Sv: Cesar Millan
Delvis KL
Åååh.... Vad jag hade tänkt hålla mej ifrån denna tråden... Men nu kan jag inte hålla mej längre
För det första: Jag anser
INTE att allt det Cesar gör är rätt/bra/okej, men jag anser iof inte att allt det han gör är fel heller.
Som jag ser det så går det alltid att hitta detaljer som man kan använda i sin egen träning hos näst intill alla olika typer av tränings-tänk
Det som talar till just denna persons fördel är hans tänk vad gäller aktivering - alla hundar behöver rastas utanför tomten - och att man skall tänka på vad det är man förstärker när man plussar sin hund.
Sedan skall jag eränna att jag ser många fall där man daltad/"undvikit"/"skyddat" sin rädda/osäkra hund på sätt som enbart skapat större och fler problem än om man rent krasst konfronterat dem och förklarat för hunden "Sitt ner, hål tyst så sköter jag detta! Punkt!".
Därmed inte sagt att det finns någon som helst ursäkt för att korrigera/ela/"sparka" en rädd hund tills den stänger ner och "vänder in i sej själv"!!!!!!
Min enda förklaring till att det finns dem som köper Cesars tänk "fullt ut" - med hull och hår - är att de inte kan/ser/har upplevt så mycket att de faktiskt förstår vad som händer "inne i" hunden och inte bara på ytan!
Att de ser en hund som sitter stilla utan att agera som en "lugn hund".
Trots att alla med lite mer erfarenhet kan se att hundens "inre" är i fullständigt upplösningstillstånd men att en "mental skyddsmekanism" trätt in och "stängt ner hunden"!
Sedan finns det en enda universiell sanning när det gäller hundtränare/instruktörer/dressörer:
Den enda två dressörer kan vara överens om är att en tredje, icke närvarande dressör, gör fel!
/Swat