Sv: Cesar Millan
Vad är då du tycker att han gör när han hoppar och biter?
Min hund kan loss och släpper fort. "Lämna/låt det vara" kan han också (om pinnar, papper på marken, glasflaskor på marken).
När jag leker med min hund är det mer att rulla/kasta leksaker eller dragkamp.
När han hälsar på människor vill han gärna slicka och bita/nafsa lite i händer eller kläder. Men jag har aldrig provat säga "loss", det blir ett "nej" eller "sluta". Kanske skulle prova med "loss" nästa gång...
På valpkursen hände det några gånger att han började hoppa och bita. Då tror jag det ibland handlade om att han var less eller övertrött (några gånger sov/vilade han just innan vi skulle åka), och då fick jag gå undan lite så han fick lugna ner sig. En gång gick det nästan inte göra nånting för så fort jag skulle göra nåt med han började han hoppa och bita igen och då sa kursledaren att jag skulle sätta mig med hunden mellan mina ben och stryka honom över bröstkorgen tills han lugnade sig.
Jag förstår fortfarande inte vad han vill bestämma över i sammanhanget när han gör så. Jag förstår inte hur du får det till det?
Just att du blir upprörd och försöker stoppa honom (antagligen inte tillräckligt effektfullt) kan istället trigga honom att fortsätta. Det blir kamplek helt enkelt. Nu har jag ju en extrem bruksras som älskar att kampa, men när vi leker så går det hett till. Jag drar honom i nacken, "knäar" honom, knuffar, brötar och "vrålar"/hetsar med rösten så att han måste hålla hårdare i trasan/föremålet för att inte tappa det. Han älskar det och hade jag inte styrt upp honom som liten så hade han mycket väl kunnat tillämpa denna kampen på vad som helst som gick att bita i bara det tog emot lite.
Han har en fantastisk förmåga (tränad mycket på) att släppa på kommando, det gör han med vilket föremål som helst på vilket avstånd till mig som helst (än så länge) vilket har hjälp mig mycket. Det fungerar också om han försöker leka med folk som inte vill, för på andra kan han mycket väl få för sig att testa (som jag uppfattar att din gör, men det är ju alltid svårt att avgöra på ett forum) om han inte får bita lite i dras jackor/armar och då är det ett "loss" som gäller, sen skiter han i det. Och det är MYCKET vinning för honom att kampa.
Summan av all text är att jag tror att han helt enkelt får vinning i att leka på det viset även om du blir arg. Det kan också vara ett sätt att avreagera på. Ex om han blir stressad (det behöver inte handla om mycket stress) av en viss situation så kan det dämpa stressen att hoppa på och bita i dig.
Vi hade en flat/schäfer som skulle utvärderas under vår instruktörsutbildning. Han var väääldgt osäker på folk (jag vet att inte din är det, men beteendet verkar likt vilket du kommer märka). När ägarinnan gick mellan oss i gruppen så försökte han fly, så fort hon lämnade gruppen med hunden så störtade han upp "i famnen" på henne och började bita och slita i hennes armar. Han vägrade sluta vad hon än gjorde. Dom hade en väldigt fin relation och hon hade bra lydnad på honom i övrigt. Men detta var något han var tvungen att göra i en jobbig situation för att just avreagera och hon var den enda han vågade göra det på.
Vad är då du tycker att han gör när han hoppar och biter?
Min hund kan loss och släpper fort. "Lämna/låt det vara" kan han också (om pinnar, papper på marken, glasflaskor på marken).
När jag leker med min hund är det mer att rulla/kasta leksaker eller dragkamp.
När han hälsar på människor vill han gärna slicka och bita/nafsa lite i händer eller kläder. Men jag har aldrig provat säga "loss", det blir ett "nej" eller "sluta". Kanske skulle prova med "loss" nästa gång...
På valpkursen hände det några gånger att han började hoppa och bita. Då tror jag det ibland handlade om att han var less eller övertrött (några gånger sov/vilade han just innan vi skulle åka), och då fick jag gå undan lite så han fick lugna ner sig. En gång gick det nästan inte göra nånting för så fort jag skulle göra nåt med han började han hoppa och bita igen och då sa kursledaren att jag skulle sätta mig med hunden mellan mina ben och stryka honom över bröstkorgen tills han lugnade sig.