central beslutat vargavskjutning

Sv: central beslutat vargavskjutning

Men då inser du i alla fall att "jasså..." inte per automatik betyder att den som skriver håller med om det den replikerar på. Så bra.

Suck, jag har hela tiden hävdat att Jasså + en bisats kan vara både frågande, bekräftande, ironiskt och gravallvarlig men att det är bisatsen som avgör.
Slänger man bara ur sig ett jasså så är det inte annat än jasså.

Jasså, det säger du;) är ironi

Bara Jasså ! skulle bara vara en bekräftelse på vad du skrivit

så enkelt ä dä:banghead:

Hört det senaste...ryktet säger att nu har vargen i Närke tröttnat på klövvilt. Nu har den visst provat på tåvilt;)

Senast ändrad:

Ironi är vanskligt, både som tal och skriftspråk, man riskerar alltid att någon inte hänger med, alla begriper sig inte på nyanser i språket. Och i inlägget du reagerade så starkt på var jag väl medveten om problemet och hängde därför på några punkter "jasså..." just för att förtydliga. Nu är språket hopplöst, hur man än uttrycker sig så är det någon som lyckas missförstå, men du har en förmåga utöver det vanliga när det gäller. Förmodligen är alal här vana vid att dutill synses missuppfatar merparten av vad som skriv, vanligen verkar det dock vara medvetet.

Kan vi få en källa på att man inte kan använda skriftspråk ironiskt? Min källaa på att man mycket väl kan göra det är i vanlig ordnign SABO, den behandlar främst skriftspråk och ör alltid tydlig med när något enbart gäller talspråk. Ingenstans där hittar jag att jasså inte kan användas ironiskt men du kanske kan komma med ett citat.

Om inte så utgår jag från det jag kan utläsa ur SAOB.

Kan du ge oss en källa på att jasså... inte kan användas ironiskt utan bisats? Min källa på att det är tillåtet och gångbart är SAOB med flera ordböcker vilka citerats flitigt här.

Hört det senaste...ryktet säger att nu har vargen i Närke tröttnat på klövvilt. Nu har den visst provat på tåvilt;)

Jag lyssnar inte mycket på rykten. Det enda jag hittar om varg i Närke som påminner om ditt rykte är vargar ätit på en självdöd häst.

Ironi är vanskligt, både som tal och skriftspråk, man riskerar alltid att någon inte hänger med, alla begriper sig inte på nyanser i språket. Och i inlägget du reagerade så starkt på var jag väl medveten om problemet och hängde därför på några punkter "jasså..." just för att förtydliga. Nu är språket hopplöst, hur man än uttrycker sig så är det någon som lyckas missförstå, men du har en förmåga utöver det vanliga när det gäller. Förmodligen är alal här vana vid att dutill synses missuppfatar merparten av vad som skriv, vanligen verkar det dock vara medvetet.

Kan vi få en källa på att man inte kan använda skriftspråk ironiskt? Min källaa på att man mycket väl kan göra det är i vanlig ordnign SABO, den behandlar främst skriftspråk och ör alltid tydlig med när något enbart gäller talspråk. Ingenstans där hittar jag att jasså inte kan användas ironiskt men du kanske kan komma med ett citat.

Om inte så utgår jag från det jag kan utläsa ur SAOB.

överallt där ordet jasså dyker upp förutom som ett bekräftande svar så är det med en bisats, Du själv valde ju att försöka bevisa din ståndpunkt med ett par sådana meningar där betydelsen ändras från bekräftelse till fråga genom en annan bisats.

Jag varken kan eller vill ge dig en källa på att ironi inte kan användas enkom med skriftspråk. Av den enkla anledningen att en kunnig skribent kan vara faan så ironisk. Men det krävs både skicklighet och fler ord än jasså för att lyckas med det.
:D

Jag lyssnar inte mycket på rykten. Det enda jag hittar om varg i Närke som påminner om ditt rykte är vargar ätit på en självdöd häst.

http://www.expressen.se/nyheter/jagare-attackerad-av-varg/?fb_action_ids=10151991699522497&fb_action_types=og.recommends&fb_source=other_multiline&action_object_map=%7B%2210151991699522497%22%3A10150542826616375%7D&action_type_map=%7B%2210151991699522497%22%3A%22og.recommends%22%7D&action_ref_map=%5B%5D

orsak att jag skrev rykte var att infon kom från en kvällsblaska

Då är nästa fråga varför du skrev "senaste ryktet" när artikeln är publicerad 2008. Jag antar att det är för att det inte hänt något uppseendeväckande sedan dess. :)

(Och inte ens då var det särskilt uppseendeväckande: "Efter att ha besökt platsen i Grangärde och förgäves letat efter vargspår tror Jens Karlsson från Grimsö viltskadecenter att det troligtvis var en jakthund som skadade den 77-årige mannen.")

Och var är beviset? Det är inte mycket till bevis att SAOB inte givit ett exempel som exakt motsvara förutsättningarna eftersom det ingår i själva beskrivningen a ordet.

PS Jag har aldrig givit något exempel på där jasså används med en bisats överhuvudatget, det är andra gången jag dementerar, att du påster det en gång kan vara ett misstag att påstå att någon gjort något denne inte gjort en andra gång visar mest på brist på brist på argumment.

Jag har däremot citerat text som innehåller exempel men dem tar jag inte åt mig äran för.

(Och inte ens då var det särskilt uppseendeväckande: "Efter att ha besökt platsen i Grangärde och förgäves letat efter vargspår tror Jens Karlsson från Grimsö viltskadecenter att det troligtvis var en jakthund som skadade den 77-årige mannen.")

jag tittade inte på datum förutom det som stod längst upp på sidan 1 nov 2013.

http://www.expressen.se/nyheter/jag...699522497":"og.recommends"}&action_ref_map=[]

till det så skulle nog mannen blivit betydligt allvarligare skadad om det verkligen varit ett allvarligt angrepp.

Senast ändrad:

Och var är beviset? Det är inte mycket till bevis att SAOB inte givit ett exempel som exakt motsvara förutsättningarna eftersom det ingår i själva beskrivningen a ordet.

PS Jag har aldrig givit något exempel på där jasså används med en bisats överhuvudatget, det är andra gången jag dementerar, att du påster det en gång kan vara ett misstag att påstå att någon gjort något denne inte gjort en andra gång visar mest på brist på brist på argumment.

Jag har däremot citerat text som innehåller exempel men dem tar jag inte åt mig äran för.

Jag ska vara så hygglig att jag citerar hela det textavsnitt du citerade ifrån

"jaså
uttrycker förvåning, även ironiskt
–Jag ska åka till Kina nästa vecka. –Jaså, ska du?
–Eleven misslyckades på provet. –Jaså, jag blev inte förvånad."

Det var väl snällt (i mycket ironisk ton ):sneaky:

Vilket är ett citat ur en ordbok, wiks om jag minns rätt, vilket du påpassligt glömt i ditt citat och med vidhängande lögn att du citerade hela textavsnittet, och som jag givetvis inte kan ta på mig cred för.

Hur var det nu med ditt bevis, vad är din källa på att man inte får/kan använda jasså... Ironiskt i skriven text fast SAOB säger att man får det.

Senast ändrad:

Vilket är ett citat ur en ordbok, wiks om jag minns rätt, vilket du påpassligt glömt i ditt citat och med vidhängande lögn att du citerade hela textavsnittet, och som jag givetvis inte kan ta på mig cred för.

Hur var det nu med ditt bevis, vad är din källa på att man inte får/kan använda jasså... Ironiskt i skriven text fast SAOB säger att man får det.

Som säger:
JASÅ jas³å² l. jaså⁴ På grund av växlande känslobetoning uttalas ordet med mycket skiftande tonfall;

Och hur uttalar man ett ord skriftligt?
"Visst det fungerar alldeles utmärk när personerna är fysiskt närvarande.
Det är ju en gammal sanning att man kan använda ironi om man lämnar två budskap, ett verbalt och ett med kroppsspråket."

"Jaså, det visste jag inte, Jaså, det är du (som kommer här), Jaså, står det så till?, Behöll sin riats och svarte blott: "jaså!"

Några av de exempel som SAOB tar upp.
Jag har "fetat" bisatserna

ingenstans står "jasså" solitärt
:sneaky:

Senast ändrad:

Jasså står ensamt i listan vet du, som uppslags ord, hela artiklen handar om ordet jaså. Konstigt va, att uppslagsordet finns med och med förklaring.

Inget av det du skriver säger att jaså inte går att använda ensamt och ironiskt i skriftspråk, hur kan en beskrivning av hur ett ord används muntligt tas för bevis att man inte kan göra mostsvarande skriftligt? Brist på bevis är inget bevis eller här så stödjer du bara mitt påstende om att jasså kan användas så som jag gör.

Jasså står ensamt i listan vet du, som uppslags ord, hela artiklen handar om ordet jaså. Konstigt va, att uppslagsordet finns med och med förklaring.

Inget av det du skriver säger att jaså inte går att använda ensamt och ironiskt i skriftspråk, hur kan en beskrivning av hur ett ord används muntligt tas för bevis att man inte kan göra mostsvarande skriftligt? Brist på bevis är inget bevis eller här så stödjer du bara mitt påstende om att jasså kan användas så som jag gör.

:D
ASÅ jas³å² l. jaså⁴ På grund av växlande känslobetoning uttalas ordet med mycket skiftande tonfall; jfr OGJERDMAN i NysvSt. 1927, s. 50 ff., interj. l. adv. o. sbst.; ss. sbst. n.; best. (tillf.) -t; pl. (tillf.) -n (ÖBERG). (förr ofta skrivet ss. två ord. – jaså 1847 osv. jasså 1909–1924)
[av JA o. SÅ, adv.]
[JASÅ I]
I) partikel som med mycket växlande känsloinnebörd (likgiltighet, artighet, deltagande, försmädlighet, ironi, glad överraskning, förargelse, ledsnad, häpnad osv.) användes ss. svar på ngt som man fått höra l. ss. utrop då man får veta ngt l. själv upptäcker l. kommer underfund med ngt osv.; ofta med frågetonfall o. äv. ss. inledande en frågesats. Jaså, det visste jag inte. Jaså, det är du (som kommer här). Jaså, står det så till? Jaså? tror du det? Ja så var siukan den. HESSELIUS Zaletta 8 (1740). "Madam!" skrek prostinnan ännu högre "Madam Ål! .. ja så, nej det var madam Follin ..". BREMER Grann. 2: 95 (1837). Det kom ett bud från Adlercreutz: "forcera! / .." / Von Törne hörde ganska lugnt derpå, / Behöll sin riats och svarte blott: "jaså!" RUNEBERG 5: 53 (1860). Fabbes helsning besvarades af Birgit med ett: Jaså, du är här nu igen. RYDBERG Vap. 39 (1891). Jaså, minsann! UngKraft. 1907, s. 49. En högljudd snarkning darrade i luften. Jaså, han sov! SJÖDIN StHjärt. 157 (1911).
[JASÅ II]
II) ss. sbst., om ordet jaså. Han brummade ett missnöjt jaså. Hustrun stod och lyssnade, men hörde bara några torra jasån. ÖBERG Makt. 2: 135 1906.

jag roade mig med att med svart "feta"en del jaså och med rött bisatserna..så du skulle få lite lättare att förstå:D

Senast ändrad:

Vad får jag lättare för? Det är väl du som behöver hjälp med att förstå hur ordböcker är uppbygda samt hur jaså används. Du är ju den enda som inte fattar. Återigen försöker du ge dig själv rätt genom att se bevis där de inte existerar.

Vad får jag lättare för? Det är väl du som behöver hjälp med att förstå hur ordböcker är uppbygda samt hur jaså används. Du är ju den enda som inte fattar. Återigen försöker du ge dig själv rätt genom att se bevis där de inte existerar.

Där har vi ett problem.
Jag kan visa dig hur det fungerar,men lika lätt som man leder en åsna till vatten lika lite som man kan tvinga åsnan att dricka lika lite kan jag tvinga dig att förstå, det måste du klara själv:D

Där har vi ett problem.
Jag kan visa dig hur det fungerar,men lika lätt som man leder en åsna till vatten lika lite som man kan tvinga åsnan att dricka lika lite kan jag tvinga dig att förstå, det måste du klara själv:D

Jag väntar fortfarande på ett bevis, du letar ju fortfarande efter vatten. Nej självklart kan du inte få någon till vattnet när vattnet, eller snarare förklaringen saknas. Du håller liksom på med att bevisa att det inte går att använda jasså ironsikt när ordet står ensamt genom att visa på att det fungerar att använda det med en bisats. Du får forsätta att försöka lura i din åsna det obefintliga vattnet, men jag antar även den ser igenom dina trix.

Jag väntar fortfarande på ett bevis, du letar ju fortfarande efter vatten. Nej självklart kan du inte få någon till vattnet när vattnet, eller snarare förklaringen saknas. Du håller liksom på med att bevisa att det inte går att använda jasså ironsikt när ordet står ensamt genom att visa på att det fungerar att använda det med en bisats. Du får forsätta att försöka lura i din åsna det obefintliga vattnet, men jag antar även den ser igenom dina trix.

Som sagt var, jag kan ju inte tvinga dig, bara visa sidan ovan och hoppas du tar dig till det;):D

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 279
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama