Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Då kanske du borde ta dig tiden att kolla klippen här.
Visst är han en naturlig ledare men det innebär inte att det han lär ut är riktigt eller ok.
PL

Visst CM är mycket karismatisk, men det gör honom inte till en guru när det kommer till hundträning.
Om vi nu skall använda ett så luddigt begrepp som ledarskap så är det något man förtjänar, inte något man kan öva in o aplicera på andra.
Vad gäller energier så är det New Age Flumm o inget annat.

Att hundar kan läsa oss som öppna böcker har inget med energier att göra, energi kan mätas, menar man något annat, eller oavsett vad man menar så skall man definiera begreppen.

Jag upplever CM som en naturlig ledare. Men jag har inte sett allt heller å andra sidan.

Peter - Jag ska kolla på klippen!

Jag håller med. Så har jag också sett honom.

Men fortarande, håller jag inte med om allt eller tycker om allt.

Och det är inte bara Cesar som lär ut hemska saker.
Fick idag på öppna träningen höra om en hundinstruktör som också har skrivit böcker och är gift med en annan hundsintruktör som skriver böcker. Kvinnan som berättade hade varit på kurs som den här mannen ledde. Han hade bytt ut hundens egna halsband till en tjock strypkedja, hunden skulle sitta klistrad mot honom och tittade den inte upp på honom, med huvudet lutat bakåt, fick den ett jäkla ryck i kopplet. Han slog också nån hund med koppel, sparkade/duttade (tydligen var det inte så jättehårt) mot hundens mjukdelar eller lite längre bak under magen. En gång hade ägaren slagit med kopplet mot en hunds nos medan han slog med koppel mot hundens sida. Han hade också slagit en hund med en en kvist/gren. Ägaren skulle släppa iväg hunden att hämta nåt tror jag och mannen stod då där borta. När hunden kom blev den slagen. hunden hade tvärvänt och sprungit tillbaka till matte och typ försökt klättra upp på hennes rygg ungefär. Sen tror jag han hade tagit en större kvist/gren. Mannen tyckte att hunden nog var lite vek.....(Va?!!)
En av dom som var på kursen var en ung tjej, som bara ville hem. En annan hade helt slutat med spaniel.

Det där är riktig djurmisshandel/djurplågeri, och sånt där har jag då i alla fall aldrig sett Cesar göra.

Sen är det säkert flera som fått lära sig att rycka i kopplet, mer eller mindre, när hunde gör fel/inte lyssnar, och lägga omkull hunden och hålla den nere. Det fick tex vi lära oss på kurs för ca 20 år sen. Det gjordes också med valpar har jag för mig.

Senast ändrad:

Det där är riktig djurmisshandel/djurplågeri, och sånt där har jag då i alla fall aldrig sett Cesar göra.

Men titta på klippen som är postade i tråden då. Det du beskrev låter som mjukislydnad i jämförelse med vad hundarna i klippen utsätts för.

Dessutom, sen när gör två fel ett rätt? Jag förstår inte resonemanget "men han är faktiskt inte den enda som är dum"....so what?

Delvis KL

Åååh.... Vad jag hade tänkt hålla mej ifrån denna tråden... Men nu kan jag inte hålla mej längre ;)

För det första: Jag anser INTE att allt det Cesar gör är rätt/bra/okej, men jag anser iof inte att allt det han gör är fel heller.
Som jag ser det så går det alltid att hitta detaljer som man kan använda i sin egen träning hos näst intill alla olika typer av tränings-tänk
Det som talar till just denna persons fördel är hans tänk vad gäller aktivering - alla hundar behöver rastas utanför tomten - och att man skall tänka på vad det är man förstärker när man plussar sin hund.

Sedan skall jag eränna att jag ser många fall där man daltad/"undvikit"/"skyddat" sin rädda/osäkra hund på sätt som enbart skapat större och fler problem än om man rent krasst konfronterat dem och förklarat för hunden "Sitt ner, hål tyst så sköter jag detta! Punkt!".

Därmed inte sagt att det finns någon som helst ursäkt för att korrigera/ela/"sparka" en rädd hund tills den stänger ner och "vänder in i sej själv"!!!!!! :mad:

Min enda förklaring till att det finns dem som köper Cesars tänk "fullt ut" - med hull och hår - är att de inte kan/ser/har upplevt så mycket att de faktiskt förstår vad som händer "inne i" hunden och inte bara på ytan!
Att de ser en hund som sitter stilla utan att agera som en "lugn hund".
Trots att alla med lite mer erfarenhet kan se att hundens "inre" är i fullständigt upplösningstillstånd men att en "mental skyddsmekanism" trätt in och "stängt ner hunden"!

Sedan finns det en enda universiell sanning när det gäller hundtränare/instruktörer/dressörer:
Den enda två dressörer kan vara överens om är att en tredje, icke närvarande dressör, gör fel! ;)

/Swat

Jag har inte kollat klippen i tråden, men har förmodligen sett det mesta ändå. Tex klippet Vesar Millan strangles dog til he collapses, såg jag när avsnittet visades på TV. Men visst, jag kan kolla på klippen. Dock upplever vi ju saker olika. Att trycka ner hunden och hålla den nere ser jag inte som att misshandla/plåga hunden, emnd et är väl för att jag har fått lära mig att man gör så. Dock är det ju inget jag gör jämtn.

Jag har itne sagt att två fel gör ett rätt. Jag menar bara att han inte är den enda som lär ut, som lär ut hemska saker.

Senast ändrad:

Tryckte på fel tanget och därför blev det ett V istället för ett C.

När min hund har hoppat och bitit som värst har jag också dragit i kopplet så där eller ryckt lite för att bryta, har även provat att bara gå, eller provat nåt annat. Men min hund har gett sig fortare än den hunden.

Senast ändrad:

Jag har inte kollat klippen i tråden, men har förmodligen sett det mesta ändå. Tex klippet Vesar Millan strangles dog til he collapses, såg jag när avsnittet visades på TV. Men visst, jag kan kolla på klippen. Dock upplever vi ju saker olika. Att trycka ner hunden och hålla den nere ser jag inte som att misshandla/plåga hunden, emnd et är väl för att jag har fått lära mig att man gör så. Dock är det ju inget jag gör jämtn.

Jag har itne sagt att två fel gör ett rätt. Jag menar bara att han inte är den enda som lär ut, som lär ut hemska saker.
Så du menar att strypa hunden tills den kissar på sig o blir medvetslös är OK hundhållning?
Du menar att för att det finns en nisse i Västra Götaland som kallar sig för Sveriges CM o som tränar fågelhundar med medeltida metoder så är det OK att göra som CM gör?

Hur ser du på att trycka ner hunden o hålla den?
Själv ser jag det som ett övergrepp, visserligen har det hänt att jag gjort det, men då har det handlat om akutavbrott o hade min hund inte funnit det rättvist hade jag hamnat på sjukhus.

KL Att korrigera en hund för att den visar rädsla är illa även om korrigeringen i sig inte är fysisk misshandel!
PL

Hade också tänkt hålla mig undan, vem mer än Mr Millan fixar en tråd på 25 sidor.

Vad jag tycker är anmärkningsvärt är att folk inte är mer kritiska mot själva konceptet, programmet produceras av ett produktionsbolag som sysslar med underhållning, inte utbildning.

Av nån märklig anledning är det ingen som påstår sig bli värsta överlevnadskonstnären av att se ett program av "Robbinson". Men hur man tränar hundar kan man visst lära sig av en välredigerad och tillklippt tv-show.

Folk är bra blåögda.

Jag har tagit upp att det här handlar om pengar, blev genast beskylld att vara avundsjuk över ngn annans framgång.
PL

Jag ser en dominant hund som tydligt talár om att matte/husse/Cesar ska ge sjutton i att bestämma.
Jag skulle aldrig låta den hunden vara med mina barn om jag hade några när den så tydligt inte har några som helst gränser vad gäller bita människor.

Här är ett exempel på när Cesar säger ifrån och byter ut ett för skarpt halsband för att det inte hjälper till. Var det ett stackel den hade från början eller bara vanlig strypkedja?

Jag tycker att det är jobbigt att hunden får kväljningar men lägg märke till att Cesar slappnar av i kopplet så fort som den inte längre försöker hugga honom.

kl

För att få lite fokus, så är mitt förslag att vi diskuterar följande video:

http://www.youtube.com/watch?v=Qh9YOyM2TAk

Vad ser ni? Reaktioner?

Jag känner enormt obehag över hela filmen. Ägarnas val av hundtyp, hundens/hybridens agerande och CM:s metoder. Hur hunden reagerade på CM:s behandling, inte förvånande. Och jag undrar hur det gick sen? Hur ska ägarna fortsätta? Jag misstänker att den här hunden avlivas/avlivats.

Fin video :)

Men jag måste påpeka att problemen är helt olika, Podee (hette den så?) var rädd/osäker och försökte fly/göra utfall medan varghybriden genast vände sig mot sina ägare och högg. Han var inte rädd eller osäker utan stark och säker på sig själv.

Ps. Eftergift i kopplet = belöning.

Det är så vi jobbar med hästar.

Jag har lämmnat tråden en gång men kan inte låta bli att kommentera klippen ändå.
Det jag ser är två helt olika situationer och hundar, den i Cesars film attakerar ju Cesar direkt efter ett koppel ryck, den andra hunden får oxå ett koppel ryck direkt men försöker ju inte bita "tränaren" tror inte hon skulle ge godis och klappa den om den hängde i armen på henne.
Självklart ser den metoden "trevligare" ut, men som sagt det är två helt olika reaktioner på hundar skulle inte tro att Cesar behövde använda samma metod mot hunden som är i andra filmen.
Den hunden Cesar håller på med skulle jag heller aldrig ha i närheten av barn, den skulle troligtvis få sommna in.
Sen vore det kul att se en uppföljning på den filmen där hunden som träffar andra hundar inte har munkorg eller liknande.

Ja, det är två lite olika situationer och två olika hundtyper, men de reagerar också - och det är väl det som är vitsen här - på två totalt olika typer av behandling! Undrar var staffen hade gjort om CM hängt upp den i strypet/stacklet? Att en hund reagerar med att hugga tillbaka behöver inte alls tyda på dominans, en jätteosäker hund kan också bita vilt omkring sig.
Men en totalt olämplig hundtyp, hybriden, för vanligt folk. Man blir så ledsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka