Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Fast har Cesar verkligen sagt att det är i ljumsken man ska kicka till? Eller är det bara så att man ska kicka till vart som för att avleda hundens uppmärksamhet?

Ta en titt på filmerna så skall du få se att det är just där (i ljumsken, på genitalierna eller i buken) klacken träffar så gott som varje gång - där det Känns. Ibland får det hunden att explodera, ibland får det hunden att bli låg, ibland får det hunden att förvånat titta upp. Oavsett vilket känns korrigeringen nästan Alltid onödig.
Varför en klack överhuvudtaget?
Varför inte börja lite tidigare istället (karln vet ju redan vilka problem hunden har, och borde enligt egen utsago kunna läsa dem tillräckligt väl för att korrigera INNAN situationen blir för mycket för jycken) för att slå till när spänningen är som högst? Naturligtvis reagerar djuren.

saken är väl den att när han hafthunden ett tag ( några minuter) så behöver han inte rycka i den, han är ju väldigt noga med att man ska vara lugn och INTE ha stramt koppel, när hunde n förstår slutar den att dra. Elchocker är väl ändå att ta i lite mer än behövligt....??

för att han kanske vill visa ägarna hur det ska gå till...om han redan har löst problemet vet dm ju inte hur dom ska fortsätta. Om hunden betett sig i 5 år innan så vad skulle det göra om den gör det en gång till.....problemet är ju att ägarna oftast kanske inte har den pondusen som han har och måste LÄRA sig varför hunden beter sig på ett sätt och HUR dom ska bemöta det själva...

Det är intressant att du har lyckats med detta men merparten av JRT skulle inte palla den korrigeringen.
Jag har sysslat med JRT sedan 1999 och det är en hund som passar mig bra. Jag har aldrig träffat en JRT som inte svarar bra på en fysisk korrigering. Däremot har jag träffat flera som svarar upp på en fysisk korrigering och därför behöver en hårdare korrigering för att förstå att jag menar allvar.

Fö tränar jag mina hästar även med positiva metoder. Även unghästar står snällt silla när hovis kommer, springer emot mig i hagen när jag ropar, lastar sig själva, backar om jag pekar på dem med stelt finger. Allt detta genoma tt berömma när hästen gjort rätt. Mina hästar älskar att jobba för mig, likaså mina hundar. Precis som det ska vara.
Mina hundar och hästar gillar att jobba med mig, inte för mig. Vi är team mina hästar och jag! Men jag kräver att hästen ska fungera i hanteringen under eller för mig eftersom jag gillar att vara frisk och hel. Jag har sett så mycket skador genom årens lopp att jag lärt mig att en viss respekt för människan bara är bra hos hästarna vad gäller hanteringen. Sen får du tolka det hur du vill.

Man kan aldrig jobba med enbart beröm eller enbart korrigering. Det måste vara en balans precis som vid barnuppfostran.
Precis. Därför går det inte heller att jobba med endast positivt träning/betingning. Även om vissa vill tro det.

Det beror på hur o i vilket sammanhang man gör det, CM ger sig aviktligt på en livrädd hund med tex strypning o anser sig ha nått sitt mål när hunden ger upp o blir apatisk.
PL

..min gamla hund korigerar min lilla med att ta ett tag över nacken på honom....lugnt o stilla....det betyder att nu är det nog...ung som cesars kick/nyp....det är nog inte så skönt att få hela garnityret i nacken heller....

Och min unghingst blev Duktigt uppfostrad av valacken i hagen - betyder det att det är okej för mig att ta ett vedträ och känga til min häst när han inte gör som jag vill?
"De andra hästarna gör ju så!"

Vi är varken hundar, hästar eller vargar och har inte en suck när det gäller att vara lika uppenbara i kroppspråk som djuren är med varandra - därtill ska vi på något vis vara klokare och ta Ansvar för våra djur. Inte försöka härma dem.

fnns inga hästar som tar till ett vedträ...allt har med energier och kroppsspråk att göra....det betyder...detta är inte ok.

Djur är fenomenala att läsa oss...fast vi inte är hästar/hundar. Min gamla hingst försökte ALLTID skrämma skiten ut folk som inte kände honom, mot mig o de andra i stallet skötte han exemplariskt...underskatta inte djuren.

Vi är varken hundar, hästar eller vargar och har inte en suck när det gäller att vara lika uppenbara i kroppspråk som djuren är med varandra - därtill ska vi på något vis vara klokare och ta Ansvar för våra djur. Inte försöka härma dem.
Jag försöker inte härma hästarnas språk. Jag visar med mitt kroppsspråk som en människa hur jag vill ha det och det fattar hästarna också.

Hade det gått att sätta hästarna vid matbordet och förklara för dem varför de ska göra på ett visst sätt så hade jag gjort det, men nu får jag vidta andra åtgärder istället.

ramona jag förstår hur du menar och håller med dig när det gäller att man inte enbart kan jobba positivt eller enbart negativt. Däremot håller jag inte med dig ang korrigeringarna. Hur hade du gjort om det vart en stor huskey hane som du jobbade med (som jag fö upplever är väldigt lika JRT att träna i mångt och mycket). Hade du gett den en hårdare korrigering då med om den svarade upp mot dig och hur hade den sett ut då?

Det jag vill få fram är att all träning med djur är psykisk. Vi lurar oss själva om vi tror att vi kan träna djur med ett bra resultat om vi har som grund att vi har ett fysiskt övertag.

Förr i tiden slog vi och korrigerade även våra barn och trodde stenhårt på detta. Tack och lov går forskningen framåt och vi slår inte längre våra barn, hund och hästträningen tar även steg framåt i den riktningen men tränare som Ceacar Milan och Fredrik Steen verkar tyvärr sträva bakåt.

Sel: Tycker du skriver väldigt bra. Vi är varken vargar, hästar eller något annat. Vi är människor och ska således vara människor även gentemot våra djur.

fnns inga hästar som tar till ett vedträ...allt har med energier och kroppsspråk att göra....det betyder...detta är inte ok.

Djur är fenomenala att läsa oss...fast vi inte är hästar/hundar. Min gamla hingst försökte ALLTID skrämma skiten ut folk som inte kände honom, mot mig o de andra i stallet skötte han exemplariskt...underskatta inte djuren.

Och det finns inga hundar som tar till klacksparkar, flooding, strypsnaror eller elchocker... bra, då har vi kommit fram till att det är överflödiga förstärkare?

Det är hur som helst inte det som är SAKFRÅGAn i diskussionen, det är huruvida CM's metoder är okej eller inte. Det enda jag kan göra är att återigen hänvisa till mitt tidigare inlägg.
Skulle ni rekommendera en tränare som 'bara varannan dag' misshandlade hästar, men var duktig på att prata och visade resultat, eller skulle ni aktivt ta avstånd ifrån den människan?

Men vi är ju människor mot våra djur ! Men att förstå hur djur FUNGERAR så bör vi ju ta reda på hur en exempelvis hundflock fungerar, grundläggande behov ( motion, jakt, vakt, vall ) är ju punkt 1 och det har ju egentligen inte med att förstå hundar, utan att bara fatta vad man dragit hem för någon...sen finns det hundar som fungerar helt fantastiskt hur folk än bär sig åt, och sen finns det dom som inte gör det, sen finns det hundar som beter sig olika mot olika familjemedlemmar...och där är det flockmentaliteten och rangodningen som måste ses över...

Men vi är ju människor mot våra djur ! Men att förstå hur djur FUNGERAR så bör vi ju ta reda på hur en exempelvis hundflock fungerar, grundläggande behov ( motion, jakt, vakt, vall ) är ju punkt 1 och det har ju egentligen inte med att förstå hundar, utan att bara fatta vad man dragit hem för någon...sen finns det hundar som fungerar helt fantastiskt hur folk än bär sig åt, och sen finns det dom som inte gör det, sen finns det hundar som beter sig olika mot olika familjemedlemmar...och där är det flockmentaliteten och rangodningen som måste ses över...

Du har så rätt så. Det är jätteviktigt att kunna läsa hund. Däremot är jag allergisk mot Cms snack om att hunden ska gå bakom, man ska gå ut genom dörren först, äta först osv. Det har ingenting med ledarskap att göra.
Sen får vi aldrig försöka tro eller spela vargar eller andra hundar utan att vara just människor men med stor kunskap om hundspråk.

hans klacksparkar som du kallar det är ju bara för att få hundens uppmärksamhet, som ett bett/nyp över nacken ...männsikor är ju inte så duktiga på att gör samma som djuren...

Jag tycker inte han misshandlar varannan hund för i så fall skulle jag inte tycka han var bra, jag tycker han är bra för han lär ägarna...att dom nu har förstört sina hundar så till den milda grad att dom skriker när dom ska lära sig bete sig normalt kan man ju knappast klandra honom för. Som bortskämda ungar...

En stressad hund mår ju alltid bättre om den kan vara lugn i stället...men att få den lugn kanske kräver att man jobbar med det den blir stressad av....som att göra en storstädning i köksskåpen....först blir det kaos och sen blir det bra.

Men sen kan jag ändå se att en del saker faktiskt är helt ONÖDIGA.... Sen får han ju oftast ordning på dom , resten är ju upp till ägaren.

Och att modern forsking istället talar om vargar i 'familjegrupper' med otroligt komplex struktur gentemot 'vilda'hundar utan särskilt betydande grupperingar öht betyder ingenting?
Vi ska fortfarande vara övertygade om att allt en hund som gör: om den är missnöjd, rädd, osäker eller aggressiv med all säkerhet försöker 'ta vår tron' som alfa?
Det kan också handla om att hunden försöker dominera katten, kaninen, ljusglimtar genom fönster, poolvatten, motorcyklar eller annat i vår omgivning (allt enligt CM) För allt i hundens liv är en Kamp.
...Och när den gör det ska vi omedelbart se till att plocka ned den här hunden på marken igen - detta med alla metoder som kan anses nödvändiga (även om de kanske är smärtsamma då och då) trots att ingen egentligen brytt sig om att förklara för Djuret vad det egentligen är vi vill?

hans klacksparkar som du kallar det är ju bara för att få hundens uppmärksamhet, som ett bett/nyp över nacken ...männsikor är ju inte så duktiga på att gör samma som djuren...

Jag tycker inte han misshandlar varannan hund för i så fall skulle jag inte tycka han var bra, jag tycker han är bra för han lär ägarna...att dom nu har förstört sina hundar så till den milda grad att dom skriker när dom ska lära sig bete sig normalt kan man ju knappast klandra honom för. Som bortskämda ungar...

Om man vet att man inte klarar av att få korrigeringen lika exakt som 'mamma hund' kan kanske det är bäst att låta bli? Eller åtminstone lätta på korrigeringen till att istället avleda eller bara hindra hunden ifrån att utföra det oönskade beteéndet, istället för att bestraffa med smärta.

För övrigt tror inte jag att t'ex schäfern som får elstöten eller russeln som han rycker i stackelhalsbandet skriker för att de 'inte får som de vill'. Jag tror att de skriker för att behandligen gör ont.

Överhuvudtaget KAN jag helt enkelt inte se hur det är rätt att göra illa, knäcka eller på andra sätt kränka och misshandla djur. Sedan spelar det ingen roll om man ser det i varje fall karln tar hand om, eller om det är i vart tredje, fjärde, femte - för mig räcker det att veta att han GÖR det och dessutom gör det MEDVETET gång på gång.
Han bryr sig inte om att läsa upp inom någonting som behandlar modern medicin eller forskning och tycker (uppenbarligen) att det är normalt när hundar skakar/hackar tänder/gömmer sig under bordet när träningsessionen är över.
Ärligt; han kan få göra hundra goda gärningar hädanefter - jag tänker inte backa upp den mannen med vare sig pengar eller tittarsiffror.

Senast ändrad:

nu menade jag inte just dom två exemplen....men t ex en hund som vaktar sängen/soffan åt matte eller husse och blir korrigerad och bortföst...den blir säkert rädd men det är ju pga dess destruktiva bortskämda beteende som måste jobbas bort. Den skriker den med och det gör nog inte speciellt fysiskt ont

Hunden som inte vågade gå på blanka golv, det är ju tvunget att provoceras ibland...annars kommer man ju imte åt det man ska jobba med.

nu menade jag inte just dom två exemplen....men t ex en hund som vaktar sängen/soffan åt matte eller husse och blir korrigerad och bortföst...den blir säkert rädd men det är ju pga dess destruktiva bortskämda beteende som måste jobbas bort. Den skriker den med och det gör nog inte speciellt fysiskt ont

Hunden som inte vågade gå på blanka golv, det är ju tvunget att provoceras ibland...annars kommer man ju imte åt det man ska jobba med.

För det första spelar det ingen roll om det var de två exemplen du menade eller inte - dessa två exempel är ett faktum: det är någonting mannen gjort och därmed någonting man tycker är helt okej om man går ut med att CM är en vettig hundmänniska.
Sedan har jag aldrig sett en hund skrika förskräckt för att man hindrar den ifrån att hoppa upp i sängen. De gånger jag sett liknande småhundar skrika förskräckt är när CM tagit tag i dem. Ofta hårt och ofta forcerande - smärta behöver inte vara fysisk. Varför inte börja träna när hunden är på golvet och helt enkelt tala om att, nae, du får inte vara här?

En hund på blanka golv kan givetvis forceras - men vad hände med "Kom igen grabben, det här blir ju jättebra!" och en avskaffning av stryphalsbandet som orsakar smärta- blanka golv - obehag?

Tycker att du ska prova att fota till dina hundar i mjukdelarna och solar plexus nästa gång du vill ha deras uppmärksamhet :) Eller gör du det redan?
CM fotar hundarna i mjukdelarna för att korrigera, det gör ont där.Punkt. Hade han velat ha uppmärksamhet hade han kunnat kicka mot revben eller mot låret på hunden istället,där gör det inte hälften så ont.

Be förresten en vän att ge dig en näve i solar plexus, det behöver inte vara svinhårt. Blir förvånad om du inte tappar andan ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden