central beslutat vargavskjutning

Sv: central beslutat vargavskjutning

haha..sluta använda hundar..för att skydda vargen. den var fin och kommer troligtvis att hamna där den hör hemma i papperskorgen.
Nästa förslag, förbjud får i hägn, det kan ju orsaka sk skyddsjakt.
sedan kommer turen till bilarna, en del vargan kan ju bli påkörda, och sedan tågen.

Vilken drömvärld lever du i egentligen:D:D

Läste du övht ??

Men älgjakt har ju bedrivits så här i över 100 år, ska man plötsligt ändra på det?
– Älgjakt är en hobby i dag, för 100 år sedan jagade man älg för att överleva. Det kan inte vara så att människan hela tiden ska styra djurens levnadssituation, vi borde kunna dela på jordens resurser, annars är vi inte den överlägsna rasen

Låt vargen käka upp älgarna, för det är väl därför ni jagar ?? För det finns för mycket älg ?? ...om vare´gen får ta bytena slipper ni släppa hundarna :D

Tycker det lät som ett jättebra förslag ....idioterna förstör för dom jägarna som är normala

Jag tycker du är rätt rolig :p. I början irriterade du mig också men nu skrattar jag lite åt dina inlägg.

Tyvärr har jag också en fördom om jägare eftersom jag som jag berättat tidigare sett min mamma blivit siktad på av ett stycke idiot till jägare, jag har pratat med jägare som tydligen inte haft något annat innanför pannbenet, eller jo, hagel kanske eftersom hela deras liv går ut på att vänta tills nästa jaktsäsong.

Nu bor jag i en liten bruksort i Värmland där de flesta jägare är totalt okunniga, döva och antagligen blinda då det hänt en massa olyckor i och med jakten. Hästar har blivit skjutna, andra jägare har blivit skjutna, ja man kan ju undra om vissa skjuter på allt de ser.

Jag är rätt bra på att diskutera Irl så de flesta maniska varghatarna brukar till slut gå till personangrepp. Såna vill inte jag diskutera med.

Sen finns det de jägare som är helt normala vettiga människor. Jag har pratat med ett par stycken som faktiskt kan diskutera och resonera utan påhopp.

Då kan vi väl börja då.
Jag hävdar att vi behöver jakt eftersom vi lever i ett samhälle där vi inte accepterar att naturen styr viltarter som det passar den.

Vi brukar skogen på samma sätt som vi brukar jorden.
Vi brukar tamdjur och vi brukar viltet som resurs.

Jag hatar inte vargen som art, den anpassar sig bara till de spelregler den finner där den lever. Erbjuder vi tamdjur så tar den naturligtvis för sig, lär den sig att människan bara är ett störande ofarligt möte ja då anpassar den sig och utökar sina näringssöks-revir närmare den "ofarliga" människan.

Jag har jakten som ett av flera ben i verksamheten på min jord o skogsbruksfastighet. Någonstans mellan 10 och 15 % av min omsättning kommer från just jakten.
En vargetablering skulle radikalt sänka den inkomsten. Vilket skulle innebära att jag skulle tvingas att bruka min skog rationellare och välja gran istället för tall o ädellöv när jag planterar ny skog. vad det innebär för den lokala biotopen säger sig självt.

Därför anser jag att de som vill ha varg i en region ska finansiera detta.
Vill staten ha det så låt staten lösa in jakten för marknadsvärdet före vargetableringen, etablera en vargstam och arrendera sedan ut jakten till högstbjudande.
stiger jakten i värde, ja då tjänar staten på den om inte så finansierar staten vargförekomsten.;)

Läste du övht ??

Låt vargen käka upp älgarna, för det är väl därför ni jagar ?? För det finns för mycket älg ?? ...om vare´gen får ta bytena slipper ni släppa hundarna :D

Tycker det lät som ett jättebra förslag ....idioterna förstör för dom jägarna som är normala

Vilken värld lever du i egentligen?

95% av Götaland och Svealand är odlad mark.
Både jordbruksmark o skogsmark
Överallt genomkorsas landet av vägar, spår o energikablar.
Vi brukar marken för att vi ska kunna ha den levnadsstandard vi är vana.
vid.

Ska vi stänga av marken utanför stadstullarna, överlåta markerna till naturen?

Jag jagar älg av tre orsaker
1. Det är skoj
2. För att inte stammen ska bli för stor
och sist men inte minst för min frysboxs skull.

För jag äter hellre vilt än industriframställd soja eller gris eller kyckling. Vad väljer du?
vakna upp och se verkligheten:D

Läste du övht ??

Ett påstående..jägarna använder hundarna för att provocera fram skyddsjakt

Ja varför inte ..det är ju lagligt.

Men vad är det för hundägare som avsiktligt släpper iväg en meriterad älghund för att kanske kunna skjuta en varg.

I mina ögon rent skitsnack, känner ingen som skulle göra det med sin hund.
Del är det en kompis och dels representerar en meriterad älghund ett avsevärt ekonomiskt o emotionellt värde.

Men det är klart förslaget kommer från en liten. mkt liten intresseorganisation och det ska bli mkt intressant om förslagen hamnar någon annan stans än i papperskorgen

Jag kan väl börja med att säga att jag inte bryr mig ett dugg om vargen finns eller inte. Det är inget djur som jag skulle sakna i naturen eftersom jag aldrig sett en varg, inte ens på zoo ;).

Vad gäller jakten på älg så tycker jag att det är bra att den finns. Vare sig jakten är till för att hålla ner beståndet eller för att få kött i sin egen frysdisk. Jag har inget intresse för att jaga, jag skulle inte klara av att skjuta ett djur, jag ser inget vettigt i att göra det, men det är jag det.

Jag tycker att jakten på älg är viktig för att möjligen undvika att det blir för mycket djur som springer på vägarna och orsakar mycket tragiska olyckor där människor dör på kuppen.

Hur mycket vargen kostar samhället har jag ingen aning om. Det är inget ämne jag är insatt i eller bryr mig så värst mycket om. Jag personligen drabbas inte av den.

För övrigt kan jag säga att gryta med älgkött är det absolut godaste jag vet!

Jag är lite död i tankeverksamheten idag, har målat för mycket och har ont i ryggen.

Jag kan väl börja med att säga att jag inte bryr mig ett dugg om vargen finns eller inte. Det är inget djur som jag skulle sakna i naturen eftersom jag aldrig sett en varg, inte ens på zoo ;).

Vad gäller jakten på älg så tycker jag att det är bra att den finns. Vare sig jakten är till för att hålla ner beståndet eller för att få kött i sin egen frysdisk. Jag har inget intresse för att jaga, jag skulle inte klara av att skjuta ett djur, jag ser inget vettigt i att göra det, men det är jag det.

Jag tycker att jakten på älg är viktig för att möjligen undvika att det blir för mycket djur som springer på vägarna och orsakar mycket tragiska olyckor där människor dör på kuppen.

Hur mycket vargen kostar samhället har jag ingen aning om. Det är inget ämne jag är insatt i eller bryr mig så värst mycket om. Jag personligen drabbas inte av den.

För övrigt kan jag säga att gryta med älgkött är det absolut godaste jag vet!

Jag är lite död i tankeverksamheten idag, har målat för mycket och har ont i ryggen.

Fast om vargen tog älgarna i stället för jägarna så funnes det inte så mycket älg , och om jägarna inte sköt varje varg dom såg skulle vargarna kunna hålla ner beståndet själv ...som sagt var det 100 år sen folk behövde skjuta älg för att överleva

Fast om vargen tog älgarna i stället för jägarna så funnes det inte så mycket älg , och om jägarna inte sköt varje varg dom såg skulle vargarna kunna hålla ner beståndet själv ...som sagt var det 100 år sen folk behövde skjuta älg för att överleva
Numera köper de ju industriproducerade livsmedel,kan nog undra vilket som är bäst

Jag föredrar att servera kött producerat på min gård. antingen av betesdjuren eller av viltkött.
Det är liksom miljövänligare på det viset.
Och godare
och roligare;)

Jodå jag vet att det var hundra år sedan folk behövde det. Vargen klarar inte av att ta så mycket älg som jägarna klarar av att skjuta. Det är inte direkt brist på älg heller. Jag skulle aldrig vilja ha ett Sverige där bara rovdjuren själva skulle stå för dödandet av vårat vilt. Det skulle inte funka.

Bara förra året mötte vi 6 olika älgar på två dagar, mamma hade närkontakt med två med bilen och såg två tjurar springa bredvid vägen. Det finns nog älg åt både jägare och varg för tillfället så det räcker, i alla fall 10 mil norr om Karlstad ;)

Med beståndet vi har nu så skulle älgstammen bli enorm om inte jägarna var med och hjälpte till.

Med beståndet vi har nu så skulle älgstammen bli enorm om inte jägarna var med och hjälpte till.

om vi accepterade 5, 6000 vargar i Sverige så skulle naturligtvis älgstammen minska kraftig + att allt annat klövvilt undantaget grisen i stort sett skulle försvinna helt. vad det skulle innebära för lodjursstammen kan man ju räkna ut.

Då ingen jakt längre bedrivs (av den jägargrupp som existerar idag bla för införda hundförbud)skulle även räven öka explosionsartat med raserade skogsfågel stammar som följd.
I syd o Mellansverige skulle då grisen o vargen bli de dominerande arterna

För virkesproduktionen ingen nackdel.
Vad som sedan händer när de båda djurarterna urbaniseras mer mer vete hundan men vi har ju redan dåliga erfarenheter av gris i villaområdena.
Statskassan har knappast pengar att avlöna den erfoderliga yrkeskadern av jägare så....:o

Om man skulle ta sig tid att räkna inlägg där meningsmotståndare idiotförklaras vad det gäller vargfrågan så tror jag tom du kommer fram till att de som är positiva till en reglerad jakt och ett varg-
antal på under 400 är i minoritet vad det gäller verbal smutskastning.

Men det är ju ett antal du har bestämt du tycker ska gälla... och får det återigen att låta som om det finns massor som inte vill ha någon jakt på varg alls- passar såklart dig perfekt att insinuera sådant- då får du ju vatten på din kvarn och med dig några som inte läst ordentligt.:sneaky:

Då ingen jakt längre bedrivs (av den jägargrupp som existerar idag bla för införda hundförbud)skulle även räven öka explosionsartat med raserade skogsfågel stammar som följd.
I syd o Mellansverige skulle då grisen o vargen bli de dominerande arterna

:laugh:

Ja, det är väl bara du som stenhårt tror att vargen skulle bli den dominerande arten (ihop med gris då). Inte ens i Yellowsteon eller Tjernobyl- där vargen inte jagas, blir de "dominerande"- revirbråk, sjukdom, svält,och du vet, äter de upp allt väntar svält.:sneaky:

Och det är väl bara du som tror att räven skulle öka explosionsartat- du vet, när det blir för många....sjukdom, revirbråk och jag tror säkert att vargen tar en del.

Det handlar inte om vad du skulle sakna eller inte, det handlar om att naturen ska må så bra som möjligt trots alla våras försök att utarma den.

Du vet väl att älgstammen skulle bli mkt friskare, starkare med mer varg?

Du vet väl att många jägare faktiskt helst skjuter det som är störst och ser bäst ut?, vilket utarmar, försvagar viltstammen istället för att bygga upp?

*En jägare i grannjaktlaget "råkade" skjuta en älgko, trots att kalven var intill. Vilken otur. I år igen.*

Det är en liten del av jägarna som gör så, men visst finns dom. Jägaren vill ju förvalta och inte förstöra viltstammen. Så det är en liten del som skjuter "största tjuren".

Vill å vill. En jägare får aldrig samma näsa för svaga sämre djur som ett rovdjur, inte ens de som försöker och JO de skjuter visst största tjuren, det är tillåtet och något de flesta mer eller mindre jobbar FÖR.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama