central beslutat vargavskjutning

Sv: central beslutat vargavskjutning

Undrar varför djurparker har 4-5 meter höga staket till vargarna? dom skulle ju bara behöva lite över en meter;-) en varg hoppar inte högre än så...

Förmodligen för att dom inte kan ha el och för att vargar , som hundar kan klättra

Behöver inte folk mental o syntestas när dom har licens på vapen ???!!!!!! Herregud :o

Jag har tyvärr fått bevisat för mig att man ger jaktlicens till folk som inte har alla fåren i hagen.

Ja, och jag vet en gubbe på över 85 år som varken såg eller hörde eller kunde röra sig övht som satt med på pass , bara för att han ville

Vila i frid kära H ....

Fast dom får ju bidrag till att vargsäkra dom som bor i vargrevir..min kusin ( som är veterinär och därmed van med djur) bor i rämmenreviret och har hästar grisar o får , hund o o med barn ...hon vargsäkrar och ser till att djuren är inne på nätterna och barnen o hundarna håller sig i närheten , hon har bott där i 15 år och hör vargarna flera ggr om dagen när hon r hemma....hitills har absolut inget hänt

Då kan man fråga sig varför hon o hennes djur o barn klarar sig när vargarna verkar ta allt som rör sig som är lättfångat
Jag vet ju inte hur det är i de andra länen men i Östergötland täcker de avsatta medlen för att rovdjursäkra hägn till en bråkdel av de befintliga hägnen förmodligen samma i de övriga länen

Ja, och jag vet en gubbe på över 85 år som varken såg eller hörde eller kunde röra sig övht som satt med på pass , bara för att han ville

Vila i frid kära H ....

vad var det hon sa i tv-serien "vi på saltkråkan"...jo, - På min gata , hemma i stan där...och så följde ofta en sanslös skröna....
Om det nu vore så illa som ni beskriver så skulle väl hundratals människor skadas eller dödas vid jakt varje år. Men i verkligheten så visar ju statistiken att det skadas o dödas betydligt fler vid hästhantering än vid jakt så där vore väl ett förbud på plats:D

Mellan 5 och 600 skadas varje år i jaktrelaterade olyckor
1 till 2 dödas.

Ca 17000 skadas så allvarligt varje år i hästrelaterade olyckor att akuten måste uppsökas
3 till 4 dödas varje år

Beror det på alla gamla kärringar som rider eller är just den fritidsverksamheten så mkt farligare

Senast ändrad:

Sätt sedan siffrorna i realtion till antalet aktiva hanterar och skjuter med gävär i samband med jakt (och träning inför jakt) och antalet timmar man aktivit haterar och rider hästar så slipper du jämföra päron med avocados.

Det jag ville komma fram till är att "rovdjurssäkrastängsel" är ju skrattretande! Dom som tror att inte vargen kan hoppa över ett stängsel på över metern har inte alla "hemma". En varg tar sig över lätt om den har bestämt sig.

Om ALLA som har djur i hela Sverige skulle ansöka om rovdjurstängsel så skulle det bli en rätt så kostsam historia, och inte minst vilket jobb!

Sätt sedan siffrorna i realtion till antalet aktiva hanterar och skjuter med gävär i samband med jakt (och träning inför jakt) och antalet timmar man aktivit haterar och rider hästar så slipper du jämföra päron med avocados.

Ca 1/2 miljoner svenskar pysslar med hästar.

ca 300 000 svenskar löser jaktkort

Tiden som en jägare lägger på jaktmarken, hundträning, övningskytte, jakt o transporter ligger nog i paritet med den tid en ryttare spenderar på hästvård,ridning o transporter.

Så ligger det till

:D

Att många av olyckorna beror på okunskap o brist på respekt för att hästar är djur och ofta väger flera gånger mer än en människa är väl tämligen klart

Men skillnaden på 600 skadade i jämförelse med 17000 talar sitt tydliga språk

För jaktrelaterade olyckor är just det jag beskrev, alltså inte bara vid själva jakttillfället.
Samma sak gäller hästrelaterade olyckor, det är naturligtvis inte bara ridolyckor som räknas med.

Senast ändrad:

Det jag ville komma fram till är att "rovdjurssäkrastängsel" är ju skrattretande! Dom som tror att inte vargen kan hoppa över ett stängsel på över metern har inte alla "hemma". En varg tar sig över lätt om den har bestämt sig.

Om ALLA som har djur i hela Sverige skulle ansöka om rovdjurstängsel så skulle det bli en rätt så kostsam historia, och inte minst vilket jobb!

Ingen länsstyrelse har idag dessa resurser utan man lämpar över dessa kostnader på de enskilda djurhållarna. vilket nu visar sig i att allt fler vargar skjuts under sk skyddsjakt.

Hur skadar dom sig.. dom där 600? Ramlar dom ner i ett dike och bryter foten eller skjuter dom sig i foten när dom sitter där... eller är det djuren som går till attack?

Hur skadar dom sig.. dom där 600? Ramlar dom ner i ett dike och bryter foten eller skjuter dom sig i foten när dom sitter där... eller är det djuren som går till attack?

Bilolyckor till o från jaktmarken, faller i skogen, skär sig och naturligtvis de fåtal som skadas i rena skjutolyckor.

Samma beräkning gäller ju på hästsidan, bil, cykelolyckor, klämskador, faller ner från höskullen plus den stora majoritet som skadar sig vid hantering av hästarna.

så tar du bara de som skadas i rena skjutolyckor, under 5 per år och jämför med dem som råkar illa ut vid ridning, över 8000 per år så...

Senast ändrad:

vad var det hon sa i tv-serien "vi på saltkråkan"...jo, - På min gata , hemma i stan där...och så följde ofta en sanslös skröna....
Om det nu vore så illa som ni beskriver så skulle väl hundratals människor skadas eller dödas vid jakt varje år. Men i verkligheten så visar ju statistiken att det skadas o dödas betydligt fler vid hästhantering än vid jakt så där vore väl ett förbud på plats:D

Mellan 5 och 600 skadas varje år i jaktrelaterade olyckor
1 till 2 dödas.

Ca 17000 skadas så allvarligt varje år i hästrelaterade olyckor att akuten måste uppsökas
3 till 4 dödas varje år

Beror det på alla gamla kärringar som rider eller är just den fritidsverksamheten så mkt farligare

Fast i detta faller vet jag det 100% personligen faktiskt, och han var nog inte den enda i landet antar jag

Hur många hundar dör i jaktrelaterade fall ?

hur många hästar avlivas eller slaktas?
varje år exporteras ca 3000 levande hästar för slakt, bara till Italien från sverige
ca 2500 hundar dör i jaktrelaterade olyckor

statistik är lätt att få tag på.

men att vara så infam att man gör sig löjlig över en grupps olyckor kan lätt detroniseras genom att visa på en annan grupps betydligt sämre siffror.
om det beror på den gruppens så mycket högre dumhet må de lärda tvista om

Senast ändrad:

hur många hästar avlivas eller slaktas?
varje år exporteras ca 3000 levande hästar för slakt, bara till Italien från sverige
ca 2500 hundar dör i jaktrelaterade olyckor

du kan ju lika gärna skiva hur många nötdjur, kycklingar etc dör, knappast relevant i detta fallet

eller....hur många hästar dör i jaktrelaterade fall ??

exempel på dödade jagkthundar

http://www.vargreviret.com/2400_jakthundar_.htm

ex...jägaren är farligare an vargen för hunden , vad säger du om det ?

http://arbetarbladet.se/nyheter/san...hundarna-ar-jagarna-farligare-an-vargarnanden

statistik är lätt att få tag på.

men att vara så infam att man gör sig löjlig över en grupps olyckor kan lätt detroniseras genom att visa på en annan grupps betydligt sämre siffror.
om det beror på den gruppens så mycket högre dumhet må de lärda tvista om

ska vi förbjuda hundjakten pga dessa olyckor?
ja då kan vi lika gärna förbjuda hästsporten, där dör ju fler människor och fler tamdjur än i jaktliga sammanhang

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.