Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

KL!
Jag minns ett avsnitt ganska nyligen där CM faktiskt, så fort han såg hunden röra sig, sa att den hade ont. Det var en äldre hund av BC-typ och den rörde sig underligt, det var helt uppenbart att den hade ont i höfter, leder eller liknande.
Efter att ha konstaterat detta tycker man, att CM borde beordrat ägarna med hunden till veterinär för diagnos och behandling INNAN man tog itu med någon annan form av "korrigering". Men det gjordes inte. Jag vet givetvis inte om CM, utanför kamerorna, sa åt ägarna att hunden behövde veterinärvård, men inget sas i alla fall på film. Vilket jag tycker var ytterst, ytterst märkligt.
Jag tycker det är otroligt synd att en sån karismatisk person som CM, som verkligen har "allt" , och som jag faktiskt tror bryr sig om hundar och vill hjälpa dem, inte hittat ända fram i sina teorier om hund och hundträning. TÄNK vilken Messias han kunde blivit om han tänkt rätt hela vägen!
Jag undrar ibland om han är förmögen att ändra sig? Om han, så småningom, själv börjar inse att det finns bättre vägar och annan syn på hunden som varelse. Det finns ju tränare inom hästsporten t.ex. som ändrat tänk och gjort en helomvändning. Skulle CM kunna tänkas göra det och om så vore fallet, skulle han kunna svälja stoltheten och erkänna detta? Eller i vart fall, smygändra sina metoder i programmet?

Jag har inte läst hela tråden den är för lång och tjatig jag har läst endel och sett vissa länkar och filmklipp, men kan inte se det grymma djurplågeriet i dom.

Diskussionen blir repetitiv och tjatig eftersom ungefär samma frågeställning kommer upp hela tiden, och blir besvarad - för att komma upp igen i ungefär samma skepnad, och bli besvarad igen... Det var därför jag menade att det är bra att läsa igenom och veta vad som sagts. Det är inget krav såklart, men det minskar risken för återupprepning.

Angående filmklippen så ser man på djur och djurhantering väldigt olika - så är det ju. Jag mår väldigt dåligt av schäfern som skriker och försöker gömma sig under soffan, av hunden som hängs upp i strypsnara tills den får syrebrist, etc... Det ser jag som grymt - och framförallt helt onödigt. Det finns utmärkta träningsmetoder som inte inkluderar denna typ av hantering, och ger resultat.

Det betyder inte att CM vid varje sändning misshandlar hundar, men det finns en orsak till att danska kennelklubben markerat avstånd ifrån hans metoder, liksom djurskyddsorganisationer i USA och England, och att så många svenska hundtränare är kritiska emot CM. Det kan inte bortförklaras med "avundsjuka".

Ang tråkiga komentarer och anklagelser så har det varit att man är lat, om man tycker bra om Cesar så kan man inget om hundar, det har frågats om jag vet nått om hundar mm mm.(för att jag gillar Cesar eller rättare sagt gillar att se hans program på tv)

En så jäkla tråkig ton.

Som sagt jag tror att det beror på frustration till stor del. Fast nu lägger jag ord i andras tangentbord...

Kan bara svara för mig själv - jag tar väldigt illa vid mig av CMs program och har på det senaste slutat se dem. Blir helt enkelt upprörd och arg, på samma sätt som jag blir arg om någon piskar upp sin häst, eller "nh:ar" runt den timme ut och timme in... och tycker det är helt ok. Jag blir emotionell, och har ibland svårt att hålla en trevlig ton med sakliga argument.

Jag håller däremot helt med dig om att man når fler flugor med honung... Det är väl därför CM lyckas komma undan med allt han gör.

Ang elmattor, halsband ect så tänker jag inte kommentera något mer för jag är inte heller intresserad av att använda detta jag ville bara höra vad som var så plågsamt med elmattor för att hålla en hund "hemma" VS att ha elstängsel för att hålla hästar där man vill.

Ok - jag trodde det var en av grunddiskussionerna. Jag tolka dig fel.

Jag har inte skrivit någonstans att jag tycker att man ska använda elhalsband.

Nej, det var jag som skrev. Det var menat som en jämförelse.

Förövrigt skulle jag överhuvud taget inte äns tänka tanken på att ta mig an vissa av hundarna som Cesar gör.

Det flesta av hundarna i programmet är helt vanliga hundar... Det är väldigt få (av dem jag sett) som jag skulle räkna till kategorin problemhundar under normala omständigheter.

Sedan har han en tendens att stress igång även de hundar som faktiskt är helt stabila - att kicka till dem, rycka i dem, brotta ned och hålla fast dem. Det är en del av kritiken - han gör en show.

Ja det finns säkert saker som han kan göra annorlunda,
alla kan alltid ändra och förbättra. Jag tycker oxå att han verkar bry sig väldigt mycket om hundarna och ser inte en djurplågare när jag ser honom med hundarna.

Ja det är dom hundarna som visar tydliga aggresioner som jag inte skulle vilja närma mig, men jag blev iofs hund biten när jag var liten av en väldigt "falsk" och vaktig schäfer så jag har nog en inre rädsla för okända hundar som visar samma sätt.

Jag tanker inte ge mig in i discussionen igen, bara aterigen papeka att varken el eller stackel ar olagligt i America, hos den publik programmen vander sig mot. Cecar gor inget olagligt ... dar han ar, med de hundar och manniskor han jobbar med.
Jag kan ocksa papeka, igen, att den kulturella bakgrunden, i hur man ser hundar och djur, ar stor skillnad mot Sverige. Att sitta i Sverige och domma efter Svenska forhallanden ar langt ifran rattvisande ... och blir i mina ogon latt loje vackande.

Nej, jag förstår att CM inte gör något olagligt i USA (förutom rörande hunden som blödde ur munnen - och där han också blev polisanmäld), liksom att det är skillnad på hur man ser på hundar och hundträning i USA resp Sverige.

Diskussionen uppkommer ju framförallt för att många av de metoder som CM hittat på - eller återuppväckt, hur man nu vill se det - plötsligt blir populära även här. Och plötsligt är det ok att "sidosparka" en hund, att välta omkull den, hålla fast den emot marken... etc. För det gör CM. Här är som sagt kulturen annorlunda, hundarna hålls annorlunda, och hundkunskapen som CM tillför är i mångt och mycket förlegad. Det är inte revolutionerande kunskap att hundar behöver motion.

Sedan kan jag väl även personligen känna att även hundar i USA bör skyddas från en del av det han hittar på - men det kan jag inte påverka. Jag KAN däremot påverka hur samma hantering tas emot här.

Jag tanker inte ge mig in i discussionen igen, bara aterigen papeka att varken el eller stackel ar olagligt i America, hos den publik programmen vander sig mot. Cecar gor inget olagligt ... dar han ar, med de hundar och manniskor han jobbar med.
Jag kan ocksa papeka, igen, att den kulturella bakgrunden, i hur man ser hundar och djur, ar stor skillnad mot Sverige. Att sitta i Sverige och domma efter Svenska forhallanden ar langt ifran rattvisande ... och blir i mina ogon latt loje vackande.

Och jag tycker att det är fånigt att man som svensk inte ska få ha åsikter om andra länders djurhållning för att den ser annorlunda ut mot vad den gör här. Det är för övrigt långt ifrån alla amerikaner som ställer sig mot Cesar Millans metoder, tvärtom har de väckt anspråk även där! De flesta tycker som "vi svenskar", är vi löjliga för att vi står bakom dem?

Vad gör det för nytta att försvara oschyssta metoder med att "kulturen ser ut så"? Precis som att det underlättade för hundarna?

Jag har inte sagt att man bör ela hundar heller! Därremot kan jag inte se djurplågeriet i elmatta, elhalsband har jag inte äns komenterat, varför han använder det och hur det påverkar hundarna kan inte jag svara på, jag har heller inte sagt att Cesar är oumbärlig inte heller att jag använder hans metoder, jag ser på hans program och tycker han har ett bra förhållande till hundar och tycker att det är intressant att se hur han hjälper problemhundar, det är ett tvprogram, om jag vill fostra mina hundar så går jag på kurser inte ser på ett program, Det jag har sett av Cesar är inte samma Cesar som ni skriver om i tråden, jag har inte sett alla avsnitt långt i från alla, men den bilden jag har av honom är inte en djurplågare som använder sig av brutala metoder.

Generellt är väl inte elmatta "plågsamt" i sig. Det är som ett elstängsel, hunden kan välja att gå på den eller inte. Problemet är som många andra skrivit att det löser inte problemet för hunden, utan för ägaren enbart.

Tex, det finns ett CM program där han använder elmatta på en boxer som hoppar över en hög (!) mur så fort den hör någon utanför. Den slutar naturligtvis att hoppa över när han lagt ut elmattan, och ägaren är "nöjd". Det stora problemet verkade dock vara att hunden var extremt understimulerad och hittade på "hyss" för att den var så jäkla uttråkad helt enkelt, men inte mycket gjordes åt det, förutom att den fick gå på bandet.
Det är väl iof bättre än inget, men "bra" skulle jag inte vilja kalla det heller.

Det är massor med klipp som postats i tråden, titta på dem så förstår du varför folk reagerar som de gör.

Nu är ju CM en offentlig person, och folk tar efter det han gör, men han är ju långt ifrån ensam om att ibland (eller ofta, beroende på hur man ser på saken) använda hårda metoder. Men kapplöpningshundar som inte fungerar i löp längre hängs/stryps, hundar hetsas att anfalla (träd) genom att bli slagna med basebollträ eller annat. Kan nog tänka mig att en och en annan hund skräms till att lyda, är agressiv för att den inte vet hur den ska göra..

Att sitta i Sverige och domma efter Svenska forhallanden ar langt ifran rattvisande ... och blir i mina ogon latt loje vackande.
De våldsamma metoder CM använder sig av är lika vanvettiga vilket land han än befinner sig i; hundarna märker ingen skillnad om det han gör emot dem är lagligt eller ej. Sen är det ju så att världen inte är så stor nuförtiden. Hundägare världen över har möjlighet att se hur han agerar och ta till sig hans idéer - eller förkasta dem. Så vad som är löjeväckande i sammanhanget är nog snarare att se hans fysiska placering som någon form av ursäkt för hans beteende.

Om du inte kan tänka dig att ngt som inte är olagligt ändå kan vara fel så är du väl löjeväckande som djurmänniska.
Vad anser du om djurskydds o veterinärorganisationer i USA som protesterar mot den okunniga misshandeln? Löjeväckande ?
PL

Senast ändrad:

Jag har kollat på vissa klipp har inte gått igenom hela tråden, dom klippen jag sett tycker jag inte att det är djurplågeri i.

Ang att inte lösa "problemet" för hunden så är det klart fel, om en hund har ett visst beteende pga att den är understimulerad så är det ju klart att den måste aktiveras, tyvärr verkar det vara allt för många hundägare som tror att man kan skaffa hund och sen räcker det med en klapp och puss så är det en glad hund, vilket är helt vrickat och sånna människor borde istället köpa en katt eller guld fisk kanske, man måste ju som hundägare ha ett stort intresse själv av att aktivera sina djur.

De där videorna ni lagt upp är ju inget annat än vanliga CM avsnitt. Jag ser inget djurplågeri. Det är ni som skriver här och är så emot CM som är extrema. Se hunden för vad den är. Vi ska inte förmänskliga djur utan behandla dem så att de blir harmoniska varelser som kan njuta av livet. CM hjälper dessa instabila hundar som andra hundtränare inte lyckats med. Hela denna tråd är överdriven. Det behöver inte drivas nån häxjakt på de som tycker om CM.

P.S. Brukshundsklubben använder fortfarande metoder som är betydligt brutalare än dessa klipp ni lägger upp.

Du får gärna ge exempel på vad som görs (som du har sett) på brukshundklubbarna som är värre än det CM gör i klippen. Jag har sett konstiga korrigeringar/tips på olika klubbar, men ingen har varit i närheten av den galenskap CM ofta visar upp. Om du sett något som varit värre än det som visas i klippen så ska det anmälas/tas upp med ansvarig på klubben!

Ja nu har jag säkert inte sätt "de värsta" klippen eller länkarna, har läst några texter där folk har skrivit vad dom tycker om han och sett när han "lär" en hund som är rädd för motorcyklar att inte vara det, sen var det något klipp där han står på scen och har" föreläsning" med en hund med fast jag hade svår att uppfatta vad som sas så den såg jag inte hela av,
eftersom det är en otroligt lång tråd så jag lägger inte ner mer energi på att leta och argumentera i tråden utan jag lägger ner min tid på att uppfostra och ta hand om mina hundar i stället, utan att använda mig av el,strypsnaror eller sparkar och allt annat som nämnts i tråden och fortsätter låta Cesar vara "bara" en tv serie som jag tittar på ibland.
Jag använder sunda förnuftet och hoppas att våran lill valp blir lika fantastisk som våran gammel vove varit hela sitt snart 12 åriga liv och som våran unghund på 2 år har blivit.
Så min syn på hundar och mitt sätt att uppfostra kan inte vara helt upp åt väggarna när jag har fått så otroligt trevliga individer, fast det varit jobbiga perioder i olika delar av uppväxten med testperioder och allt vad det innebär att skaffa hund.

Men varför ger du dig in i diskussionen om du inte vet vad vi pratar om? Du diskuterar om något som du inte har tittat igenom?

Klippen visar hur hundar stryps tills de inte orkar kämpa emot, en liten hund korrigeras med stackel och står och gallskriker (extremt onödigt), en schäfer elas tills den blir så rädd att den försöker gömma sig under en fåtölj osv. I ena stunden säger du att vi är så dumma och elaka som tycker att folk som anser att hans metoder är ok är oempatiska, i andra har du inte tittat på klippen men är varken för eller mot metoderna "för du har inte tittat"..

Vad är det du diskuterar isåfall?

KL!
Jag minns ett avsnitt ganska nyligen där CM faktiskt, så fort han såg hunden röra sig, sa att den hade ont. Det var en äldre hund av BC-typ och den rörde sig underligt, det var helt uppenbart att den hade ont i höfter, leder eller liknande.
Efter att ha konstaterat detta tycker man, att CM borde beordrat ägarna med hunden till veterinär för diagnos och behandling INNAN man tog itu med någon annan form av "korrigering". Men det gjordes inte. Jag vet givetvis inte om CM, utanför kamerorna, sa åt ägarna att hunden behövde veterinärvård, men inget sas i alla fall på film. Vilket jag tycker var ytterst, ytterst märkligt.
Jag tycker det är otroligt synd att en sån karismatisk person som CM, som verkligen har "allt" , och som jag faktiskt tror bryr sig om hundar och vill hjälpa dem, inte hittat ända fram i sina teorier om hund och hundträning. TÄNK vilken Messias han kunde blivit om han tänkt rätt hela vägen!
Jag undrar ibland om han är förmögen att ändra sig? Om han, så småningom, själv börjar inse att det finns bättre vägar och annan syn på hunden som varelse. Det finns ju tränare inom hästsporten t.ex. som ändrat tänk och gjort en helomvändning. Skulle CM kunna tänkas göra det och om så vore fallet, skulle han kunna svälja stoltheten och erkänna detta? Eller i vart fall, smygändra sina metoder i programmet?

Man skulle ju önska att han tex skulle kunna tänka sig att tillbringa ett par månader i tex sverige och titta och lära sig mer om den hundträning som bedrivs här.
För visst är han en människa som har förutsättningarna för att kunna bli en väldigt duktig hundmänniska, han är ju på väg åt rätt håll med tanke på vad han kommer ifrån. Men han har tyvärr stannat upp på vägen och fastnat i ett tänk som säkert fungerar där han är men på det stora hela lämnar en hel del övrigt att önska.

Sen har han gjort mycket för att förbättra för en stor andel hundar i USA, men det hjälper ju inte så mycket i längden.

Jag gick in i disskutionen för att svara Ts på att jag gillar Cesar inte för att sitta och titta på hela jäkla tråden, och disskutera Cesar i oändlighet men det verkar som att man inte får avsluta någon gång, jag fick direkt reda på att gillar man Cesar så kan man inget om hundar mm mm och då var disskutionen igång, man får alltså inte gå in i en tråd och svara trådskaparen eller ge en åsikt utan att man måste fortsätta oändliga disskutioner med folk som ALDRIG ger sig tjafsa jag behöver inte se alla länkar och klipp i tråden jag har min uppfattning av Cesar punkt slut!

Och du har din.

...du vet väl om att Bukefalos är ett diskussionsforum? (det är därför folk diskuterar)

Ja visst e det så och jag har varit med om många givande trådar disskutioner och fått/gett många bra tips men denna tråd är inte en sådan och den ger inte mig något alls av att stri vidare och därför lämmnar jag den här tråden åt er som vill fortsätta disskutera i all oändlighet, jag blir bara irriterad av att fortsätta så då är det bättre att avsluta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund