Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Min knasiga hund hoppar gärna på vuxna för att pussa dem i ansiktet. Små barn hoppar han aldrig på (han når att pussa ändå) .... så .... det måste betyda att småbarnen är hans flockledare! :idea:

Jag kan plocka ut det som är bra och tycka illa om det som är dåligt.

Få människor är rakt igenom goda eller rak igenom onda.

Det är naturligtvis inte bra eller ok att han misshandlar hundar.
Men är det rätt att på ett sätt som inte är fysisk misshandel bestraffa/korrigera rädda hundar för att de visar sin rädsla?
PL

Tror du verkligen att han minskade hundens aggression genom att ela den?
Den forskning som finns visar på motsatsen, man ökar hundens aggression.
C M kallar alla agressiva hundar för dominanta även när vem som helst med normal hunderfarenhet kan se att den är skiträdd o visar aggressivitet som sista utväg o dessa hundar korrigerar han så att de tvingas stänga av även den reaktionen. Då är avlivning humanare!
PL

Så du tycker att det är bättre att DÖDA hunden? Jag förstår inte riktigt dina tankar där. Vi människor går runt och leker Gud, som om vi bestämmer över liv och död. Så fort en hund visar aggresion så är det bara att döda den?
Jag tycker att det är barbariskt! Jag tycker att vi inte har någon rätt ALLS att gå runt och bestämma om dom får leva eller dö.
Hundar är individer, som jag skrev innan så blev hunden bättre och fick fortsätta leva.
Om det finns hopp om liv så tycker jag att man ska göra så mycket man kan. Känner en person som var tvungen att avliva sin hund då den bet en människa pågrund av att den var osäker. Man hade säkert kunna träna på det och försökt göra något åt det.
Men istället så döda dom den.
Jag tycker att det är FEL att döda en hund på grund av våra misstag.
Jag tycker inte att det är okej!
C M räddade livet på den hunden. Visst det kanske inte var det bästa sättet men han räddade fortfarande livet på den hunden!

Jag måste säga efter att ha läst ganska mycket av detta så tycker jag att det är otroligt mycket påhopp och elakheter skrivna.
Jag säger inte att alla gör detta men en del skriver att dom som tycker att Cesar Millan är lata, saknar kunskap osv osv.
Vad försöker ni fram av det? Att vi är dåliga och måste tycka om Cesar Millan så som ni gör.
Om ni vill få oss som tycker att Cesar Millan är bra helt plötsligt ska tycka att han gör fel så är kanske inte bästa tekniken att skriva att vi är lata och inte har någon kunskap osv. Snarare tvärtom. Jag tycker det är omoget och brist på kunskap hos dom skriver sånt. Då har man inte tillräckligt med fakta och kunskap för att få fram ett bra argument och skriver istället elakt för att vaddå, trycka ner oss? Jag blir snarare sur och känner att det är sjukt tråkigt att läsa sånt.
Jag tycker att många, inte alla, som inte tycker om CMs metoder skriver som om det viktigast är att få över alla på deras sida men vad spelar det för roll? Man får väll tycka vad man vill?
För även om jag skulle gå över och tycka att CM gör fel så skulle inte det göra någon skillnad. Jag skulle tycka det men det skulle inte göra någon skillnad för han skulle ju inte sluta hålla på med det han håller på med.
Jag tycker att han gör ett bra jobb och visst ibland är han väll lite sen med att rätta till en hund men vafan. Han är en människa och ibland är det väll inte det lättaste? Skulle jag hålla på med hundar så skulle jag säkerligen göra så mycket misstag.

Jag är jättetaggad för att se honom live på Hovet den 5 maj :)

Att skriva att CM saknar kunskap är ju inget elakt påhopp utan snarare fakta. Det måste inte ligga en värdering i det och det säger inget om hans människovärde, bara att att han saknar adekvat utbildning och att hans förmåga att läsa/förstå hund är bristfällig.

Dessutom vad gäller att rädda liv på hundar så är jag av den åsikten att hundar inte lider av att vara döda men att djurplågeri/stress/felaktiga korrigeringar/rädslor osv orsakar väääldigt mkt lidande. Är djurens liv så heligt borde vi verkligen inte ta oss rätten att äga dem för vårat eget höga nöjes skull, än mindre ät dem (vilket jag inte gör). Men om vi nu har bestämt att vi kan äga djur så får också ta ansvaret för att de lever ett gott och värdigt liv, och om inte avliva dem... Därmed inte sagt att de hundar är slit och släng-prylar som vi kan göra hur vi vill med, min poäng är att avlivning långt ifrån alltid är det grymmaste alternativet.

Så du tycker att det är bättre att DÖDA hunden? Jag förstår inte riktigt dina tankar där. Vi människor går runt och leker Gud, som om vi bestämmer över liv och död. Så fort en hund visar aggresion så är det bara att döda den?
Jag tycker att det är barbariskt! Jag tycker att vi inte har någon rätt ALLS att gå runt och bestämma om dom får leva eller dö.
Hundar är individer, som jag skrev innan så blev hunden bättre och fick fortsätta leva.
Om det finns hopp om liv så tycker jag att man ska göra så mycket man kan. Känner en person som var tvungen att avliva sin hund då den bet en människa pågrund av att den var osäker. Man hade säkert kunna träna på det och försökt göra något åt det.
Men istället så döda dom den.
Jag tycker att det är FEL att döda en hund på grund av våra misstag.
Jag tycker inte att det är okej!
C M räddade livet på den hunden. Visst det kanske inte var det bästa sättet men han räddade fortfarande livet på den hunden!

Det är inte alls det som P_L skriver. Däremot så sätter han hundens livskvalitet allra främst. Att skrämma en hund till lydnad kan göra den mer hanterbar för ägaren, som då inte längre ser det som nödvändigt att avliva hunden. Men hunden mår precis lika dåligt som innan, bara det att den inte vågar visa det. För mig är valet mycket enkelt. Kan man inte erbjuda hunden ett fullgott liv, då ska den inte behöva lida mer.

Han räddade hunden men till ett ännu sämre liv än den hade innan.
Men visst ägarna mådde bättre o hunden fick leva/lida vidare.
Om man inte kan rätta till misstagen så att hunden mår bra så är avlivning självklart bättre ur djurskyddssynpunkt.
PL

Nu har inte jag läst hela denna tråden, men jag ska ta mig tid att göra det, för detta är himla intressant!

Själv har jag nog rätt mkt erfarenhet av hund trots att jag bara är 20 och har tränat hund aktivt på klubben sedan jag var 11.
Jag är ingen Cesar-fantast, men jag är heller ingen "non-believer". Jag håller med honom och uppskattar hans "illustrationer" av hundens kroppsspråk mm mm. Dock sväljer jag, som många här, inte hans metoder med hull och hår, men hans tankebanor får hjulen att snurra. Och med det menar jag att jag i alla fall blir intpirerad till att hitta nya sätt att lösa olika situationer. Att lära sig hans metoder enbart av att se på tv-programmen och hans filmer är bara att glömma. För vem ska ge dig feedback i din träning?

Men som inspirationskälla uppskattar jag honom, då det ger mig idéer på hur jag kan modifiera dem för att passa mig och mina hundar. Inspiration kommer från alla håll, good or bad

/Jenny

Så du anser att hans positiva sidor (tala om för folk att deras hundar behöver sysselsättning) gör det ok att han lär ut bestraffning av rädda hundar o en massa andra okunnigheter på samma nivå?
PL

*kl*

"How do dogs show that they are the leader over us (humans)?
Well, the answer is very simple.
If he jumps on you, when you arrive home- he’s the pack leader.
If you open the door, and he’s in front of you- he’s the pack leader.
If he barks at you, and you feed him- he’s the pack leader.
If your sleeping, and he paws you- he’s the pack leader.
You understand? Whenever he makes you do something he is the pack leader.
It's as simple as that"

Det här citatet plockade jag upp ifrån ett annat hundforum - tycker att det säger allt och lite till.
Det här är alltså några av hans filosofiska grundstenar, och att det är helt uppåt väggarna måste väl ändå varenda normalt funtad människa inse.
Särskilt hundägare?

Jag tycker det är lite både och faktiskt.
Om min hund får gå ut först och direkt börja slita eller mer eller mindre rusa ut, som han gör när han ska till bilen, så har han ju redan bestämt vilken fart vi ska ha.
Om jag gav min hund godis varenda gång han ber/tigger om det, så bestämmer ju han när han ska få det.
Men kanske om en hund lägger tassen på en varenda gång man ska vila/sova, blir drt väl en annan sak, om han inte låter dig vara ifred.
Min hund är knähund. Jag tar det inte som att han är dominant. Han är väldigt gosig, och han somnar ibland i mitt knä. Det har många gånger varit, som när jag var på väg att flytta, och hade flyttat, hans trygga punkt.
Däremot, som när min hund var lite, slickar på mig, eller slår ner tassen på sängen, är det u för att tala om att han behöver ut och kissa.

otroligt mycket påhopp och elakheter
Jag har förklarat tidigare i tråden, men här kommer det igen:

Det jag pratar om, är hans våldsamma metoder. Det är min uppfattning att de som köper de lösningarna som lämpliga, måste vara okunniga (de förstår inte djuren), dumma (de förstår inte bättre och inser inte hur fel metoderna är) eller lata (de tar inte reda på något bättre alternativ, utan gillar hans quick fix).

Jag kan inte se hur någon med kännedom om djur och deras beteende, normal intelligens och ambitionsnivå i sitt hundägande kan acceptera hans våldsamma metoder som vare sig lämpliga eller bra. Tack o lov har kunniga människor världen över reagerat och organiserat sig emot det.

Det är just detta att han vänder sig till människor som inte förstår bättre, som är problemet. De tycker att hans våldsamma metoder verkar fungera och tar efter hans idéer. Därför är det så viktigt med en motreaktion; för att inte våldet och misshandeln ska eskalera.

Elhalsband, stackel, strypsnaror, utmattningsmetoder... detta är fel och hör inte hemma i träningen av en hund.

Ja den här tråden skiljer ju ut de som kan något om hund från de som i bara ser på ytan o låter sig imponeras av en charmig person med pondus.
PL

Jag har förklarat tidigare i tråden, men här kommer det igen:

Det jag pratar om, är hans våldsamma metoder. Det är min uppfattning att de som köper de lösningarna som lämpliga, måste vara okunniga (de förstår inte djuren), dumma (de förstår inte bättre och inser inte hur fel metoderna är) eller lata (de tar inte reda på något bättre alternativ, utan gillar hans quick fix).

Jag kan inte se hur någon med kännedom om djur och deras beteende, normal intelligens och ambitionsnivå i sitt hundägande kan acceptera hans våldsamma metoder som vare sig lämpliga eller bra. Tack o lov har kunniga människor världen över reagerat och organiserat sig emot det.

Det är just detta att han vänder sig till människor som inte förstår bättre, som är problemet. De tycker att hans våldsamma metoder verkar fungera och tar efter hans idéer. Därför är det så viktigt med en motreaktion; för att inte våldet och misshandeln ska eskalera.

Elhalsband, stackel, strypsnaror, utmattningsmetoder... detta är fel och hör inte hemma i träningen av en hund.

:bow::bow::bow:

Jag sväljer inte allt med hull och hår. Jag varken håller med om eller tycker om allt. Men bara för att jag gillar en del saker med Cesar betyder det inte att jag inte kan något om hund.

Kan bara hålla med! Man väljer själv vad man tar åt sig av för olika metoder och tips! Jag tycker inte att han är någon djurplågare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka