Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Ja om det vore så enkelt. Goda influenser kan definitivt missförstås, men hur mycket skada gör det ?

Beror på hur man definierar goda vs onda influenser och vem som ska göra den bedömningen.
Det är inte enkelt. Det är inte heller så enkelt att hundsverige blir bättre om man slutar visa CM på tv. Vi har fortfarande Jeppe Stridh och Barbro Börjesson som gärna också använder hårda metoder som totalt kan missförstås och missbrukas. Fredrik Steen likaså.
Det enda hundprogram som blir kvar på tv är de som utgår från "köttbullelydnad". Å andra sidan är det ett problem att hundarna i Sverige blir allt fetare.

Så vart drar man gränsen...

T.ex. kan man bara i den här tråden se skillnad mellan de som sett det som visats på tv och läst böckerna och de som letat ytterligare efter material som strider mot vad man kan kalla etisk och moralisk (ibland laglydig) hundträning. Om dessa program som censurerats bort pga av de ansågs för hårda hade visats istället, hade folk då varit mer kritiska mot CM? Eller hade folk tagit i hårdare med sina hundar?

Var det någon i tråden som gick på ADC 2010 som handlade om just hundträningsprogram? Kom det fram något intressant om detta där och då? Jag kunde tyvärr inte gå själv denna gång.

Fast alltså just DITT uttalande här påvisar faktiskt hur lite erfarenhet du har av olika hundar! Min hund med många extrema stressbeteenden och felinlärda saker som blivigt befästa under ett ynkligt år med första ägaren har lärt mig mer som förstagångsågare än vad många som är inne på 3 :e enkla hunden vet om hundar!

Jag försökte ALLT med min hund som drog stressat som en vrålapa i kopplet. Jag försökte med sidan kommando, jag försökte med olika gå fint selar fast inte de elakaste samt Halti som inte fungerade ett endaste steg. Jag försökte med en lång pinne få honom att hålla position bredvid mig INGET fungerade!!

Vad som löste problemet för hunden tillslut var att ta halsbandet, dock ett 5 cm brett vinthundshalsband just under öronen och äntligen slapp min hund kräkas, kväljas och dra och hosta! Han trippade fint bredvid mig den period det behövdes för att lära in att bredvid matte drar man inte och där serveras godis. Visst hade han fått godis på min vänstra sida i 18 mån redan men poletten hade inte trillat ner!! För min hund var det viktigt att lära honom att bredvid mig drar man inte och eftersom du drar så fort du tar ett endaste steg framför mig så får du gå bredvid mig och bara kissa/nosa fritt på utvalda sträckor och på dessa sträckor höll jag emot direkt om han drog. Det tog inte lång tid innan han även kunde gå framför utan att dra. Så vad vill jag säga med detta?? Jo att det ibland är så enkelt som att en hund inte förstår att den inte får dra när den går först eftersom den dragit när den gått först i så läng tid och tror att det är det vi VILL!

När min hund äntligen förstod var det som att han sa, jaha är det DET du vill, nu fattar jag :idea: Nemas problemas och vad mycket roligare vi har nu!

Alla hundar klarar inte allt för fria tyglar precis som alla ungdomar inte klarar av att ha för mycket fria regler heller pga bristande mognad. Det är faktiskt så enkelt.

Och vill bara påpeka detta. Metoden att gå bredvid är ingen elak metod. Tvärtom får han beröm för att vara där!

Nej det är ingen elak metod och för många hundar kan dessa gränser vara jättebra. Men det har absolut ingenting med ledarskap att göra var hunden går och var hunden inte går.

I mitt inlägg skrev jag inte att det aldrig är rätt utan bara att det inte alltid är rätt. Fö jobbar jag som hundinstruktör med mjuka metoder och har tränat ett hundratal individer med bra resultat så dålig erfarenhet av olika hundar har jag inte.

Tänker... Men om något lärs ut på TV så brukar det ju blir "sådär" när någon ska härma, man kan ju inte härma helt 100%. Så om CM har taskig timing kanske det leder till att alla som prövar hemma får perfekt timing eftersom de härmar så gott de kan! Riktigt smart ju!

/Lillagoajag som är trött och inte seriös för fem öre :D

Men det där måste du ju ha hittat på själv? :confused: Det har varit flertalet hundar med där han uppmuntrat hundarna att gå själva, nu senast i förra veckans avsnitt (den malle som redan är nämnd i tråden) som uppmuntrades att röra sig självständigt och ta intitiativ. Minns också en ungersk vizla som uppmuntrades att gå först, var det inte en weimaraner någon gång också.

Dessutom är det inte "alltid" gå bakom eller bredvid, det handlar om den period då hunden är under upplärning och ska lära sig nya metoder. "Alltid" är i det fallet samma sak som att vara "konsekvent" och det måste du ju hålla med om är en bra sak att hålla i minnet när du ska lära en hund ett nytt beteende?
Problemet för mig är att dessa hundar är undantag. Jag skulle vilja se att det var tvärt om. Allt är inte svart eller vitt.

Att vara konsekvent är inte alltid det rätt när man tränar hund. Många hundar blir taggade och motiverade av att inte alltid veta vad som ska hända. De blir mer lyhörda och nyfikna på sin förare. Att vara konsekvent och alltid gör samma sak är däremot praktiskt för människor som inte orkar tänka eller engagera sig i sin hund utan jobbar på ren rutin.

Jaha då missförstod jag dig. Jag har diskuterat ordet "ledarskap" med många förnuftiga bekanta och vi har kommit fam till att Cm och många med honom använder det ordet av både lathet, vanesak och för att det innefatar mycket i ett ord som många kan ta till sig. MEN vi tror inte att alla dessa hundtränare egentligen menar ledarskap osv på DET viset. Jag tror att de menar ledarskap på samma vis som vi har stor respekt för en lärare med pondus eller föräldrarna om man har en sund relation till dem. Och vad innebär ett sådant ledarskap? Jo respekt, någon man ser upp till upp för dennes kunskaper, kärlek och tillit samt att man ibland vet att man måste böja sig för deas vilja därför att de är klokare än vi och har rätt att bestämma över oss sålänge vi är omyndiga. Hundar är djur som lever för att blidka. Allt de vill är att leva i harmoni och att lyda någon annan är naturlig för dem. En del individer är starkare än andra och behöver övertygas om att vi är bättre lämpade för vissa beslut än de själva. Det är detta jag tror CM förkortar ner som "ledare". Inget mer, inget mindre. Sedan är det bara korkat tycker jag om man som människa verkligen tror det innebär att man måste vara elak mot sin hund. Men många människor har jag märkt har verkligen ingen balans i sitt hundägarskap. Antingen är de hårda och skriker och rycker hela tiden och ger dem inget kul liv alls eller så är supermesig och hunden har alla möjliga jobbiga beteenden. Vart har sunt förnuft tagit vägen? Man kan vara både mjuk, lekfull och bestämd utan att slå och gapa! Höjer jag rösten minsta lilla på min hund så tar han det som en ordentligt tillsägelse eftersom det inte hör till vanligheterna. Människor idag är också ofta löjligt kära i sin egna röst och förstår inte ibland hur väl man kan kommunicera med alla sorters djur utan ett endaste ord. Det gillar jag med CM. Han lär människor läsa hundar och ja även om Psch är utjatat så är det nog mycket bättre och enklare för hunden än: "snällavooveslutagapanuskärpdigkomhitstanna" osv...

Beror på hur man definierar goda vs onda influenser och vem som ska göra den bedömningen.
Det är inte enkelt. Det är inte heller så enkelt att hundsverige blir bättre om man slutar visa CM på tv. Vi har fortfarande Jeppe Stridh och Barbro Börjesson som gärna också använder hårda metoder som totalt kan missförstås och missbrukas. Fredrik Steen likaså.
Det enda hundprogram som blir kvar på tv är de som utgår från "köttbullelydnad". Å andra sidan är det ett problem att hundarna i Sverige blir allt fetare.

Så vart drar man gränsen...

Man drar gränsen vid de metoder som folk lätt anammar själva och som kan vara skadliga. Tex alfarullningar, el, stackel osv. Kasta kudde på hund är väl inte så farligt, kasta kedja kanske är värre, Koppelkorrigeringar osv. Fram med fler program som lyfter fram hunden som individ och tar fram en massa olika träningsätt. Det finns ingen anledning att visa bestraffningsmetoder i tv och få dem att framstå som lösningar!

Ta även ponnyakuten som exempel. Där hanterar man olydiga ponnys som bits, sparkas, slänger av sina ryttare och gud vet allt, men det är inte en tillsymmelse till att ge hästarna stryk eller bestraffa dem. Det är väldigt pedagogiska förklaringar på hur hästar ska behandlas, varför de beter sig som de gör och ingående träning 8under två veckors tid) där ryttarna successivt får lösa sina problem. Ett liknande program om hundar vore toppen.

Som sagt, det är ingen som säger att en hund inte kan behöva en korrigering. Men vad är det för nöje med att sitta och se det på tv? Vad gör det för nytta?
T.ex. kan man bara i den här tråden se skillnad mellan de som sett det som visats på tv och läst böckerna och de som letat ytterligare efter material som strider mot vad man kan kalla etisk och moralisk (ibland laglydig) hundträning. Om dessa program som censurerats bort pga av de ansågs för hårda hade visats istället, hade folk då varit mer kritiska mot CM? Eller hade folk tagit i hårdare med sina hundar?
Vad menar du? Jack russelln med stacklet, schäferns om elats och varghybriden som hängs har samtliga visats i svensk tv.

Var det någon i tråden som gick på ADC 2010 som handlade om just hundträningsprogram? Kom det fram något intressant om detta där och då? Jag kunde tyvärr inte gå själv denna gång.
Var det där flera hundprofiler fick "säga sitt"? Reino Oscarsson hade en del vettiga grejjor att säga om det hela. Jag har en länk på jobbet där det är inspelat. Ska försöka komm aihåg att lägga länken här till måndag.

Senast ändrad:

Men det var ju min poäng - att det tas upp att EN vargexpert håller med honom i ett program är inte ett betyg på Millans träning, utan säger bara att de letat noga för att hitta "rätt" expert. Vad är det du argumenterar emot?

Det jag vänder mig emot är hans användande av våld, dominans, elhalsband och löpband. Allt paketerat med ett bländande leende och snabba resultat; på bekostnad av hundarna... till folkets jubel. Skrämmande.

Jag tog dig som exempel då MrsS skrev att ingen i tråden tyckte CM var helt ute o cyklade, och det tolkar jag det som att du tycker. Menade inget mer med det :)

Men det var ju min poäng - att det tas upp att EN vargexpert håller med honom i ett program är inte ett betyg på Millans träning, utan säger bara att de letat noga för att hitta "rätt" expert. Vad är det du argumenterar emot?

Men hon höll ju inte med honom helt utan ifrågasatte flera saker, jag fattar inte vad du argumenterar om heller (hade de velat hitta nån som påstod sig kunna saker om vargar och velat att vederbörande inte ifrågasatte alls hade de nog kunnat hitta det, och annars hade de ju kunnat skita i att ha ett sånt avsnitt helt om de inte gjorde det). Se programmet innan du börjar tjafsa om ett speciellt avsnitt.

Här kan du kolla :)

Edit: Nenyah hann före, men min länk är lite lättare att titta i (tycker jag)

Senast ändrad:

Är du dum på riktigt ??!!
Din argumentationsteknik tyder på att du är född sån, bara att beklaga, som man känner sig själv känner man andra.
kl

Att någon kan anse att CM:s metoder är acceptabla eller tom bra, kan enbart bero på följande:

* Okunnighet

* Dumhet

* Lathet

Eller en kombination av ovanstående.

Den mannen borde låsas in. :cool:

Ganska bra formulerat.

De flesta hundarna i CMs program är vanliga sällsisar med aktivitetsunderskott, där gör han bra nytta.
De sk "Red Zone" hundar är ett bra försäljningsknep.
Senast avsnittet i nya säsongen.

Rödljus = red zone hundar dvs farliga för de som är i dess närhet.

Lite off topic men häromdagen såg jag ett av avsnitten från det måste ha varit någon av de allra första säsongerna. CM har förändrats mycket sedan dess, jag upplever honom som mer ödmjuk mot hundarna i de senare säsongerna.

Ja, han har förändrats så till vida att han anspelar mer på sin sex apeal, bl a genom att hans brytning blivit mycket mer framträdande.
Men vad är det som säger att man måste svälja hela paketet då? Jag gillar CM men jag gillar inte allt han gör.

Jag gillar hans "calm and assertive".
Jag gillar hur viktigt det är att bryta beteendet innan de eskalerar.
Jag gillar hur man med kroppspråk kan visa en hund vad man vill att den ska göra och stoppa den från att göra sånt den inte får.

Det här är hanteringsfrågor av sådan typ som jag aldrig har hört eller sett tas upp på någon av de hundkurser jag har gått de senaste 12 åren, vare sig privat eller på BK. Ingen av de tre punkterna, huvudorsakerna till att jag gillar programmet, ser jag som djurplågeri, maktmissbruk eller dominanshysteri.

(Nä nu ljög jag lite, en jaktinriktad privattränare vågade faktiskt både ta i hunden och ställa krav utan att fråga vad den tyckte om det en gång. En vändpunkt i mitt hundliv med den hunden.)

Om den som är med på TV hela tiden var tvungen att anpassa allt som sägs och görs "utifall att någon skulle få för sig att härma" (trots stora feta texter om inte göra detta hemma) så skulle vi inte få se något annat än teletubbies på tv.

Ja det är hemskt att det finns überkassa hundägare som på allvar tror att det räcker att kika en hund i revbenen i fem minuter så är dragproblemen och utfallen lösta. Men herregud, det är hundägarens ansvar att bestämma vilka metoder man vill använda...?? Dåliga influenser finns från alla håll, även goda influenser kan missförstås.

Är det därför han sparkar hundar i solar plexus?
Själv har jag alltid tagit i mina hundar, hur kom det sig att du inte gjort det på 12 år?
Vad gäller varningstexter o att härma så är det bara ett sätt att slippa åtal, folk till hö o vä som aldrig ens sett en hund försöker dagligen tala om för mig om hur jag skall hantera mina hundar, det har de minsann lärt sig av CM på TV.

Hans "calm and assertive" är bara en omskrivning för kuvad o utan initiativ.

Att vara konsekvent är inte alltid det rätt när man tränar hund. Många hundar blir taggade och motiverade av att inte alltid veta vad som ska hända. De blir mer lyhörda och nyfikna på sin förare. Att vara konsekvent och alltid gör samma sak är däremot praktiskt för människor som inte orkar tänka eller engagera sig i sin hund utan jobbar på ren rutin.

Ska du lära en hund att inte göra utfall eller hugga efter människor så funkar det INTE att bara säga till i 7 fall av 10.
Tränar du moment, dvs hundträning inte uppfostring, så är det däremot en bra idé att variera belöningen för att hålla hundens motivation uppe.
Två helt olika saker.

Är det därför han sparkar hundar i solar plexus?
Själv har jag alltid tagit i mina hundar, hur kom det sig att du inte gjort det på 12 år?
Vad gäller varningstexter o att härma så är det bara ett sätt att slippa åtal, folk till hö o vä som aldrig ens sett en hund försöker dagligen tala om för mig om hur jag skall hantera mina hundar, det har de minsann lärt sig av CM på TV.

Din argumentationsteknik har också en del för övrigt att önska....

"Calm and assertive" handlar om hur hundföraren beteer sig, blir min hund kuvad och initiativlös om jag är lugn och bestämd? :confused:

Jag har alltid tagit i mina hundar, jag vet inte vart du fick det ifrån att jag inte skulle ha gjort det. De har allihopa haft mycket personlighet och aldrig tvekat att ta intitiativ. Ja utom omplaceringen då men det lärde hon sig ganska snabbt efter lite uppmuntran och peppningö

kl

Att någon kan anse att CM:s metoder är acceptabla eller tom bra, kan enbart bero på följande:

* Okunnighet

* Dumhet

* Lathet

Eller en kombination av ovanstående.

Den mannen borde låsas in. :cool:

Så vad är man om man tycker att vissa av hans metoder är bra? Är jag dum, okunnig eller lat?

Väldigt effektivt sätt att döda en dialog. "Den som säger emot mig är dum, okunnig och lat - jag är inte intresserad av att diskutera jag vill bara föra fram mina egna åsikter gärna så högljutt som möjligt".

Jag tycker det är otroligt tråkigt att de här diskussionerna alltid spårar ut och blir personliga påhopp som att folk är "korkade" för att de tycker annorlunda. Är det verkligen så jävla svårt att acceptera att andra tycker olika....? VEM är det som sitter på sanningen? Om sanningen vore att allt CM gör är djurplågeri så skulle programmen inte visas.

Varifran du fatt att hans accent blivit mer prounounced forstar jag inte ... det har i alla fall inte horts i de program jag sett har i USA.

oversattning for calm ar "lugn" och oversattning pa 'assertive' ar "confident" eller sjalvsaker. Varken kuvad eller iniativlos fungerar dar.

Det jag pratar om, är hans våldsamma metoder. Det är min uppfattning att de som köper de lösningarna som lämpliga, måste vara okunniga (de förstår inte djuren), dumma (de förstår inte bättre och inser inte hur fel metoderna är) eller lata (de tar inte reda på något bättre alternativ, utan gillar hans quick fix).

Jag kan inte se hur någon med kännedom om djur och deras beteende, normal intelligens och ambitionsnivå i sitt hundägande kan acceptera hans våldsamma metoder som vare sig lämpliga eller bra. Tack o lov har kunniga människor världen över reagerat och organiserat sig emot det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve