Jag tror att vi som jobbat med hästar, och speciellt unghästar, på heltid har en helt annan syn på hur mycket "våld" som får användas, precis de som jobbar med hundar med problem också. Jag är ganska så hård i min hästhantering. Jag slåss inte och skriker galet på mina hästar, men visst får de sig en känga ifall de inte uppför sig. Det intressanta är att hos mig uppför sig hästarna väldigt bra och jag får ofta beröm för hur välhanterade mina unghästar är. Det är ingen som inte kan skos, som inte kan klippas, som inte går in i duschspiltan etc just för att de har lärt sig att det faktiskt inte är farligt och det går över snabbare ifall man är lugn och snäll under tiden.
Jag applicerar samma taktik på mina hundar som jag gör på mina hästar. Man uppför sig, annars blir det konsekvenser. Att bara träna hästar eller hundar med positiv betingning tror jag faktiskt inte på. Min JRT hade aldrig funkat på det viset. Hon var jättesvår en period vid ca ett års ålder att kalla in. Jag var världens gladaste, hade massor med godis, leksaker, etc, etc. Jag följde alla "positiva" råd och kom inte längre för det. Det var inte förrän jag tog ett bra tag i henne och frågade vad i helvete hon höll på med när hon kom tillbaka som hon började lyda. Nu fungerar hon till 99.9% i inkallningen, även i skogen tillsammans med vilt.
Jag mesar varken med hästar eller hundar och har faktiskt väldigt väl fungerande djur! Tack vare att jag inte mesar.