Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Och var i mina inlagg har du forstatt att jag tycker han ar ett "helgon man inte far kritisera"? Det ar exact det jag menar... det finns inga nyanser och inget forsok till forstaelse varifran det kommer, vilken publik han gjor programmen for. Bara ett absolut svartmalande av vad han sager och gjor, det som faktiskt ar bra *i den situation han foresprakar det* raknas inte alls.
Det ar som att diskutera med vissa av mina 11 ariga elever. Helt meningslost. Och darmed tanker jag ocksa hoppa av det har nu. Det finns roligare saker att agna fritiden at. Trana min hund tillexempel.:p

Få se nu, du skrev själv i tråden att det var löjeväckande att vi kritiserade CM eftersom vi inte fårstår hur det är i USA. Eftersom programmet visas över större delen av världen o han turnerar runt i olika länder för att promota sina program så är de knappast gjorda exklusivt för hemmamarknaden.

Med den sortens resonemang så kan vi skippa Amnesty o Greenpeace m fl organisationer som kritiserar t ex Kinas syn på mänskliga rättigheter o FN, Nato o EU skall hålla käften när det gäller situationen i Libyen o all asylmotagning i alla länder bör upphöra eftersom de enligt logiken har det bäst i sina hemländer som vi är löjliga om vi kritiserar.
:devil:

Visst finns det kritik mot CM har ocksa ... men de som kritiserar honom har en annan syn pa hundar och 'pets' an de han vander sig till. De som kritiserar honom behover inte hans kunskap ... men atminstone i halva USA behover majoriteten det han predikar. Bry er on era hundar.

Den kritik han får gäller ju inte heller att man ska bry sig om sina hundar; inte att hundarna behöver motion o stimulans eller att det viktigt med kroppsspråk. Kritiken gäller hans användande av våldsamma metoder; att han använder sig av elhalsband, stackel, strypsnaror, utmattningsmetoder etc. Vi måste skilja på sak o person - diskussionen gäller inte honom som person, det gäller inte om CM ska vinna eller försvinna - det gäller våldet. Det gäller misshandeln.

Att han gör en del bra saker ursäktar inte våldet. Han kan fortsätta med sin show med det han gör bra, men han måste få, och får, kritik för det han gör fel; annars kan de okunniga, dumma o lata människor han vänder sig till fortsätta med det våld han använder.

Du anser att ett koppelryck med strypkedja är värre än alfarullningar, elhalsband, stackel och strypning? (så som det förekommer i programmen alltså) .

Jag håller med dig till en del men jag tycker samtidigt att du överdriver en smula. Jag har sett många många avsnitt av serien och dessutom läst ett par av CM:s böcker, och jag tycker inte att det du beskriver är dominerande. Till stora delar handlar hans filosofi om ganska vettiga saker, som att hunden behöver motion och mental stimulans (inte självklart för alla hundägare, ens i Sverige), att människorna ska förstå att hundar lever i nuet och att de läser av vårt kroppsspråk och vår energi mer än vad vi säger. Han talar också om att man ska belöna det beteende man önskar och avstå från omedvetet att belöna t.ex. stress, rädsla eller aggression. I hans bok om valpuppfostran förespråkar han inte på något ställe några brutala metoder, vad jag kan komma ihåg. Jag håller absolut inte med honom om allt, men jag har funnit saker i hans lära som jag har haft stor nytta av i uppfostran av vår valp. Samtidigt plockar jag saker från andra änden av spektrumet, typ Anders Hallgren.

Man kan tycka vad man vill om Cesar, men jag tror att han höjer livskvaliten för hundratusentals hundar i världen. Visst vore det ännu bättre om hans filosofi vore perfekt, men det betyder inte att han inte gör någon nytta. Och den trista sanningen är att hans metoder, hur otidsenliga man än kan tycka att vissa av dem är, är betydligt mjukare än vad många vanliga hundägare i Sverige fortfarande utsätter sina hundar för. Jag ser nästan dagligen mer eller mindre brutala koppelryck med strypkedjor. Så sent som i förmiddags såg jag en välklädd herre som ryckte till i sin rottistik för att hon hade fräckheten att titta på min mopsvalp. Ingen förvarning, inget försök att locka med henne utan bara pang på med bestraffning. Så gör många, än i dag. Något sådant har jag aldrig sett CM förespråka. Så även här skulle jag våga påstå att hans metoder vore ett steg fram för många.

Jag har sett väldigt många avsnitt och läst en av hans böcker. Och jag håller med omdet du skriver. Jag tycker han först och främst påpekar hur viktig ens egen energi är. Är du själv uppjagad, stressad, nervös är det klart att det på nåt sätt avspeglas på din hund.
Han säger att man bara ska gå med hunden. Min hund går aldrig så bra i koppel som när jag bara går och är helt avslappnad. Jag måste bara lära mig att hitta det så fort vi går utanför dörren.
Jag vet några hundar som knappt fått nån motion eller annan aktivering. Då är det väl inte konstigt att hunden inte kan gå i koppel utan att slita konstant eller inte kan slappna av inomhus.
En som jag jobbat med tycker inte alls om Cesar och hans prat om dominans och ledarskap. Men vi ser det på helt olika sätt. För henne är det att trycka ner hunden. För mig är det att sätta gränser, att hunden ska följa dig, vara hundens trygghet...
Hur många är det inte som har en stressad hund för att dom omedvetet belönar det beteendet? Hur många har en hund som dom tror är aggressiv, men egentligen nervös? Eller har en hund som dom tror är aggressiv mot andra hundar när den egentligen inte ens vet hur den ska bete sig mot andra hundar? Jag tror nog att det är mycket vanligt faktiskt.

Du anser att ett koppelryck med strypkedja är värre än alfarullningar, elhalsband, stackel och strypning? (så som det förekommer i programmen alltså) .

Nej. Det jag sade var, efter att ha sett ett stort antal program och läst CM:s böcker (vilket få av de strängaste kritikerna verkar ha gjort), att jag inte tycker att det du beskriver är kärnan i hans filosofi. Jag håller med om att det i ett fåtal program förekommer metoder som jag absolut inte vill ställa mig bakom, främst när det handlar om hundar med verkligt allvarliga problem.

Ett koppelryck med strypkedja är förhoppningsvis inte någon katastrof. Men när man vet att risken för skador i nacken är stor, så är det knappast någon bagatell heller. Det jag var ute efter var dock inte att någon person gör det en enstaka gång, t.ex. för att korrigera ett farligt beteende. Många, som herren i mitt exempel, gör det dagligen och stundligen och för minsta "fel". Det är brutalt, onödigt och farligt. Många hundägare låter sina hundar bli groteskt feta. Andra ger inte hundarna annan motion än som krävs för att de ska kunna uträtta sina naturbehov. Om någon människa kan få folk i världen över att uppgradera sina hundar och börja se deras grundläggande behov tycker jag att det är ett steg framåt.

I flertalet av CM:s program handlar det om hundar som är totalt understimulerade och som lever i en förvirrad värld där människorna är helt inonsekventa och stirriga. Jag är övertygad om att CM gör livet klart mer drägligt för dessa hundar.

Där stoppar jag, för nu börjar diskussionen om igen. Allt detta har redan sagt och besvarats.

OK. Jag ville bara förklara vad jag menade. För mig handlar det inte om att CM på något sätt är frälsaren eller att han för vetenskapen om hundars beteende framåt. Det är och gör han inte. Jag försöker bara göra det mentala experimentet att jämföra en värld utan CM och en värld med CM, och då tror jag att den senare är en - totalt sett - bättre plats för hundar. Jag försökte också hyfsa diskussionen, som jag tyckte kom att handla bara om ett fåtal ganska extrema exempel och bortsåg från helheten.

kl.

Cecar är en av mina idoler. Gillar hans sätt och livsfilosofi. Däremot tkr jag inte alltid att hans tillvägagångssätt ar det bästa, som tex med elen. Men som mkt annat i tv så är det ju en del kvick fix. men han ska ha en eloge för sitt tålamod med dessa människor han träffar som många gånger verkar ha skaffat hund men trott att det var ett prydnadsföremål. Egentligen är det ju människorna han måste lära och träna och det är det som tar längst tid, inte hundarna.

och energier är inget flum, så det så :p...

Att skriva att CM saknar kunskap är ju inget elakt påhopp utan snarare fakta. Det måste inte ligga en värdering i det och det säger inget om hans människovärde, bara att att han saknar adekvat utbildning och att hans förmåga att läsa/förstå hund är bristfällig.

Dessutom vad gäller att rädda liv på hundar så är jag av den åsikten att hundar inte lider av att vara döda men att djurplågeri/stress/felaktiga korrigeringar/rädslor osv orsakar väääldigt mkt lidande. Är djurens liv så heligt borde vi verkligen inte ta oss rätten att äga dem för vårat eget höga nöjes skull, än mindre ät dem (vilket jag inte gör). Men om vi nu har bestämt att vi kan äga djur så får också ta ansvaret för att de lever ett gott och värdigt liv, och om inte avliva dem... Därmed inte sagt att de hundar är slit och släng-prylar som vi kan göra hur vi vill med, min poäng är att avlivning långt ifrån alltid är det grymmaste alternativet.

Ber om ursäkt, skrev fel. Menade inte att CM saknade kunskap utan att dom som tycker att det han gör är bra, dom är lata och saknar kunskap har en del skrivit tidigare.

Han räddade hunden men till ett ännu sämre liv än den hade innan.
Men visst ägarna mådde bättre o hunden fick leva/lida vidare.
Om man inte kan rätta till misstagen så att hunden mår bra så är avlivning självklart bättre ur djurskyddssynpunkt.
PL

Hur vet du att hunden hade det värre efter detta? Var det din hund? Känner du familjen, du kan ju inte säga något som om det vore fakta när du inte har något att stå på? Visst hunden mådde säkerligen inte så mycket bättre efter det men då får man väll hoppas att dom hittade någon annan som kunde hjälpa dom med hunden så den kunde få ett vanligt liv.
Sen får man ju tänka att hundar lever i nutid, den kommer säkerligen komma i en situation som den kopplar med elhalsbandet. Den kommer säkert må dåligt av det men jag tror absolut att den kunde gå tillbaka till ett vanligt liv med lite hjälp av en duktig människa.

Titta en gång till på vad du skrivit:rofl:
PL

Försöker förklara igen
"dom som tycker om Cesar Millans sätt att hantera hundar är lata, saknar kunskap" Ungefär så skrev en annan person tidigare och då måste du missuppfattat vad jag försökte säga när jag försökte rätta till min felskrivning.

Senast ändrad av en moderator:

Man kan tycka vad man vill om Cesar, men jag tror att han höjer livskvaliten för hundratusentals hundar i världen. Visst vore det ännu bättre om hans filosofi vore perfekt, men det betyder inte att han inte gör någon nytta. Och den trista sanningen är att hans metoder, hur otidsenliga man än kan tycka att vissa av dem är, är betydligt mjukare än vad många vanliga hundägare i Sverige fortfarande utsätter sina hundar för. Jag ser nästan dagligen mer eller mindre brutala koppelryck med strypkedjor. Så sent som i förmiddags såg jag en välklädd herre som ryckte till i sin rottistik för att hon hade fräckheten att titta på min mopsvalp. Ingen förvarning, inget försök att locka med henne utan bara pang på med bestraffning. Så gör många, än i dag. Något sådant har jag aldrig sett CM förespråka. Så även här skulle jag våga påstå att hans metoder vore ett steg fram för många.

Men det är just det fetstilta i den här texten som sätter grunden till mycket av CM's 'problemlösning'.
Jag har ALDRIG sett den mannen ta sig tid att befästa ett förbudskommando eller ens skapa en vettig relation (tillit) med hunden innan han går ut med en hund som i hela sitt liv dragit i kopplet - och på en gång börja korrigera med koppelryck/klacken upp i sidan. Detta oftast med stryp högt upp på halsen eller stackelhalsband.
Hur ska hundstackarn kunna begripa vad karln menar egentligen?
Belöning är det dessutom ont om. Först när hunden befinner sig i vad HAN tycker är ett avslappnat tillstånd ("shaking is normal..." )
kan han tänka sig att dela ut en klapp eller två.

Faktum är att jag undrar om det inte finns, för varje hund han hjälpt, ytterligare tre som farit illa av hans framfart och teorier.
Inte bara hundar som han faktiskt lagt hand på, utan hundar som haft ett fungerande liv trots att de kanske varit en smula ouppfostrade och 'brötiga' eller helt enkelt rädda/nervösa men som efter att ägaren sett ett par Cesaravsnitt i dennes ögon förvandlas till rangklättrande, dominanta monster som måste brottas ned och ryckas i.
Jag tror att många hundar hade haft det bättre innan ägaren började göra vardagsanalyser och applicerade akutlösningar baserade på hittepåteorier.

DET är vad karlns karisma och tokiga teorier gör med okunnigt folk. De som samlar mer fakta kanske ser igenom dominansteorin och inser att hunden inte behöver brytas ned för att den blir glad att se husse/matte och därmed hoppar för att pussa på hakan - men den som inte bryr sig om att läsa på ser bara 'mirakelmannen' och lyssnar på honom. Från A till B.

Därför tycker jag att det är viktigt att vi slutar säga; "jamen vissa delar är ju bra/vettiga" och istället försöker få
1) karln att ta sitt förnuft till fånga och börja behandla hundarna som folk. ( ;) )
2) uppmuntra människor till att ta kontakt med en Riktig instruktör istället för att bli vardagstränare och titta för mycket på TV.

Jag vet inte Hur många gånger helt okänt folk försökt rätta till min hundträning. Har till och med hört en bekant säga: "när jag ser en tant på stan med en jobbig terrier som drar i kopplet, brukar jag be att få låna kopplet. På tre minuter drar inte den hunden längre..."
CMfenomenet: Undrar om den lilla terriern hade nackspärr efter den snabbkursen?

Senast ändrad:

Angående koppelkorrigeringar skulle jag gärna passa på att fråga dig; känner du till något fall där man kunnat påvisa nackskador pga sådana?

Min ena hund har skador i nacken, enligt behandlade kiropraktor så beror dessa sannolikt på koppelryck. Men det är ju jättesvårt att diagnosticera hos en vanlig vet. Inte ens människor med nackskador är lätta för läkare att diagnosticera alla gånger, trots att de kan beskriva med ord när och hur det gör ont.

Jag tycker att sunt förnuft bör råda. Man vet att kraftigt våld kan orsaka skada = man bör försöka undvika detta våld. Inte tänka: jamen det är ju svårt att bevisa att det ger några synliga skador. Vi kör på tills någon har bevisat motsatsen.

Man skulle ju önska att han tex skulle kunna tänka sig att tillbringa ett par månader i tex sverige och titta och lära sig mer om den hundträning som bedrivs här.
Fast vad är det som säger att Sverige är så bra?

Visst bygger vår hundträning/hantering i många fall på vetenskapliga bevis. Men det finns alltid något annat vetenskapligt bevis som talar emot för det vi gör.

Ingenting är fel bara annorlunda. Åsikterna och hanteringen skiljer sig åt eftersom människor tycker olika.

Fast vad är det som säger att Sverige är så bra?

Visst bygger vår hundträning/hantering i många fall på vetenskapliga bevis. Men det finns alltid något annat vetenskapligt bevis som talar emot för det vi gör.

Ingenting är fel bara annorlunda. Åsikterna och hanteringen skiljer sig åt eftersom människor tycker olika.

Inte alltid så bra! Vi hade tex Jeppe på tv för några år sen!

Men CM har ju inget som helst kunskapsunderlag för sina resonemang o metoder du kan ju försöka hitta ngn i USA med vetenskaplig bakgrund som som stöder hans metoder.
PL

Jag gillar CM

Han är en naturlig ledare, centrerad och jordad ;)
Jag tror fullt och fast på att vi sänder felaktiga signaler till hundrana när vi är stressade, osäkra osv.. De känner det och blir en avspegling av oss själva. Så bara genom en annan sinnesstämning och energinivå kan vi påverka väldigt mycket.

Det är också något att applicera på sin hästhållning. Att vara en naturlig ledare, att VÅGA vara en ledare för sitt djur.

Det jag inte gillar är om djuren misshandlas, men det har jag ännu inte själv sett.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka