central beslutat vargavskjutning

Sv: central beslutat vargavskjutning

Vad lagen säger är en sak och vad folk verkligen gör är en helt annan. Lagen styr vad man får göra, varken buset (som du menar) eller medborgaren/vakten/polisen.

PS. Det där med att du själv är ansvarig för dina handlingar kan du läsa lite överallt, det är varken nytt eller unikt på något vis utan snarare lite klyschigt, så nej ingen kred till dig och jag har inte ens läst diskussionen du syftar på...

jag varken kan eller vill försvara lagbrott.
det ändrar inte det faktum att det alltid är den gripne som sätter nivån på legal våldsanvändning vid gripande, alltid!!!

det är fullt förståeligt att ex en polismördare behandlas betydligt hårdare än en checkbedragare vid gripandet. Förståeligt men inte lagligt.
Gör bedragaren sedan våldsamt motstånd så åker han naturligtvis på däng i samband med det..lagligt

ps tråden var visst "varför ökar anmälningarna om våldtäkt....

Senast ändrad:

Tillbaks till ruta ett då, så du menar på fullt allvar att den som griper någon och brukar grovt övervåld inte satt den nivån själv utan det är den gripna som inte lyft en finger varken till försvar eller för att skada någon utan ligger bunden på marken och tar emot sparkar i mage och huvud som satt nivån.

Lagen sätter nivån, den gripne kan provocera fram våld, men det är banne mig den som slår som sätter sin nivå om den använder mer våld än vad nöden kräver. Du tycks dock gilla att "uppfostra" folk, jag antar det är därför du envisas med att skylla på den gripna.

Tillbaks till ruta ett då, så du menar på fullt allvar att den som griper någon och brukar grovt övervåld inte satt den nivån själv utan det är den gripna som inte lyft en finger varken till försvar eller för att skada någon utan ligger bunden på marken och tar emot sparkar i mage och huvud som satt nivån.

Lagen sätter nivån, den gripne kan provocera fram våld, men det är banne mig den som slår som sätter sin nivå om den använder mer våld än vad nöden kräver. Du tycks dock gilla att "uppfostra" folk, jag antar det är därför du envisas med att skylla på den gripna.
Du säger det ju själv..grovt övervåld.. det är inte lagligt:D det är därför det heter övervåld Däremot om busen gör våldsamt motstånd så kan samma mängd våld du beskrivit vara ok.
då är det inte längre övervåld, därför att den gripne själv har valt att gripa till våld

Det är, förlåt att jag tjatar därför alltid den gripne som sätter den legala mängden våld som lagligt får användas:banghead:

Senast ändrad:

Nej det är lagen som bestämmer vad som är legalt inte boven, och lagen säger att man får använda rimligt våld utifrån situationen som givetvis innefattar vad boven gör men även andra faktorer såsom ålder, hotbild och individernas relativa styrka. Individerna som är inblandade bestämmer själv vad de gör och om de ens har avsikt att följa lagen eller inte.

I det skedet när den som griper tar till mer våld än nöden kräver så har man rätt att lagligt försvara sig, det kan rent utav bli så att busen tvingas gripa det ursprungliga offret.

Jag förstår hur du tänker, att man har rätt att svara upp mot busens grad av våld. Problemet med ditt synsätt blir dock väl enkelspårigt när du menar att busen bestämmer graden av våld, du får det att låta som om den som griper in inte kan påverka ett dyft själv och att omständigheterna i övrigt inte spelar någon som helst roll och att någon tar i för mycket inte ens kan förekomma.

Nej det är lagen som bestämmer vad som är legalt inte boven, och lagen säger att man får använda rimligt våld utifrån situationen som givetvis innefattar vad boven gör men även andra faktorer såsom ålder, hotbild och individernas relativa styrka. Individerna som är inblandade bestämmer själv vad de gör och om de ens har avsikt att följa lagen eller inte.

I det skedet när den som griper tar till mer våld än nöden kräver så har man rätt att lagligt försvara sig, det kan rent utav bli så att busen tvingas gripa det ursprungliga offret.

Jag förstår hur du tänker, att man har rätt att svara upp mot busens grad av våld. Problemet med ditt synsätt blir dock väl enkelspårigt när du menar att busen bestämmer graden av våld, du får det att låta som om den som griper in inte kan påverka ett dyft själv och att omständigheterna i övrigt inte spelar någon som helst roll.

jag har hela tiden diskuterat utifrån vad som är lagligt , mer våld än vad nöden kräver är inte lagligt,,för femtioelfte gången.

Om du som fastighetsägare, nattvakt eller polis träffar på ett bus inne i lokalen har du rätt/skyldighet att gripa honom. Lagen ger dig rätt till det.
Är vi överens om detta?

Om busen sätter sig till motvärn vid detta gripande har fastighetsägaren/väktaren/polisen rätt att använda det våld som krävs för att hålla busen på plats tills piketen anländer.
Är vi överens om detta?

Är det då inte busen som genom sitt val av agerande sätter ribban på om gripandet blir lugnt eller våldsamt?

är det då en trettonårig flicka som gör våldsamt motstånd så krävs naturligtvis inte samm motreaktion som om det är en 25årig amfetaminist

Senast ändrad:

Det underlättar om du skriver och inte bara tänker inom lagens ramar men jag håller fortfarande inte med. Buset sätter dock aldrig nivån ensam, man väger in aktuella omständigheter vid en eventuell dom inte bara vad buset gör.

en insändare bland andra:D

överskriften säger att moralen är i botten bland jägarna, då börjar man ju undra vad det är som gör att moralen hos alla tiotusentals jägare är så förtvivlad.
i alla fall gjorde jag det.
men efter att ha granskat texten så framkommer det att hr Krüger menar att moralen är i botten hos det exlusiva fåtal som citat:
" Vargar överkörda med skoter, skadade och sedan ihjälklubbade.

• Förgiftade åtlar (tex slaktavfall eller kadaver som läggs ut).

• Järnburar gjorda av armeringsjärn, betade med kött där öppningen har hullingar av spetsade armeringsjärn (syftet är att vargen ska fastna med nos huvud).

• Blodindränkta tvättsvampar, komprimerade och frysta, vilka läggs ut i terrängen i hopp om att vargen ska äta dem och drabbas av förstoppning. ”En helt säker och ej spårbar metod”, skryts det om."

Så då kan jag ju lugnt fortsätta vara jägare med moralen i topp eftersom ingen av dem jag jagar med pysslar med dylikt:)

Senast ändrad:

Och en bra motvikt till ditt påstående om att vargkramarna står för olagligheterna...

Det underlättar om du skriver och inte bara tänker inom lagens ramar men jag håller fortfarande inte med. Buset sätter dock aldrig nivån ensam, man väger in aktuella omständigheter vid en eventuell dom inte bara vad buset gör.

naturligtvis är det en interaktion, men till syven och sist, sker det ett lagligt gripande så hänger det på busen om det blir ett lugnt eller våldsamt sådant

Just denna tråden så beter du dig som en varghatare som bara vill hitta sätt att döda vargar....samhällets avskum...hoppas jag har fel

kul också att det var en fd jägare som skrivit artikeln ;)

ett av många sakfel, det var väl ingen artikel, det var väl en form av insändare som inte innehöll fakta utan åsikter.

Och bara för att jag anser att vi ska hantera vargstammen enligt de direktiv som utredningen kom fram till så är jag i dina ögon varghatare intressant. och verkligen beskrivande av din verklighetsuppfattning.

Samhällets avskum..de är tvåbenta, vargen är bara en art som anpassar sig efter de spelregler som vi i vårt samhälle ger arten.;)
han må ha slutat jaga, men om det är den Krüger jag känner till så gillar han att kroka djur i munnen med en stålkrok och dra iland dem med den...

Senast ändrad:

Nope, alla involverade kan påverka även om det är lagligt. Där en polis lyckas gripa en brottsling lugnt och städat kan det bli kaos med en annan och helt inom lagens ram. Exempelvis kan den ena polisen övertala brottslingen att ge upp och den andra lyckas provocera denne till att stara ett blodbad, helt inom lagens ram. Eller menar du att det bara finns ett möjligt sätt att agera när man griper en brottsling och att den som griper har noll möjlighet att påverka utgången?

Det samma gäller vid ett vargangrepp, en person väljer att skrämma bort vargen och den andra att skjuta efter den, och det är fullt möjligt att båda aggerar inom lagens ram.

Nope, alla involverade kan påverka även om det är lagligt. Där en polis lyckas gripa en brottsling lugnt och städat kan det bli kaos med en annan och helt inom lagens ram. Exempelvis kan den ena polisen övertala brottslingen att ge upp och den andra lyckas provocera denne till att stara ett blodbad, helt inom lagens ram. Eller menar du att det bara finns ett möjligt sätt att agera när man griper en brottsling och att den som griper har noll möjlighet att påverka utgången?

Det samma gäller vid ett vargangrepp, en person väljer att skrämma bort vargen och den andra att skjuta efter den, och det är fullt möjligt att båda aggerar inom lagens ram.

polisen kan alltid försöka provocera men busen väljer själv om han vill låta sig provoceras.

ingen situation är den andra lik men ett har de alla gemensamt. polisen agerar utifrån den respons de får från den som grips.
är denne lugnt blir det ..ska det bli ett lugnt gripande om han inte är det så får han skylla sig själv om polisen tvingas ta till lite hårdare nypor

Insändare och debattartiklar som här är också artiklar och fakta fel finns det lite överallt i tidningar även de du länkar till som källor, i själva verket är de flesta artiklar till stor del åsikter och inte bara fakta. Nu innehöll för all del artiklen en massa fakta ( korrekt eller felaktig) och ganska lite av rena åsikter. Faktan i artiklen är väldigt lik ditt påstående om att vargkrammare begår mer brott, brotten här är bara preciserade till skillnad från sitt vaga generella påståenden.

polisen kan alltid försöka provocera men busen väljer själv om han vill låta sig provoceras.

ingen situation är den andra lik men ett har de alla gemensamt. polisen agerar utifrån den respons de får från den som grips.
är denne lugnt blir det ..ska det bli ett lugnt gripande om han inte är det så får han skylla sig själv om polisen tvingas ta till lite hårdare nypor
Och boven agerar utifrån den respons den får när den grips. Polisen kan också välja att om han/hon vill provoceras och provocera, som sagt alla inblandade kan påverka resultatet, inte bara busen.

Du gör dig bara dum...samhällets avskum är de jägare som inte tål vargen ..oavsett ...

Du gör dig bara dum...samhällets avskum är de jägare som inte tål vargen ..oavsett ...

haha..jag håller ju en narkotikalangare, pedofiler o yrkes-kriminella som samhällets avskum inte de som följer landets lagar.

om du nu inte med "jägare" menar det försvinnande lilla antal sjuka individer som uppfyller de kriterier Krüger hade för "landets jägare"

vi har en regering som tagit fram en utredning, resultatet faller dig inte på läppen, men häng inte läpp för det..så är det ju ibland här i livet:sneaky:

haha..jag håller ju en narkotikalangare, pedofiler o yrkes-kriminella som samhällets avskum inte de som följer landets lagar.

om du nu inte med "jägare" menar det försvinnande lilla antal sjuka individer som uppfyller de kriterier Krüger hade för "landets jägare"

vi har en regering som tagit fram en utredning, resultatet faller dig inte på läppen, men häng inte läpp för det..så är det ju ibland här i livet:sneaky:

Jag tycker du är rätt rolig :p. I början irriterade du mig också men nu skrattar jag lite åt dina inlägg.

Tyvärr har jag också en fördom om jägare eftersom jag som jag berättat tidigare sett min mamma blivit siktad på av ett stycke idiot till jägare, jag har pratat med jägare som tydligen inte haft något annat innanför pannbenet, eller jo, hagel kanske eftersom hela deras liv går ut på att vänta tills nästa jaktsäsong.

Nu bor jag i en liten bruksort i Värmland där de flesta jägare är totalt okunniga, döva och antagligen blinda då det hänt en massa olyckor i och med jakten. Hästar har blivit skjutna, andra jägare har blivit skjutna, ja man kan ju undra om vissa skjuter på allt de ser.

Jag är rätt bra på att diskutera Irl så de flesta maniska varghatarna brukar till slut gå till personangrepp. Såna vill inte jag diskutera med.

Sen finns det de jägare som är helt normala vettiga människor. Jag har pratat med ett par stycken som faktiskt kan diskutera och resonera utan påhopp.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst