central beslutat vargavskjutning

Sv: central beslutat vargavskjutning

Nej inte alls precis. Språket blir bra troftigt om man bara använder de fraser som står i en ordbok, ordböcker är inte tänkta så utan endast som förklaring och exempel. Jag har använt ordet helt i enlighet med ordboken, men då du inte är kapabel att minnas så upprepar jag.

Från http://sv.wiktionary.org/wiki/jaså
Jaså
1. uttrycker förvåning, även ironiskt

Det är för övrigt den enda förklaringen de ger. Jag förstår att du inte begriper eller missförstår, det är din specialitet att :banghead:. Övriga här förstår det räcker gott för mig. Men mitt jasså i inlägget, som du tycks lägga ner din själ i att bevisa att jag inte skrivit vad jag anser mig skriva, så använder jag jas(s)å precis som wiktionary och på inget annat vis.

Senast ändrad:

Oki, kan vi sluta o nämna ordet "jasså"? Sån jävla sandlådenivå! Kan vi kalla det oavgjort? Moderator borde rensa i denna tråd då sista sidorna har avvikit från trådens ämne.

Nej inte alls precis. Språket blir bra troftigt om man bara använder de fraser som står i en ordbok, ordböcker är inte tänkta så utan endast som förklaring och exempel. Jag har använt ordet helt i enlighet med ordboken, men då du inte är kapabel att minnas så upprepar jag.

Från http://sv.wiktionary.org/wiki/jaså
Jaså
1. uttrycker förvåning, även ironiskt

Det är för övrigt den enda förklaringen de ger. Jag förstår att du inte begriper eller missförstår, det är din specialitet att :banghead:. Övriga här förstår det räcker gott för mig. Men mitt jasså i inlägget, som du tycks lägga ner din själ i att bevisa att jag inte skrivit vad jag anser mig skriva, så använder jag jas(s)å precis som wiktionary och på inget annat vis.

Alldeles riktigt, jag citerar:
"–Jag ska åka till Kina nästa vecka. –Jaså, ska du?" Och svarar du bara jasså så blir det en bekräftelse
"–Eleven misslyckades på provet. –Jaså, jag blev inte förvånad".Och svarar du bara jasså så blir det en bekräftelse

Och vad skrev jag om ordet jasså, att genom att hänga på en bisats så kan du antingen få det till en fråga, ett bekräftande eller ironi

Toppen att du hjälper mig att bevisa det:D

Senast ändrad:

På vilket viss bevisar detta att "jasså" inte är uttrycker förvåning även ironiskt, precis det jag ville få fram och som ordboken hävdar att jasså betyder?

På vilket viss bevisar detta att "jasså" inte är uttrycker förvåning även ironiskt, precis det jag ville få fram och som ordboken hävdar att jasså betyder?

here we goe again:D:D:D

- Vi tar bilen till stan ikväll
- jasså Ingen ironi, bara ett konstarerande

-Jag var tvungen att skjuta vargen för den försökte riva min hund
- jasså, *
Lägg till texten nedanför så ser du hur betydelsen av "jasså" ändras radikalt

*och det tror du att du kan slå i länsman? ironi och fråga

Så du menar att det står fel i orböckerna att " jasså" ofta är ironiskt? Och sedan skrev jag "Jasså....."

PS.. Meningar i ordböcker är konstruerade för att vara övertydliga.

Senast ändrad:

Så du menar att det står fel i orböckerna att " jasså" ofta är ironiskt? Och sedan skrev jag "Jasså....."

PS.. Meningar i ordböcker är konstruerade för att vara övertydliga.

jasså är är ofta ironiskt, beroende på just de bisatser jag beskrivit och som du så tacknämligt bekräftade.

men ordet jasså i ensam majestät är ett accepterande o ett bekräftande:D

Kristallkulan igen, eller kaffesumpen. Jag har inte bekräftat ett dugg, endast dementerat. Var i wikiartikeln står det att ett ensamt jasså inte kan vara ironiskt, det borde man rimligen nämna eller hur, förutom att det inte stämmer det du skriver då?

Självklart så illustrerar de exempel du konstruerar givetvis inte det du inte vill illustrera eller hur. Inget av dem innehåller det "Jasså...." som jag skrev. Det du skriver är bara några få exempel av alla möjliga, här är några till som är lite mer jämförbara med det "Jasså...." jag skrev.

Inbrottstjuven "Jag skulle bara låna daton, smyckena och rembrandt tavlan, jag lovar"
Polisen "Jasså...."

Jasså är ofta ironiskt, det beror på sammanhanget.
Eleven "Förlåt att jag kommer försent men det stod en stor hund på vägen och sprutade eld, jag vågade inte gå förbi."
Läraren " jasså..."

Lbb "Jag älskar när turridningsfirmor leder turer över min mark för att inte tala om trevliga arrangörer av med bärplockarresor från rumänien"
Lobelia "Jasså..."

Jasså är ofta ironiskt, det beror på sammanhanget. Och sedan kan tecken som punkter och frågetecken hjälpa till och förtydliga.

Senast ändrad:

Kristallkulan igen, eller kaffesumpen. Jag har inte bekräftat ett dugg, endast dementerat. Var i wikiartikeln står det att ett ensamt jasså inte kan vara ironiskt, det borde man rimligen nämna eller hur, förutom att det inte stämmer det du skriver då?

Självklart så illustrerar de exempel du konstruerar givetvis inte det du inte vill illustrera eller hur. Inget av dem innehåller det "Jasså...." som jag skrev. Det du skriver är bara några få exempel av alla möjliga, här är några till som är lite mer jämförbara med det "Jasså...." jag skrev.

Inbrottstjuven "Jag skulle bara låna daton, smyckena och rembrandt tavlan, jag lovar"
Polisen "Jasså...."

Jasså är ofta ironiskt, det beror på sammanhanget.
Eleven "Förlåt att jag kommer försent men det stod en stor hund på vägen och sprutade eld, jag vågade inte gå förbi."
Läraren " jasså..."

Lbb "Jag älskar när turridningsfirmor leder turer över min mark för att inte tala om trevliga arrangörer av med bärplockarresor från rumänien"
Lobelia "Jasså..."

Jasså är ofta ironiskt, det beror på sammanhanget. Och sedan kan tecken som punkter och frågetecken hjälpa till och förtydliga.

jasså.....

:D:D:D

Oki, kan vi sluta o nämna ordet "jasså"? Sån jävla sandlådenivå! Kan vi kalla det oavgjort? Moderator borde rensa i denna tråd då sista sidorna har avvikit från trådens ämne.

Oavgjort är det väl inte en har fel och en har rätt....

Detta handlar mest om argumentationsteknik och moderatorn kan du ju alltid tipsa vi triangeln

Vill bara stämma av en sak med dig, ordet jasså betyder följande:

Jag håller med dig i din åsikt

Ex
Person 1-Jorden är platt
Person 2-Jasså

Person 2 håller med person 1 om att jorden är platt

Hat jag uppfattat dig korrekt?

Vill bara stämma av en sak med dig, ordet jasså betyder följande:

Jag håller med dig i din åsikt

Ex
Person 1-Jorden är platt
Person 2-Jasså

Person 2 håller med person 1 om att jorden är platt

Hat jag uppfattat dig korrekt?

kan bara instämma;)

Det kan vara på plats med en kommentar, främst rörande om vi kommer rensa i tråden eller inte. Vi är inte så stränga på topic eller inte, men visst händer det att vi rensar bort OT. Mycket tyder på att vi låter inläggen ligga kvar i det här fallet.

Det kan vara på plats med en kommentar, främst rörande om vi kommer rensa i tråden eller inte. Vi är inte så stränga på topic eller inte, men visst händer det att vi rensar bort OT. Mycket tyder på att vi låter inläggen ligga kvar i det här fallet.

Låt dem som vill slipa på sin argumentationsteknik i ett inte så livsavgörande ämne. De som känner sig färdigslipade behöver ju inte klicka in sig i tråden efter att ha konstaterat dess seriositet;)

Ja? Men betyder ordet att man håller med?

eftersom det oftast kommer efter ett påstående så är det väl att anse som ett accepterande av det föregående talare säger.
Sedan kan du naturligtvis hänga på en bisats och få det att betyda vad du vill

i mitt exempel accepteras påståendet som ett faktum, vägen är stängd.
lägger du till:
Jaaså, då får ja la ta mä motorsågen å karve sta...
så blir ju betydelsen, det skiter jag i, jag tar den vägen i alla fall.;)

Mitt påstående:
Jag har inte börjat smäda någon, väl anpassat mig till den nivå någon har valt..

Men varför plockar du inte fram bevisen som bevisar att jag snackar skit då?

Har jag skrivit dem här på forumet så finns de ju...eller finns de bara i din fantasi
Svaret:
Jasså.....

Alltså ett konstaterande av fakta, har jag skrivit dem så finns de ju på forumet...eller hur

Senast ändrad:

Du menar alltså att ordböcker (Svenska akademins ordbok, wiki, http://gratis-ordbok.se m.fl) som talar om vad ordet betyder har fel, alla som deltagit i diskussionen (en 5 st eller så) har fel och du har rätt i vad ordet "jas(s)å kan betyda?

Du menar alltså att ordböcker (Svenska akademins ordbok, wiki, http://gratis-ordbok.se m.fl) som talar om vad ordet betyder har fel, alla som deltagit i diskussionen (en 5 st eller så) har fel och du har rätt i vad ordet "jas(s)å kan betyda?

I de exempel de ger:
Exempel
–Jag ska åka till Kina nästa vecka. –Jaså, ska du?
–Eleven misslyckades på provet. –Jaså, jag blev inte förvånad.
Så visar man ju hur man kan ändra betydelsen genom en bisats.
Men du skrev ju bara ordet jasså, ingen bisats och då blir det ett konstaterande av det du svarade på.

Ordöckerna har inte fel, felet ligger i att du tar fram ngt annat än vad du verkligen skrev, för att bevisa din ståndpunkt.

Bevisa istället att bara ordet jasså kan betyda en fråga. då närmar du dig ditt mål, att överbevisa mig:D

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 279
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama