Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Jag tycker också att det verkar vara en märklig inställning då man ger svar i en diskussionstråd men samtidigt är avig till att diskutera ämnet?
För att inte tala om att det låter lite tråkigt när folk säger "jag har skaffat mig den här åsikten, och jag vägrar ändra på den oavsett vad ni har att komma med. Må det vara fakta, erfarenhet eller fiktion." .

Jag tycker också att det verkar vara en märklig inställning då man ger svar i en diskussionstråd men samtidigt är avig till att diskutera ämnet?
För att inte tala om att det låter lite tråkigt när folk säger "jag har skaffat mig den här åsikten, och jag vägrar ändra på den oavsett vad ni har att komma med. Må det vara fakta, erfarenhet eller fiktion." .

Och du har din och ändrar inte på den.

Om någon skulle komma med tillräckligt goda fakta - dvs övertyga mig om att det CM gör med hundarna INTE är skadligt skulle jag förmodligen kunna sluta tala EMOT honom, även om jag aldrig med gott samvete skulle kunna behandla mina hundar på det sätt han gör i programmen.

För nuvarande är bevisen (även om man inte tittar på videorna och därmed inte låter sig påverkas emotionellt) rätt klara. Moderna studier visar att det han gör är både smärtsamt och onödigt - samt att hans förklaringar till varför hunden gör som den gör OCH varför Han gör som han gör är helt uppåt väggarna.

Ja visst e det så och jag har varit med om många givande trådar disskutioner och fått/gett många bra tips men denna tråd är inte en sådan och den ger inte mig något alls av att stri vidare och därför lämmnar jag den här tråden åt er som vill fortsätta disskutera i all oändlighet, jag blir bara irriterad av att fortsätta så då är det bättre att avsluta.

Märkligt att du är kvar så länge i diskussionen ändå, du har sagt att den är menlös och slöseri med tid i jag vet inte hur många sidor nu.

Jag gick in i disskutionen för att svara Ts på att jag gillar Cesar inte för att sitta och titta på hela jäkla tråden, och disskutera Cesar i oändlighet men det verkar som att man inte får avsluta någon gång, jag fick direkt reda på att gillar man Cesar så kan man inget om hundar mm mm och då var disskutionen igång, man får alltså inte gå in i en tråd och svara trådskaparen eller ge en åsikt utan att man måste fortsätta oändliga disskutioner med folk som ALDRIG ger sig tjafsa jag behöver inte se alla länkar och klipp i tråden jag har min uppfattning av Cesar punkt slut!

Och du har din.

Ja nu har jag säkert inte sätt "de värsta" klippen eller länkarna, har läst några texter där folk har skrivit vad dom tycker om han och sett när han "lär" en hund som är rädd för motorcyklar att inte vara det, sen var det något klipp där han står på scen och har" föreläsning" med en hund med fast jag hade svår att uppfatta vad som sas så den såg jag inte hela av,
eftersom det är en otroligt lång tråd så jag lägger inte ner mer energi på att leta och argumentera i tråden utan jag lägger ner min tid på att uppfostra och ta hand om mina hundar i stället, utan att använda mig av el,strypsnaror eller sparkar och allt annat som nämnts i tråden och fortsätter låta Cesar vara "bara" en tv serie som jag tittar på ibland.
Jag använder sunda förnuftet och hoppas att våran lill valp blir lika fantastisk som våran gammel vove varit hela sitt snart 12 åriga liv och som våran unghund på 2 år har blivit.
Så min syn på hundar och mitt sätt att uppfostra kan inte vara helt upp åt väggarna när jag har fått så otroligt trevliga individer, fast det varit jobbiga perioder i olika delar av uppväxten med testperioder och allt vad det innebär att skaffa hund.

Så du gillar Cesar Millan som person då? Du verkar inte ha någon koll på hans metoder och teorier.

Vad har ditt sätt att fostra hundar med saken att göra, om du inte fostrar dem på "CM-vis"?

Nu upprepar jag mig igen och ... Aterigen ... vad manga av er inte forstar ar den stora kultur skillnaden mellan USA och Norra Europa och hundhallning. Har i USA ses hundar mycket annorlunda. Det ar ofta nagot battre mitt inne i storstader, men inte nodvandigvis och har pa landsbygden, dar jag bor, ses de flesta hundar ungefar som smafaglarna som kommer till fagel holken. Kul att titta pa och man matar, men det ar allt man gjor. I basta fall halls hundarna instangda pa bakgarden, i samsta fall stryker de omkring hela 'neighborhooden'. Att min hund lyder och ar med mig pa stan ar antingen skrattretande eller 'amazing'.
Nar jag forsiktigt sa till en granne att om deras lilla hund-aggresiva hund kom in pa var mark nar Mandy var ute var jag radd att Mandy skulle bita ihjal den (Sa lange jag har koll tror jag inte Mandy skulle gjora nagot, om hon inte blir attakerad, men jag vill inte ha andras hundar har) fick jag till svar att det ar sadant som hander.
Det ar den attityd en stor del av befolkningen har. Det ar dem Cecar vander sig till och det ar dar han gjort mycket gott. Manga ser plotsligt hundar i ett annat ljus. De forstar att hundar behover motion, traning, och sallskap.

Och nu ger jag upp pa fanatiker som bara ser saker ur en synvinkel och inte kan forsta att man kanske maste ta ett steg i taget ... jag upprepar mig ju i alla fall bara sa nu ar jag klar i den har traden.

Det ar den attityd en stor del av befolkningen har. Det ar dem Cecar vander sig till och det ar dar han gjort mycket gott. Manga ser plotsligt hundar i ett annat ljus. De forstar att hundar behover motion, traning, och sallskap.

Och nu ger jag upp pa fanatiker som bara ser saker ur en synvinkel och inte kan forsta att man kanske maste ta ett steg i taget ... jag upprepar mig ju i alla fall bara sa nu ar jag klar i den har traden.

Det vore bra intressant att se hur en "svensk" hundtränare skulle tas emot och hur bra det skulle gå.

Formodligen lika bra som det gar for Victoria Stillwell. Hon har program har och de gar ocksa bra ... men hon har en annan publik. De som gillar henne har redan kommit fram till att det ar viss skillnad mellan hundar och smafaglar.:crazy:

Fast då undrar jag hur du läser, vi är flera som påpekat att det kommit en del positivt ur hans shower också. De flesta anser dock inte att det överväger det goda. I de fall med hundar som "bara" är olydiga har jag sällan något att klaga på. Det är hans hantering av riktiga problemhundar (rättare sagt hundar med problem) som hans synsätt blir för mycket åt det brutala hållet.

Den större diskussionen i tråden handlar ju om hur han löser problemen.

Diskutionen har varit sett ur Svenskt perspektiv, inte den verklighet vi har har. Jag har inte sett mycket forstaelse for det annorlunda synsatt man har har ... Vare sig nagot anses 'djurplageri' i Sverige eller inte ar inte alltid hur det ar sett har. Jag haller inte alltid med Cesar, men tycker fortfarande att det han gjor ar mest av godo.
Som referens kan jag namna att barn aga ar inte bara tillatet har, men 'corporal punishment' (aga i skolan) ar fortfarande tillatet i 20 av de 50 staterna. Synsattet ar mycket annorlunda och som talsattet har sager: "It's easier to catch a fly with honey than with vinegar".

Och regn eller inte regn ... nu maste jag go ut. Ugh.

Eftersom jag själv bott många år i USA så vet jag vad du menar... Men, vad man önskar sig är ju att CM skulle kunnat gå hela vägen, och levererat en lösning som varit bra från början till slut. Det är så himla synd att han håller fast vid sina ibland extrema dominansmetoder och teorier, eftersom han ju är så karismatisk och har nått så långt in i människors hem med sina program.
Tänk om han samtidigt kunde fått bort användadet av stackel, el och alfarullningar i tid och otid? Det hade varit nästan ofattbart underbart!

Om man tittar pa CM's forsta sasong och den sista sa har han forandrats DRAMATISKT ... Och vad det galler stackel och el; I SVERIGE anser man att det ar djurplageri ... har ar det bra tranings redskap.
Inte for att vissa inte haller med ... men de tittar pa Victoria Stillwell (och andra med samma typ av 'message') Manga av de som tittar pa CM skulle inte ta honom pa allvar om han sa att det ar djurplageri. Det tar en tegelsten i taget att bygga ett hus. CM nar fram till de som slanger ut hunden pa bakgarden darfor att han ar som han ar.

Fortfarande regn och nu har jag inga fler ursakter ... suck.

Jo jag förstår att han har gjort ett mycket bra jobb i USA och faktiskt kanske förbättrat för många hundar just där, men det ställs ju i ett annat ljus när programmen visas i sverige. Därför diskuteras det ur ett svenska perspektiv, om programmet enbart visades i USA så skulle ju den här diskussionen aldrig ens börja.

Lena Furuberg
Eftersom jag själv bott många år i USA så vet jag vad du menar... Men, vad man önskar sig är ju att CM skulle kunnat gå hela vägen, och levererat en lösning som varit bra från början till slut. Det är så himla synd att han håller fast vid sina ibland extrema dominansmetoder och teorier, eftersom han ju är så karismatisk och har nått så långt in i människors hem med sina program.
Tänk om han samtidigt kunde fått bort användadet av stackel, el och alfarullningar i tid och otid? Det hade varit nästan ofattbart underbart!

Visst vore det bra om han kunde gå steget längre? Om han kunde öppna sig ännu mer, om det nu inte skulle fungera att visa programmen i USA så skulle ialla fall de nordiska länderna vara intresserade, kanske restän av europa oxå!

Men då borde du kanske borde kolla upp lite mer om den kritik som finns från beteendevetare, veterinärer, djurskyddsorganisationer mfl i USA.
Tror du amerikanska hundar fungerar annorlunda är hundar i länder med civiliserad djurhållning?
Öppna sig ännu mer???? Lära sig basal beteendevetenskap så att han kan använda sin pondus på ett acceptabelt sätt!
PL

Senast ändrad:

Visst finns det kritik mot CM har ocksa ... men de som kritiserar honom har en annan syn pa hundar och 'pets' an de han vander sig till. De som kritiserar honom behover inte hans kunskap ... men atminstone i halva USA behover majoriteten det han predikar. Bry er on era hundar.

(Oh ... och sedan grannen sett nagra avsnitt far jag ibland fragor hur man tranar vissa saker. YAY ... kanske den grannen ocksa har visst hopp trots att hundarna fortfarande springer vind for vag och inte far komma in i huset)

Men man kan väl bry sig om sina hundar utan att utsätta dem för okunniga felaktiga träningsmetoder.
Eller skall man se honom som ett helgon som man inte får kritisera?
PL

Jag känner också att om karln Verkligen ville göra någonting för hundarna skulle han börja med att läsa på - men ödmjukhet verkar inte finnas i mannen eftersom han redan är fullärd efter sin 'tid i mexico' då han träffade 'många vilda hundar' och därmed lärde sig allt man behöver veta.
Uppenbarligen även om raser/avel/fysiologi/skador etc eftersom det är någonting han inte tycker att man behöver ta upp.

Jag förstår att det är gött att han får folk att förstå att det faktiskt är en Hund de har på bakgården och inte en kyckling.... men ibland undrar ja om inte hunden haft det bättre på andra sidan regnbågsbron, eller genom att helt enkelt få bo kvar på bakgården istället för att bli nedknycklad, halvstrypt och 'dominerad' i vardagen.
Vem säger att misshandeln slutar när CM åker därifrån? Man antar ju att ägarna kommer att fortsätta träna på samma sätt.

Som sagt - om man ska utbilda människor kan man väl lika gärna göra rätt från början? Man behöver inte puttinutta och tala om djurmisshandel. Det hade kunnat vara så enkelt som att säga "Det här med stackel och el funkar inte riktigt - vi gör såhär istället!
Han har som sagt ett guldtillfälle att VERKLIGEN göra en insats, men tar den inte.

Att vi överhuvudtaget behöver ta diskussionen via svensk synvinkel är egentligen ganska skrämmande. Det är länge sedan vi slutade aga barn i skolsystemet.

Diskutionen har varit sett ur Svenskt perspektiv, inte den verklighet vi har har. Jag har inte sett mycket forstaelse for det annorlunda synsatt man har har ... Vare sig nagot anses 'djurplageri' i Sverige eller inte ar inte alltid hur det ar sett har. Jag haller inte alltid med Cesar, men tycker fortfarande att det han gjor ar mest av godo.
Som referens kan jag namna att barn aga ar inte bara tillatet har, men 'corporal punishment' (aga i skolan) ar fortfarande tillatet i 20 av de 50 staterna. Synsattet ar mycket annorlunda och som talsattet har sager: "It's easier to catch a fly with honey than with vinegar".

Och regn eller inte regn ... nu maste jag go ut. Ugh.

Självklart får man "acceptera" ( i brist på bättre ord) att el och stackel är odramatiserade "over there" i och med att det är lagligt och relativt vanligt. (Det är det här också bland många tävlingsfolk, men det pratar man inte högt om...om man inte vet vem man pratar med)
Jag kan dock tycka att han många gånger hanterar dessa redskap extremt okunnigt, som om att han höll i dem för första gången. Vem hänger en hund i ett stackel eller placerar det på en hund som väger typ 7 kilo? De flesta "duktiga" hundtränare som pysslar med dessa instrument är dessutom mycket väl medvetna om att de kan ha totalt motsatt effekt i och med att de kan skapa en frustration som får hunden att agera ännu mer utåt.

Ingen har sagt att han måste stå och propagera mot dessa metoder, man kan låta bli dem ändå. Mycket av det han uttalar sig om är dessutom rena faktafel, jag hade varit betydligt coolare om det inte vore så att han la fram sina åsikter som fakta.

Varför ska vi inte få bli upprörda bara för att kulturen ser annorlunda ut än en gång? Programmen visas i Sverige också, och de som inte vet bättre tar efter här också, det är nästan det som är det värsta.

Senast ändrad:

Jag känner också att om karln Verkligen ville göra någonting för hundarna skulle han börja med att läsa på - men ödmjukhet verkar inte finnas i mannen eftersom han redan är fullärd efter sin 'tid i mexico' då han träffade 'många vilda hundar' och därmed lärde sig allt man behöver veta.
Uppenbarligen även om raser/avel/fysiologi/skador etc eftersom det är någonting han inte tycker att man behöver ta upp.

Jag förstår att det är gött att han får folk att förstå att det faktiskt är en Hund de har på bakgården och inte en kyckling.... men ibland undrar ja om inte hunden haft det bättre på andra sidan regnbågsbron, eller genom att helt enkelt få bo kvar på bakgården istället för att bli nedknycklad, halvstrypt och 'dominerad' i vardagen.
Vem säger att misshandeln slutar när CM åker därifrån? Man antar ju att ägarna kommer att fortsätta träna på samma sätt.

Som sagt - om man ska utbilda människor kan man väl lika gärna göra rätt från början? Man behöver inte puttinutta och tala om djurmisshandel. Det hade kunnat vara så enkelt som att säga "Det här med stackel och el funkar inte riktigt - vi gör såhär istället!
Han har som sagt ett guldtillfälle att VERKLIGEN göra en insats, men tar den inte.

Att vi överhuvudtaget behöver ta diskussionen via svensk synvinkel är egentligen ganska skrämmande. Det är länge sedan vi slutade aga barn i skolsystemet.

Jag håller med dig till en del men jag tycker samtidigt att du överdriver en smula. Jag har sett många många avsnitt av serien och dessutom läst ett par av CM:s böcker, och jag tycker inte att det du beskriver är dominerande. Till stora delar handlar hans filosofi om ganska vettiga saker, som att hunden behöver motion och mental stimulans (inte självklart för alla hundägare, ens i Sverige), att människorna ska förstå att hundar lever i nuet och att de läser av vårt kroppsspråk och vår energi mer än vad vi säger. Han talar också om att man ska belöna det beteende man önskar och avstå från omedvetet att belöna t.ex. stress, rädsla eller aggression. I hans bok om valpuppfostran förespråkar han inte på något ställe några brutala metoder, vad jag kan komma ihåg. Jag håller absolut inte med honom om allt, men jag har funnit saker i hans lära som jag har haft stor nytta av i uppfostran av vår valp. Samtidigt plockar jag saker från andra änden av spektrumet, typ Anders Hallgren.

Man kan tycka vad man vill om Cesar, men jag tror att han höjer livskvaliten för hundratusentals hundar i världen. Visst vore det ännu bättre om hans filosofi vore perfekt, men det betyder inte att han inte gör någon nytta. Och den trista sanningen är att hans metoder, hur otidsenliga man än kan tycka att vissa av dem är, är betydligt mjukare än vad många vanliga hundägare i Sverige fortfarande utsätter sina hundar för. Jag ser nästan dagligen mer eller mindre brutala koppelryck med strypkedjor. Så sent som i förmiddags såg jag en välklädd herre som ryckte till i sin rottistik för att hon hade fräckheten att titta på min mopsvalp. Ingen förvarning, inget försök att locka med henne utan bara pang på med bestraffning. Så gör många, än i dag. Något sådant har jag aldrig sett CM förespråka. Så även här skulle jag våga påstå att hans metoder vore ett steg fram för många.

Och var i mina inlagg har du forstatt att jag tycker han ar ett "helgon man inte far kritisera"? Det ar exact det jag menar... det finns inga nyanser och inget forsok till forstaelse varifran det kommer, vilken publik han gjor programmen for. Bara ett absolut svartmalande av vad han sager och gjor, det som faktiskt ar bra *i den situation han foresprakar det* raknas inte alls.
Det ar som att diskutera med vissa av mina 11 ariga elever. Helt meningslost. Och darmed tanker jag ocksa hoppa av det har nu. Det finns roligare saker att agna fritiden at. Trana min hund tillexempel.:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka