Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Det behöver inte vara fråga om stryk! En kraftfull korrigering när en hund bara försöker tala om att den faktiskt är skiträdd kan vara lika illa. Du säker själv att CM har nturlig pondus men verkar inte fatta hur hård den är när han använder den på ett okunnigt sätt med ursäkten att beteeendet är dominant (rädda hundar, glada valpar som varit hemma ensamma mm)
CM kan ju inte ens skilja på ett jobbigt valpbeteende o ett domant beteende!
PL

Nej men att springa efter en hund som inte gör som du vill och bryta ner den och ge den spö, det är att ge stryk, något jag aldrig sagt att jag/någon ska göra.

Nog gör CM skillnad på en glad valp som varit hemma för länge själv och hunden i klippet som jag för övrigt anser inte angrep av rädsla.

CM kallar en hund som hoppar upp när du kommer hem för dominant har du inte förstått det?
PL

Senast ändrad:

Jag hoppas att du inte har hund!
Att utgå från att en del hundar behöver tillrättavisas med smärta o/e vräkas i backen är nog värre än det CM gör med hundar i sina program.

Saknar en kräksynbol

Jo tänk att det har vi.....!!!!!!
Och jag skrev att i vissa fall för att någon inte ska komma till skada, har aldrig skrivit att man uppfostrar så!!! En hund springer lös på våran gård, vi har slaktat en tacka som hänger i ladan, min sambo och våran son går ut på gården och hunden kommer framrusande och hugger mot armen på min sambo men missar fortsätter sedan att göra utfall mot dom för att vakta köttet i våran lada!!!
Den hunden fick min sambo "bråtta ner" och hålla fast och jag tror faktiskt att den fick lite ont oxå!!!!!

Hur skulle du ha gjort!! sprungit fram och gett den godis?

Jo tänk att det har vi.....!!!!!!
Och jag skrev att i vissa fall för att någon inte ska komma till skada, har aldrig skrivit att man uppfostrar så!!! En hund springer lös på våran gård, vi har slaktat en tacka som hänger i ladan, min sambo och våran son går ut på gården och hunden kommer framrusande och hugger mot armen på min sambo men missar fortsätter sedan att göra utfall mot dom för att vakta köttet i våran lada!!!
Den hunden fick min sambo "bråtta ner" och hålla fast och jag tror faktiskt att den fick lite ont oxå!!!!!

Hur skulle du ha gjort!! sprungit fram och gett den godis?
Var det en främmande hund, eller var den er?
PL

Men då talar vi inte om hunddressyr utan om självförsvar, en sån hund skulle jag inte dra mig för att slå hur hårt som helst med närmaste tillhygge eller skjuta på fläcken.
PL

KL

Det finns undersökningar på hund/vargflockar. Jag kommer inte ihåg vilket.
I alla fall, där man mätte olika värden på ranglåga/ranghöga individer. De ranghöga hade högre puls och blodtryck samt stresshormoner än de ranglåga.

Vad tros om detta?
Tror inget förrän du länkat till en sån studie.
Anser du fortvarande att alla som kritiserar CM är besserwissrar?
PL

Så du menar att strypa hunden tills den kissar på sig o blir medvetslös är OK hundhållning?
Du menar att för att det finns en nisse i Västra Götaland som kallar sig för Sveriges CM o som tränar fågelhundar med medeltida metoder så är det OK att göra som CM gör?

Hur ser du på att trycka ner hunden o hålla den?
Själv ser jag det som ett övergrepp, visserligen har det hänt att jag gjort det, men då har det handlat om akutavbrott o hade min hund inte funnit det rättvist hade jag hamnat på sjukhus.

Jag tycker inte han stryper hunden i den klippet, och jag stryper inte min hund när jag drar upp kopplet så där. Att verkligen strypa en hund tills den slutar andas är självklart inte OK.
Jag säger inte nödvändigtvis att det är okej. Om han kallar sig Sveriges CM har jag ingen aning om, då jag inte vet vem det är. Dock tycker jag aldrig det är okej att slå en hund på det där sättet, och det har jag aldrig sett CM göra. Det jag menade var bara att det finns ju faktiskt dom här i Sverige också som lär ut hemska metoder. Och alla dom behöver ju för den skull inte gå efter CM.

Jag tycker inte det är att plåga hunden för att man trycker ner den och håller den nere. Sen ska man ju inte göra det i tid och otid, men behövs det, ja då gör jag det utan speciellt dåligt samvete. Är det det snabbaste och effektivaste sättet att tala om för min hund att jag inte accepterar beteendet, då gör jag det.

Ni som nu tycker det är så hemskt att hålla hunden nere eller rycka i kopplet, hur skulle ni göra om hunden gör ett utfall mot andra människor och kanske biter, eller hoppar och biter på era armar och händer?

För att förtydliga så har jag inte kolalt det andra klippet som senaste inlägg har pratat om, utan menade fortfarande "Cesar Millan strangles dog...." klippet. Och där tycker jag inte att han stryper hunden.

Men då talar vi inte om hunddressyr utan om självförsvar, en sån hund skulle jag inte dra mig för att slå hur hårt som helst med närmaste tillhygge eller skjuta på fläcken.
PL

I inlägget som jag svarat på så handlade det om allt som rörde hunduppfostran, "problem" hundar/beteende mm vad jag förstod allt, oavsett vad man tyckte om CM, så där skrev jag att jag defenetivt står för den typen av "våld" i vissa speciella fall, när det krävs för att ingen ska skadas och absolut inte att jag uppfostrar hundar så.

Sen hoppas någon att jag inte har hundar pga detta och att man blir spyfärdig, ja ja.
Tråkigt när man tar ut vissa delar i texer och omvandlar det så att det blir något helt annat.:(

Ni som nu tycker det är så hemskt att hålla hunden nere eller rycka i kopplet, hur skulle ni göra om hunden gör ett utfall mot andra människor och kanske biter, eller hoppar och biter på era armar och händer?

Straff innhåller aldrig inlärning. En hund som ligger upp och ner på marken måste kunna sätta samman ett tidigare beteende med straffet. Hur kan jag garantera mig om det? Sannorlikheten är lika stor att hunden istället för att ändra ett beteende undviker mig. Inte så kul.

Om min hund gör utfall och tuggar på andra människor, då har jag ett jävulusiskt problem, inget jag löser genom att snurra på hunden. Oftast beror utfall och aggression på underliggande rädsla och osäkerhet. En sak är säker, min hund kan aldrig bli säkrare eller mindre rädd om jag slår vält på den.

Hur gör du då för att lära hunden att den inte får göra så?

Jag har lagt ner min hund några gånger när han hoppat och bitit på mig och gett mig ett antal blåmärken när han var lite yngre. Har även provat andra mildare metoder. Han undviker mig absolut inte för att jag lagt ner honom, hållit honom nere och tagit ett tag om nacken.
Jag kan lägga ner hunden och hålla den nere för att den ska lugna sig. Sen har jag också lärt mig att man kan lägga den mellan sina ben och stryka långsamt över bröstkorgen. Dock skulle jag inte sätta mig på marken precis var som helst.

Vi har säkert alla här fått lära oss olika sätt att hantera olika situationer. För den skull behöver inte ett sätt vara mycket värre än ett annat bara för att det kan uppfattas lite hårdare. Däremot skulle jag aldrig ta till mig nåt när det gäller att ge hunden stryk.

Senast ändrad:

I inlägget som jag svarat på så handlade det om allt som rörde hunduppfostran, "problem" hundar/beteende mm vad jag förstod allt, oavsett vad man tyckte om CM, så där skrev jag att jag defenetivt står för den typen av "våld" i vissa speciella fall, när det krävs för att ingen ska skadas och absolut inte att jag uppfostrar hundar så.

Sen hoppas någon att jag inte har hundar pga detta och att man blir spyfärdig, ja ja.
Tråkigt när man tar ut vissa delar i texer och omvandlar det så att det blir något helt annat.:(
Men du försvarar CMs våld i TV-showen med din sambos våld för att försvara sig!
PL

Men du försvarar CMs våld med din sambos våld för att försvara sig!
PL

För allt i världen kan jag inte tycka att detta är positivt på något sätt!
En tränare som trycker in godis nästan fortare än jycken kan tugga i sig, rycker i en fiffig konstruktion av halti kopplad till en sele och med en mystisk dosa på halsbandet....hmmmm
Avslutningen med hunden iförd munkorg "lekande" med en lika spänd kollega?

Näej, hellre Cesar som förklarar för ägaren vad som gått snett och hjälper till att utbilda ägaren och rehabilitera hunden.

Jag har svårt att förstå varför vissa blir så oerhört upprörda och på gränsen till rabiata av Cesars metoder.
Han jobbar inte bara med svår/feltränade hundar, ett flertal visar ett direkt farligt beteende, både för sig själva och andra.

Den värsta kommentaren om CM har jag dock läst på en hundblogg i en dagstidning. Människan har en belgare som drar omkull henne, sliter sig och är oregerlig i största allmänhet. Men - att kicka till den innan den bär iväg - det vore djurplågeri! Att den sliter omkull tanten så hon knappt kan gå efteråt, so what?! Han är ju söt när han är uttröttad och sover, hunden alltså.....

Och tänk på som många redan påpekat, han ger eftergift omdelbart, hänger inte kvar i kopplet och straffdrar i hunden.

Till sist, att påstå att CM inte vet något om hundar är enbart patetiskt och faller på sin egen löjlighet.

Om det fanns en "tre-meningars-svar" på den frågan skulle samtliga hundproblemsutredare i Sverige vara arbetslösa. Mig veteligen är det inte så.

Men i korthet så börjar jag med anledningen, "Varför väljer hunden det här beteendet?" Utgår vi från värsta scenariot så är den rädd, då kan du trycka ner den bäst f*n du vill, den kommer inte sluta att vara rädd.
"Är den understimulerad?" "Är den självlärd?" Tex att beteendet gör att den får uppmärksamhet, även om du slår vält på den så är ju det också en sorts uppmärksamhet. Så anledningar kan vara många, så också lösningarna.

Så att eskalera våldet tills man blir biten o sedan bli tvungen att strypa hunden tills den är helt knäckt o inte kan eller vågar ta sig på benen är bättre????
PL

Jag har lagt ner min hund några gånger när han hoppat och bitit på mig och gett mig ett antal blåmärken när han var lite yngre. Har även provat andra mildare metoder. Han undviker mig absolut inte för att jag lagt ner honom, hållit honom nere och tagit ett tag om nacken.
Jag kan lägga ner hunden och hålla den nere för att den ska lugna sig. Sen har jag också lärt mig att man kan lägga den mellan sina ben och stryka långsamt över bröstkorgen. Dock skulle jag inte sätta mig på marken precis var som helst.

Vi har säkert alla här fått lära oss olika sätt att hantera olika situationer. För den skull behöver inte ett sätt vara mycket värre än ett annat bara för att det kan uppfattas lite hårdare. Däremot skulle jag aldrig ta till mig nåt när det gäller att ge hunden stryk.

Men det är ju en enorm skillnad att med vilt tvång "smeka ner" en lugn och sömning valp, och att med våld kasta omkull en uppspelt äldre hund. Ser du inte det?

I de fall man tillför sin hund obehag så är det jätte jätteviktigt att det går snabbt. Ett tjuvnyp, ett koppel i häcken, eller vad man nu vill göra för att påkalla hundens uppmärksamhet och sedan är det hela över. Att vräka omkull en hund tar alldeles för lång tid, hunden förstår fortfarande inte vad den gjort för fel och i bästa fall blir hunden så spak att den inte vågar göra något alls = föraren tror att denne lärt hunden en läxa.

En klok människa har en gång författat följande stycke. Läs och begrunda.
Bestraffning ska planeras minst lika noga som belöning.

Rulla ihop en dagstidning ganska hårt, säkra den med tejp så att du får något som liknar en batong. Observara att du inte får välja hårdgummi, trä, eller dylikt.

Om det t.ex. gäller läggande så har du batongen i höger hand, hunden sitter vid din vänstra sida.

Ge kommando "ligg!"

Om hunden inte direkt lyder så höjer du batongen med armen rakt upp och drämmer den så hårt du kan i huvudet på dig, samtidigt som du uttalar mantrat "nästa gång ska jag inte ställa orättfärdiga krav på min hund och planera träningen mycket bättre".

Jag tycker inte han stryper hunden i den klippet, och jag stryper inte min hund när jag drar upp kopplet så där.

Det här är ju skrattretande, snacka om att se det man vill se. För det första hänger han hunden i ett stackel (halsband med inåtvända piggar, syns tydligt), men du hunden varvar på det istället byter han till en snara (som dras ihop när man drar i ena änden) synd också mycket tydligt.

Är det så viktigt att försvara det han gör till den grad att du måste försöka skyla över något som är helt uppenbart?

Precis!

Och, om vi nu ska prata om hundars språk, dominans, ledarskap etc - hur många hundar/vargar hänger upp varann i strypsnara eller stackel? Hunden/hybriden i filmen behandlas fullständigt bortom all vettig kommunikation, den ser helt uppgiven ut på slutet. Och då menar jag inte uppgiven som "calm and submissive" utan - ja, jag vet inte vilket ord jag ska använda. Jag tycker bara det är sorgligt och det gör ont att se filmen.
Det är synd att en hund/hybrid med ett så stort och djupgående problem, ska utsättas för en quick fix a´la TV-show. Jag är MYCKET nyfiken på hur det gick sen, lever Shadow fortfarande? Finns det nånstans man kan kolla upp detta, se hur det gick "sen" för hundarna i programmet? Jag ska Googla.......

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund