central beslutat vargavskjutning

Sv: central beslutat vargavskjutning

Jag tror att det är meningen att vi skall imponeras över vilken tuffing vi har på forumet. Se så macho jag är. Jag tycker mest det lämnar en otrevlig eftersmak.

Inte mycket bevänt med respekten för demokratiskt stiftade lagar och regler i alla fall. Om det här nu ens hänt.

mycket bra att du skriver i jagform, för jag är inte speciellt tuff. men i sällskap av stor kompis o ilsken hund så:D:D

och innan du snackar om lag o demokrati, ta reda på vad som gäller, inte i din fantasi utan i verkliga livet:sneaky:

du har nämligen rätt att ta fast en inbrottstjuv, du har rätt att använda det våld som krävs för att göra det. dvs tjuven själv sätter nivån av våld. sätter han sig lugnt ner och inväntar den ditkallade polisen krävs inget våld. gör han våldsamt motstånd så har man rätt att svara upp mot detta.

Senast ändrad:

Regel nr ett i all västlig rättskipning är att skuld måste bevisas, inte att oskuld ska bevisas.
Därför läggs så många anmälningar ner. Det presenterade materialet räcker inte, duger inte till att väcka åtal.

En åklagare begår i praktiken ett tjänstefel om han väcker åtal i ett fall där chansen att vinna är minimal såvida inte utfallet har ett rättsligt värde som prejudikat.

Öh, ja? Goddag yxskaft.

mycket bra att du skriver i jagform, för jag är inte speciellt tuff. men i sällskap av stor kompis o ilsken hund så:D:D

och innan du snackar om lag o demokrati, ta reda på vad som gäller, inte i din fantasi utan i verkliga livet:sneaky:

du har nämligen rätt att ta fast en inbrottstjuv, du har rätt att använda det våld som krävs för att göra det. dvs tjuven själv sätter nivån av våld. sätter han sig lugnt ner och inväntar den ditkallade polisen krävs inget våld. gör han våldsamt motstånd så har man rätt att svara upp mot detta.

OT

Jag som har jobbat med en stor ilsken hund som väktare i 6 år och bott ihop med farbror blå i 13 år,vet att man kan lämna buset till dom i ganska dåligt skick utan att få på pälsen för det,det är ju en fråga om vem åklagaren/polisen tror mest på, busen eller "snälla" svensson. :angel:

OT

Jag som har jobbat med en stor ilsken hund som väktare i 6 år och bott ihop med farbror blå i 13 år,vet att man kan lämna buset till dom i ganska dåligt skick utan att få på pälsen för det,det är ju en fråga om vem åklagaren/polisen tror mest på, busen eller "snälla" svensson. :angel:

jobbat som nattvakt själv och visst har du rätt, eftersom det är buset som sätter nivån på våldsanvändningen

Har jag påstått något annat? Om du inte läser vad jag skriver och svarar utifrån det så blir det ganska meningslöst att diskutera. Förstår du inte vad jag ville ha sagt med inlägg #97 så be att jag förklarar, det gör jag gärna.

Så länge dina svar till mig är helt irrelevanta eftersom de baseras på något jag aldrig uttryckt så ser jag ingen anledning att försöka debattera med dig.

Har jag påstått något annat? Om du inte läser vad jag skriver och svarar utifrån det så blir det ganska meningslöst att diskutera. Förstår du inte vad jag ville ha sagt med inlägg #97 så be att jag förklarar, det gör jag gärna.

Så länge dina svar till mig är helt irrelevanta eftersom de baseras på något jag aldrig uttryckt så ser jag ingen anledning att försöka debattera med dig.

stämmer inte det jag säger?
om det gör det då är vi väl överens då?;)

Kan du inte svara på det jag skriver i stället för att leka med dina halmdockor? Innan du gör det kan jag inte avgöra om vi är överens.

jobbat som nattvakt själv och visst har du rätt, eftersom det är buset som sätter nivån på våldsanvändningen

Nej det är inte buset som sätter nivån, en väktare kan mycket väl klå upp någon helt utan provokationer liksom man kan slänga någon i sjön utan dito. Det innebär inte att det är tillåtet bara för att någon är i underläge och har svårt att bevisa vad som hänt.

Det finns dock några domar mot väktare/poliser och inte ens de får begå övervåld. Vad som går att bevisa är en annan sak och då ligger buset i underläge, om inte det råkar filmas eller det blir så grovt att även kollegorna reagerar.

Nej det är inte buset som sätter nivån, en väktare kan mycket väl klå upp någon helt utan provokationer liksom man kan slänga någon i sjön utan dito. Det innebär inte att det är tillåtet bara för att någon är i underläge och har svårt att bevisa vad som hänt.

Det finns dock några domar mot väktare/poliser och inte ens de får begå övervåld. Vad som går att bevisa är en annan sak och då ligger buset i underläge, om inte det råkar filmas eller det blir så grovt att även kollegorna reagerar.

Sorry att göra dig besviken, men det ÄR buset som sätter nivån på våldet vid ett gripande

Rättegångsbalkens 24 kap. 7 § lyder: "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman."

T.ex. finns en rätt att använda försvarligt våld för att försvara sig om personen börjar använda fysiskt våld i sitt motsättande av fasttagandet.

det betyder, att om buset börjar slåss och kämpa för att komma loss har jag rätt att både försvara mig och förhindra att han kommer loss.

Därför är det korrekt att säga att buset sätter nivån på erforderligt våld.

är han snäll och inväntar polisen krävs inget våld:D

jag talar naturligtvis om situationer inom lagens råmärken, att med batongen sabla ner en oskyldig berusad tonåring hör ju knappast dit....

Seriöst, om en polis blir dömd i domstol för att de klått upp buset så är det för att buset satt nivån? Eller menar du att den som begår övervåld = buset även om det råkar vara en väktare eller polis? Eller menar du att tjänsteman inte kan begå övervåld och att oavsett vad buset gör eller inte gör så är det buset som sätter nivån och att de om de snällt låter sig gripas utan protest så är det ändå helt okej att klå upp dem?

Seriöst, om en polis blir dömd i domstol för att de klått upp buset så är det för att buset satt nivån? Eller menar du att den som begår övervåld = buset även om det råkar vara en väktare eller polis? Eller menar du att tjänsteman inte kan begå övervåld och att oavsett vad buset gör eller inte gör så är det buset som sätter nivån och att de om de snällt låter sig gripas utan protest så är det ändå helt okej att klå upp dem?
Nej om en polis blir dömd så blir han det för att han överträtt sina befogenheter.
Men om en polis tillfogar skador i samband med våldsamt motstånd mot tjänsteman blir han inte fälld.

Du verkar inte vilja fatta det, det våld en privatperson , polis eller väktare får använda står helt i proportion till det våld busen använder i sin försök att slita sig fri och sticka.

Är busen snäll händer ingenting, om inte så...

Jag fattar alldeles utmärkt att man får använda det våld situationen kräver och inte mer, du däremot tjatar jämnt om att det är buset som styr mängden våld vilket tyvärr ofta inte stämmer alls. Det är snarast vardagsmat att buset får lite extra, givetvis håller sig många inom gränserna men långt ifrån alla.

Var och en är ansvarig för sina handlingar, och det alltid.

Jag fattar alldeles utmärkt att man får använda det våld situationen kräver och inte mer, du däremot tjatar jämnt om att det är buset som styr mängden våld vilket tyvärr ofta inte stämmer alls. Det är snarast vardagsmat att buset får lite extra, givetvis håller sig många inom gränserna men långt ifrån alla.

Var och en är ansvarig för sina handlingar, och det alltid.

visst delas det ut en eller annan tjyvsmäll åt både det ena eller andra hållet.
men vad jag säger är, att enligt gällande lag så är det den fasttagnes motstånd som avgör hur mycket våld du som fasttagare har rätt att utöva, det vill säga, buset styr våldsnivån.

Om en narkoman rivit sönder kläder för polisen, svinat ner i piketen och varit allmänt stökig så är det fullt förståeligt att han åker på en minnesbeta när ingen ser. Men det är naturligtvis inte laglig.

ps "var och en är ansvarig för sina handlingar, och det alltid."
Har du kopierat den meningen från mig, när vi diskuterade överförfriskade unga damers egenansvar?

Vad lagen säger är en sak och vad folk verkligen gör är en helt annan. Lagen styr vad man får göra, varken buset (som du menar) eller medborgaren/vakten/polisen.

PS. Det där med att du själv är ansvarig för dina handlingar kan du läsa lite överallt, det är varken nytt eller unikt på något vis utan snarare lite klyschigt, så nej ingen kred till dig och jag har inte ens läst diskussionen du syftar på...

Hoppsan, från varg till inbrottstjuv på 6 sidor!

Ang Vargar så tycker jag att de ska få vara en del av vår svenska fauna, så länge enskilda individer inte orsakar problem, eller om populationen ökar till en grad där den skapar problem. Jag tycker dock inte det är ett problem om vargen går in i dåligt underhållna fårhagar i områden där det finns dokumentation på vargpopulation. Det är upp till var djurägare hur rädd man är om sitt djur. Släpper man sin hund i skogen utom uppsikt i värmland så är man antagligen inte alltför fäst vid sin hund, eller så är man jävligt naiv. Genom att ha undermåliga stängsel så lär vi vargen att våra tamdjur är lätta byten, de behöver ju knappt springa en meter... Men om vargen verkligen måste jobba för födan så är ju ett får minst lika svårt att ta som ett rådjur eller en älg. Däremot en varg som en gång kommit in i en fårhage, och har fällt får, har lätt till att ta till det beteendet igen. Oftast inom en tvåveckorsperiod kan den utsatta räkna med ett återbesök av vargen. På ett annat forum diskuterades detta och jag anser att man ska förse utsatta bönder (de som blivit angripna eller de som bor i riskzoner) med nån form av paintballgevär. Hunddjur är inte så jättenoga med att tvätta sig så färgmarkeringar bör synas under en längre tid, plus att det gör jävligt ont på vargen, på så sätt kanske vargen får mer respekt för oss människor och våra tamdjur. Skulle det då vara så att en individ har flertalet färgkluttar på sig så bör den ju avlivas.

Många gör misstaget att jämföra hundar med vargar när det kommer till hur de tänker och beter sig. Det räcker att kolla på tex en tjeckisk varghund (ca 28% varg o ingen ren varg de närmaste 5 generationerna) så förstår man hur väl vi människor har präglat hundar till att bli glada, korkade och undergivna. Tex om du sätter en varg i en labyrint kommer den ut, kanske inte på en gång, men den kommer ut. En varghund öppnar kylskåp, dörrar osv, den har full kontroll på sin omgivning, den har inget behov av att hälsa på människor eller djur, för den har redan studerat dem till den grad som den behöver, den är även svår att motivera, då den tänker i raka linjer, istället som hunden som vill göra matte/husse glad. Alla dessa sidor, plus flera har den fått av vargen. En hund i en labyrint sätter sig och böjar gny "slääääppp ut miiiiig" utan att ens försöka klura ut hur den kommer ut. Det är därför jag tror att nån form av skrämselteknik ihop med förbättrade stängsel bidrar till en sundare vargpopulation, som till en bättre grad fungerar i vårt samhälle.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst