetet innan som avgör.

Senast ändrad:

Dessa ord fick mig att tänka och idag förstår jag dem helt och hållet. Det är ingen idé att vänta och ta itu med problemen när de väl står och knackar på din dörr- det är arbetet innan som avgör.

Men alla får faktiskt inte hem en 8 veckors valp, utan köper vuxna hundar, importerar unghundar, tar över pensionerade tävlingshundar etc. Hundar med erfarenheter, minnen, inlärda beteenden etc.

Allt går liksom inte att bygga upp från början, ibland kan man behöva ta itu med redan existerande problem.

Utan att lägga mig i tråden öht, för jag har gett upp att diskutera uppfostran av hund med folk - folk kommer alltid att tycka olika, så är det bara.

Nu tycker ni kanske jag är dum i huvet eller nått som gämför och äns tar upp detta men hur gör två hundar för att ta rang över den andra, gör det aldrig ont på dom? får dom aldrig den andra hunden att kasta sig på rygg och visa att jag är underlägsen?? Hur gör honan när hon uppfostrar valpen när hon fått nog av hård lek, jo hon tar tag rätt över huvudet mellan öronen på valpen och vrider så valpen kastar i underläge, djur tuktar varandra mycket hårdare än vad vi människor uppfostrar dom för i djurens värld så slutar den ene när den andre vunnit är överlägsen och innan så gör det många ggr ont.

Inom min flock så uppfostrar dom äldre olika hårt beroende på vad det gäller. Om någon trampar på den sovande äldsta, som bestämmer bland dom, så kommer det ett morr.
Om någon försöker stjäla en tugga ur hans skål, kommer det ett morr och ett snabbt nafs. Backar inte denne någon då, så biter han ifrån på riktigt.
När den 6 mån gamla valpen som börjar sin könsmognad nu försöker testa nya gränser på dom äldre tikarna, så gör dom alltifrån att gå därifrån till att bita henne i halsskinnet och morra högt tills hon piper till och backar undan.
Och många många fler nyanser, såklart, det finns ju ett oändligt antal olika situationer som uppstår inom en flock.

Dom starkare i flocken säger ifrån mer hårdhänt än dom som är yngre och längre ner på skalan, och dom äldre har mer tålamod med valpar än vad dom yngre har också. Men dom äldre har även kortare tålamod med dom andra vuxna individerna, men uppvisar där ett mer subtilt språk med öron, svans, läppar, hållning, steglängd etc - som varning för ett fel.

Och jag måste säga, att i dom 4 st olika flockarna jag fått chansen att leva inom (Grand Danois - 9 st, Schäfer - 4 st, Fransk Bulldogg - 6 st, Amstaff - 6 st) så är det väldigt olika beteenden och struktur hundarna sinsemellan.

Den hunden jag pratade om vet jag är inte understimulerad. Dåligt mår den kanske av att inte att fått tydliga gränser den har nämligen STORT övertag över sin ägare och vissa menar att det inte finns dominanta hundar men det menar jag att det finns och hon är en sådan hon är en DOMINANT tik som inte respekterar sin ägare och "juckar" ständigt på andra hundar till och med på ägaren, vad skall man göra för att få ordning på en sådan hund som tydligen utvecklat ett sådant beteende pga att ägaren inte talat om för hunden satt respekt i den, om man inte får på något sätt ta i lägga kull, etc.

Vad den hunden är och inte är bryr jag mig inte om. Jag kommenterade CMs klienter, som oftast är just understimulerade och inte aggressiva/dominanta, som han påstår.

Vad är då du tycker att han gör när han hoppar och biter?

Jag tyckte att jag förklarade det tydligt i mitt långa inlägg, läs det gärna igen :). Men, jag försöker förtydliga. Jag tror att han tar det som lek/kamp, men som sagt så är det omöjligt att säga säkert via ett forum. Lenas ide om det hela är verkligen inte heller helt utesluten! Men som sagt, svårt att svara på om man inte kan kika på hunden i fråga.

På valpkursen hände det några gånger att han började hoppa och bita. Då tror jag det ibland handlade om att han var less eller övertrött (några gånger sov/vilade han just innan vi skulle åka), och då fick jag gå undan lite så han fick lugna ner sig. En gång gick det nästan inte göra nånting för så fort jag skulle göra nåt med han började han hoppa och bita igen och då sa kursledaren att jag skulle sätta mig med hunden mellan mina ben och stryka honom över bröstkorgen tills han lugnade sig.

Låter precis som en hane vi hade i våras på kurs (också flatte). Med husse skötte han sig snudd på exemplariskt, man såg bara små små tendenser av beteendet du beskriver. När matten gick med honom så var han dock helvild. Stor som ett hus var han också så hon kunde inte styra honom fysiskt. Han ville hälsa på dom andra hundarna, när inte det gick blev det "överslag" och han hoppade på matte. Sen blev han trött av träningen och då hoppade han på matte. Sen blev hon arg och då hoppade han på henne osv.

Vi blir lite OT nu.

*kl*

Jag hade inte tänkt diskutera min hund i den här tråden eftersom det inte är det det handlar om. Och det var inte nödvändigtvis han jag tänkte på när jag gjorde min frågeställning. Dock fick jag aldrig nåt bra svar.

Ni som är emot alla Cesars metoder, hur gör ni om eran hund gör utfall mot människor, hundar, förbifarande cyklar, verkar aggressiv mot andra hundar, om hunden hoppar och biter på armar och händer, drar konstant i kopplet så den som håller i kopplet går långt efter hunden och håller i längst ut?

Senast ändrad:

Komma med helt ogrundat inlägg på skoj o sen gnälla på att jag anser det töntigt!!!!!!
Är du med i diskussionen seriöst så får du väl diskutera seriöst. Om du bara fjantar har du väl ingen anledning att gnälla
PL

Å, för du verkar ju totalt seriös...

Det var droppen. Nu ger jag upp på att få diskutera det här ämnet mysigt.

Senast ändrad:

Jag har då aldrig alfa-rullat eller tuktat mina unghundar. Trots att jag ägt väldigt stressade och högaktiva, stora, hundar.

När jag får hem en valp så arbetar jag mycket med ett förtroende och en grund mellan oss. Jag lär den att det finns enbart fördelar att lyssna på mig och då har jag aldrig direkt behövt påtala nackdelarna om att inte lyssna. Det värsta jag gjort är att, i smyg, kasta en rulle bajspåse efter valparna om de försökt strunta i mitt kommando och då inser de att något konstigt landade bredvid dem och matte finns ju några meter bort och då får jag kontakt igen! Genom att visa valpen att jag är en trevlig människa så kommer heller aldrig konflikter om leksaker, foder och annat roligt att ske. Just eftersom valpen vet att jag får ta saker, för om jag tar saker så kanske vi leker med dem, eller den får godis, eller kel. Samma gällande bitandet: valpar försöker alltid tugga lite på fingrar och då brukar jag pipa högt och avbryta mys/lek som straff. Eller avleda med en leksak/godis så de får tugga på annat. Att skälla på en valp är att vara otålig- en bebis gör fel och istället för att lära den att "nu banne mig ska du lägga av" så lär man den att det inte är kul att bita på mig. Det är dock kul att bita på leksaken istället.

Gällande unghundar så är det ALDRIG klokt att ta itu med problemen när de väl inträffar. Meningen är att man ska under valpstadiet förebygga problemen och se till att unghunden redan lärt sig att det är du som är bäst. Att man ska jämt komma till dig, att man ska jämt lyda. För om du gör det så blir plötsligt unghunden lättare att hantera, smiter den bort en gång så kommer det alltid att kunna åtgärdas eftersom grunden och förtroendet finns där. Det är även viktigt att man själv som hundägare kan upptäcka i tid om din hund börjar bli lite väl självständig och på en gång åtgärda detta, INNAN hunden sticker, INNAN den jagar katten, INNAN den börjar hugga hål i din tröjja för kung och fosterland.
Jag har aldrig haft en unghund som biter mig, jag har aldrig haft en unghund som "tar över" och som blir osäker i hundmöten och skäller. För de har redan lärt sig att jag är trygg och stabil och värd att lyssna på. Dock inte genom att tvinga mig till det utan genom vad man skulle vilja kalla hjärntvättning.

När jag var yngre hade mina föräldrar en hund som vi, i Cesars och många brukshundsklubbars anda, alfarullade och tryckte ned. Den hunden var osäker till en början, lärde sig att agera utåt och göra utfall mot andra hundar som sedan visade sig som aggressivitet (som påminner väldigt mycket om Shadow-filmen till och med!). DEN hunden kan jag gott säga bet mig, ett antal gånger dessutom när vi försökte trycka ned honom. Han accepterade aldrig den behandlingen utan bara blev starkare och starkare psykiskt. När jag en dag bad om råd från en kamrat som hade väldigt lydiga, trevliga hundar var min fråga "hur får du dem att sluta skälla mot andra hundar?".
Hennes svar var "vadå sluta? De har ju inte ens provat någon gång!".

Självklart har du rätt i att man ska lära hunden att lyssna och att det lönar sig att lyssna på matte, husse och ev barnen i familjen,
men när det inträffar att den gulliga valpen som blivit några veckor äldre helt plötsligt morrar eller biter barnet som går fram när "valpen" ligger och tuggar på sitt ben eller äter sin mat?
Jag har inte kastat bajsrullar brevid jag, nypit tag i nackskinnet och även lagt kull på rygg, jag pratar inte om hårda tag men att bestämt visa att här vaktas det ingen mat och ALLA i familjen eller andra människor ska kunna plocka av ett ben eller komma och ta av matskålen av hunden, och det har funkat för oss, vi har en jakthund som vi fick göra precis så med, och det räckte för att hon skulle förstå, nu kan vem som helst stora som små, ta av henne ben och mm slut vaktat!!! Hon har ALDRIG visat tendens att vakta fällda älgar heller alla kan gå fram när hon tuggar och drar i älgen. Väldigt viktigt att det fumkar det är prio ett för mig jag ska kunna känna mig trygg med att ha hunden i huset i alla lägen.

Sen måste jag tycka att du har haft väldig tur som aldrig haft en hund/valp som testat detta, för det är väldigt vanligt att dom gör det kanske vanligare hos vissa raser då?
Vi har en labrador oxå han har ALDRIG vaktat något mot någon inte heller mot andra djur/hundar, barnen skulle kunna stoppa in hela handen i munnen och ta ut ett jätte smarigt köttben utan att han skulle antyda en morrning, men jakt hundar har väll ett "vassare" sätt och tikar är mer dominanta, än hanar.

Ang unghundar så har du oxå haft väldig tur om dom aldrig testat dig dina gränser när dom gått in i sina olika faser i livet könsmognad tex.
Jag tycker att unghundar kommer till en viss "fas" när allt man lärt sig helt plötsligt blir "bortglömt", för att senare komma tillbaka igen.

Man behöver bara kolla hund annonser för att förstå detta, att den gulliga valpen helt plötsligt blivit tonåring, väldigt många säljer sina hundar när dom är mellan ca 10 mån-2år pga allergier, jobb personliga skäl, bristande tid mm. Hm vad kan detta bero på?

Vad den hunden är och inte är bryr jag mig inte om. Jag kommenterade CMs klienter, som oftast är just understimulerade och inte aggressiva/dominanta, som han påstår.

Att du inte bryr dig om vad den hunden är och inte är
är helt ok, man då har du missat min poäng för det är just det jag menar att en hund kan bete sig aggresivt/ dominant ändå!
Fast den inte beror på att den är understimulerad.
Och det finns understimulerade hundar som för den skull inte reagerar och blir aggresiva.

Men många har bestämt sig för att hundarna CM jobbar med "BARA" är understimulerade, rädda hundar som han trycker ner, inte att hundarnas beteenden faktiskt kan vara dominanta/ agressiva, tagit rollen som ledare i huset.

Ni som är emot alla Cesars metoder, hur gör ni om eran hund gör utfall mot människor, hundar, förbifarande cyklar, verkar aggressiv mot andra hundar, om hunden hoppar och biter på armar och händer, drar konstant i kopplet så den som håller i kopplet går långt efter hunden och håller i längst ut?

Ingen är emot alla Cesars metoder. Då har du läst in din egna uppfattning.

När jag fick hem min schäfertik var hon 3 år gammal och hade bott i en hundgård utomhus i hela sitt liv, hon kunde inte ens sitt. Förra ägaren talade om att hon hatade andra hundar, jagade bilar, cyklar och andra djur. Det är en livlig tjej som tänker snabbt (hunden alltså) och som gärna försöker "spela ut" om hon är frustrerad..lite att bita i med andra ord! När hon kom till mig skulle jag alltså ta henne från att ha bott mitt i skogen hela sitt liv till förortsmiljö. Mycket hundar, mycket bilar, mycket katter, mycket folk...

Mycket riktigt gjorde hon utfall mot andra hundar, ibland till den grad att hon blev så frustrerad att hon vände sig om och högg mig i benet, hon fick en överlagshandling. Istället för att då tänka hur dum "hundjäveln" var som bet mig fick jag helt enkelt gå hem och klura på hur HON ser situationen. Bet hon mig för att vara elak? Eller för att hon inte fattade att fler hundar får vistas inom samma "revir" som henne och måste få det "förklarat" för sig? Om jag sulade ner henne i marken, skulle hon bli tryggare med den tanken då? Eller var det så att jag måste LÄRA henne hur jag önskar att hon ska bete sig? Kan jag förutsätta att hon ska fatta vad jag vill? Om inte, varför då ge henne stryk eller trycka ner henne?

Jag började träna lydnad och spår för det första, leka med henne, göra saker ihop som var roliga för att stärka relationen henne och mig emellan. Därefter utsatte jag henne successivt för situationerna, visst fick jag korrigera ibland och ryta "nej" (eftersom att det är omöjligt att helt undvika situationer där man möter andra hundar). Men utöver det jobbade jag mycket med kontakt och avledning, så att situationen kunde bli behaglig också. Såg jag en hund komma 20 meter framför oss och hunden spände sig kunde jag helt sonika vända om och köra lite kontakt, vända tillbaka och leka med favvoleksaken eller trycka godis i truten på henne.Givetvis med massor med beröm när det fick felfritt, allt för att hon skulle förstå vilken situation jag tyckte om henne i.

I dagsläget vet hon vad jag önskar av henne, men kan ibland bli lite tittig ändå. Jag kan korrigera om det börjar kännas som att hon låser sig (en dutt i sidan eller en knyck i kopplet , eller vad som) och direkt berömmma. När hunden gått förbi fortsätter jag att kräva den kontakten och det tillståndet jag söker i henne ett tag tills hon är 100 procent skärpt, helt enkelt för att jag alltid vill sluta när det går som bäst.

Numera tävlar vi, jag har henne oftast lös och kan sätta/lägga henne när det kommer bilar eller hundar eller liknande. Hon jagar inga vilda djur.

Ingen säger att man inte bör/får korrigera sin hund, men man kritiserar faktumet att Cesat nästan uteslutande bestraffar, och aldrig ger hunden ett alternativ. Det är oschysst och orättvist, och botar bara syndromen för ägaren. Hunden vet fortfarande inte hur den ska tänka, eller är trygg i situationen. Dessutom är alla hundar individer, varje individ ska ha en anpassad träning för att resultatet ska bli så optimalt som möjligt.

Vad många också glömmer är att lydnad är en färskvara, det går inte att lära en hund en sak och sedan förvänta sig att den ska utföra uppgiften perfekt resten av livet. Man måste hela tiden upprepa, finslipa och förbättra för att bibehålla lydnaden i sin hund.

Senast ändrad:

Jag håller faktiskt med dig vad gäller olika rasers beteenden och olika individers sätt att svara på saker. Det är inte så enkelt att bara för att man själv har haft x-antal hundar som aldrig uppfört sig illa, så existerar inte individer som är betydligt svårare att få bukt på.

Tex brukshundar har oftare närmare till skärpa, försvar (resurs ffa) , kamp osv. De har dessutom en förmåga att tänka himla snabbt, och de är sällan så mjuka och följsamma som hundarna av tex retriever eller spaniel eller vallhundstyp. Även terriers som naturligt inte tyr sig till folk på samma sätt (självständighet) kan vara svåra att få bukt med när de dessutom har en del kamp och skärpa, det kan bli problematiskt att "smyga" sig på problemet. Här är dock alfarullningar mycket sällan en lösning, eftersom att de tenderar att gå upp i kamp, eller få ett förlorat förtroende för ägaren och i kombinationen med tidigare nämnda egenskaper blir knappast problemet bättre. Belethien har en poäng i att det inte är en idé att ge sig på problemet när det är pågående.
Vrålar hunden och gör utfall mot en annan hund och du vräker ner den i marken är du säkerligen dessutom ganska frustrerad och läser själv inte av situationen som du kunde. Naturligtvis ska man BRYTA beteendet med de medel man kan för att den inte ska eskalera eller utgöra fara för någon, men sedan måste man gå vidare och fundera på vad man ska göra för att förhindra att situationen uppstår igen. NÄR blir min hund spänd? NÄR kommer utfallen (eller vad det nu än är för problem)? Hur, vad, varför sas.

Jag har aldrig med min fysiska styrka vräkt ner mina hundar på marken, min tik har vid 2 tillfällen lagt sig själv när jag varit vrålförbannad, men hon är också en individ som oftast tar den typen av korrigering, det gör inte alla hundar utan en fight.

Senast ändrad:

Meningen är att man ska under valpstadiet förebygga problemen... på en gång åtgärda detta, INNAN hunden sticker, INNAN den jagar katten, INNAN den börjar hugga hål i din tröjja för kung och fosterland... det är arbetet innan som avgör.
Precis - och samma sak gäller när man tar över en äldre hund; börja med att bygga en grund, ett förtroende, en bra relation. Var steget före så att du undviker att hamna i problematiska situationer och jobba sen med problemen stegvis. Tid och tålamod.

Att du inte bryr dig om vad den hunden är och inte är
är helt ok, man då har du missat min poäng för det är just det jag menar att en hund kan bete sig aggresivt/ dominant ändå!
Fast den inte beror på att den är understimulerad.
Och det finns understimulerade hundar som för den skull inte reagerar och blir aggresiva.

Men just exemplet du tog upp handlade om självförsvar från en främmande hund som (om jag fattat det rätt) fått göra som den vill hela livet utan ramar och regler. Det gör inte hunden till dominant utan bara ouppfostrad och därmed farlig.
En dominant hund behöver inte ta till aggression, för dominans har i min värld med "pondus" att göra. En dominant självsäker hund behöver aldrig ta till "översittarfasoner" eftersom andra hundar (fortfarande friska sunda hundar) respekterar denne ändå. Däremot en osäker hund tar till näbbar och klor så fort den tror att den behöver eftersom den är just rädd/osäker.

Swat hade en väldigt bra förklaring i en annan tråd en gång, jag hoppas att hon fortfarande läser och skulle kunna tänka sig att återge begreppet dominans så bra som hon en gång gjorde.

Men många har bestämt sig för att hundarna CM jobbar med "BARA" är understimulerade, rädda hundar som han trycker ner, inte att hundarnas beteenden faktiskt kan vara dominanta/ agressiva, tagit rollen som ledare i huset.

För egen del så har jag inte bestämt mig för någonting. Däremot tycker jag att det är självklart att en Akita/schäfer/dobermann/whatever som bara lever på sin bakgård i ett snöre och aldrig får komma ut och göra naturliga saker för en hund självklart är understimulerad. Ännu har inte jag sett ett program där ägarna aktivt och kontinuerligt aktiverat sina hundar och ändå haft problem. Du får gärna länka till ett sådant avsnitt från National Geographics hemsida om du vet något.

Jag håller faktiskt med dig vad gäller olika rasers beteenden och olika individers sätt att svara på saker. Det är inte så enkelt att bara för att man själv har haft x-antal hundar som aldrig uppfört sig illa, så existerar inte individer som är betydligt svårare att få bukt på.

Tex brukshundar har oftare närmare till skärpa, försvar (resurs ffa) , kamp osv. De har dessutom en förmåga att tänka himla snabbt, och de är sällan så mjuka och följsamma som hundarna av tex retriever eller spaniel eller vallhundstyp. Även terriers som naturligt inte tyr sig till folk på samma sätt (självständighet) kan vara svåra att få bukt med när de dessutom har en del kamp och skärpa, det kan bli problematiskt att "smyga" sig på problemet. Här är dock alfarullningar mycket sällan en lösning, eftersom att de tenderar att gå upp i kamp, eller få ett förlorat förtroende för ägaren och i kombinationen med tidigare nämnda egenskaper blir knappast problemet bättre. Belethien har en poäng i att det inte är en idé att ge sig på problemet när det är pågående.
Vrålar hunden och gör utfall mot en annan hund och du vräker ner den i marken är du säkerligen dessutom ganska frustrerad och läser själv inte av situationen som du kunde. Naturligtvis ska man BRYTA beteendet med de medel man kan för att den inte ska eskalera eller utgöra fara för någon, men sedan måste man gå vidare och fundera på vad man ska göra för att förhindra att situationen uppstår igen. NÄR blir min hund spänd? NÄR kommer utfallen (eller vad det nu än är för problem)? Hur, vad, varför sas.

Jag har aldrig med min fysiska styrka vräkt ner mina hundar på marken, min tik har vid 2 tillfällen lagt sig själv när jag varit vrålförbannad, men hon är också en individ som oftast tar den typen av korrigering, det gör inte alla hundar utan en fight.

Ja så sant så sant jag har själv väldigt olika raser och har som sagt uppfostrat dom helt olika eller rättare sagt blandrastiken som är av jaktraser har vi fått ta ur ett vaktigt beteend medans vi aldrig behövt gjort det med labben.

Jag vill bara veta vad ni gör när valp/ unghunden biter barnet som kommer fram när hunden tuggar på sitt ben eller äter sin mat. Vad gör ni i det ögonblicket hunden har huggit???

Som våran tik gkorde när hon var väldigt ung:

Vi tog i nackskinnet och la kull henne på rygg, ( obs! vi högg inte tag i hunden slet och drog eller slängde henne i backen).

Hon "fattade poängen" och nu litar jag på henne till 100% alla kan som sagt var ta ben matskålar gå fram till fällda älgar etc.
Det funkade uppenbarligen för oss och jag anser inte att vi plågat hunden på något sätt. Vi har nu världens mysigaste familjehund och jakthund i samma hund.
Vilket annnat sätt är bättre att göra när hunden gjort så? Som funkar?

Men just exemplet du tog upp handlade om självförsvar från en främmande hund som (om jag fattat det rätt) fått göra som den vill hela livet utan ramar och regler. Det gör inte hunden till dominant utan bara ouppfostrad och därmed farlig.
En dominant hund behöver inte ta till aggression, för dominans har i min värld med "pondus" att göra. En dominant självsäker hund behöver aldrig ta till "översittarfasoner" eftersom andra hundar (fortfarande friska sunda hundar) respekterar denne ändå. Däremot en osäker hund tar till näbbar och klor så fort den tror att den behöver eftersom den är just rädd/osäker.

Swat hade en väldigt bra förklaring i en annan tråd en gång, jag hoppas att hon fortfarande läser och skulle kunna tänka sig att återge begreppet dominans så bra som hon en gång gjorde.

För egen del så har jag inte bestämt mig för någonting. Däremot tycker jag att det är självklart att en Akita/schäfer/dobermann/whatever som bara lever på sin bakgård i ett snöre och aldrig får komma ut och göra naturliga saker för en hund självklart är understimulerad. Ännu har inte jag sett ett program där ägarna aktivt och kontinuerligt aktiverat sina hundar och ändå haft problem. Du får gärna länka till ett sådant avsnitt från National Geographics hemsida om du vet något.

Det är inte en främmande hund jag känner både hunden och ägaren VÄL och dom är här ofta helt ouppfostrad är den inte heller hon har mycket pli på hunden i många avseenden, MEN hunden har inte respekt för henne hunden är för övrigt "bara" 1 1/2 år, vad innebär det när hundar skäller åt sin ägare för att få sista ordet och även juckar på henne ibland och på andra hundar ? Jag har lärt mig att det är ett domenansbeteende.

Ang CM så har jag inge klipp att hänvisa till men tycer att dom fall där hunden är understimulerad så är det ju en stor del av hans "jobb" att informera ägarna om detta och göra dom införstådda i situationen,
jag tycker han är mycket noga och ganska hård mot ägarna att dom gjort fel, och talar om vad som behöver göras.
Sen är det ju korrigeringarna som han använder sig av olika beroende på vad det är för hund och hur den beter sig och hur situationen ser ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka