Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

*KL*
Har inte läst alla inlägg för de handlar i stort sett om detsamma. Ena parten är emot för det innehåller för mycket våld mot hunden, den andra parten är för CM osv.

Jag undrar, dock oavsett CM anhängare eller ej. VAD anser ni är sund hundhållning dvs vad är sund dressyr,inlärning,fostran,arbete med "problem beteende"?Nu menar jag från er egen syn.

Inte vad du eller din kompis sysslar med för aktivitet.Utan rent allmän syn på hela hund hållnings biten inom fostran.Tillväga gångs sätt osv...

Jag förespråkar inte att använda våld mot hundar, sen beror det ju på hur hunden är som individ vissa hundar behöver aldrig en tillsägelse som gör ont, medans vissa hundar/beteenden faktiskt kräver det! Jag har sett tydliga exempel på hundar som "behöver" Kasas kull i backen och hållas fast så att det gör ont.(dock inte många, men där det faktiskt har varit nödvändigt för att inte någon skall komma till skada).

Dom hundarna som beter sig så att "våld" behöver användas har oftast fått fel uppfostarn från början oftast genom att dom fått tagit överhand och blivit "flock ledare", en matte /husse som daltat med hunden och behandlat den som ett litet barn och aldrig sagt i från ordäntligt eller så beror det på att hunden inte aktiveras som den behöver. Sen finns det säkert beteenden som vissa hundar får pga att dom helt enkelt inte har ett bra psyke/ allternativ att det är något fel i huvudet som det kan bli på vilken individ somhelst.

En hund är vad vi gör den till!!

Jag accepterar aldrig ett vaktbeteende och det skall tas ur dom redan när dom är små, hunden ska veta att den är lägre i rang än alla i familjen även barnen en hund mår inte dåligt av att vara lägst i rang snarare tvärt om en hund som hela tiden försöker vara högst i rang och har fått otydliga signaler och måste hävda sig på olika sätt den mår dåligt!! Tydliga regler från början och rätt aktivering för rasen man skaffar, mycket beröm när hunden gör bra saker och korrigering helst genom rösten /tonläget direkt när hunden gör fel.

Det är min syn på de hela.

KL

Det finns undersökningar på hund/vargflockar. Jag kommer inte ihåg vilket.
I alla fall, där man mätte olika värden på ranglåga/ranghöga individer. De ranghöga hade högre puls och blodtryck samt stresshormoner än de ranglåga.

Vad tros om detta?

Det stämmer nog vädigt bra, för om en hund är ranghög så måste den hela tiden se till att behålla den possisionen, och vara på sin vakt, blir självklart en mera stressande situation för en hund att vara i.

Låter ungefär som med kallblodstravare och nordsvensk travare. Det andra är ingen korrekt benämning, men det ena är sprunget ur det andra. Och folk ändå vet vad man pratar om, generellt och med god vilja. Men likväl så finns det människor som i brist av, ja fanken vet vad, måste påpeka detta.

Märk ord av den anledningen att ord märker dig. Varken du vill eller inte.
Det är en stor skillnad på "Du följer med mig för att jag bestämmer" När det i djurvärlden heter "Jag får para före dig"
Hundar har aldrig haft någon ambition att ta över våra hem och dominera i den bemärkelsen många tror. Men så länge vi tror att de vill dominera på det sätt vi anser är dominans så kommer ju hunden att bli missförstådd.

Riktigt så enkelt är det väl ändå inte?

Det jag menar är att när man tar hem en hundvalp oavsett ras eller föräldrar etc så är det vi som fostrar den till det den blir som stor hund, den behöver alltså inte vara vaktig, nervös, aggresiv mm för att det är en sådan ras eller den har sådanna föräldrar. Lika väl som att det inte behöver bli en jätte tervlig familjehund bara för att det är av en sådan ras eller med sådana föräldrar.

Hoppas att det klarnat vad jag menade, det är människan bakom ratten som styr bilen, kanske oxå ett luddigt budskap men hoppas ni förstår vad jag menar.

Hoppas att det klarnat vad jag menade, det är människan bakom ratten som styr bilen, kanske oxå ett luddigt budskap men hoppas ni förstår vad jag menar.
Fast det var ett dåligt exempel. En bil är en maskin, en hund har egen vilja och egen personlighet.

Och hur många stadsboende, vildmarksromantiska Amerikaner vet hur man hanterar en Varghybrid och vad som krävs för att den ska fungera ihop med människor i deras samhälle?
Jag tror inte ens man kan hantera en Varghybrid på samma sätt som en hund. Sättet som hybriden i filmen reagerar på vid koppelhantering (inte bara upphängning) tror jag inte man kan bestraffa/korrigera bort på samma sätt som man ev kan göra med en hund. Jag vet människor som "kan" varg som menar, att du t.ex. aldrig kan "dressera" en varg, den kommer aldrig att lyda dig på samma sätt som en hund gör. Den kommer antingen att ge igen, eller helt enkelt gå sin väg. Sitter den, som i det här fallet, fast i koppel/stackel med en totalt okunnig människa i koppeländen, är det klart att den ger igen, försöker skrämma sig loss ur situationen.
Jag kan inte föreställa mig hur CM tänker i det här fallet, tror han att han ska kunna åka hem och lämna den här hunden/hybriden med denna familjen och dom ska klara av läget??? Helt sanslöst!

Jag kan inte föreställa mig hur CM tänker i det här fallet, tror han att han ska kunna åka hem och lämna den här hunden/hybriden med denna familjen och dom ska klara av läget??? Helt sanslöst!
Eller så tänker han att nu får alla stadsboende, vildmarksromantiska amerikaner se att inte ens han klarade av att reda ut situationen och då bör de nog inte själva ge sig på att skaffa en varghybrid.

Omvänd psykologi.

Fast det var ett dåligt exempel. En bil är en maskin, en hund har egen vilja och egen personlighet.

Varför hakar du upp dig på ett visst uttryck , förstår du inte min poäng eller håller du inte med?
Det var ang uppfostring mm som jag svarat och jag menar att mycket av de problem som hundar har / får ,har vi själva skapat redan från början när man skaffar sig en valp, jag har inte sagt att det gäller om man tar över en vuxen hund eller hund som har problem redan.
Valparna blir som vi uppfostrar/präglar dom eller i vissa fall inte uppfostrar alls!
Eller när vi skaffar oss raser som inte får utlopp för sina instinkter, då har vi gett oss själva ett problem

Jag håller inte med om att hundarna blir till 100% vad vi gör dem till. Det finns massor med hundar som är mentalt kassa som aldrig kommer att bli någonting oavsett vilka förutsättningar ägaren har. Sen finns det hundar som är rätt så bra mentalt, men som inte har arbetsviljan att vilja tränas.

Vad gör man när hunden pekar finger åt dig och går iväg trots att du står med både godis och leksak? Springer efter, tar tag i nackskinnet och ger hunden spö tills den lyder?

Nej det håller jag med på att den hunden inte borde vara hos någon familj alls, utan i ett reservat för liknande hundar/ vargar vad vi nu vill kalla dom, eller avlivas, har fått för mig att han nämner Laika men kan ha fel. Därremot förstår jag Cesars agerande gentemot den hunden i den situation den befinner sig i och det finns kommer finnas flera, så länge det är lagligt att ha.
Tyvärr!

Jag håller inte med om att hundarna blir till 100% vad vi gör dem till. Det finns massor med hundar som är mentalt kassa som aldrig kommer att bli någonting oavsett vilka förutsättningar ägaren har. Sen finns det hundar som är rätt så bra mentalt, men som inte har arbetsviljan att vilja tränas.

Vad gör man när hunden pekar finger åt dig och går iväg trots att du står med både godis och leksak? Springer efter, tar tag i nackskinnet och ger hunden spö tills den lyder?

Ja har ALDRIG sagt att det är ok att ge hundar stryk!!
Heller aldrig att den blir till 100% vad vi gör dom, jag har oxå sagt att det finns individer som har fel i huvet eller jättedåligt psyke och att detta inte gäller dom. Om du läser vad jag har skrivit utan att lägga till själv eller tolka allt fel så skulle du förstå vad jag menar, men det vill du kanske inte?

Generellt sett så blir hundar till det vi uppfostrar dom till, dom präglas ju av oss från att dom är valpar och om du menar att man själv inte påverkar hur hunden blir hur tänker du då med hunduppfostran??

Senast ändrad:

Säg en hundtränare som inte tar betalt för sina kurser.

Bara för att man vill tjäna uppehälle på det man älskar att göra betyder inte det att man inte kan ha något bra att säga.

Ja, jag fattar att Cesar har mycket mer pengar än han kanske behöver för sitt uppehälle men ändå.

Vad jag menar är att detta i första hand inte handlar om hundträning, utan det är underhållning producerat av ett bolag som i första hand tjänar pengar på sina filmer. Det står ju ofta "dont try this att home..."

Ja antingen gör man det eller så ger man upp på den hunden o skaffar sig något bättre. Då utgår jag naturligtvis att den mjuka varianten är proffsigt utförd.
PL

Håller med men samtigt är det ju hundträningen på modet med ett globalt genomslag.
CM idoliseras världen över vad han äen gör, ett tandigt smil o en massa charm räknas mer än kunskap o djurskydd.
PL

Det behöver inte vara fråga om stryk! En kraftfull korrigering när en hund bara försöker tala om att den faktiskt är skiträdd kan vara lika illa. Du säger själv att CM har naturlig pondus men verkar inte fatta hur hård den är när han använder den på ett okunnigt sätt med ursäkten att beteendet är dominant (rädda hundar, glada valpar som varit hemma ensamma mm)
CM kan ju inte ens skilja på ett jobbigt valpbeteende o ett domant beteende!
PL

Senast ändrad:

Jag hoppas att du inte har hund!
Att utgå från att en del hundar behöver tillrättavisas med smärta o/e vräkas i backen är nog värre än det CM gör med hundar i sina program.

Saknar en kräksynbol

Nej det håller jag med på att den hunden inte borde vara hos någon familj alls, utan i ett reservat för liknande hundar/ vargar vad vi nu vill kalla dom, eller avlivas, har fått för mig att han nämner Laika men kan ha fel. Därremot förstår jag Cesars agerande gentemot den hunden i den situation den befinner sig i och det finns kommer finnas flera, så länge det är lagligt att ha.
Tyvärr!
Visst är det stor skillnad på videorna men man ser ändå tydligt att CM går på med bestraffning från början o sedan medvetet eskalerar situationen medans SY avleder o belönar. CM får ju ännu bättre tv image när han ger sig på hopplösa varghundkorsningar, det sunda hade varit att säga nej , men det har han väl inte råd med.
PL

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna