central beslutat vargavskjutning

Sv: central beslutat vargavskjutning

Men det är ju ett antal du har bestämt du tycker ska gälla... och får det återigen att låta som om det finns massor som inte vill ha någon jakt på varg alls- passar såklart dig perfekt att insinuera sådant- då får du ju vatten på din kvarn och med dig några som inte läst ordentligt.:sneaky:

Ta bara den här tråden, hur många ställer sig bakom det seriösa utredningsförslaget och hur många avfärdar det som tokerier;)

:laugh:

Ja, det är väl bara du som stenhårt tror att vargen skulle bli den dominerande arten (ihop med gris då). Inte ens i Yellowsteon eller Tjernobyl- där vargen inte jagas, blir de "dominerande"- revirbråk, sjukdom, svält,och du vet, äter de upp allt väntar svält.:sneaky:

Och det är väl bara du som tror att räven skulle öka explosionsartat- du vet, när det blir för många....sjukdom, revirbråk och jag tror säkert att vargen tar en del.
roligt att du tar upp dessa avgränsade regioner ty utanför dessa jagas det varg som vanligt.
Här vill ju vissa att vi totalfredar
vargen på hundratusentals kvadratkilometer... i ett av Europas viltrikaste områden södra Sveriges skogs o mellanbygder. en viss skillnad.

När vargen ätit rent ett område söker den reda på nya näringskällor antingen genom att flytta på sig eller ändra målet för jakten. så först går det mindre klövviltet, sedan det större och till slut så görs tamdjurens hagar osäkra, sedan flyttar man.

Senast ändrad:

Det handlar inte om vad du skulle sakna eller inte, det handlar om att naturen ska må så bra som möjligt trots alla våras försök att utarma den.

Du vet väl att älgstammen skulle bli mkt friskare, starkare med mer varg?

Du vet väl att många jägare faktiskt helst skjuter det som är störst och ser bäst ut?, vilket utarmar, försvagar viltstammen istället för att bygga upp?

*En jägare i grannjaktlaget "råkade" skjuta en älgko, trots att kalven var intill. Vilken otur. I år igen.*

Det underliga är ju då att vi trots det du påstår har bland Europas starkaste viltstammar och det utan massiva utfodringar.

Vilka djur tar vargen?
De sjuka, de gamla? ja till viss del men under sommaren riktas jakten mot kalvförande kor, eftersom det är minst risk för att skada sig då eller hur:sneaky:

Vill å vill. En jägare får aldrig samma näsa för svaga sämre djur som ett rovdjur, inte ens de som försöker och JO de skjuter visst största tjuren, det är tillåtet och något de flesta mer eller mindre jobbar FÖR.

När det gäller älg använder säker vargen sin uppfattningsförmåga för att finna svagare individer under vinterhalvåret.
Men när det gäller rådjuren så tar vargen rakt över eftersom de inte riskerar att skada sig med hantering av dessa mindre djur. Var det i inte i riala man konstaterade att vargen helt skippat älg och bara spisade rådjur på vintern?

Jag vet väl att det inte handlar om vad jag vill. Jag vill ha varg i Sverige, jag vill ha älg, jag vill ha allt det där som är Sverige, jag var mer ironisk när jag skrev det där.

Allt det du skriver vet jag om.

Jag vet också om att här där jag bor är det ingen som varken vill eller har lust att säga emot jägarkåren. Den är stor och i vissa fall totalt inkompetent, inte alla dock. De har så fruktsansvärt stor makt. Till och med industrierna går ner i drift och skickar hem folk för att jägarna ska få ut och jaga och varje år är det någon hund som stryker med, någon jägare skjuter fel, jag tror att någon dåre lyckades skjuta hjort, om det var just här har jag inte läst så mycket om. Jag läser helst inte sånt som har med jakt att göra, jag blir mest förbannad.

Jag varken rider i skogen eller går med hund av en anledning under pågående jakt, de kan ju tro att min hund är varg om jag har otur. De ser knappt skillnad på varg och schäfer.

Man kan ju få drömma om mer varg i Sverige men alltid kommer det finnas några som kommer säga emot eller ta saken i egna händer.

Som min mamma talade om för en jägare på jobbet som pratade om att jakten är en tradition. Ja det är tradition att supa också i vissa fall men det får du inte göra på jobbet.

Jag vet väl att det inte handlar om vad jag vill. Jag vill ha varg i Sverige, jag vill ha älg, jag vill ha allt det där som är Sverige, jag var mer ironisk när jag skrev det där.
Jakt med drivande hund, är sverige. Betande tamboskap uppe på fäbovallarna är sverige.Stra beskattningsbara viltstammar är Sverige
Allt det du skriver vet jag om.

Jag vet också om att här där jag bor är det ingen som varken vill eller har lust att säga emot jägarkåren. Den är stor och i vissa fall totalt inkompetent, inte alla dock. De har så fruktsansvärt stor makt. Till och med industrierna går ner i drift och skickar hem folk för att jägarna ska få ut och jaga och varje år är det någon hund som stryker med, någon jägare skjuter fel, jag tror att någon dåre lyckades skjuta hjort, om det var just här har jag inte läst så mycket om. Jag läser helst inte sånt som har med jakt att göra, jag blir mest förbannad.
För att inte läsa om jakt så har du rätt så mycket kunskap om jägare som gjort ditten o datten
Jag varken rider i skogen eller går med hund av en anledning under pågående jakt, de kan ju tro att min hund är varg om jag har otur. De ser knappt skillnad på varg och schäfer.
Har du din hund i lina, som ska ha när man vistas i skogen så är det nog ingen risk
Man kan ju få drömma om mer varg i Sverige men alltid kommer det finnas några som kommer säga emot eller ta saken i egna händer.

Som min mamma talade om för en jägare på jobbet som pratade om att jakten är en tradition. Ja det är tradition att supa också i vissa fall men det får du inte göra på jobbet.
Men prata om jakt eller skvallra om vandringsägner får man i alla fall göra på fikapausen:D

Men prata om jakt eller skvallra om vandringsägner får man i alla fall göra på fikapausen:D

Vilken fikapaus, din eller min? Jag har ingen sådan. Eller jo just nu dricker jag kaffe, mycket gott :D

Här är folk så roliga, när man pratar om varg, jakt och ha hund i skogen så tycker de att jag ska hålla käften eftersom jag kommer från 08, där har vi aldrig haft varg :banghead:. Hört talas om Rialareviret? Va nej, va är det... Tystnad!

Jag har inget emot jakt med hund. Men släpper man sin hund i skogen lös, flera km ifrån sig så får man i så fall räkna med att hunden kan bli vargföda. Det är en risk man tar. Skulle jag nu tabba mig så fruktansvärt och släppa hunden lös i skogen som blev mat åt varg mitt i ett revir så är jag ju bara dum i skallen. Nu har jag inte hund lös i skogen.

Vi höll på att köra över en jakthund första året vi bodde här. Finns risker med allt!

Det underliga är ju då att vi trots det du påstår har bland Europas starkaste viltstammar och det utan massiva utfodringar.

Vilka djur tar vargen?
De sjuka, de gamla? ja till viss del men under sommaren riktas jakten mot kalvförande kor, eftersom det är minst risk för att skada sig då eller hur:sneaky:

Ja det talar inte om att den är stark, bara mindre dålig än andra stammar i Europa- och vad gäller ta kalv är det helt naturligt och BRA, det är därför älg och rådjur får flerfödslar, någon eller några är till rovdjur- gynnar den som blir kvar ex.:sneaky:Så då vet du det också!:sneaky:

Här vill ju vissa att vi totalfredar
vargen på hundratusentals kvadratkilometer... i ett av Europas viltrikaste områden södra Sveriges skogs o mellanbygder. en viss skillnad.

Vem? Att inte vilja ha varg i På Skånes slätt och tät befolkning kan jag förstå, men mellanbygd dit jag antar du räknar Småland ex skulle varg där passa utmärkt.

När jag skriver dum i skallen menar jag mig själv och andra personer som inte jagar och släpper ut sin sällskapshund vind för våg i skogen. Jägarna vet nog om riskerna. Tänkte att det var bäst att vara tydlig med det.

roligt att du tar upp dessa avgränsade regioner ty utanför dessa jagas det varg som vanligt.

Det beror på vad just du menar med vanligt, men saken var den att ditt påstående var att vargen skulle bli den dominerande arten utan jakt- det skulle den inte , det är påhitt från din sida. Rent påhitt.:meh:

Jodå jag vet att det var hundra år sedan folk behövde det. Vargen klarar inte av att ta så mycket älg som jägarna klarar av att skjuta. Det är inte direkt brist på älg heller. Jag skulle aldrig vilja ha ett Sverige där bara rovdjuren själva skulle stå för dödandet av vårat vilt. Det skulle inte funka.

Bara förra året mötte vi 6 olika älgar på två dagar, mamma hade närkontakt med två med bilen och såg två tjurar springa bredvid vägen. Det finns nog älg åt både jägare och varg för tillfället så det räcker, i alla fall 10 mil norr om Karlstad ;)

Fast det är ju det en del jägare gnäller om , att vargarna tar älgarna ;) moment 22 för dom :D

Fast det är ju det en del jägare gnäller om , att vargarna tar älgarna ;) moment 22 för dom :D

vet du egentligen vad catch 22 är för ngt?

fast om man läst boken så..
att klaga på att det är för mycket varg i skogen är en sund reaktion
klagar man anses det som osund reaktion
klagar man inte över att det är för mycket varg i skogen är det i sig en osund ickereaktion

det är väl lite närmare "catch 22":D

precis .....kommer det flockar tar dom älgarna, ensamma vargar klarar aldrig en frisk älg

nej då tar den rådjur eller tamdjur istället, om det inte är på försommaren, då tar den den av dubbelkalvförande kors kalvar:D

fast Linda Thelin, Rovdjurscentret De 5 Stora svarade: - Det stämmer att älg är vargens främsta föda här i Sverige. Vargar jagar ofta i flock men också ensamma. En ensam varg kan mycket väl döda en älg, men det är lättare om de är flera som hjälps åt.

Senast ändrad:

Det beror på vad just du menar med vanligt, men saken var den att ditt påstående var att vargen skulle bli den dominerande arten utan jakt- det skulle den inte , det är påhitt från din sida. Rent påhitt.:meh:

Vad är det som säger att den inte skulle bli det? Vilket vilt klarar av att försvara sig mot vargen?

nej då tar den rådjur eller tamdjur istället, om det inte är på försommaren, då tar den den av dubbelkalvförande kors kalvar:D

fast Linda Thelin, Rovdjurscentret De 5 Stora svarade: - Det stämmer att älg är vargens främsta föda här i Sverige. Vargar jagar ofta i flock men också ensamma. En ensam varg kan mycket väl döda en älg, men det är lättare om de är flera som hjälps åt.

Ja, och ?? Om man har tamdjur i vargområden är det väl ganska så smart att vargsäkra :meh:
och faktiskt är det så att vargen fått skulden för att HUNDAR har dödat får...ex där jag bodde förr ...:crazy:

Ja, och ?? Om man har tamdjur i vargområden är det väl ganska så smart att vargsäkra :meh:
och faktiskt är det så att vargen fått skulden för att HUNDAR har dödat får...ex där jag bodde förr ...:crazy:

Att vargen blivit beskylld för att riva tamdjur är inte ovanligt, men hur det faktiskt ligger till avgörs när länsstyrelsens representanter kollat läget.

och vargsäkert..vem ska bekosta det, den som dragit dit vargen dvs staten eller den fårägaren som klarat sig med vanliga nät de senaste 30 åren?

moraliskt sett är det ju staten, och nöjer sig med att betala ut ersättning för rivna djur. När man istället borde stå för rovdjurssäkra stängsel.....

Att vargen blivit beskylld för att riva tamdjur är inte ovanligt, men hur det faktiskt ligger till avgörs när länsstyrelsens representanter kollat läget.

och vargsäkert..vem ska bekosta det, den som dragit dit vargen dvs staten eller den fårägaren som klarat sig med vanliga nät de senaste 30 åren?

moraliskt sett är det ju staten, och nöjer sig med att betala ut ersättning för rivna djur. När man istället borde stå för rovdjurssäkra stängsel.....

Fast dom får ju bidrag till att vargsäkra dom som bor i vargrevir..min kusin ( som är veterinär och därmed van med djur) bor i rämmenreviret och har hästar grisar o får , hund o o med barn ...hon vargsäkrar och ser till att djuren är inne på nätterna och barnen o hundarna håller sig i närheten , hon har bott där i 15 år och hör vargarna flera ggr om dagen när hon r hemma....hitills har absolut inget hänt

Då kan man fråga sig varför hon o hennes djur o barn klarar sig när vargarna verkar ta allt som rör sig som är lättfångat

Undrar varför djurparker har 4-5 meter höga staket till vargarna? dom skulle ju bara behöva lite över en meter;-) en varg hoppar inte högre än så...

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama