Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Vad är källan?
Jag länkade den på första sidan i tråden.

Millan Faces Criticism

The basis of Millan's approach to dog training has not, as he would have one believe, sprung from his own natural rapport with dogs but has been well-documented in the past by canine experts such as the late John Fisher, Dr. Bruce Fogle and Ray and Lorna Coppinger. These professionals have devoted a lifetime to the study of canine behaviour, have delved into history books to trace the dog's origins and have written many accredited papers on canine psychology.

Many of these reputable people state publicly that Milan's use of the “alpha roll”, forcibly rolling a dog onto its back and pinning it down to assert authority, and his use of lead corrections and choke collars are inhumane and can have serious behavioural consequences. Though Millan is never seen to hit or physically injure any dog he is working with, the critics believe that subjecting a dog to archaic techniques is inhumane and causes fear and confusion in an already stressed dog.

Dr. Nicholas Dodman, Director of Animal Behaviour Clinic at Cummings School of Veterinary Medicine said:

“Cesar Millan's methods are based on flooding and punishment. The results, though immediate, will only be transitory. His methods are misguided, outmoded, in some cases dangerous and often inhumane. You would not want to be a dog under his sphere of influence. The sad thing is the public does not recognise the error of his ways"

Jean Donaldson, SPCA Director of Academy for Dog Trainers said:

“Practices such as physically confronting aggressive dogs and using choke collars for fearful dogs are outrageous by even the most diluted dog training standards.”

One of the most well-known and respected world wide dog behaviourists, Dr. Ian Dunbar is also critical of Cesar Millan. Dr. Ian Dunbar is a veterinarian and founder of the Association of Pet Dog Trainers. Dr. Dunbar has written six best selling books, developed the first puppy training courses and achieved many academic degrees. Dr. Dunbar has a veterinary degree, a Special Honours in Physiology and Biochemistry from the Royal Veterinary College of London University, a doctorate in animal behaviour/psychology from the Department of UC Berkeley and over a decade of research and experience in olfactory communication, social behaviour and aggression in canines. What does Dr. Dunbar think of Millan's methods?

“He has nice dog skills, but from a scientific point of view, what he says is, well…different. Heaven forbid if anyone else tries his methods because a lot of what he does is not without danger.”

Dr. Dunbar is very concerned that any television viewer who applies Millan's technique of the alpha rollover may get bitten by their dog. Dr. Dunbar appears to be voicing the words of National Geographic who say: “Don't try this at home”. Messages like this are flashed across the screen throughout Millan's show. So concerned are the American Humane Association as to Millan's methods being applied by the viewing public that they requested that National Geographic stop the show citing Millan's tactics as “inhumane, outdated and improper”.

Du är precis en sådan onyanserad CM-hatare man ser ibland. Har du SETT hundar utsatta för riktigt djurplågeri? Tycker det blir löjligt när man kallar en tränare (och ja man måste ta hänsyn till hundhållningen i det land han verkar) som jobbar på detta sätt utför djurplågeri, och inte bara det, utan på hög nivå? Vad har du då kvar att kalla de som kastar valpar i floden (det hittar ni åxå på youtube) , de som binder fast hunden i garaget, de som binder fast den bakom bilen och kör, de som låter hundarna svälta ihjäl när de åker på semester och lämnar hundarna hemma (fanns en tjej som gjorde detta för litet sen) etc? Om CM är den högre formen, anser du då att de saker jag nämnde ovan är MILDARE och BÄTTRE för hunden?

Man kan tycka om eller ogilla CM men att uttrycka sig såhär känns bara överdrivet imo.

Fast det är ju inte alltid bättre för hunden (förutom att den får mer motion). Det är ju ägaren det är bättre för. Sedan kan många hundar må bättre av att ha en del ramar, det är en sak och det finns exempel på de hundarna också (ex länken martha visade) i hans program, de allra flesta gånger jag sett Dog whisperer har dock CM bara löst symptomen. Hunden mår lika piss, men agerar inåt istället för utåt istället. Det är inte en lösning i mina ögon.

Varför måste djurplågeri vara extremt? Måste man kasta en hund över en bro för att det ska kallas djurplågeri? Jag har iaf betydligt lägre tröskel för att använda det ordet än så.

Jag förstår inte, är ditt inlägg riktat till mig eller till allmänheten? Det står att du svarat mig men jag ser inget samband med din text och det jag skrivit.

Denna formen av "misshandel" är svårare att se, framförallt om den är inslagen i ett så snyggt paket som CM:s. Det är jättelätt att få folk att tro, att det han ibland håller på med är okej, att det är nödvändigt och att det är rätt sätt att hantera hundar på. Det är farligt för det kan så lätt bli accepterat.
Precis så. Den massverkan hans "metoder" får är skrämmande. Han vänder sig till de som inte förstår bättre och inte inser vad han håller på med.

Knapplån eller vad det nu heter. Jag har inte läst samtliga inlägg men märkte att Mrscrabee, eller vad det nu var och någon annan började "slåss" snälla, sluta vara så nedlåtande, försök diskutera civiliserat eller låt bli.
Det var inte jag som kallade någon annan dum i huvudet, nästa gång du vill läxa upp någon får du hemskt gärna läsa igenom diskussionen ordentligt och vända dig till rätt person.

Ni som är så totalt emot Cesar, hur hanterar ni så kallade rödljs hundar? Avlivar dem? Jo det fungerar ju, men visst skulle jag föredra att skicka min "galna" hund till Cesar framför att avliva den.
Det finns ingen i tråden som är totalt mot Cesar?

Vad gäller stackel och så vidare kommenterar jag igen att Cesar aldrig väljer stackel själv, han använder det som hndägarna använder. På en pitbull såg jag honom faktiskt byta ut det eftersom stacklet bara hetsade upp hunden mer. Detta är för mig bevis på att han inte är låst i ett tankesätt utan ändrar sig efter hnden han möter.
Du menar att Cesar (som ska vara proffs) är viljelös och inte kan påverka ägarens beslut? Annars var det en väldigt dålig bortförklaring.

Frågan som jag sett många gånger, Hur väljer ni att lösa tex en rödljusaggressivitet? Hur skulle ni ha gjort med den übernervösa mallen? Husse hade ju redan försökt uppmuntra, locka och älska den utan resultat

Vilken malle? Och vad är rödljusaggressivitet?

Tycker det blir löjligt när man kallar en tränare... som jobbar på detta sätt utför djurplågeri, och inte bara det, utan på hög nivå?
Anser du att Jack Russeln behöver ett stackel för att kunna korrigeras?

Anser du att det är vettigt att sparka en hund i mjukdelarna (tarmpaketet) för att bryta den?

Anser du att det är befogat att korrigera en hund med el till den grad att den kryper under en fotölj när den ser husets katt?

Anser du att det är befogat att hänga en bulldogg i strypsnara när den redan har andningssvårigheter?

Anser du att varghybriden ska hängad i strypsnara tills den fysiskt viker sig i syrebrist och lägger sig? Trots att den inte löper amok om den håller sig på ett viss avstånd när den ser andra hundar?

Anser du att det är rätt att överösa en ljudrädd hund med åskljud och kastrullslag till den grad att den får en nervkollaps och stänger av?

Djurplågeri på hög nivå; definitivt. :cool:

Detta fanns också på första sidan i tråden:

'Dog Whisperer' Cesar Millan sued by TV producer
Posted 5/5/2006 10:33 AM ET
LOS ANGELES (AP) — A television producer is suing dog trainer Cesar Millan, star of TV's The Dog Whisperer, claiming that his Labrador retriever was injured at Millan's training facility after being suffocated by a choke collar and forced to run on a treadmill.
In a lawsuit filed Thursday in Superior Court, 8 Simple Rules producer Flody Suarez says he took 5-year-old Gator to the Dog Psychology Center on Feb. 27 to deal with fears of other dogs and strangers.

Hours after dropping the dog off at the facility, Suarez claimed a worker called to inform him the animal had been rushed to a veterinarian. He later found the dog "bleeding from his mouth and nose, in an oxygen tent gasping for breath and with severe bruising to his back inner thighs," the lawsuit claims.

The facility's workers allegedly placed a choke collar on the dog, pulled him onto a treadmill and forced him to "overwork." Suarez says he spent at least $25,000 on medical bills and the dog must undergo more surgeries for damage to his esophagus.

A call to the Dog Psychology Center, also named as a defendant, was not immediately returned. A spokesman for National Geographic Channel, which airs Millan's show, declined comment.

"As of this time, the National Geographic Channel has not been served with either lawsuit, and we do not comment on pending litigation," said Russell Howard, the channel's vice president of communications.

The complaint claims breach of contract, fraud, animal cruelty and intentional infliction of emotional distress, among other allegations. It seeks more than $25,000 in damages.

Länk igen: http://www.usatoday.com/life/people/2006-05-05-dog-whisperer_x.htm

KL

intressant diskussion och bra att du tog upp den!

Ceacar Milan är väldigt talför, många slukar allt han säger med hull och hår. När han pratar om energier och att hundar ska vara hundar tycker jag att han har en väldigt sund och bra syn på hunden! Men hans sk hundträning däremot...

Ceasar verkar inte vara uppdaterad vad det gäller forskningen om inlärning och skillnaden mellan hundens och vargens språk. För att ta några exempel; Jag kan gå genom dörren sist, äta sist, låta hunden gå 20m framför mig på promenaden men fortfarande vara 100% flockledare för min hund.

Ceasar har en tendens att se allting i svart eller vitt. Hundträning är ofta så mkt mer komplicerat än det Ceasar lär ut. Antagligen älskar folket Ceasar av just den anledningen, för man stöter bara till hunden eller rycker i halsbandet medan man säger "schhh" så är alla problem borta..

Jag föredrar iaf att jobba långsiktigt och lära min hund samhällets spelregler med positiv inlärning. De har frihet under ansvar. Jag skulle aldrig komma på tanken att sätta strypsnaror, spikhalsband eller använda el för att lära dem något, hur bra är jag då som hundtränare eg?

Dessutom visar aktuell forskning på att det är direkt farligt och smärtsamt för hundar att ha sådana halsband som sitter högt upp bakom öronen som Ceasar använder (och hans fru tillverkat), de är i många fall tortyrredskap. Jag vill att mina hundar ska gå med mig utan divere redskap för att de uppskattar mitt sällskap och känner sig trygga med mig.

Att dessutom slänga ner hundarna på rygg, rycka, och stötta till dem med foten... varför??? Många gånger tycker jag det är rena övergrepp som visas på TV.

Concerns over aversive dog training techniques

UK animal welfare, behaviour, training, canine and veterinary organisations are again warning of the possible dangers of using techniques for training dogs that can cause pain and fear, such as some of those seen used by Cesar Millan...

The organisations* have joined forces to voice their serious concerns about techniques which pose potential welfare problems for dogs and significant risk to owners who may copy them. These concerns are shared, and the statement supported, by similar organisations around the world and in continental Europe.

* =

Association for the Study of Animal Behaviour (ASAB)

Accreditation Ltd.

Association of Pet Behaviour Counsellors (APBC)

Association of Pet Dog Trainers UK (APDT,UK)

Companion Animal Behaviour Therapy Study Group (CABTSG)

Dogs Trust

Raystede Centre for Animal Welfare

Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (RSPCA)

The Blue Dog Trust

UK Registry of Canine Behaviourists (UKRCB)

Wood Green Animal Shelters and the World Society for the Protection of
Animals (WSPA)

American Veterinary Society of Animal Behaviour (AVSAB)

European College of Veterinary Behavioural Medicine - Companion Animals (ECVBM-CA)

European Society of Clinical Veterinary Ethology (ESCVE)

Norwegian Association for Pet Behaviour

http://www.dogwelfarecampaign.org/press-statement.php

KL

Än en gång vill jag poängtera att det inte är någon som inte har överseende med att detta är ett amerikanskt program och att "seden" också tillhör dem.
Ingen påstår att Cesar är ett hundraprocentigt stolpskott, han gör det hans land tillåter och accepterar att man gör med hund där borta och han är även nöjd med att bara bota symptomer på hundar som har djupare problem, så länge ägaren får hjälp på traven. Han är duktig på att få folk att förstå hundars basala behov, han är duktig på att förklara att hundar inte är dockor, bebisar eller andra ting som gör att människor kan behandla dem på något annat sätt än just ett hundsätt. Han är fenomenal på att handskas med människor.

Det de flesta som kritiserar Cesar reagerar främst på denna "avgudan". Jag har sällan skådat så mycket "frälsta" människor när det kommer till denna mannen. Man försvarar honom i princip allt och går direkt i försvarsinställning när de fula sidorna uppdagas trots att det finns drösvis med bevis på att han tillfogar hundar smärta och obehag när det inte behövs, och ofta mer än vad som krävs.

"Han är fenomenal på att läsa hund!" , "han hjälper ju hundarna!", "hans prat om energier är nytänkande och fantastiskt!" . Nej. Han är inte fenomenal på att läsa hund, men han är många gånger bättre än hundägarna han hjälper med det. Han hjälper sällan hundarna (notera att jag skrev sällan, inte aldrig) eftersom att han bara minimerar symptomerna på problemen. Ägarna får dock hjälp. Nej, hans prat om energier är inte nyskapande. Det har talats om att ha en lugn men bestämd utstrålning när man har med hund att göra i...ja, så länge jag kan minnas! Han kallar det energier, men det är precis samma sak.

Ang elhalsband, stackel och kräksnaror. Självklart förekommer dessa redskap i Sverige också, även om man inte får tala om det högt. I synnerhet i brukset , och i synnerhet i IPOt körs det med diverse hjälpmedel. Många hundar "tål" det (men varför ska de behöva göra det?)-andra inte , men det är om inte annat usel "sportsmanship" att tillförlita sig till liknande metoder. Hur det än är så är det metoder som inte är tillåtna enligt djurskyddslagen här. Jag ser därför ingen anledning att visa dem på ett uppmuntrande sätt i tv. Jag ser än mindre anledning att visa avsnitt där hundar hängs, sparkas och trycks ner i marken, sådana metoder vanligt husfolk gärna apar efter och praktiserar själva . Det är naivt att säga att man inte kan hjälpa att folk är dumma i huvudet som inte förstår att dessa metoder kanske inte är de bästa. Människor som inte kan, och som blivit övertygade i programmet vet ju inte vad metoderna kan ha för konsekvenser?

Sist men inte minst. Att vara anti oschyssta metoder, är inte synonymt med att dadda, gulla och pjoska med sin hund. Punkt.

Som jag sagt tidigare ar jag langt ifran positive till alla CM's metoder och forsvarar inte pa nagot satt vad som sags i artiklarna. However, bada lankarna ar sedan 2006 och eftersom han fortfarande inte bara opererar som hundtranare utan hans show ocksa fortfarande visas har han inte blivid falld. Ena lanken var dessutom fran UK, dar hans program visas men han inte opererar.

Bara for att klargora vill jag saga att jag inte anvander hans metoder ... jag ser dom dock inte som bara daliga. Jag ONSKAR att mina grannar skulle titta pa hans program och lara sig lite om de hundar de har som springer losa i omradet. Med tanke pa grannens generella attityd (framfor allt mot barnen) betvivlar jag starkt att de skulle lyssna pa Viktoria Stillwell eller nagon av klicker tranarna som har program pa TV, Cecar skulle daremot kunna tankas ha viss paverkan.

Ceasar har en tendens att se allting i svart eller vitt. Hundträning är ofta så mkt mer komplicerat än det Ceasar lär ut.
Jag tror att Cesar mycket väl vet hur hundar fungerar och har ett stort tänk när det kommer till hundträning. Däremot är det en annan femma att lära ut. När man lär ut får man lära ut på en nivå som personen man lär ut till klarar av.

Jag tycker att Cesar är bra på att förklara för ägarna hur hunden ser på det hela och hur de ska relatera till det på en nivå som de klarar av. Med människor som kan har han mer avancerade metoder än med människor som inte kan.

Hur menar du med tror? Jämför man med forskning kring hundars beteende grundar sig ju hans ideologier på rena faktafel.

delvis kl

Orkade inte gå in i diskussionen när den började, men kan väl egentligen bara konstatera att man inte kritiserar Gud inför troende...

Jag kollar på ganska många avsnitt, det råkar gå när jag käkar lunch... Det ENDA avsnittet jag sett som verkligen imponerade var den ljudrädda labben, vet att jag skrev en tråd om det. Har för mig att hunden var typ bombhund eller nåt sånt, blev skrämd och kunde inte jobba eftersom hunden blev ett nervvrak av minsta ljudöverraskning. Den hunden krävde ganska mycket från CM och han hade hunden en längre tid, och det blev faktiskt bättre.

För övrigt sällar jag mig till kritikerna - 80% av hundägarna i detta landet kan inte läsa sina hundar och vet inte vad de korrigerar.

Vilken malle? Och vad är rödljusaggressivitet?

Senast avsnittet i nya säsongen.

Rödljus = red zone hundar dvs farliga för de som är i dess närhet.

Lite off topic men häromdagen såg jag ett av avsnitten från det måste ha varit någon av de allra första säsongerna. CM har förändrats mycket sedan dess, jag upplever honom som mer ödmjuk mot hundarna i de senare säsongerna.

Hur menar du med tror? Jämför man med forskning kring hundars beteende grundar sig ju hans ideologier på rena faktafel.

Som jag tolkat forskning finns väl ingen fastslagen enhetligt ideologi om hundars beteende, det finns alltid olika fält som stångas mot varandra.

Btw, var det någon mer som såg avsnittet om varghybrider där CM tog in en "vargforskare" som partner? De var intressant nog ganska eniga om hur träningsprogrammen skulle läggas upp för hybridägarna.

Som jag tolkat forskning finns väl ingen fastslagen enhetligt ideologi om hundars beteende, det finns alltid olika fält som stångas mot varandra.

Btw, var det någon mer som såg avsnittet om varghybrider där CM tog in en "vargforskare" som partner? De var intressant nog ganska eniga om hur träningsprogrammen skulle läggas upp för hybridägarna.

Jag såg det, satt o störde mig mest hela tiden på att folk skaffar såna djur öht, så uppenbart inte anpassade för det liv de tvingas leva jfr domesticerade raser. Tyckte också det var intressant att se hur tränarna ville att människorna skulle jobba.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund
  • Kattbilder #10