Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Kan bara hålla med! Man väljer själv vad man tar åt sig av för olika metoder och tips! Jag tycker inte att han är någon djurplågare!

O du har naturligtvis sett avsnitten där han:
1) Elar en hund när den försöker komma åt katten som hlls över hans huvud för att jycken skall förstå att katten är högre i rang?
Finns hur många tragiska exempel som hälst.
Karln är en scharlatan av värsta sårten, med en otrolig karisma o dollartecken i ögonen.
Det han försöker sälja är BK metoder à la 60 - 70 talet, då dessa florerade friskt i landet.

mvh

För det första undrar jag varför du ser på honom om du tycker så,och nej jag har inte sett det avsnitet du nämner jag har sett långt i från alla avsnitt dom jag sett har han inte använt några metoder som nämns här.
Sen undra jag om du tycker att det är djurplågeri att ha ström runt hästhagar oxå? Det skadar ju inte djuren men är ett obehag.

Senast ändrad:

Det är ju lite viktigt att hålla koll på ngt som så många okritiskt höjer till skyarna.
Du kanske skulle titta igenom filmerna som länkas till här i tråden o fundera på vad han egenligen gör o påstår.
Behöver du verkligen en förklaring om skillnaden mellan ett elstängsel o ett elhalsband?
PL

Och vad är skillnaden?? Ett elstängsel som ger hästarna en stöt på mulen, tex föl som ska lära sig att gå i hage kan få många sådanna, eller tex en el matta som läggs ut för att inte en hund ska hoppa över ett staket. Funktionen för båda är att hålla djuret där vi vill ha dom eller hur med hjälp av el. Men när det kommer till hundar så är det jätte mycket hemskare då!?
Vi tycker helt enkelt olika och jag höjer inte Cesar till skyarna, jag använder mig inte av hans metoder, jag inspireras av hans sätt att komunicera och ta hand om" problem" hundar och "problem" hundägare oxå för den delen!
Jag gör inte som dr Phil säger att man ska göra i relationer heller och inte vad nanny akuten använder sig av för metoder att fostra bråkiga barn heller, det är oxå tv underhållning.
Jag går med hundarna på hundkurser och använder sunda förnuftet, och kör jag fast frågar jag någon som vet.

Jag jämför synliga elstängsel med elhalsband (har du sett videon med schäfern o katten? tala om okunnigt användande av elhalsband!), osynliga elstängsel är lite av en annan fråga!
Vad jag inte fattar är hur någon som anser sig kunna något om hundar kan försvara någon som offentligt kallar en skiträdd hund för dominant o bestraffar den när den visar sin rädsla. Att han har vissa basala saker rätt är ingen ursäkt för att ta hundhanteringen 50 år tillbaka.
PL

Bukefalos är ett stort besserwisser forum där folk tror dom kan och vet allt bäst, jag kan inte allt om hundar eller hunduppfostring jag har heller inte försökt få någon att tycka om Cesar som inte gör det men många som inte tycker om honom ska få alla att tycka illa om karln annars vet man inget om hundar. Ja det är patetiskt vilka argument det finns.
Alla som inte gillar Cesar behöver inte göra det, dom som gör det ska väll få tycka det!
Jag ändrar inte åsikt i alla fall!

Ang elhalsband så vet jag inte hur dom funkar eller används har inga planer på det heller, elmatta har oxå nämts i tråden och det tycker jag är att jämföras med elstängsel

Senast ändrad:

Du har ingen aning om vad du talar o men vägrar ändra åsikt pga bukefalos är ett sort besserwisserforum.
Men vad gör du här.
Du har ingen aning om hur elhalsband funkar så då jämför du med ngt helt annat.
Vad vet du om hur hundar funkar.
Anser du att det är ett patetiskt argument mot CM att han använder hårda bestraffningar på rädda hundar eller är du för lat för att kolla in klippen här?
PL

De där videorna ni lagt upp är ju inget annat än vanliga CM avsnitt. Jag ser inget djurplågeri. Det är ni som skriver här och är så emot CM som är extrema. Se hunden för vad den är. Vi ska inte förmänskliga djur utan behandla dem så att de blir harmoniska varelser som kan njuta av livet. CM hjälper dessa instabila hundar som andra hundtränare inte lyckats med. Hela denna tråd är överdriven. Det behöver inte drivas nån häxjakt på de som tycker om CM.

P.S. Brukshundsklubben använder fortfarande metoder som är betydligt brutalare än dessa klipp ni lägger upp.

Du har ingen aning om vad du talar o men vägrar ändra åsikt pga bukefalos är ett sort besserwisserforum.
Men vad gör du här.
Du har ingen aning om hur elhalsband funkar så då jämför du med ngt helt annat.
Vad vet du om hur hundar funkar.
Anser du att det är ett patetiskt argument mot CM att han använder hårda bestraffningar på rädda hundar eller är du för lat för att kolla in klippen här?
PL

Precis det där är besserWisser fason!!!! Sen är det för sjutton inte därför jag är på buke för att ändra åsikter om det jag tycker utan att bidra med det jag vet eller få hjälp med vissa saker jag inte vet men du vet kanske ALLT!!!!?? Ja vad vet du själv om hur hundar funkar?? Vet du mycket mer om hundar för att du hatat Cesar då kanske?? Det patestiska i det hela är att om man inte tycker som tex du gör så då kan man inget om hundar! Och varför i hela friden du kallar mig för lat kan man ju oxå undra. Men men slut på bra argument kanske!

De där videorna ni lagt upp är ju inget annat än vanliga CM avsnitt. Jag ser inget djurplågeri. Det är ni som skriver här och är så emot CM som är extrema. Se hunden för vad den är. Vi ska inte förmänskliga djur utan behandla dem så att de blir harmoniska varelser som kan njuta av livet. CM hjälper dessa instabila hundar som andra hundtränare inte lyckats med. Hela denna tråd är överdriven. Det behöver inte drivas nån häxjakt på de som tycker om CM.

P.S. Brukshundsklubben använder fortfarande metoder som är betydligt brutalare än dessa klipp ni lägger upp.

Men om du inte tycker att det är djurplågeri att ela en hund sönder och samman, så kanske det är en bra idé att du talar om var gränsen går för dig. Det är lite svårt att förstå annars, när du är betydligt mer tolerant än vår svenska lagstiftning (som ju ofta anklagas för att vara lam).

Att hunden är inbunden och foglig är inte samma sak som att den är harmonisk. Det är viktigt att skilja på de sakerna. Det är inte hunden som kommer njuta av resten av sitt liv, det är dess ägare.

Du får också gärna berätta vilka metoder som används inom SBK som är värre än detta. SBK är nämligen rätt tydliga i sin dressyrpolicy om att träning ska vara lustfyllt.

Senast ändrad:

Det är förbjudet att ela, stackla, hänga eller bedriva våldsam hundträning på brukshundsklubbarna i Sverige. För 20 år sen kanske det var vanligare. Även om jag sett folk behandla hund lite tveksamt även på brukshundklubbara har jag aldrig sett dem utföra något som jag skulle vilja rubricera som brutalt.

På vilket sätt förmänskligar man en hund, genom att inte använda elhalsband eller stackel? Varför anser du att stackel bör användas på jack russelln i klippet som jag la upp tex? Du får naturligtvis tycka vad du vill, men då får du hemskt gärna förklara varför du tycker som du gör, och varför du anser metoderna vara berättigade.

Ytterst märkligt är det ändå att vi svenskar klarar oss utan dessa redskap, de är nämligen förbjudna i vårt land.

Och vad är skillnaden?? Ett elstängsel som ger hästarna en stöt på mulen, tex föl som ska lära sig att gå i hage kan få många sådanna, eller tex en el matta som läggs ut för att inte en hund ska hoppa över ett staket. Funktionen för båda är att hålla djuret där vi vill ha dom eller hur med hjälp av el. Men när det kommer till hundar så är det jätte mycket hemskare då!?

Det är för det första förbjudet att använda elhalsband eller elmattor i Sverige (så att du har det klart för dig, det räknas som djurplågeri enligt rådande lagstiftning)

Skillnaden mellan elshalsband och elstaket är ganska uppenbar. Du får ha elstaket till både häst och hund, och visst kommer djuret gå på staketet och få sig en stöt. Beroende på häst/hund kanske det tar ett par gånger innan den fattar. När den har förstått kan den välja att utmanda stängslet igen eller inte. De flesta djur förstår efter 2-3:e gången. Djuret har hela tiden kontrollen över situationen, eftersom att den har ett val.

Elhalsband styrs av en fjärrkontroll i hundförarens hand. Man trycker på knappen när man anser att hunden bör korrigeras, oftast får man trycka ett par gånger för att hunden ska förstå precis vad det är den gör för fel. Runt halsen (ibland även midjan) är det väldigt känsligt och effekten blir påtaglig=stort obehag för hunden.

Det finns en metod som kallas barrering inom hästvärlden. Den ska lära hästen att lyfta benen alt hoppa högre över hinder. Vanligtvis lindar man eltråd runt en bom, och hästen får sig en stöt när den touchar bommen. Bör detta också vara tillåtet enligt dig? (det är ej tillåtet i Sverige i dagsläget)

Det är för det första förbjudet att använda elhalsband eller elmattor i Sverige (så att du har det klart för dig, det räknas som djurplågeri enligt rådande lagstiftning)

Skillnaden mellan elshalsband och elstaket är ganska uppenbar. Du får ha elstaket till både häst och hund, och visst kommer djuret gå på staketet och få sig en stöt. Beroende på häst/hund kanske det tar ett par gånger innan den fattar. När den har förstått kan den välja att utmanda stängslet igen eller inte. De flesta djur förstår efter 2-3:e gången. Djuret har hela tiden kontrollen över situationen, eftersom att den har ett val.

Elhalsband styrs av en fjärrkontroll i hundförarens hand. Man trycker på knappen när man anser att hunden bör korrigeras, oftast får man trycka ett par gånger för att hunden ska förstå precis vad det är den gör för fel. Runt halsen (ibland även midjan) är det väldigt känsligt och effekten blir påtaglig=stort obehag för hunden.

Det finns en metod som kallas barrering inom hästvärlden. Den ska lära hästen att lyfta benen alt hoppa högre över hinder. Vanligtvis lindar man eltråd runt en bom, och hästen får sig en stöt när den touchar bommen. Bör detta också vara tillåtet enligt dig? (det är ej tillåtet i Sverige i dagsläget)

Jag har för det första inte jämfört halsband och elstängsel, vad är det ni inte förstår??? Det är el mattor och el stängsel jag jämfört och tycker inte att det är någon större skillnad.

Vart har jag skrivit att jag tycker att det ska bli laglit i sverige att ela hundar???? Ingen stans!!! Jag tycker bara inte att Cesar plågar hundar som ni tycker, varför får man inte tycka olika utan att ni förvränger och kallar en för det ena än de andra.
Om eran tanke är att omvända synen på Cesar så gör ni ett dåligt jobb, jag lyssnar inte alls när ni använder er av aggresiva påhopp eller påståenden.

Jag har för det första inte jämfört halsband och elstängsel, vad är det ni inte förstår??? Det är el mattor och el stängsel jag jämfört och tycker inte att det är någon större skillnad.
Jag har inte skrivit att du har jämför elhalsband med stängsel och mattan, jag förklarade skillnaden för dig i och med att du inte anser att det Cesar sysslar med är djurplågeri. På så vis kanske du hade förstått bättre. Jag försökte även få en förklaring på varför du anser att hundarna bör elas eller stacklas (som i de postade klippen i tråden), du förklarar nämligen inte varför du tycker som du gör, och då blir det väldigt svårt att förstå dig.

Vart har jag skrivit att jag tycker att det ska bli laglit i sverige att ela hundar???? Ingen stans!!!
Ingen har skrivit att du anser att det ska bli lagligt i Sverige, vart ser du det?

Jag tycker bara inte att Cesar plågar hundar som ni tycker, varför får man inte tycka olika utan att ni förvränger och kallar en för det ena än de andra.
Om eran tanke är att omvända synen på Cesar så gör ni ett dåligt jobb, jag lyssnar inte alls när ni använder er av aggresiva påhopp eller påståenden

Jag har inte kallat någon någonting, jag har enbart sagt min åsikt om CM, och undrat varför du anser att hans metoder är okej. Du får som sagt, hemskt gärna förklara.

Vart har jag skrivit att jag tycker att det ska bli laglit i sverige att ela hundar???? Ingen stans!!! Jag tycker bara inte att Cesar plågar hundar som ni tycker, varför får man inte tycka olika utan att ni förvränger och kallar en för det ena än de andra.
Om eran tanke är att omvända synen på Cesar så gör ni ett dåligt jobb, jag lyssnar inte alls när ni använder er av aggresiva påhopp eller påståenden.

Nu har jag inte varit särskilt aktiv i denna diskussion - men orsaken till att du kanske upplever en hård ton är (gissningvis) att de mest aktiva i tråden under 20 sidor nu svarat på ungefär samma frågor och påståenden ifrån olika användare. Det blir repetitivt efter ett tag.

Jag har svårt att se några inlägg här som personliga påhopp (har inte uppfattat dem så i alla fall). Men eftersom diskussionen går lite på rundgång så kan det vara svårt för alla användare att särskilja vad som lästs eller inte.

Har du läst igenom tråden från början, sett klippen, och läst länkarna?

Har du gjort det, men vill argumentera ytterligare (inget fel i det) så blir det enklare även att föra diskussionen framåt - för då närmar vi oss en gemensam nämnare. Det blir då inte så att samma argument måste komma upp igen, och igen, och igen.

Förövrigt kan din liknelse emellan elmattor och elhalsband säkert vara aktuell för diskussion, dock inte för min personliga del eftersom jag inte använder mig av någotdera... och ser heller ingen som helst orsak att göra så.

Jag har inte sagt att man bör ela hundar heller! Därremot kan jag inte se djurplågeriet i elmatta, elhalsband har jag inte äns komenterat, varför han använder det och hur det påverkar hundarna kan inte jag svara på, jag har heller inte sagt att Cesar är oumbärlig inte heller att jag använder hans metoder, jag ser på hans program och tycker han har ett bra förhållande till hundar och tycker att det är intressant att se hur han hjälper problemhundar, det är ett tvprogram, om jag vill fostra mina hundar så går jag på kurser inte ser på ett program, Det jag har sett av Cesar är inte samma Cesar som ni skriver om i tråden, jag har inte sett alla avsnitt långt i från alla, men den bilden jag har av honom är inte en djurplågare som använder sig av brutala metoder.

Jag har inte läst hela tråden den är för lång och tjatig jag har läst endel och sett vissa länkar och filmklipp, men kan inte se det grymma djurplågeriet i dom.
Ang tråkiga komentarer och anklagelser så har det varit att man är lat, om man tycker bra om Cesar så kan man inget om hundar, det har frågats om jag vet nått om hundar mm mm.(för att jag gillar Cesar eller rättare sagt gillar att se hans program på tv)

En så jäkla tråkig ton.

Ang elmattor, halsband ect så tänker jag inte kommentera något mer för jag är inte heller intresserad av att använda detta jag ville bara höra vad som var så plågsamt med elmattor för att hålla en hund "hemma" VS att ha elstängsel för att hålla hästar där man vill.
Jag har inte skrivit någonstans att jag tycker att man ska använda elhalsband.
Förövrigt skulle jag överhuvud taget inte äns tänka tanken på att ta mig an vissa av hundarna som Cesar gör.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka