Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Vad ser jag när jag ser CM?
En person med en enorm charm som han kan välja att använda på folk eller hundar.
Men alltför ofta väljer han snabbfixen, charma ägarna o misshandla hunden.
PL

Senast ändrad:

Men nu var det inte så i programmat och JAG tyckte det var onödigt att burra hunden...han har OCKSÅ sagt att hans el är vibrationer, men det kanske du ha missat. Men du tycker ju att det är lika illa att ge den vibbar förstår jag. I en perfekt värld skulle ingen behöva tillrättavisa hunda

Nej, det har han inte sagt. Han har sagt att Dogtra halsbandet kan ge både vibrationer OCH elstötar. I vissa fall använder han vibration, i andra el. I fallet med schäfern använder han el. Varför vägrar du inse det?

Först och främst, jag vet att detta ämne är snarast aggressivt påhoppat av alla besserwissers som finns där ute och jag har tvivlat på att ta upp det men jag vill så gärna diskutera det ändå.

Jag kan inte låta bli att svälja Cesars idéer med hull och hår. Jag tycker att det är något magiskt med honom.

Jag är dock mycket medveten om den gigantiska motvilja som verkar finnas mot honom, det jag vill veta är vad det är som föder denna motvilja? Vad är det som ni hatar så mycket? Och har ni dömt honom efter hans tv show eller forskat mer om vad han faktiskt menar?
Dessa frågor vill jag ha svar på men jag är jätterädd för en äcklig dålig-stämning-klanka-ner-på-varandra-tråd. Därför ber jag er alla att försöka var trevliga. När jag har fått ett svar så räcker det, jag vill inte bli övertygad, jag vill bara veta.

Jag vill också diskutera Cesar med någon som inte hatar allt och alla som har något att göra med honom. Någon som delar min tro i honom.

Nu kommer jag att posta detta och hoppas på en trevlig och lärorik tråd.

Ha detta i åtanke: Två huntränare som diskuterar kan aldrig komma överens om något överhuvud taget förutom att en tredje, icke närvarande gör allting fel.

Med det menar jag, försök vara öppna :D

Jag gillar Cesar. Dock sväljer jag inte allt och jag håller inte med om allt, men jag tycker han är bra. Jag personligen tycker att man lär sig en hel del. Jag har nästan läst klart Ledarskap med Cesar, och jag tycker att det är en väldigt intressant bok. Man förstår hur viktigt det är med energier. Tycker i alla fall jag.
Visst kan man tycka att han är lite för hårdhänt, använder saker man själv aldrig skulle komma på tanken att använda, tex stackel. Men man har inte hund på samma sätt i USA som i Sverige.
Jag fascineras, eller vad man ska säga, över att så många människor i programmet tycker att "oj, måste jag ut och gå med hunden också?" och så har dom en hund av aktiv ras. Många gånger tycker jag faktiskt inte att det är konstigt att hunden ställer till med både det ena och det andra. Men som sagt, man har inte hund på samma sätt i USA.
Jag läste nånstans en gammal tråd där man diskuterade Cesar vs Fredrik Steen (heter han väl?) och Fredrik fick en del kritik han också. Det finns bra och dåligt med allt.
En jag jobbat med tyckte inte alls om Cesar, och hur han dominerar. Jag ser det inte som dominans=trycka ner hunden, jag ser det som dominans=det är mig du ska följa. Jag förvånas ibland över hur lugn han är, och hela han utstrålar "försök inte, det är jag som bestämmer" men på ett bra sätt tycker jag. Sist jag såg Mannen som talar med hundar hade ett par problem att få in sin lilla hund i en väska så han kunde följa med på resor. Nu är jag ingen tränare, men när hunden håller på och skäller, morrar och biter när Cesar ska få in hunden i väskan och stänga, hade jag antingen blivit rädd eller tappat tålamodet, men han är hur lugn som helst.
Jag tycker också att det är bra att man får se att allt inte är gjort på fem minuter, och allt går inte perfekt, man får ju se att han blir biten.
Så, visst finns det saker man inte tycker om, men jag tycker han är väldigt bra.

För övrigt handlar åtminstone inte Mitt hundägande om ledarskap, utan om en relation. *ler* Jag vill att mina hundar ska vara nyfikna, utforskande och livliga; ta egna initiativ och gärna hitta på lite elände med jämna mellanrum.

Jag vill att min hund ska var nyfiken, våga prova, livlig. Jag vill ha en bra relation till min hund, jag vill att han ska göra saker bara för att jag säger det och han vill, inte för att han är rädd för mig. Men jag ska ändå vara den som sätter gränser på vad som får göras och inte får göras, därför är jag ledare över min hund. Jag tror inte en hund mår bra om den får göra precis som den vill, det blir ingen bra balans.

Jag vill att min hund ska var nyfiken, våga prova, livlig. Jag vill ha en bra relation till min hund, jag vill att han ska göra saker bara för att jag säger det och han vill, inte för att han är rädd för mig. Men jag ska ändå vara den som sätter gränser på vad som får göras och inte får göras, därför är jag ledare över min hund. Jag tror inte en hund mår bra om den får göra precis som den vill, det blir ingen bra balans.

Har du läst hela tråden?
Om inte föreslår jag att du gör det. Om inte av eget intresse, så åtminstone av den enkla anledningen att jag är rätt bekväm och inte ids skriva samma meddelande om och om igen.
Tror att det framgår rätt tydligt var jag står. ; )

För att undvika våld? Och det tar inte evigheter.

Vartför måste quickfix innehålla våld ?
Menar du att jag är våldsam mot mina djur ?

ex...min tvååring(häst) som fick gå in i duschen för första gången i torsdags....klart han var rädd och undrade vad det var på gång, men jag stllde in honom , duschade honom tills han slappnade av och sen tog jag ut honom....allt var klart på 5 minuter. Menar du att jag var våldsam ? Slog honom och skrek åt honom för att han skulle stå stilla ??

Jav vet folk som står och fesslar i flera år med en häst som är "rädd för duschen" ....vilket är bäst ?

Senast ändrad:

Visst, ledarvargen trycker inte ner den andra vargen, den lägger sig självmant. MEN, vad skulle ledarvargen gjort om den andra INTE lagt sig? Jag skulle tippa på att de där blottade tänderna kan kallas "hot om våld" och skulle han inte lagt sig så skulle han nog åkt på däng. Eller själv blivit alfa.. typ.

Nej det stämmer faktiskt inte, en alfa är en förälder; en vargfamilj är i princip en familj med mamma och pappa i toppen och alla barn runtom. Det handlar inte om att den som är starkast leder flocken och regimskiften hit och dit med nya ledare som slåss för titeln. Det är en väldigt tillitsfull samordning där vargarna varierar i rang beroende på behov, motivation, aktivitet och form för dagen. Det finns ingen "jag bestämmer över dig idag imorgon och alla dagar efter det" utan det handlar mer om ett "jag bestämmer nu för jag är mer hungrig än du men du kan leda jakten imorgon för att du är bäst på det och Berry kan hålla koll på förflyttningen för han kan det allra bäst".

Nu har ju vanligtvis en vargflock levt tillsammans länge, de ranglägre är antingen uppvuxna med det självklara läget att man lyder alfan, de äldre har kanske lärt sig den hårda vägen att det är så.

Här har du mer rätt dock inte i sista meningen. Det sker en form av indoktrinering av valparna i flocken, de lär sig genom sin uppfostran att det är självklart att lyda sina äldre. Det blir självklart och naturligt och fås inte genom våld utan genom hjärntvättning i princip. Dessutom är inte alfa ledare hela tiden utan en ranglåg hund kan vara ranghög i en situation och bestämma över alfadjuren. Alla i flocken är duktiga på olika saker och de kan leda och bestämma över flocken vid olika tillfällen så som jakt, födosök, vila etc.

Så en vargflock är inte riktigt jämförbart med den läran som CM talar om: han vill dominera hunden hela tiden, bestämma och aldrig låta hunden ta sina egna initiativ. Det ska gå bakom honom, den ska lyssna hela tiden, den får aldrig bestämma själv, den ska vara underordnad konstant.

När CM kommer till en hund med problem har du ju INTE växt upp med en trygg alfa. Hunden vet inte vem chefen är, kanske inte ens VAD en chef är. Hunden är i vissa fall kanske så osäker att den faktiskt vägrar lägga sig för någon annan eftersom den inte vet vad som händer då.

Men skillnaden i CM's försök till dominans är att han tappar hela sin poäng just eftersom en underkastad hund ska ha lärt sig att deras överordnade är snälla, schyssta och rättvisa innan man kan bestämma över dem. "Alfarullningen" som vi ser på filmen om vargarna är fullgjord, dvs om hunden litar på den ranghöge så underkastar den sig frivilligt. Men om man som ny människa kommer in, utan detta förtroende hos hunden, och alfarullar den genom tvång så tappar ju rullningen sin poäng. Istället för att få en snygg och harmonisk korrigering så uppnår du ett stressande tvång som stänger av hunden. Det är INTE meningen att hunden ska slåss mot dig, det är meningen att den ska förstå att du har rätt därför att du är klok, underbar, vacker och rättvis.

Det är här som CM felar i min mening, han har inte det grundläggande förtroendet för att hantera dessa hundar utan han kommer in och förväntar sig underkastelse utan att ha förtjänat det. Att träna hund tar tid. Att rehabilitera hund tar tid. Att lära hunden att du är världens bästa människa som förtjänar att göra din röst hörd tar tid.

Jag tycker att du är lite orättvis mot CM. Han har hjälpt massor med hundar och ägare genom årens lopp på ett vettigt sätt också.

Sen har ju alla tränare sina metoder som funkar för dem. Det är få tränare som klarar av att träna alla typer av ekipage. Jag har fått höra allt möjligt av tränare som nästa tränare helt har avslagit. Sen har jag träffat tränare som har hittat problem jag inte ens insett och ingen annan tränare på vägen heller. Det gäller alla typer av träning, inte bara hund.

Fast jag ser inte det som något negativt? Alla hundar fungerar inte på samma vis, de behöver tränare med olika erfarenheter, kunskaper, lära, hanteringssätt osv av ganska grundläggande orsaker. All hundar lär sig olika precis som vi människor och behöver olika sätt att träna. Alla tränare kan inte femtioelvahundra olika knep för att träna hundar. Olika metoder behövs OM man vill åt pudelns kärna s a s och inte bara hantera symtomen som CM gör.

Det är ju självfallet att hans metoder fungerar på alla hundar eftersom han enbart siktar på symtomen, han rotar inte i varför hundarna gör sina utfall utan han ser till att endast korrigera utfallen. De kan bero på fler orsaker än att hunden dominerar över en person; hunden kan ha ont, hunden kan få dåligt med motion/aktivering, hunden kan vara rädd, hunden kan vara osäker på andra hundar, hunden har inte ett bra förhållande med sin ägare, hunden litar inte på människor, hunden vet inte att människor är värda uppmärksamhet etc. Men han behandlar ju bara en sak förutom motion och det är utfallen eller de oönskade beteenden. Han lär ägarna att hela tiden hålla dessa beteenden i shack genom korrigeringar och dämpande av hunden (genom att aldrig låta den få agera ut, hålla sig låg och bakom på promenaderna etc.).

Hundar är inte dumma i huvudet och gör utfall "därför att"- de gör så för att de mår dåligt av någon anledning. Att då bestraffa dem för att de försöker tala om det är precis som att ge hunden en dänga om den skriker när den gör illa sig. Hur ska man kunna bygga förtroende med en hund som aldrig får berätta något för sin ägare i tron om att det kommer att få konsekvenser?

Du sätter ord på det jag tycker om honom och hans metoder. Det spelar ingen roll att han ibland säger en eller två bra saker (hundar ska motioneras, knappast något han kommit på själv), hela hans grundsyn och hantering bygger på en djursyn jag vägrar att acceptera, än mindre se upp till!

/Migo

Jag mesar varken med hästar eller hundar och har faktiskt väldigt väl fungerande djur! Tack vare att jag inte mesar.

Jag får också höra att mina djur är väluppfostrade. Mina hundar lyder mig alla som ber dem om någonting (utan godis dessutom), detsamma gäller hästen och katterna. Mina katter kan jag bada, lyfta, dra och slita i så mycket jag vill utan att behöva oroa mig för rivsår. Detsamma gäller mina hundar och hästar- de lyssnar väl, går med på allting och de få gånger de blir rädda för något nytt så tar det någon sekund innan de förstår att det går bra. Hur kommer det sig?

Jo jag har arbetat väldigt mycket med tilliten mellan oss. De vet att jag är något att lita på, de lyssnar på mig för att jag är konsekvent utan att ta till nävarna, spön eller något annan form av fysiskt obehaglig korrigering.

Jag har ridit och hanterat unghästar, jobbat med sjuka, osäkra och ovilliga unghästar på djursjukhus. Trots detta har jag aldrig behövt lägga en hand på djuren och "visa vem som bestämmer". Det har räckt med att bara vara jag och ibland höja rösten om de betett sig farligt, de har alltid tyckt om mig och lyssnat. Jag har aldrig blivit sparkad, slagen eller ens hamnat i riskzonen. Konstigt va? ;)

Tänk att den tanken slog mig också....

Åh jag väntade verkligen på denna. :d Kritik mot en hundtränare hänvisas alltid som antingen "svenskt", "jantelag" eller "avundsjuka".

Ärligt talat så tror jag ingen bryr sig om att han faktiskt tjänar pengar. Det är ok att tjäna pengar, man förTJÄNAR att tjäna pengar till och med. Jag tror inte att någon här i tråden hatar Persbrandt eller Skarsgård för att de tjänar pengar.

Det är däremot som PL sa- han tjänar pengar på att behandla hundar fult. Då är det inte ok längre.

Så en vargflock är inte riktigt jämförbart med den läran som CM talar om: han vill dominera hunden hela tiden, bestämma och aldrig låta hunden ta sina egna initiativ. Det ska gå bakom honom, den ska lyssna hela tiden, den får aldrig bestämma själv, den ska vara underordnad konstant.

Tänk på att de hundar han arbetar med är inte normala hundar, visst kan han låta de hundar som behöver ta egna initiativ ta dom också...men det som redan har makten ger han inte mera makt.

så finns det många som tänker faktiskt...och det är ju knappast relevant i denna tråden att prata om hur mycket pengar nån tjänar...

Jag vet en veterinär som avskyr alla alternativare för dom inte lagt så mycket pengar på sin utbildning spm han, och ändå tjänar massa pengar.

Finns på många exempel där han provocerar o använder våld även på helt normala hundar med helt vanliga problem.
PL

Men han behandlar ju bara en sak förutom motion och det är utfallen eller de oönskade beteenden. Han lär ägarna att hela tiden hålla dessa beteenden i shack genom korrigeringar och dämpande av hunden (genom att aldrig låta den få agera ut, hålla sig låg och bakom på promenaderna etc.).

är du där under programtid ?

De hundar han tycker behöver komma till hans flock får ju komma dit, de hundarna blir fostrade av hans andra hundar...snacka om att få lära sig ta egna beslut...

Finns på många exempel där han provocerar o använder våld även på helt normala hundar med helt vanliga problem.
PL

Av alla de avsnitt, eller delar av avsnitt, jag sett av CM:s show, är samtliga hundar egentligen normala. De har bara tvingats leva under helt bisarra förhållanden, med fullständigt okunniga ägare, och därför blivit störda, helt normalt störda.
Många av dem har enligt ägarna inte fått en vanlig promenad på evigheter pga av att de drar i kopplet och är allmänt odrägliga. När C sen tar ut samma hund och racar runt kvarteret på sina inlines i californisk värme, är det inte underligt att hunden är slut och "calm and submissiv" efteråt. Undrar hur det ser ut när samma hund fått sina dagliga "promenader" och det inte är tillräckligt längre? Hur många Weimaraners t.ex. nöjer sig med koppelpromenader runt kvarteret??
Och hur tillfredsställande är det egentligen för en hund att bära klövjeväskor?? Ett exempel på något han ofta tar till för att hunden ska få "ett arbete" och bli nöjd. Jag minns ett avsnitt då han satte klövjeväskor med tyngd i på en ung Rottweiler, betydligt under året. Hur hälsosamt kan det ha varit?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka