Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Att stoppa in en hund i en flock på 20-30 andra hundar ger den definitivt ingen chans att ta egna beslut, utom ett. Stäng av! Ungefär samma beslut som CM ger den möjlighet att ta i direkthanteringen.
PL

Stäng av ??? I stora hundgårdar i städerna då ?? Är det djurplågeri ?
Självklart blir den stressad först , men sen blir den med i flocken...

Där jag har mina hästar har vi en märrhage och en valackhage...det kommer ständigt nya hästar och dom får gå i den hage dom tillhör...märrhagen för dagen går det 11 ston i ..menar du att en ny häst i den flocken mår dåligt och måste stänga av ???

Eftersom hans hundar inte r aggressiva så har de andra hundarna ingen anledning att stänga av...varför skulle dom ? Dom får ju däremot tänka till lite när det nya har lagt sig.

Av alla de avsnitt, eller delar av avsnitt, jag sett av CM:s show, är samtliga hundar egentligen normala. De har bara tvingats leva under helt bisarra förhållanden, med fullständigt okunniga ägare, och därför blivit störda, helt normalt störda.

Håller med. Vilken trevlig, normalt funtad hund som helst skulle löpa amok om den bara fick se baksidan av ett hus hela dagarna.

Jag ser själv inte programmet längre, mår bara dåligt av det. Att han har en poäng då och då spelar ingen roll.

Och hur tillfredsställande är det egentligen för en hund att bära klövjeväskor?? Ett exempel på något han ofta tar till för att hunden ska få "ett arbete" och bli nöjd. Jag minns ett avsnitt då han satte klövjeväskor med tyngd i på en ung Rottweiler, betydligt under året. Hur hälsosamt kan det ha varit?

Angående det här så är det ingen dum ide att ha på en vuxen hund, anser jag. När jag har det på Narmo så är han betydligt tröttare när vi kommer hem, jag behöver inte ens ha mycket tyngd i. Tror det tar psykiskt också eftersom dom måste tänka ett snäpp längre. Dvs dom behöver ta i mer för att ta sig över ett fällt träd, upp på en sten, förbi ett träd (annars tar ju väskan i) osv.

Dock tror jag inte ett ögonblick på att hunden känner att den har en uppgift, lika lite som den känner det när den bär ett täcke (bortsett från ett tjänstetäcke(n)).

Övrigt:

Sel och MrsScabtree, ni sätter ord på vad jag tänker och känner i ämnet :bow:

Senast ändrad:

Den quick fix vi diskuterar är CM:s användande av våldsamma metoder för att nå snabba sk resultat; på hundarnas bekostnad.

Du sa att quickfix = Våld.

Att saker går fort tycker jag är att bruka mindre våld än att tjata med en rädd hund i flera veckor/månader..men det är jag det...om min häst/hund är rädd för t ex en traktor...då utsätter jag den för det tills den inte är rädd längre...jag brukar inte våld...jag bara ÄR...Det är för mig quickfix...i stället för att hästen när man kommer till bana och få sen en traktor skenar runt och kanske skadar både sig själv och andra...

Om en hund inte vågar gå på ett golv hemma , vilket jag tycker är en nödvändighet om man ska ha den kvar och man inte kommit åt det förut ( stänger av) på flera år....vad är det då för fel att man kan komma åt problemet på ett par timmar och alla mår bättre...en skräckslagen hund mår heller inte bra om den bor där den inte vågar röra sig...ibland får man ta ett alternativ även om det kanske inte är bra...( ur hundens perspektiv)

Jag har redan sagt vad jag vill ha ut av detta...jag tycker att en del saker han ska göra med hundarna är onödiga, men för det mesta så hjälper han både hundar o folk att kunna ha ett bra liv tillsammans...att folk är underliga och inte fattar att beaglevalpen inte klarar av att bara vara på en bakgård kan man ju knappast klandra honom för..

Det beror på vad man gör av det när det gäller klövjeväskor, Jag har haft klövjeväska på min rottis, helt enkelt av praktiska skäl eftersom jag flängde från ena sidan av stan till andra med kläder, dator,skolböcker osv. Lika så om vi skulle ut och spåra/träna. Jag är särbo och har bara haft bil en kortare period.
Han vet helt klart att han har en uppgift och han måste tänka på ett annat sätt när han har dom på sig. Han måste gå bättre i koppel men på större avstånd, han kan inte få plats under bussätet osv.
Som en hundokunnig vän sa till mig "Han ser ju rent MALLIG ut när han har dom på sig" - han har bättre styr på sig och sin kropp och på att vi går och inte bara lufsar runt på en vanlig promenad.
Det ställs alltså andra krav på honom och han får andra signaler av mig när han har dom på sig. För honom är det ett jobb och ett kul sådant eftersom det oftast innebär en utflykt, åka kollektivt eller en spårdag. Dessutom tycker han att det är rätt kul att ta, det är skillnad på när den nästan är tom och när det är mer tyngd i den.

Så om hunden inte vågar gå på det hala golvet så släpar du runt den till den inte orkar göra motstånd längre!?!
PL

Så om hunden inte vågar gå på det hala golvet så släpar du runt den till den inte orkar göra motstånd längre!?!
PL

Nu förstår jag inte riktigt, är du alltså emot all tillvänjning av saker? Jag tolkar det snarare som att man håller på tills djuret lärt sig att det inte är farligt, iaf i största möjliga mån. Har en hund som tyckte agilitytunneln var läskig i början, haft en häst som tyckte den svarta ridhusdörren var läskig att galoppera förbi, en av hundarna tyckte trimbordet var allt annat än mysigt första tiden. Nu är samtliga helt obrydda. Det handlar inte om att de är konstant trötta så de inte orkar protestera, utan de har lärt sig att de inte dör av det och att inget farligt händer, det kan tom vara trevligt. Samma funktion som hos människor som ska lära sig av med en fobi förmodligen, först signalerar hjärnan panikpanik, men när inget händer när man utsätter sig för det (man dör inte) signalerar den svagare o svagare tills den inte signalerar alls.

Hur tycker du man ska göra med hundar som inte vill få klorna klippta tex om man då inte får utsätta dem för det? Hur ska de nånsin vänja sig vid något alls då? Sen HUR man vänjer in saker är ju olika, men ATT man för att vänja sig måste utsättas för det man ska vänja sig vid torde väl vara utom tvivel? Eller tänkte du lära dem i teorin först?

För att återknyta till mina tidigare exempel så fixade vi tunneln med korta tunnlar först med mycket lock pock o godis, hästen red jag runt efter förmåga varje vecka varv på varv i ridhuset och en dag hade han bara slutat studsa förbi, och hunden med trimbordet fick äta sin middag på det varje dag i en månad sen var det lugnt. Men allt involverade ju att utsätta dem för det obehagliga.. japp. De av mina som strulat med kloklippningen har jag varit bestämd mot eftersom de alltid varit bra först som små men sen börjat protestera lite för att se om de kan. Och det är inga problem idag, skönt med tanke på hur mnga hundar jag ser med sjukt långa klor där matte inte vågar klippa för hunden tycker så illa om det.. det är missriktad vänlighet tycker jag som mest drabbar hunden. Man tror man är snäll men är det inte.

Jag har också gjort så att Narmo har fått ha annat än tyngder i (foder, spårsele/lina osv) när vi har rest eller begett oss ut i skogen för träning. Många gjorde även så på mitt gymnasium med sina hundar. Visst att hundarna fick lägga lite vikt på att koncentrera sig, men jag tolkade aldrig det som att hunden kände att den hade en uppgift (så som du sett på din rottis), utan det var lite jobbigt liksom. Det var en jäkla skillnad på dom när dom släpptes ut i spåret eller uppletande rutan (kort sagt där hunden skulle ta beslut på ett eller annat sätt själv), DÄR hade dom en uppgift och fick något helt annat i blicken.

Hundar är ju naturligtvis olika och ser olika på situationer. Jag betvivlar inte att din rottis känner som du beskriver, jag har bara inte sett det på det 20-tal hundar jag tränat med som burit väska :)

Har du sett filmen med trappan??
Det är inte vad jag kallar tillvänjning utan ren o skär misshandel som leder till att hunden stänger av o inte vågar visa sin rädsla.
Tillvänjning innebär en chans att ta åt sig o smälta intrycket.
Släpar du in hunden i agilitytunneln eller lockar du in den?
PL

Senast ändrad:

Så Lenis löser problemen med positiv förstärkning, gradvis tillvänjning och uppmuntran? Det är väl ändå jättefint!
Naturligtvis måste man utsätta djuren för obehag ibland - jag tycker bara (eftersom vi talar om CM) att man kan göra det utan strypsnaror och den typ av tvång som får djuren att bita/skrika/klappra tänder eller uppvisa allmän hysteri.

I mitt stilla sinne tror jag att de flesta forumanvändare tar ett steg tillbaka i processen om hunden kommer upp så högt i stress att man måste sätta ett knä på den på golvet eller strypa den tills den blir lugn, t.ex.
Så varför tycker ni att det är okej att se när Cesar gör detta?
OM ni inte tycker att det är trevligt, varför fortsätta tala om för folk att ni tycker CM är en vettig hundtränare "för han begår ju bara övergrepp IBLAND. Gör bara illa hunden IBLAND. " ?

Åh, och tack Indil, Migo för medhållet. ; ).

Tack också till övriga debattörer för en oväntat sansad CMtråd!

Om man nu ser hunden som en varg, vad tror du händer om man stoppar in en främmande varg i en flock?
Ferala hundar o flockar på 30 st existerar inte(inte heller vargflockar).
PL

PL

Nej det skulle jag inte göra men däremot skulle jag få UT den på det hala golvet och få den lugn där...hur skulle du gjort ? Drogat den ?

Jag måste vara en hemsk människa...som när jag lär hästarna att gå i walkern så stoppar jag bara in dom så får dom gå där....Konstigt att ingen är panikslagen och vägrar gå in nästa dag, dom lär sig att gå där på ung 5 minuter ..hur skulle du gjort ?

Släpade verkligen cesar hunden runt runt tills den inte gjorde motstånd längre ?

hundar ÄR inte vargar....det borde du väl iallafall veta. Med ditt resonemang skulle man aldrig ens kunna introducera en hund med andra hundar övht

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka