Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Som Dalmas skrev så får båda hundarna ryck i halsband/halti och den ena hgger, den andra inte.

Detta är innan Cesar drar i kopplet uppåt och alltså kan inte hundens reaktion inte ha något att göra med olika behandling. Möjligtvis att den ena har halti i så fall.

Jag håller med om hybriden. Jag tycker att det är oansvarigt av kennlar i sverige att sälja rena jakthundar till familjer och i USA säljer de varghybrider som familjehundar :(

Som jag tolkar det så försöker hunden hugga Cesar innan han hänger upp den i kopplet genast vid korrigeringen så atackerar hunden, det Cesar gör är att hålla hunden borta från sig.
Sen ser det inte alls trevligt ut metoden ser lika otrevlig ut som hunden gör och jag tycker faktiskt att det är beklaglit att sånna hundar föds upp och ska vara "familjehundar". Den hunden skulle absolut få avlivas!

Jag ser en dominant hund som tydligt talár om att matte/husse/Cesar ska ge sjutton i att bestämma.
Jag skulle aldrig låta den hunden vara med mina barn om jag hade några när den så tydligt inte har några som helst gränser vad gäller bita människor.

Här är ett exempel på när Cesar säger ifrån och byter ut ett för skarpt halsband för att det inte hjälper till. Var det ett stackel den hade från början eller bara vanlig strypkedja?

Jag tycker att det är jobbigt att hunden får kväljningar men lägg märke till att Cesar slappnar av i kopplet så fort som den inte längre försöker hugga honom.

Är det detta klipp som någn säger sig se en rädd hund som kissar ner sig och blir medvetslös?
För jag såg det som ovanstående sa sig se och jag är ingen hundvan människa.

KL Men ägarna säger i filmen att stacklet som de använder bara gör hunden värre. Hunden/hybriden är alltså redan sen tidigare programmerad att reagera på ett otrevligt och smärtsamt halsband. Att stacklet sen är utbytt mot läderstryp tar nog ett bra tag för hunden att inse.
Jag tror också att om hunden verkligen varit aggressiv hade den knäckt underarmen på herr CM, inte bara rispar skjortan och gjort en skråma i huden.
Men, ju mer jag tänker på det ju ledsnare/mer upprörd blir jag - vildmarksromantiker i stad som vill ha en egen varg därhemma. :(

Att hunden är aggresiv är enligt mig självklart, av vilken orsak går sen att disskutera. I mina ögon är det en dominant hund som lätt skulle kunna bryta armen av någon eller till och men ha i hjäl ett litet barn som inte kan hålla hunden borta från sig.:crazy:

Håller med där. Han säger att det handlar om dominans, inte aggressivitet. Han säger att hunden inte skulle vilja döda den andra utan bara ha den att visa underkastelse. Alltså kommer den bara att rispa Cesar som ett sätt att säga ifrån och inte försöka döda honom.

Jag ser det som att dominans och viljan att bestämma är naturligt medan aggressivitet är något som skapas som en psykisk störning.

Det innebär inte att den inte är farlig eftersom att den kommer att be oförstående barn om att underkasta dig, dessa förstår inte och då kan rispandet övergå i bett.

*kl*

Jag liksom flera andra hade inte tänkt ge mig in i den här diskussionen. Jag är inget fan av Cesar Millan, jag tycker inte heller han är överdrivet ond. Jag känner mig ganska neutral på det hela taget och tittar inte så ofta på programmet. Dock så tror jag det är lite med Cesar Milan som med statistik, man kan vrida det lite som man vill. Om någon förstår vad jag menar. De som inte uppskattar hans metoder kan vrida saker åt det negativa och de som uppskattar honom vrider det åt det positiva. Och sanningen ligger någonstans mittemellan.

Mannen är ju uppenbarligen karismatisk, och det har nog gjort mycket av hans framgång. Det finns ju människor som kan få andra att tro på/göra vad som helst pga sin utstrålning/ övertygande sätt och tal. Och har man dessutom en hund som inte riktigt fungerar, man är desperat och vet inte vad man ska ta sig till och så kommer en människa som kommer och säger att Jag fixar detta. Och faktiskt fixar det (om än på helt fel vis) så kommer många ta det till sig. 'Funkar det för dem så kanske det funkar för mig?!' och så är karusellen i snurrning.

Tycker dock att programmet fått mig att mer tänka på mitt eget kroppsspråk. :) Jag har en tendens att vara rädd alltid, vilket speglar sig i min hund direkt. Så då brukar jag tänka till och gå 'mer självsäkert' och andas lugnt vilket faktiskt lugnar min hund omgående. Men det är ju saker jag redan vet egentligen. Brukar dock se Millan framför mig när jag känner att jag börjar smyga längs väggarna i panik.

Är delvis uppväxt i USA och jag vet att inte situationen är lika i Sverige och USA. Men eftersom programmet visas i Sverige måste vi ju utgå från hur vi gör här. Det är ju de hundarna som bor här som vi ser. Vi går inte ute på bakgårdarna i Ohio och tittar på hundar. Vi går på promenader i Sverige och här har vi inte samma hundkultur. Och vi måste ju utgå från svenska förhållanden i vår diskussion. Tycker jag.

Senast ändrad:

Såklart det handlar om stålar, mycket stålar dessutom.

Säg en hundtränare som inte tar betalt för sina kurser.

Bara för att man vill tjäna uppehälle på det man älskar att göra betyder inte det att man inte kan ha något bra att säga.

Ja, jag fattar att Cesar har mycket mer pengar än han kanske behöver för sitt uppehälle men ändå.

*KL*
Har inte läst alla inlägg för de handlar i stort sett om detsamma. Ena parten är emot för det innehåller för mycket våld mot hunden, den andra parten är för CM osv.

Jag undrar, dock oavsett CM anhängare eller ej. VAD anser ni är sund hundhållning dvs vad är sund dressyr,inlärning,fostran,arbete med "problem beteende"?Nu menar jag från er egen syn.

Inte vad du eller din kompis sysslar med för aktivitet.Utan rent allmän syn på hela hund hållnings biten inom fostran.Tillväga gångs sätt osv...

*kl*

Jag liksom flera andra hade inte tänkt ge mig in i den här diskussionen. Men det lilla jag såg av den sista filmen som Trötter länkade gjorde mig så ledsen. Det kanske blev bättre på slutet, men jag klarade inte att vänta och se.

Dock så tror jag det är lite med Cesar Milan som med statistik, man kan vrida det lite som man vill. Om någon förstår vad jag menar. De som inte uppskattar hans metoder kan vrida saker åt det negativa och de som uppskattar honom vrider det åt det positiva. Och sanningen ligger någonstans mittemellan.

Mannen är ju uppenbarligen karismatisk, och det har nog gjort mycket av hans framgång. Det finns ju människor som kan få andra att tro på/göra vad som helst pga sin utstrålning/ övertygande sätt och tal. Och har man dessutom en hund som inte riktigt fungerar, man är desperat och vet inte vad man ska ta sig till och så kommer en människa som kommer och säger att Jag fixar detta. Och faktiskt fixar det (om än på helt fel vis) så kommer många ta det till sig. 'Funkar det för dem så kanske det funkar för mig?!' och så är karusellen i snurrning.

Tycker dock att programmet fått mig att mer tänka på mitt eget kroppsspråk. :) Jag har en tendens att vara rädd alltid, vilket speglar sig i min hund direkt. Så då brukar jag tänka till och gå 'mer självsäkert' och andas lugnt vilket faktiskt lugnar min hund omgående. Men det är ju saker jag redan vet egentligen. Brukar dock se Millan framför mig när jag känner att jag börjar smyga längs väggarna i panik.

Är delvis uppväxt i USA och jag vet att inte situationen är lika i Sverige och USA. Men eftersom programmet visas i Sverige måste vi ju utgå från hur vi gör här. Det är ju de hundarna som bor här som vi ser. Vi går inte ute på bakgårdarna i Ohio och tittar på hundar. Vi går på promenader i Sverige och här har vi inte samma hundkultur. Och vi måste ju utgå från svenska förhållanden i vår diskussion. Tycker jag.

Klok som en bok?

Jag håller med dig ang. vridning och skillnaden mellan usa och sverige.

Samma här. Programmen brukar få mig att reflektera på mina "energier".

*KL*
Har inte läst alla inlägg för de handlar i stort sett om detsamma. Ena parten är emot för det innehåller för mycket våld mot hunden, den andra parten är för CM osv.

Jag undrar, dock oavsett CM anhängare eller ej. VAD anser ni är sund hundhållning dvs vad är sund dressyr,inlärning,fostran,arbete med "problem beteende"?Nu menar jag från er egen syn.

Inte vad du eller din kompis sysslar med för aktivitet.Utan rent allmän syn på hela hund hållnings biten inom fostran.Tillväga gångs sätt osv...

Jag tycker att man aldrig ska glömma att hunden är just en hund, att den behöver motion och stimulans och inte bara fina kjolar och en sidenkudde.

Jag hör till den sida som tror på hirarki inom djurvärlden. Det innebär inte att jag trycker ner alla hundar jag ser i en alfarullning.

Jag skiljer på träning och uppfostran. Jag tränar med posetivförstärkning i from av godis och beröm och använder mig av klicker. Jag kräver dock i vardagen att hunden ska respektera mig och göra en del saker för att jag vill också, inte bara för att den får godis av mig.

Vad gäller problemhundar har jag ingen som helst erfarnhet men jag hävdar att man ska förebygga problem och på så vis aldrig behöva arbeta bort dem. Fattar såklart att detta är omöjligt eftersom så många okunniga skaffar djur som sedan hamnar på adoptionscenters.
Man måste vara uppmärksam och bota problemet/skaffa hjälp innan det blir okontrolerbart. Något som Cesars kunder aldrig verkar knna fatta. Deras hundar har alltid levt med problemet i fem - tio år.

Jag ser det som att dominans och viljan att bestämma är naturligt medan aggressivitet är något som skapas som en psykisk störning.

Begreppet dominans inom djurvärlden är fastslaget av samtliga etologer att det har ingenting med bestämmande över andra att göra. Punkt jä*la slut.

Om jag har en tik som är dominansen själv, släpper ut henne på en appellplan med 70 andra hundar så kan hon aldrig bestämma att "Du pustar min grejor och du hämtar godis"

Hon har däremot alltid föresträde där det förekommer begränsade resurer. En helt annan sak än mänsklig dominans.
Något som Mr Millan också missat, men då är han å andra sidan stolt över sin "icke-utbildning"

Okey förlåt, inte bestämma, men bli respekterad och ha företräde då.

Begreppet dominans inom djurvärlden är fastslaget av samtliga etologer att det har ingenting med bestämmande över andra att göra. Punkt jä*la slut.

Låter ungefär som med kallblodstravare och nordsvensk travare. Det andra är ingen korrekt benämning, men det ena är sprunget ur det andra. Och folk ändå vet vad man pratar om, generellt och med god vilja. Men likväl så finns det människor som i brist av, ja fanken vet vad, måste påpeka detta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna