Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Det är väl inte så konstigt att han väljer en medarbetare som håller med om hans metoder? Det skulle inte vara speciellt bra PR för honom att anlita någon som säger emot(och kan basera sina uttalanden på annat än flum om energier och dominans).

Fast det var ju inte så det gick till. Han sa i programmet att han inte kunde någonting om vargar och att hans kunskapsområde på varghybrider var litet, varför han hade med sig en vargexpert som mer eller mindre utbildade både hybridägarna och Cesar.

Det är väl inte så konstigt att han väljer en medarbetare som håller med om hans metoder? Det skulle inte vara speciellt bra PR för honom att anlita någon som säger emot(och kan basera sina uttalanden på annat än flum om energier och dominans).

Du såg inte avsnittet va?
Se Ramonas svar.
Dessutom protesterade hon faktiskt mot vissa delar i Cesars program, t.ex. användning av löpband. Hon ville hellre att ägarna gick flera timmar om dagen med sina hybrider medan Cesar då förklarade att det blir för höga förväntningar på dessa människor och att han då lägger till löpbandet som alternativ för att ge hunden/hybriden fler möjligheter till motion.

Tja, jag är då så pass skeptiskt lagd att jag är övertygad om att de kollade upp sin vargexpert innan denne användes i programmet.

Men nej, jag har inte sett det. Tittar inte på skiten.

Tycker du själv att det är en invändning mot hans metoder? Ingen seriös etolog eller hundtränare skulle medverka i hans program, om det inte var i syftet att föra en debatt mot hans skitsnack om dominans och hans konstanta övervåld mot djur.

Jag är övertygad om att de som medverkar i programmet har instruktioner att inte säga emot, och att det naturligtvis klipps till Millans fördel. Karln är ju inget annat än ett PR-trick, varför skulle de riskera sin kassako?

Jag är övertygad om att de som medverkar i programmet har instruktioner att inte säga emot, och att det naturligtvis klipps till Millans fördel. Karln är ju inget annat än ett PR-trick, varför skulle de riskera sin kassako?

Hade allt varit klippt till hans fördel hade inte vissa saker visats tycker jag. (Vilket jäkla program är INTE det förresten? Har du sett ett "Äntligen hemma- de som blev missnöjda"- edition? Ett "112 på liv o död- vi som blev anmälda till HSAN"-edition? "Stilwell- hundarna jag inte kunde hantera"-edition? Ett "Martha Stewart- när pajen blev bränd o äcklig"-edition? Inte har jag det iaf.) Så det är knappast unikt isf. Däremot tycker jag inte de klippt allt till hans fördel, finns ju avsnitt där han får sig ett rejält bett bland annat. Och jag som ändå inte sett enormt många har sett att de ändå fått omplacera en tid efter, och det hade han ju inte behövt visa, det händer ju efter att han åkt. Så lite visar de ju, om än självklart inte allt.

Återigen är jag inget dyrkande CM-fan, men vissa saker tycker jag inte är konstigt. Har inte sett program om någon tränare där de radar upp allt hen misslyckats med.

Då måste jag helt ha feltolkat vad tex Vallhund och Trötter skriver.

Det jag vänder mig emot är hans användande av våld, dominans, elhalsband och löpband. Allt paketerat med ett bländande leende och snabba resultat; på bekostnad av hundarna... till folkets jubel. Skrämmande.

Men vad är det som säger att man måste svälja hela paketet då? Jag gillar CM men jag gillar inte allt han gör.

Jag gillar hans "calm and assertive".
Jag gillar hur viktigt det är att bryta beteendet innan de eskalerar.
Jag gillar hur man med kroppspråk kan visa en hund vad man vill att den ska göra och stoppa den från att göra sånt den inte får.

Det här är hanteringsfrågor av sådan typ som jag aldrig har hört eller sett tas upp på någon av de hundkurser jag har gått de senaste 12 åren, vare sig privat eller på BK. Ingen av de tre punkterna, huvudorsakerna till att jag gillar programmet, ser jag som djurplågeri, maktmissbruk eller dominanshysteri.

(Nä nu ljög jag lite, en jaktinriktad privattränare vågade faktiskt både ta i hunden och ställa krav utan att fråga vad den tyckte om det en gång. En vändpunkt i mitt hundliv med den hunden.)

Om den som är med på TV hela tiden var tvungen att anpassa allt som sägs och görs "utifall att någon skulle få för sig att härma" (trots stora feta texter om inte göra detta hemma) så skulle vi inte få se något annat än teletubbies på tv.

Ja det är hemskt att det finns überkassa hundägare som på allvar tror att det räcker att kika en hund i revbenen i fem minuter så är dragproblemen och utfallen lösta. Men herregud, det är hundägarens ansvar att bestämma vilka metoder man vill använda...?? Dåliga influenser finns från alla håll, även goda influenser kan missförstås.

Jag tror att Cesar mycket väl vet hur hundar fungerar och har ett stort tänk när det kommer till hundträning. Däremot är det en annan femma att lära ut. När man lär ut får man lära ut på en nivå som personen man lär ut till klarar av.

Jag tycker att Cesar är bra på att förklara för ägarna hur hunden ser på det hela och hur de ska relatera till det på en nivå som de klarar av. Med människor som kan har han mer avancerade metoder än med människor som inte kan.

Hade ceasar vetat mer om hundspråk hade han inte kört med sitt "alltid gå bakom eller bredvid". Att hunden aldrig får hoppa eller ta egna initiativ.

Ceasar lever kvar i det förgågna... glöm inte att vi för inte så länge sedan även fostrade våra egna barn med straff och korrigering. All modern forskning visar på att både människor och djur lär sig bäst med positiva metoder.

Hade ceasar vetat mer om hundspråk hade han inte kört med sitt "alltid gå bakom eller bredvid". Att hunden aldrig får hoppa eller ta egna initiativ.

Men det där måste du ju ha hittat på själv? :confused: Det har varit flertalet hundar med där han uppmuntrat hundarna att gå själva, nu senast i förra veckans avsnitt (den malle som redan är nämnd i tråden) som uppmuntrades att röra sig självständigt och ta intitiativ. Minns också en ungersk vizla som uppmuntrades att gå först, var det inte en weimaraner någon gång också.

Dessutom är det inte "alltid" gå bakom eller bredvid, det handlar om den period då hunden är under upplärning och ska lära sig nya metoder. "Alltid" är i det fallet samma sak som att vara "konsekvent" och det måste du ju hålla med om är en bra sak att hålla i minnet när du ska lära en hund ett nytt beteende?

Jag gillar hur viktigt det är att bryta beteendet innan de eskalerar.

Fast i 9 fall av 10 är det ju precis det han inte gör (vilket diskuterats utifrån exempel av videoklippen tidigare i tråden).

Jag är också sådan att "man tar russinen ur kakan"... Han kanske har blivit bättre, det var längesedan jag såg Cesar. Jag slutade för något år sedan för det onda övervägde det goda. Jag kunde inte riktigt tänka "jaja, han är ju bara oschysst mot hundarna hälften av gångerna.

KL

Mina favoritavsnitt med Ceasar har oftast varit med småhundar som tagit över. Där har han ofta kommit med mycket, och inte heller behövt ta till fulmetoder för att lösa problemen. Det är mer när det kommer till de lite mer krävande raserna som jag mest blir ledsen över programmen.

Ja det är hemskt att det finns überkassa hundägare som på allvar tror att det räcker att kika en hund i revbenen i fem minuter så är dragproblemen och utfallen lösta. Men herregud, det är hundägarens ansvar att bestämma vilka metoder man vill använda...?? Dåliga influenser finns från alla håll, även goda influenser kan missförstås.

Ja om det vore så enkelt. Goda influenser kan definitivt missförstås, men hur mycket skada gör det ?

Tycker du själv att det är en invändning mot hans metoder? Ingen seriös etolog eller hundtränare skulle medverka i hans program, om det inte var i syftet att föra en debatt mot hans skitsnack om dominans och hans konstanta övervåld mot djur.

Måste ha varit det avsnittet ni nu disskuterar som jag såg för inte alls så länge sedan.
Och tro det eller ej, men den tjejen som var med sa emot honom på en hel del saker! Jag satt och hoppade i soffan av glädje att någon äntligen hade mod att säga till honom att löpband inte alltid är den bästa lösningen;):D

tycker du vet väldigt mycket om ett program du inte har sett! :)

*KL*

Jag har läst lite här nu och det kan vara så att jag missförstår men, ni som inte tycker han ska sätta hundarna i den situationer de har problem i, hur exakt skulle ni lösa det problemet? Jag har väldigt svårt att tro att jag ex. skulle kunna botat min hunds rädsla för kloklippningn utan att klippa klorna på henne...

Ceasar lever kvar i det förgågna... glöm inte att vi för inte så länge sedan även fostrade våra egna barn med straff och korrigering. All modern forskning visar på att både människor och djur lär sig bäst med positiva metoder.

Fast alltså just DITT uttalande här påvisar faktiskt hur lite erfarenhet du har av olika hundar! Min hund med många extrema stressbeteenden och felinlärda saker som blivigt befästa under ett ynkligt år med första ägaren har lärt mig mer som förstagångsågare än vad många som är inne på 3 :e enkla hunden vet om hundar!

Jag försökte ALLT med min hund som drog stressat som en vrålapa i kopplet. Jag försökte med sidan kommando, jag försökte med olika gå fint selar fast inte de elakaste samt Halti som inte fungerade ett endaste steg. Jag försökte med en lång pinne få honom att hålla position bredvid mig INGET fungerade!!

Vad som löste problemet för hunden tillslut var att ta halsbandet, dock ett 5 cm brett vinthundshalsband just under öronen och äntligen slapp min hund kräkas, kväljas och dra och hosta! Han trippade fint bredvid mig den period det behövdes för att lära in att bredvid matte drar man inte och där serveras godis. Visst hade han fått godis på min vänstra sida i 18 mån redan men poletten hade inte trillat ner!! För min hund var det viktigt att lära honom att bredvid mig drar man inte och eftersom du drar så fort du tar ett endaste steg framför mig så får du gå bredvid mig och bara kissa/nosa fritt på utvalda sträckor och på dessa sträckor höll jag emot direkt om han drog. Det tog inte lång tid innan han även kunde gå framför utan att dra. Så vad vill jag säga med detta?? Jo att det ibland är så enkelt som att en hund inte förstår att den inte får dra när den går först eftersom den dragit när den gått först i så läng tid och tror att det är det vi VILL!

När min hund äntligen förstod var det som att han sa, jaha är det DET du vill, nu fattar jag :idea: Nemas problemas och vad mycket roligare vi har nu!

Alla hundar klarar inte allt för fria tyglar precis som alla ungdomar inte klarar av att ha för mycket fria regler heller pga bristande mognad. Det är faktiskt så enkelt.

Och vill bara påpeka detta. Metoden att gå bredvid är ingen elak metod. Tvärtom får han beröm för att vara där!

Senast ändrad:

Alla hundar klarar inte allt för fria tyglar precis som alla ungdomar inte klarar av att ha för mycket fria regler heller pga bristande mognad. Det är faktiskt så enkelt.

Nu stjäl jag ett citat bara för att det passar in ganska bra även på andra uttalanden i tråden... detta är alltså inte enbart menat till paradiset :).

Problemet som jag ser det med CM (förutom allt klokt som redan sagts av många kunniga här!) är INTE att han skulle vara överdrivet krävande. Utan att att han är överdrivet hård, och dessutom ofta feltajmad i korrigeringarna. En hundägare behöver inte bete sig så som han gör i sina program för att få en lydig hund, tvärtom går hans metoder ofta ut på att knäcka hundar (med ordet knäcka menar jag få dem att sluta ta egna initiativ) - inte att lära dem ett nytt beteende.

Visst jag retar mig också på de direkta faktafelen, han pratar gärna om vargar/etologi... ofta rena påhitt, och dessutom med helt nya mentala beskrivningar som folk plötsligt använder och tror är fastlagda. Men det kan jag leva med, och hoppas att de som faktiskt studerar ämnet vet bättre.

Det som är synd är att "träningsmetoden" tydligen fastnat hos allmänheten... det är helt ok att utsätta hunden både det ena och det andra. "För det gör CM". Som sagt, han är väldigt charmig, men jag förstår inte hur man kan sitta framför tvn och se dessa saker utspela sig vecka efter vecka utan att reagera på vad som faktiskt sker med hundarna. Även om vi bara får den nedklippta varianter så SER vi ju hundar som blir elade tills de skriker, som blir kickade i magen, som blir omkullvälta och fasthållna, som blir upphängda i stypet, livrädda hundar som släpas omkring med halsbandet uppe bakom öronen... det finns ju filmbevis i tråden för allt detta.

Som jag skrev tidigare, en stark hundindivid måste man ställa krav på - men tydlig och bestämd är inte detsamma som maktfullkomlig (och ibland rent elak).

Men om man har hans utstrålning kommer man undan med vad som helst både gentemot ägare o publik (o faktiskt i många fall hundar) Kunskap o teori har ingen betydelse.
Men visst har han känsla i vissa fall.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna