central beslutat vargavskjutning

Sv: central beslutat vargavskjutning

du kan ju lika gärna skiva hur många nötdjur, kycklingar etc dör, knappast relevant i detta fallet

eller....hur många hästar dör i jaktrelaterade fall ??

Det har väl hänt en handfull gånger de senaste 20 åren.

hur många hästar dör eller skadas svårt pga transporter o hantering

och framför allt, hur många livsdugliga hästar slaktas/exporteras för att de inte längre duger åt användaren:D

vi eller rättare sagt jag har jämfört fritidssysselsättningen häst med jakt och alla fakta pekar på att hästverksamheten kostar mer blod o lidande bland människor än vad jakten gör...motbevisa mig gärna:sneaky:

eeh, inga av en jägare iallafall ....kan du inte svara så förstår jag , det finns staistik

ev av nån jägare som inte ser skillnad på en häst o en älg , finns väl såna
jag har själv lagt ikull ett par, fast det var med bultpistol.

du kan ju lika gärna skiva hur många nötdjur, kycklingar etc dör, knappast reexempelvivant i detta fallet

eller....hur många hästar dör i jaktrelaterade fall ??

Det är väl samma med ryttare som rider i skogen när det är jakt som med hunden i skogen eller fåren i hagen ex " dom får skylla sig själva helt enkelt"

Tack för redovisningen, det framgår väldigt klart att du jämför päron och avocados. Som tillägg så finns det dessutom en stor grupp som lever direkt av hästnäringen helt eller delvis i form av veterinärer, tränare, hästskötare, djursjukvårdare, ridlärare, kuskar, turridningsguider mfl.

Det behövs allt lite mer än summariskt att det är ungefär lika många ( vilket det inte ens är) som lägger ungefär lika tid ( omöjligt att säga).

Tack för redovisningen, det framgår väldigt klart att du jämför päron och avocados. Som tillägg så finns det dessutom en stor grupp som lever direkt av hästnäringen helt eller delvis i form av veterinärer, tränare, hästskötare, djursjukvårdare, ridlärare, kuskar, turridningsguider mfl.

Det behövs allt lite mer än summariskt att det är ungefär lika många ( vilket det inte ens är) som lägger ungefär lika tid ( omöjligt att säga).

det gäller vl jakten med.
men faktaär, att rent statistiskt så är antingen utövarna av hästsporten klumpigare än utövarna av jakt, eller så är hästsport de facto betydligt riskablare:D

vad det gäller antalet så är det väl nästan dubbelt så många som pysslar med hästar och tidsmässigt så kan jag jämföra med bekanta, där lägger mannen ner ungefär lika mycket tid som dottern . vem som jagar överlåter jag till dig att fundera på

Senast ändrad:

Ta bara den här tråden, hur många ställer sig bakom det seriösa utredningsförslaget och hur många avfärdar det som tokerier;)
Så var det det här med päron och meloner. Menar du på allvar att alla i den här tråden som anser att utredningens förslag på antalet varg som bör finnas är väl lågt per automatik är emot all vargjakt trots att flera uttalat motsaten och ingen bekräftat din teori? Hur tänker du när du kommer fram till det?

Det är väl samma med ryttare som rider i skogen när det är jakt som med hunden i skogen eller fåren i hagen ex " dom får skylla sig själva helt enkelt"

ja det är ju ingen som tvingar dem,men det var ju inte frågan.

jakt omfattar stora riskmoment i o man använder skjutvapen, men tack vare en hög kompetensnivå hos utövarna så hålls olycksstatistiken nere. tom. lägre utslaget per utövare än ex ridsporten

men faktaär, att rent statistiskt så är antingen utövarna av hästsporten klumpigare än utövarna av jakt, eller så är hästsport de facto betydligt riskablare:D

vad det gäller antalet så är det väl nästan dubbelt så många som pysslar med hästar och tidsmässigt så kan jag jämföra med bekanta, där lägger mannen ner ungefär lika mycket tid som dottern . vem som jagar överlåter jag till dig att fundera på

Nej faktum är att vi inte har underlag att jämföra över huvudtaget.

Så var det det här med päron och meloner. Menar du på allvar att alla i den här tråden som anser att utredningens förslag på antalet varg som bör finnas är väl lågt per automatik är emot all vargjakt trots att flera uttalat motsaten och ingen bekräftat din teori? Hur tänker du när du kommer fram till det?

att majoriteten av dem som skriver här i vargfrågan är mot att lägga antalet vargar på den nivå som utredningen föreslår är nog tämligen klart.
Att de som nyanserat diskuterar jaktfrågor är i minoritet hävdar jag med bestämdhet
och du nu lämnar olycksstatistiken för du inser att du nått vägs ände konstaterar jag med ett;)

hur många hästar avlivas eller slaktas?
varje år exporteras ca 3000 levande hästar för slakt, bara till Italien från sverige
ca 2500 hundar dör i jaktrelaterade olyckor

statistik är lätt att få tag på.

men att vara så infam att man gör sig löjlig över en grupps olyckor kan lätt detroniseras genom att visa på en annan grupps betydligt sämre siffror.
om det beror på den gruppens så mycket högre dumhet må de lärda tvista om

Det är enkelt. Alla hästar avlivas så småningom liksom alla hundar, om de nu inte går och självdör förståss.

Ska du jämföra får du allt jämföra hur många hästar som dödas i olyckor i samband med att de hanteras/rids/körs eller något i den stilen.

jag skrev bara att jakthundar dödas mycket oftare av annat än av vargen och att tom jägaren är en större fara .....Facit

att majoriteten av dem som skriver här i vargfrågan är mot att lägga antalet vargar på den nivå som utredningen föreslår är nog tämligen klart.
Att de som nyanserat diskuterar jaktfrågor är i minoritet hävdar jag med bestämdhet
och du nu lämnar olycksstatistiken för du inser att du nått vägs ände konstaterar jag med ett;)

Och ändå så klumpar du ihop den här majoriteten och diskuterar som om de är emot vargjakt över huvudtaget.

Det är nog mest bara du som inte kan diskutera nyanserat i mina ögon.

Angående olycksstatistiken så är det inte jämförbart, man kan liksom inte som du göra ett gäng antagande utan vettigt underlag och presentera det som fakta. Det kan lika gärna vara så att det är ett förhållande på 1:1 som 1:1000 när det gäller hur mycket tid som ägnas till de olika aktiviteterna beroende på faktiska omständigheter och vad man väljer att räkna in.

Har du helt tappat bort dig :eek: hur fan kan du dra in hästnäringen med jaktrelaterade dödfall för hundar !!!!!??????

Har du helt tappat bort dig :eek: hur fan kan du dra in hästnäringen med jaktrelaterade dödfall för hundar !!!!!??????

Därför att det passade mina syften.
vilka var att bevisa att den svenska jägarkåren är kompetent eftersom det sker så få olyckor med så många utövare i kombination med användandet av skjutvapen, att det är farligare rent statistiskt sett att utöva hästsport och det krävs det ingen utbildning för att göra

hundar o gubbar var det ju du som drog in:D

Statistik berättar att jakthundar är kraftigt överrepresenterade i trafikolycksfallen. Nästan
dubbelt så många hundar vådaskjuts och hundra gånger fler dödas eller skadas av trafik än av
rovdjur.

http://www.rovdjur.se/objfiles/1/Losspringandeja_79542789.pdf

det var andra gången du konstaterade detta, :o

hur många hästar avlivas varje år för att de inte håller måttet åt sina ägare

priset på hästar talar ju sitt tydliga språk, fullt dugliga hästar byter ägare till i stort sett slaktvärdet.....

vilka var att bevisa att den svenska jägarkåren är kompetent eftersom det sker så få olyckor med så många utövare i kombination med användandet av skjutvapen, att det är farligare rent statistiskt sett att utöva hästsport och det krävs det ingen utbildning för att göra

Det kanske passar dina syften men något bevis ser då inte jag utan mest bara svammel. Hur kan man ens anse sig bevisa något genom att jämföra päron med avocados när man inte ens har koll på antalet frukter?

det var andra gången du konstaterade detta, :o

hur många hästar avlivas varje år för att de inte håller måttet åt sina ägare

priset på hästar talar ju sitt tydliga språk, fullt dugliga hästar byter ägare till i stort sett slaktvärdet.....

Vad har gamla uttjänta hästar med jaktolyckor att göra?

De hästar som byter ägare till slaktvärdet gör det just för att de inte är fullt dugliga. De fullt dugliga går för avsevärt större summor. Vad det har med jaktolyckor att göra är dock ett mysterium.

hundar och JÄGARE ..inte gubbar

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.