Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Men nu får du ju ge dig. Du griper efter halmstrån och gör verkligen allt för att hitta en minsta tillsymmelse till ursäkt för de metoderna han förhåller sig till. Är det så viktigt för dig att försöka framställa honom som oskyldig?

Burra en hund? Han ELAR hunden martha, punkt. Han står för det, varför kan inte du göra det`?

Och vad får dig att tro att enda alternativet förutom att ela schäfern är att omplacera den? Det existerar faktiskt gråzoner.

Men läs inläggen själv.....JAG skulle omplacera hunden ELLER katten...Jag !!!!! inte du och ingen annan heller kanske....för jag skúlle aldrig kunna lita på att hunden aldrig skulle ta chansen att döda katten-Om du vill ha en gråzon så får du det gärna för mig, I dont care....men att säga att ENDA alternativet är att omplacera schäfern visar ju att du inte läser vad jag skriver.

Men nu var det inte så i programmat och JAG tyckte det var onödigt att burra hunden...han har OCKSÅ sagt att hans el är vibrationer, men det kanske du ha missat. Men du tycker ju att det är lika illa att ge den vibbar förstår jag. I en perfekt värld skulle ingen behöva tillrättavisa hundar.

*kl*

Den här tråden har spårat ur på samma vis som alla andra trådar om CM med hätsk attityd, nedlåtande kommentarer och diverse förolämpningar. Jag lämnar tråden. Tycker det är synd att det ska vara så omöjligt att diskutera en sån här sak på ett objektivt och artigt sätt. Den som vill "omvända" ett CM-fan gör inte det genom att kalla den dum, okunnig eller lat direkt.
Hoppa ur när du inte längre kan försvara våldet!
Visst har tonen stigit men från bägge sidor,
Våldet mot rädda hundar är dock väl dokumenterat.
PL

Nä, nu kommer flickorna snart och vi ska ut på krogen.....så nu ska detta inte dra ner mitt humör...bye bye :D

Fattar du fortvarande inte att hunden ELADES så hårt att den vart helt panikslagen o på ett sånt sätt att den kopplade det till allt runtomkring ?
PL

Men läs inläggen själv.....JAG skulle omplacera hunden ELLER katten...Jag !!!!! inte du och ingen annan heller kanske....för jag skúlle aldrig kunna lita på att hunden aldrig skulle ta chansen att döda katten-Om du vill ha en gråzon så får du det gärna för mig, I dont care....men att säga att ENDA alternativet är att omplacera schäfern visar ju att du inte läser vad jag skriver.

Men nu var det inte så i programmat och JAG tyckte det var onödigt att burra hunden...han har OCKSÅ sagt att hans el är vibrationer, men det kanske du ha missat. Men du tycker ju att det är lika illa att ge den vibbar förstår jag. I en perfekt värld skulle ingen behöva tillrättavisa hundar.

Schäfern fick inte en vibration - den fick en elstöt, precis som hunden som jagade traktorn m.fl.

Jag beklagar att ni fick en traumatisk upplevelse hos veterinären, Martha. Att ni fick hålla i hunden där medan de tog blodprovet är väl dock ingen anledning till att det skulle vara ok att att vara våldsam mot hunden i andra sammanhang och av andra anledningar? Tvärtom; om man ser hur svårt det var hos veterinären borde man väl vilja jobba mer med förtroendet, så det blir lättare nästa gång?

Hoppa ur när du inte längre kan försvara våldet!
Visst har tonen stigit men från bägge sidor,
Våldet mot rädda hundar är dock väl dokumenterat.
PL

Jag har aldrig försvarat våldet Peter. Det är "ni" som tror att jag gör det trots att jag uttryckligen flera gånger skrivit att även om jag gillar CM så köper jag inte hela konceptet utan tar till mig de bitar jag känner passar mig och mina hundar.

Tack Peter, du bekräftade precis mitt beslut att sluta prata om CM. :) Jag får helt enkelt hålla mina åsikter för mig själv.

Problemet som du inte verkar förstå är att vi här har en person som har en känsla för hur han skall påverka hundar.
Han använder detta till att göra sig själv till en jätteprofil i media.
Han skiter fullständigt i moderna etologirön o använder våld i fel sammanhang o med totalt fel timing.
Men hur kan du gilla o försvara ngn som så ofta o så okunnigt går över gränsen? Ser du inte vad han gör????
Hur kan du försvara CM utan att försvara våldet?
PL

Senast ändrad:

Jag har aldrig försvarat våldet Peter. Det är "ni" som tror att jag gör det trots att jag uttryckligen flera gånger skrivit att även om jag gillar CM så köper jag inte hela konceptet utan tar till mig de bitar jag känner passar mig och mina hundar.

Tack Peter, du bekräftade precis mitt beslut att sluta prata om CM. :) Jag får helt enkelt hålla mina åsikter för mig själv.

Jag tycker naturigtvis att man får ha vilka åsikter man vill - vi bor ju i sverige - men det är fortfarande ingen som har valt att svara på hur man kan 'ryggdunka' en individ man VET använder tvivelaktiga metoder.... även om det bara är hälften av gångerna.
Spelar det verkligen någon roll att man gillar en del av det han säger då?

Som jag undrade tidigare - skulle du skicka din son/dotter till ett träningsläger med en lärare som du vet bara delar ut en lavett 'då och då' till barn som uppenbarligen börjar spela fotboll bättre efteråt?
Skulle du rekommendera en hopptränare utrustad med elpisk och barreringsbommar till en vän som hade problem med hopphästen?
Tycker att jämförelsen är helt och hållet rättvis faktiskt.
Man VET att det finns bättre metoder och det onda uppväger INTE det goda, och så fort du säger till grannen att
"jo men jag gillar CM." och den människan får hälsa på din trevliga hund bidrar du till att bejaka alla FEL mannen också gör. Ganska grava fel dessutom.

Senast ändrad:

Du anstränger dig verkligen för att inte förstå vad som menades!
PL

Sorry, men jag forstar verkligen inte vad du menar om det ar nagot annat an vad jag svarat pa. Inte alls.

Men jag skryter inte(TJÄNAR INTE HELLER MILJONER) med mina fel på TV!!!!
PL

Vad har hans milioner med det hela att gjora? Avundsjuk?

*kl*

Den här tråden har spårat ur på samma vis som alla andra trådar om CM med hätsk attityd, nedlåtande kommentarer och diverse förolämpningar. Jag lämnar tråden. Tycker det är synd att det ska vara så omöjligt att diskutera en sån här sak på ett objektivt och artigt sätt. Den som vill "omvända" ett CM-fan gör inte det genom att kalla den dum, okunnig eller lat direkt.

Agreed. Trots att jag inte (INTE) ar ett CM fan. Har i USA har han dock gjort mycket gott ... Jag har tyvarr inte sett GSD avsnittet annu, men hunden med traktorn sag jag for lange sedan. Hunden slutade jaga traktor och kunde leva ett naturligt liv pa garden. Med kannedom om kulturen dar det hela utspelades, och forstaelse vad som hant hunden om den inte blivit tranad, anser jag det var det battre av tva daliga saker.

Nu ska Miss Mandy och jag till en trevlig Florida beach och springa och leka en stund. :laugh:

Men hur kan du gilla o försvara ngn som så ofta o så okunnigt går över gränsen? Ser du inte vad han gör????
Hur kan du försvara CM utan att försvara våldet?
PL

Men det har jag ju redan skrivit, flera gånger? :confused:
Jag kräver inte perfektion, jag accepterar att en del gör fel/misstag och jag kan gilla en person även om vissa åsikter inte går stick i stäv med mina egna. Jag tar till mig det jag gillar och CM gör en hel del saker bra. Tycker jag.

men det är fortfarande ingen som har valt att svara på hur man kan 'ryggdunka' en individ man VET använder tvivelaktiga metoder.... även om det bara är hälften av gångerna.
Spelar det verkligen någon roll att man gillar en del av det han säger då?

Som jag undrade tidigare - skulle du skicka din son/dotter till ett träningsläger med en lärare som du vet bara delar ut en lavett 'då och då' till barn som uppenbarligen börjar spela fotboll bättre efteråt?
Skulle du rekommendera en hopptränare utrustad med elpisk och barreringsbommar till en vän som hade problem med hopphästen?
Tycker att jämförelsen är helt och hållet rättvis faktiskt.

Var det riktat till mig? Jag tolkade din fråga som retorisk eftersom du inte vände dig till någon utan skrev under knapplån.

Jag tycker inte att jämförelsen är rättvis eftersom jag tar till mig de delar jag gillar. Om en tränare är bra på det "ena" men inte det "andra" så vänder jag mig till den tränaren om jag behöver hjälp med det "ena". Det är inte svårare än så.

Nu har jag förklarat mig så många gånger att går det ändå inte att fatta så hjälper det inte om jag upprepar mig igen.

Nej jag är inte avundsjuk men det stör mig att ngn skall tjäna pengar på, att misshandla hundar.
Förstår du skillnaden?
PL

Jag kan också accepera misstag men inte när man går vidare till att göra storkovan på att visa upp dem på TV som ett föredöme.
PL

Var det riktat till mig? Jag tolkade din fråga som retorisk eftersom du inte vände dig till någon utan skrev under knapplån.

Jag tycker inte att jämförelsen är rättvis eftersom jag tar till mig de delar jag gillar. Om en tränare är bra på det "ena" men inte det "andra" så vänder jag mig till den tränaren om jag behöver hjälp med det "ena". Det är inte svårare än så.

Nu har jag förklarat mig så många gånger att går det ändå inte att fatta så hjälper det inte om jag upprepar mig igen.

Förlåt att jag är otydlig, men det var delvis riktat till dig.
Jag tycker det är konstigt att man kan ställa sig bakom en människa som då och då misshandlar djur. Även om man bara tar till sig 'det som är bra' ger man ändå gehör för HELA människan och vad han står för/vad han gör.
I mina ögon kan man helt enkelt inte välja på det viset.

Går man ut på stan med en trevlig, rar, väluppfostrad hund och säger "jag gillar CM!" ..... ptja.. då har man satt en rova, för då säger man också ja till stackel, strypryck, klacksparkar och allt vad det heter. Det är en del av hans norm, trots allt.

Om man är så duktig som CM anser sig vara så stryker man väl de avsnitt son inte är ok eller så visar man att här gick det snett.
Men CM skryter med skiten.
PL

Du ma anklaga honom for misshandel av hundar, men sa lange han haller sig innom AMERICANSK lagstiftning ar det inte sant. Han foljer lagen, om jag anser lagen ar dalig far jag gjora vad jag kan for att forandra den (vilket jag gjor genom att arbeta activt innom AKC for vissa lagforandringar). Om SVERIGE valjer att visa saker som strider mot Svenska lagar ar det val anda inte CM's fel? Han begar inga lagbrott.
Att han ibland tar till mer vald an vad situationen kraver, kan jag halla med om, men fanatismen emot honom gjor att jag inte kan halla med de som havdar de asikterna.

Men varför försvara hans okunniga misshandel?
Tycker du att den är ok för att den inte är olaglig i USA.
Är du 100% säker på att det han gör inte skulle kunna åtalas i ngn delstat.
Jag säger att det är misshandl o utgår från svensk lagstiftning, anklagar du då mig för lögn.
PL

Lite roligt är det ju att så fort vi har ett allvarligt djurskyddsfall här i landet så kommer ngn okunnig tönt som sertt "djurpolisen" på tv o vill att vi skall ha det så här.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka