central beslutat vargavskjutning

Sv: central beslutat vargavskjutning

Så du har fortfarande problem med mitt långa och komplicerade inlägg "jasså". Jajaj, jag lämnar dig i din okunnighet då, vi lär inte komma längre om det inte räcker att upplysa dig om att du bara behöver slå upp betydelsen av ordet för att få reda på vad jag vill säga så lär du ändå aldrig begripa det.

Jag menade alltså "jasså", varken mer eller mindre, hur svårt kan det vara?

Du använde ordet,vad du menade måste man väl vara en tankeläsare för att förstå eftersom du använder ordet som du vill...oberoende av dess betydelse:D

Du använde ordet,vad du menade måste man väl vara en tankeläsare för att förstå eftersom du använder ordet som du vill...oberoende av dess betydelse:D

Så du startar denna pseudodiskussion för att övertyga mig om att jag inte menar det jag menar. Du har uppenbarligen problem.

Vad det gäller antalet rivna tamdjur så är väl trenden solklar. Det har varit en kraftig stigning sedan 1995. Naturligtvis har det varierat år från år, vissa år så har det sjunkit kraftigt, som för ett par år sedan, för att året därpå nära nog fördubblats. Sista mätningen visar återigen en svag sänkning.

Eftersom ett enda varg som fått smak för och lärt sig när det gäller att förse sig med kött från tamdjur, kan slå ett stort anta får ett år och året efter ligga som bras-pläd hos någon jägare så kan man inte se på enstaka år utan man måste se trenden och som sagt......

[/URL]

Tror det är över 200 tamdjur rivna hittills bara i år exklusive hundar o renar
och att folk skulle vara rädda att skjuta varg..det talar väl de 9 skjutna vargarna sedan 1/2 skiftet sitt tydliga språk emot

OK, men om nu antal får ökar så kraftigt trots varg och du menar det är för "fårägare vänjer/lär sig"- vad är då problemet för dig????- du som hela tiden varit en av de som hävdar just detta skulle utarmas, de skulle lägga ner och allt skulle gå på import:sneaky: (ihop med bl a Fiador).

Så du startar denna pseudodiskussion för att övertyga mig om att jag inte menar det jag menar. Du har uppenbarligen problem.

Jag försöker inte övertyga dig om vad du menar,bara klargöra att det diffar mellan vad du menar och vad du skriver.
Använder du ord och menar en sak med dem och samma ord har en annan betydelse i lexikonet så..:D

OK, men om nu antal får ökar så kraftigt trots varg och du menar det är för "fårägare vänjer/lär sig"- vad är då problemet för dig????- du som hela tiden varit en av de som hävdar just detta skulle utarmas, de skulle lägga ner och allt skulle gå på import:sneaky: (ihop med bl a Fiador).

Man har väl upptäckt att fåren är bra på att hålla hagarna öppna + att viltskadersättningen gör att man går skadefri vid ev vargangrepp så...

Du har ju en ökning av får o lammproduktion i hela södra sverige. de stora länen är ju ännu förskonade men både småland o östergötland har ju den senaste tiden uppvisat ett stort antal rivna djur.

Nu har vi ju en liberalare lagstiftning vad det gäller fredande av tamdjur vilket bevisas av att nästan 10 vargar skjutits det första 1/2 13 under den aktuella formen av skyddsjakt

Jag försöker inte övertyga dig om vad du menar,bara klargöra att det diffar mellan vad du menar och vad du skriver.
Använder du ord och menar en sak med dem och samma ord har en annan betydelse i lexikonet så..:D

Förstår jag dig rätt nu, du menar att när jag använder "jasså" helt enligt ordbokens betydelse så skiljer sig mitt "jasså" ändå från definitionen i samma ordbok trots att definitionen ( som ju kommer från samma källa) är identisk.

Är du inte lite väl snurrig?
Eller menar du att du vet bättre vad jag menar än jag själv gör och däremed har tolkningsföreträde?

Förstår jag dig rätt nu, du menar att när jag använder "jasså" helt enligt ordbokens betydelse så skiljer sig mitt "jasså" ändå från definitionen i samma ordbok trots att definitionen ( som ju kommer från samma källa) är identisk.

Är du inte lite väl snurrig?
Eller menar du att du vet bättre vad jag menar än jag själv gör och däremed har tolkningsföreträde?

nej du förstår inte.
ordet jasså kommer från ordet jaså.
alltså " Ja så är det" eller "jag förstår"

och det är jag nästan säker på att du inte menade:sneaky:

Jasså och jaså är samma ord, bara olika stavning.
Enligt wiki

Interjektion[redigera]

jaså
1.uttrycker förvåning, även ironiskt –Jag ska åka till Kina nästa vecka. –Jaså, ska du? –Eleven misslyckades på provet. –Jaså, jag blev inte förvånad.

Varianter[redigera]
jasså (vardaglig, talspråksinspirerad stavning)
------------------------

Jag använde jasså helt i enlighet med betydelsen här precis som jag skrivit i ett antal inlägg. Som sagt vad är dina problem?

Man kan ju undra var en människa står politiskt som jämför en förståndshandikappad med en duva.

Bilden uttrycker ett förakt för en politiskt och samhälleligt mycket svag grupp som inte har förmågan att svara upp på en dylik föraktfull handling.

Blir nästa steg att placera in människor som lider av olika bokstavskombinationer, eller grava depressioner i samband med utbrändhet i samma stia?

Det var vad jag skulle ha frågat dig direkt.

Hela bilden har en air från det unkna trettiotalet. Då en hittade en liten människa på en massa konstigt och andra stod bredvid och ropade -fantastiskt!

Eftersom du gillar att slå upp saker - slå upp "Argumentationsfel". Kolla särskilt in misstänkliggörande("poisoning the well") och halmgubbe("straw man"). Reductio ad Hitlerum kan också vara värt att titta på. För att inte tala om Argumentum e silentio och Argumentum ad nauseam.

(Om du på allvar tror att bildtextens "retard" syftar på utvecklingsstörda och inte idioter - i den moderna svenska betydelsen, inte den tidigare, kan vara värt att påpeka - så kan du få ett till ord att slå upp. Synonym.)

Jasså och jaså är samma ord, bara olika stavning.
Enligt wiki

Interjektion[redigera]

jaså
1.uttrycker förvåning, även ironiskt –Jag ska åka till Kina nästa vecka. –Jaså, ska du? –Eleven misslyckades på provet. –Jaså, jag blev inte förvånad.

Varianter[redigera]
jasså (vardaglig, talspråksinspirerad stavning)
------------------------

Jag använde jasså helt i enlighet med betydelsen här precis som jag skrivit i ett antal inlägg. Som sagt vad är dina problem?

Helt korrekt ordet bekräftar det föregående talare sagt!:D

Eftersom du gillar att slå upp saker - slå upp "Argumentationsfel". Kolla särskilt in misstänkliggörande("poisoning the well") och halmgubbe("straw man"). Reductio ad Hitlerum kan också vara värt att titta på. För att inte tala om Argumentum e silentio och Argumentum ad nauseam.

(Om du på allvar tror att bildtextens "retard" syftar på utvecklingsstörda och inte idioter - i den moderna svenska betydelsen, inte den tidigare, kan vara värt att påpeka - så kan du få ett till ord att slå upp. Synonym.)

Den moderna svenska användningen är det den när en vänsterpartistisk skriker idiot till en moderat för att han inte håller med honom ?;):D
då kan man ju oberoende av sin egen inställning konstatera att ut-slungaren av ordet uppvisar en verklig brist på sakliga argument

Senast ändrad:

Så vad håller du på med för stolligheter.
Tala om någon som inte går att diskutera med!
Du har i dussintals inlägg klagat på andra tolkat dina, själv gör du de mest vansinniga tolkningar av andras.
Så för att omformulera tidigare frågor på ett västsvenskt sätt: Är du dum eller gör du dig till?
PL

Senast ändrad:

Nej, det gör det nödvändigtvis inte. Ofta förekommer det i en fråga

Jasså, det tror du?

JASÅ jas³å² l. jaså⁴ På grund av växlande känslobetoning uttalas ordet med mycket skiftande tonfall; jfr OGJERDMAN i NysvSt. 1927, s. 50 ff., interj. l. adv. o. sbst.; ss. sbst. n.; best. (tillf.) -t; pl. (tillf.) -n (ÖBERG). (förr ofta skrivet ss. två ord. – jaså 1847 osv. jasså 1909–1924)
[av JA o. SÅ, adv.]
[JASÅ I]
I) partikel som med mycket växlande känsloinnebörd (likgiltighet, artighet, deltagande, försmädlighet, ironi, glad överraskning, förargelse, ledsnad, häpnad osv.) användes ss. svar på ngt som man fått höra l. ss. utrop då man får veta ngt l. själv upptäcker l. kommer underfund med ngt osv.; ofta med frågetonfall o. äv. ss. inledande en frågesats. Jaså, det visste jag inte. Jaså, det är du (som kommer här). Jaså, står det så till? Jaså? tror du det? Ja så var siukan den. HESSELIUS Zaletta 8 (1740). "Madam!" skrek prostinnan ännu högre "Madam Ål! .. ja så, nej det var madam Follin ..". BREMER Grann. 2: 95 (1837). Det kom ett bud från Adlercreutz: "forcera! / .." / Von Törne hörde ganska lugnt derpå, / Behöll sin riats och svarte blott: "jaså!" RUNEBERG 5: 53 (1860). Fabbes helsning besvarades af Birgit med ett: Jaså, du är här nu igen. RYDBERG Vap. 39 (1891). Jaså, minsann! UngKraft. 1907, s. 49. En högljudd snarkning darrade i luften. Jaså, han sov! SJÖDIN StHjärt. 157 (1911).
[JASÅ II]
II) ss. sbst., om ordet jaså. Han brummade ett missnöjt jaså. Hustrun stod och lyssnade, men hörde bara några torra jasån. ÖBERG Makt. 2: 135 1906.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Så vad håller du på med för stolligheter.
Tala om någon som inte går att diskutera med!
Du har i dussintals inlägg klagat på andra tolkat dina, själv gör du de mest vansinniga tolkningar av andras.
Så för att omformulera tidigare frågor på ett västsvenskt sätt: Är du dum eller gör du dig till?
PL

intressant filosofisk fråga.
Vore jag dum så är sannolikheten liten att jag vore så dum så jag svarade ärligt på frågan.
Är jag inte dum så kan jag ju ärligt svara nej

problemet är ju att svarat blir detsamma oavsett vilket

Nu till den aktuella frågan.

På den svarar jag
Jasså, du ställer dig den frågan, jag vet svaret men jag vill inte svara:D

Nej, det gör det nödvändigtvis inte. Ofta förekommer det i en fråga

Jasså, det tror du?

JASÅ jas³å² l. jaså⁴ På grund av växlande känslobetoning uttalas ordet med mycket skiftande tonfall; jfr OGJERDMAN i NysvSt. 1927, s. 50 ff., interj. l. adv. o. sbst.; ss. sbst. n.; best. (tillf.) -t; pl. (tillf.) -n (ÖBERG). (förr ofta skrivet ss. två ord. – jaså 1847 osv. jasså 1909–1924)
[av JA o. SÅ, adv.]
[JASÅ I]
I) partikel som med mycket växlande känsloinnebörd (likgiltighet, artighet, deltagande, försmädlighet, ironi, glad överraskning, förargelse, ledsnad, häpnad osv.) användes ss. svar på ngt som man fått höra l. ss. utrop då man får veta ngt l. själv upptäcker l. kommer underfund med ngt osv.; ofta med frågetonfall o. äv. ss. inledande en frågesats. Jaså, det visste jag inte. Jaså, det är du (som kommer här). Jaså, står det så till? Jaså? tror du det? Ja så var siukan den. HESSELIUS Zaletta 8 (1740). "Madam!" skrek prostinnan ännu högre "Madam Ål! .. ja så, nej det var madam Follin ..". BREMER Grann. 2: 95 (1837). Det kom ett bud från Adlercreutz: "forcera! / .." / Von Törne hörde ganska lugnt derpå, / Behöll sin riats och svarte blott: "jaså!" RUNEBERG 5: 53 (1860). Fabbes helsning besvarades af Birgit med ett: Jaså, du är här nu igen. RYDBERG Vap. 39 (1891). Jaså, minsann! UngKraft. 1907, s. 49. En högljudd snarkning darrade i luften. Jaså, han sov! SJÖDIN StHjärt. 157 (1911).
[JASÅ II]
II) ss. sbst., om ordet jaså. Han brummade ett missnöjt jaså. Hustrun stod och lyssnade, men hörde bara några torra jasån. ÖBERG Makt. 2: 135 1906.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Men nu var det ingen fråga det gällde utan bara ett konstaterande "Jasså"

Jag är fullt på det klara över att ordet ofta kompleteras, så som du beskriver.:sneaky:

Ja man bekräftar att man hört vad som sagts, ofta med en viss ironi. Det betyder alltså inte att man håller med. Ja det tog sin tid men du verkar äntligen greppa det. Det var ett svårt ord "jasså", uppenbarligen.

Ja man bekräftar att man hört vad som sagts, ofta med en viss ironi. Det betyder alltså inte att man håller med. Ja det tog sin tid men du verkar äntligen greppa det. Det var ett svårt ord "jasså", uppenbarligen.

Det är ju pedagogiskt att så klart visar skillnaden mellan ditt "Jasså" och "–Jaså, ska du?"
Eftersom bihanget (med fet markering) ändrar från medhåll till en fråga:D
Och i det här fallet så förstärker bihanget (fet markering) ett konstaterande
"Jaså, jag blev inte förvånad. "

Mycket pedagogiskt

Och med det vill du säga? Att du trots så många förklaringar från så många personer fortfarande inte begripper vad "jasså" betyder eller?

Men nu var det ingen fråga det gällde utan bara ett konstaterande "Jasså"

Jag är fullt på det klara över att ordet ofta kompleteras, så som du beskriver.:sneaky:

Du är rätt kul faktiskt.

Du är den ende som förstår och alla andra är ute och cyklar.

Visst är det märkligt att bara du kan hantera svenska språket och alla andra fattar ingenting.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022