central beslutat vargavskjutning

Sv: central beslutat vargavskjutning

Du är rätt kul faktiskt.

Du är den ende som förstår och alla andra är ute och cyklar.

Visst är det märkligt att bara du kan hantera svenska språket och alla andra fattar ingenting.
Sålt en bild, betalat 1/7 av månadens räkningar med den, bra ide va!;)

Och med det vill du säga? Att du trots så många förklaringar från så många personer fortfarande inte begripper vad "jasså" betyder eller?

Jag begriper vad "jasså" betyder, det är lätt att ta reda på, bara kolla i ett synonymlexikon.

Sedan finns det ett otal betydelser på "Jasså +*"
*= kan vara ex gör han det, -det menar du inte, -jag det var ju vad jag anande osv osv
Allt med olika betydelser.
Men du började ju med ett enkelt jasså eller hur

Om du nu förstår vad jasså betyder, varför då alla dessa inlägg där du efter bästa förmåga försöker vissa på att du inte förstår?

PS - önskar du veta vad ett ord betyder använd en ordbok den talar om just det. En synonymordboks syfte är att räkna upp ord som betyder ungefär det samma. Finns det inte något/ några likvärdiga synonymer så tar man några av de bästa.

Senast ändrad:

Om du nu förstår vad jasså betyder, varför då alla dessa inlägg där du efter bästa förmåga försöker vissa på att du inte förstår?

PS - önskar du veta vad ett ord betyder använd en ordbok den talar om just det. En synonymordboks syfte är att räkna upp ord som betyder ungefär det samma. Finns det inte något/ några likvärdiga synonymer så tar man några av de bästa.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/110/141.html

står just det jag beskrivit, hur man med de efterföljande orden sätter in jasså i sitt sammanhang, kruxet var ju att du bara skrev det konstaterande ordet "jasså" inget som skulle få det till en fråga, en motsägelse...

ordet i sig blir ju lättare att förstå när man ser ursprunget "ja så" :D

Så för att återgå till vargen. statestik visar ju att antal angripna tamdjur ökat kraftigt genom åren. Tar vi genomsnittet på en 8 årsperiod så handlar det om flera 100%
Då en varg påverkar statestiken så kraftigt förekommer naturligtvis årliga variationer. En varg som ena året sår ett stort antal tamdjur kan ju ligga som bras-matta året därpå.
Viltskadestatistik-2011.gif

Jag begriper vad "jasså" betyder, det är lätt att ta reda på, bara kolla i ett synonymlexikon.

Sedan finns det ett otal betydelser på "Jasså +*"
*= kan vara ex gör han det, -det menar du inte, -jag det var ju vad jag anande osv osv
Allt med olika betydelser.
Men du började ju med ett enkelt jasså eller hur

Nej L skrev:

Jasså.....

Apropå vargens nytta i naturen läste jag en liten notis i GP i dag att det var flera arter som hade nytta av kadavren som blir kvar. Jag sökte på gp.se men kunde inte hitta notisen där men den var i alla fall baserad på en undersökning gjord av Grimsö.

Apropå vargens nytta i naturen läste jag en liten notis i GP i dag att det var flera arter som hade nytta av kadavren som blir kvar. Jag sökte på gp.se men kunde inte hitta notisen där men den var i alla fall baserad på en undersökning gjord av Grimsö.

Här nere i södra Sverige är nog kadaveravkastningen från våra vägar så stor att det behovet täcks. Men vissa arter lever i dag på utrotningens gräns just pga av att det inte finns vinter-aktiva stora rovdjur.
Fjällräven lever en tynande tillvaro till ex.
Det finns ju knappt ngn varg i renbetesland så...

Fjällräven lever en tynande tillvaro till ex.
Det finns ju knappt ngn varg i renbetesland så...
Ömkar du för fjällräven och tycker att varg ska finnas i renbetesland, tycker jag att du ska kontakta din riksdagsman så hen kan skriva en motion i frågan...

Trots trafikdödade djur så gynnas tydligen en del arter av vargförekomst i alla fall. Eller har du bättre undersökningar än vad Grimsö kan komma fram till?

står just det jag beskrivit, hur man med de efterföljande orden sätter in jasså i sitt sammanhang, kruxet var ju att du bara skrev det konstaterande ordet "jasså" inget som skulle få det till en fråga, en motsägelse...

Mitt "jasså....." förekommer i en bitvis ganska hätsk diskussion där vi har radikalt olika åsikter. Det krävs en speciell mentalitet att i det sammanhanget inte tolka det som ett lite ironiskt "tycker du det" eller liknade, i synnerhet som jag förtydligade några inlägg senare. För att tolka det som ett medhåll eller neutralt innebär troligen att man har såpass dåliga kunskaper i svenska språket att man inte kunnat hänga med i diskussionen och kunnat uppfatta att det finnsolika åsikter och att debattörerna involverade representerar olika sidor.

ordet i sig blir ju lättare att förstå när man ser ursprunget "ja så" :D

Ursprunget hjälper sällan att förstå betydlesen av ett ord, snarare tvärt om, betydelsen ändras ofta över tid och det blir mest för virrande. Tydligen har det förvirrat dig ordentligt här.

Mitt "jasså....." förekommer i en bitvis ganska hätsk diskussion där vi har radikalt olika åsikter. Det krävs en speciell mentalitet att i det sammanhanget inte tolka det som ett lite ironiskt "tycker du det" eller liknade, i synnerhet som jag förtydligade några inlägg senare. För att tolka det som ett medhåll eller neutralt innebär troligen att man har såpass dåliga kunskaper i svenska språket att man inte kunnat hänga med i diskussionen och kunnat uppfatta att det finnsolika åsikter och att debattörerna involverade representerar olika sidor.

Ursprunget hjälper sällan att förstå betydlesen av ett ord, snarare tvärt om, betydelsen ändras ofta över tid och det blir mest för virrande. Tydligen har det förvirrat dig ordentligt här.

hur du tolkar ditt jasså är ju en sak, vad ordet betyder enligt ordböcker en annan .

Att vi är fullt på det klara med att du inte anser att regeringen för en nyanserad varglinje är väl rätt tydligt eftersom jag flera ggr deklarerat mitt stöd för denna med starka reaktioner från ditt håll.

Och naturligtvis hade jag mina aningar om att du inte menade vad du skrev..men eftersom du tidigare tagit upp problematiken med ordförståelse kunde jag naturligtvis inte låta bli att just märka ord och trycka på enskilda ords betydelse;)

Det lär väl framtiden utvisa, eller har du sett i din kristallkula hur jag kommer att välja att svara på ett sådant inlägg innan jag gjort det?

Och till saken jag använder jasså helt enligt ordboken.

Det lär väl framtiden utvisa, eller har du sett i din kristallkula hur jag kommer att välja att svara på ett sådant inlägg innan jag gjort det?

Och till saken jag använder jasså helt enligt ordboken.

Jag har aldrig ägd en kristallkula, det är ju din avdelning

Jag konstaterar bara att du har gjort en felaktig tolkning av ordet och dess betydelse. jag kan naturligtvis inte säga hur du kommer att göra.;)

Och jag bara konstaterat att antingen så har du gjort en felaktig tolkning eller så har alla andra här inklusive ordböcker gjort det. För visso kan det vara så att du har rätt men sannolikheten är typ -1

Hur du kan utala dig om min tolkning av ditt jasså utan kristallkula är obegripligt då jag aldrig tolkat ett sådant inlägg. Spår du i kaffesumpen?

Och jag bara konstaterat att antingen så har du gjort en felaktig tolkning eller så har alla andra här inklusive ordböcker gjort det. För visso kan det vara så att du har rätt men sannolikheten är typ -1

Hur du kan utala dig om min tolkning av ditt jasså utan kristallkula är obegripligt då jag aldrig tolkat ett sådant inlägg. Spår du i kaffesumpen?

Så förklara då vad ordet "jasså" står för
gärna med källa.
Och baraordet jasså inga andra ord eller bisatser, för med dessa kan man variera från 100% till 100% negativt över gravallvarlig till satiriskt.

Jag uttalar mig inte om hur du kommer att tolka ordet, konstaterar bara har att du tolkat det fel. Motbevisa mig gärna;)

Det har jag redan gjort i ett tidigare inlägg, men som med allt annat så måste man tolka ett ord utifrån sammanhanget och det kommer ingen ordbok få till exakt (så är det så gott som alltid). Det är där det slår slint för dig, du vill inte förstå, och vill man inte förstå så blir det fel.

Det har jag redan gjort i ett tidigare inlägg, men som med allt annat så måste man tolka ett ord utifrån sammanhanget och det kommer ingen ordbok få till exakt (så är det så gott som alltid). Det är där det slår slint för dig, du vill inte förstå, och vill man inte förstå så blir det fel.

Precis det jag skrev. Att lägger du till ord kan du få den betydelse du vill.
Nu gjorde du ju inte det och därför har ordet jasså soletärt en bekräftande betydelse jfm " ja så (är det)" En bekräftelse att man förstått.

Och eftersom du tidigare hängt upp dig på ordförståelse så kunde jag ju inte låta bli att påpeka detta:D

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 279
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama