Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Jag mesar varken med hästar eller hundar och har faktiskt väldigt väl fungerande djur! Tack vare att jag inte mesar.

Du kanske har en annan syn på saker o ting efter din tid på Irland, Ramona? De är ju överlag mer hårdhänta med hästarna där, än vad vi här i Sverige är.

Det är faktiskt fullt möjligt att ha välfungerande djur omkring sig; utan våld.

Menar du schäfern o katten , och russeln och motorcykeln ? så ja, det har jag sett....frågan är hur det skulle ha sett ut på ett annat sätt..I min värld kanske jag hade omplacerat schäfern/katten, och helt enkelt struntat i att vara ego o viljat ha med mig hunden på motorcykeln..i ägarnas/CM's värld såg det inte ut så.

Men varför är det ok att korrigera hårt/burra i vissa sammanhang och inte andra? Att lägga en 40 kg's livrädd hund för att ta blodprov är ju minst lika traumatiskt som att lägga en aggressiv hund. Att burra en hund för att låta den få respekt för t ex ormar,katter... Vad är eg skillnaden...ur hundens perspektiv?

( jag varken elar/burrar eller lägger mina djur)

Men nu får du ju ge dig. Du griper efter halmstrån och gör verkligen allt för att hitta en minsta tillsymmelse till ursäkt för de metoderna han förhåller sig till. Är det så viktigt för dig att försöka framställa honom som oskyldig?

Burra en hund? Han ELAR hunden martha, punkt. Han står för det, varför kan inte du göra det`?

Och vad får dig att tro att enda alternativet förutom att ela schäfern är att omplacera den? Det existerar faktiskt gråzoner.

Jag har sysslat med JRT sedan 1999 och det är en hund som passar mig bra. Jag har aldrig träffat en JRT som inte svarar bra på en fysisk korrigering. Däremot har jag träffat flera som svarar upp på en fysisk korrigering och därför behöver en hårdare korrigering för att förstå att jag menar allvar.

Ska en hund som tål mer stryk, ha mer och hårdare stryk?

KAN jag helt enkelt inte se hur det är rätt att göra illa, knäcka eller på andra sätt kränka och misshandla djur... Ärligt; han kan få göra hundra goda gärningar hädanefter - jag tänker inte backa upp den mannen med vare sig pengar eller tittarsiffror.

I second that.

Nehej!!!
Vad baserar du det på ? Har du sett en livrädd hund kämpa för livet och t om skriker av rädsla när 4 man håller i den för att ta ett blodprov ?

Men du menar att det är inte alls traumatiskt ?

Jag hade en hund som fått epelepsi och vi skulle ta prover på honom....vi var just så många som höll i honom och var det inte skräck jag såg i hans ögon så heter jag Kalle Anka....jag skulle nog säga att det var 1000 VÄRRE än att lägga honom om han visade aggressivitet.

2 hundar som slåss brukar den svaga lägga sig själv , en hund som brottas ner utan övht tänkt en ond tanke fattar ju absolut ingenting....som tur är så är inte hundar långsinta. Som tur är så lever dom här och nu om nu inte vi sabbar det för dom.

En hund på blanka golv kan givetvis forceras - men vad hände med "Kom igen grabben, det här blir ju jättebra!" och en avskaffning av stryphalsbandet som orsakar smärta- blanka golv - obehag?

i det fallet hade den förmodligen hinnat dö innan, dessutom fick man ju senare se den glatt springa på golven , så några men för livet fick den inte.

Nehej!!!
Vad baserar du det på ? Har du sett en livrädd hund kämpa för livet och t om skriker av rädsla när 4 man håller i den för att ta ett blodprov ?

Men du menar att det är inte alls traumatiskt ?

Jag hade en hund som fått epelepsi och vi skulle ta prover på honom....vi var just så många som höll i honom och var det inte skräck jag såg i hans ögon så heter jag Kalle Anka....jag skulle nog säga att det var 1000 VÄRRE än att lägga honom om han visade aggressivitet.

2 hundar som slåss brukar den svaga lägga sig själv , en hund som brottas ner utan övht tänkt en ond tanke fattar ju absolut ingenting....som tur är så är inte hundar långsinta. Som tur är så lever dom här och nu om nu inte vi sabbar det för dom.

Som sagt - veterinära åtgärder eller ingrepp vid nödfall är inte vad vi diskuterar här. Förstår inte vad det har för relevans - det CM gör är ju i allra högsta grad medvetet, planerat och utsätter rätt ofta djuren för onödigt lidande.
Man får skilja på situationer när man inte har något val, och när man Väljer att utsätta hunden för en viss behandling.

För övrigt kan viss behandling (trauma?) sätta livslånga spår i en hund trots att de inte kan sägas vara 'långsinta' i mänsklig mening.

Två fel gör inte ett rätt!
Men du verkar vara beredd att blunda för vad som helst när det gäller CM inklusive att idiotförklara ngn som kritiserar när han snackar om energier istället för att läsa på om etologi!
När det gäller de fall han ger sig på med strypningar el od så finns garanterat ingen energi kvar.
När det gäller elningen av schäfern så var det så fel o okunnigt ngt kan bli, vilket alla normala hundmänniskor borde inse.
PL

i det fallet hade den förmodligen hinnat dö innan, dessutom fick man ju senare se den glatt springa på golven , så några men för livet fick den inte.

Nu vet jag inte alls vilket fall du pratar om? Var det ett veterinärgolv, eller avsnittet med GD'n ägaren ville ha med till skolan?

jo det gör vi, vi diskuterar hur det är ur HUNDENS perspektiv...spelar roll vilken situation....dessutom var det ju ett avsnitt om en hund som var livrädd för veterinären...där var det ju också "våld" det enda som hjälpte...lock o pock funkar inte alltid

jag har inte sagt att det var rätt,jag sa vad jag hade gjort istället men varken du eller jag har gjort alla rätt alla ggr heller...

Jag tycker han resonerar vettigt och att hyúndarna faktiskt tar till sig.

Sen gillar jag också iofs sk quikfix....varför hålla på o tjafsa i evigheter om en o samma sak ?? Visserligen olika beroende på vad det gäller men det utgår jag från att folk förstår vad jag menar.

GD'n i skolan....visserligen kanske det var onödigt, men sen fick hunden vara med matte på dagarna iallafall. Om t ex mina hudar skulle vara rädda för hästarna så tar jag ju såklart med dom till stallet . Om det är viktigt för mig att dom ska vara med i stallet....grannens hund behöver kanske inte vara med och i det fallet är det ju tämligen onödigt att stressa den hunden.

så du tycker att det där med energier är flum du med ?

där tycker man ju inte ens utan det som att säga att luft är flum ?

*kl*

Den här tråden har spårat ur på samma vis som alla andra trådar om CM med hätsk attityd, nedlåtande kommentarer och diverse förolämpningar. Jag lämnar tråden. Tycker det är synd att det ska vara så omöjligt att diskutera en sån här sak på ett objektivt och artigt sätt. Den som vill "omvända" ett CM-fan gör inte det genom att kalla den dum, okunnig eller lat direkt.

jo det gör vi, vi diskuterar hur det är ur HUNDENS perspektiv...spelar roll vilken situation....dessutom var det ju ett avsnitt om en hund som var livrädd för veterinären...där var det ju också "våld" det enda som hjälpte...lock o pock funkar inte alltid

Vad i allsin dar? Det är klart att det är skillnad på att utsätta en hund för lidande helt i onödan och att tillfälligt göra det i medicinskt syfte! Jag förstår faktiskt inte alls hur du resonerar här.

Jag diskuterar CM's metoder ifrån ett mänskligt perspektiv (mitt) för att jag tycker det är förkastligt att medvetet behandla djur såsom mannen ibland gör - SÄRSKILT som nästan all modern forskning säger tvärt emot de påhittade förklaringar han ger hundägaren innan/under tiden han utsätter djuren för allehanda övergrepp.

GD'n i skolan....visserligen kanske det var onödigt, men sen fick hunden vara med matte på dagarna iallafall. Om t ex mina hudar skulle vara rädda för hästarna så tar jag ju såklart med dom till stallet . Om det är viktigt för mig att dom ska vara med i stallet....grannens hund behöver kanske inte vara med och i det fallet är det ju tämligen onödigt att stressa den hunden.

Men varför skulle hunden ha dött om det tog ägaren tre dagar istället för tio minuter att övertala hunden om att blanka golv inte är hela världen?
Hur som helst tycker jag inte att det avsnittet var särskilt farligt. Helt okej, även om jag skulle givit hunden mer tid och mer uppmuntran.

Och jag som tycker att den här tråden hållit förvånansvärt god ton. ^^ Helt ärligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka