CEM prover

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 401
C

crazy

Funderade på om måste kontakta laboratoriet för att få testsaker till CEM prov el är detta något veterinärerna har tillgång till hemma?Läste nåt om känslighet runt provet och testmaterialet?

Sv: CEM prover

Man beställer från SVA. Det skickas så att det inte blir liggande över en helg, och de vill att du har möjlighet att hämta det på lådan direkt när brevbäraren har vari där. Sedan förvarar du det i kylskåpet tills veterinären kommer.
När det ska skickas tillbaka gäller samma sak. Det innebär att du ska försöka få ut veterinären precis innan posten tömmer brevlådorna, och det får inte vara en fredag.

Hur länge kan man förvara det i kylen?Allt måste ske på samma dag?Det ska ligga i kylen efter provet är taget-även tills man postar det då?

*funderar på hur man får allt att klaffa samtidigt, med tanke på hur det vanligen funkar med våra veterinärer*

Nej, allt måste inte ske samma dag. Hur många dagar det kan förvaras i kylen vet jag inte, men fråga de på SVA.
Vår veterinär tog med sig provet, och lade det på lådan på vägen hem, så hur länge det kan förvaras efteråt vet jag inte, för det var aldrg aktuellt i vårt fall. Du finns ju i samma område som oss, du får väl kontakta samma vet som vi har.

Glömde fråga hur lång tid det brukar ta att få svar på proven?

I vårt fall gällde det en travhingst. Provsvaret skickades då direkt till STC. Jag tror att det dröjde ca 14 dagar (från provtagningsdatum)innan vi fick svaret av STC. Jag tror dock att det var STC som var lite sega i det här fallet, för jag fick svaret när jag till slut ringde dem och frågade. Personen som hade hand om att skicka ut betäckningsbeviset var då ledig, så våra papper låg klara, och väntade på en underskrift.

Ok man kan alltså räkna med ett par veckors tid då.

Vad gäller egentligen om en hingst visar sej ha sjukdomen?Behandling osv?Kan de bli friskförklarade efter behandling och nya tester tex?

Senast ändrad av en moderator:

*putt putt*

Fick aldrig svar på ovanstående fråga...infonisse som man är vill man gärna veta allt om allt haha...

En annan fråga...det slog mej...CEM prover är det något man bara tar en gång eller ska det tas även fortsättningsvis årligen?

Så CEM ska alltså testas varje säsong i Sverige då för importerade hingstar?

Om proverna visar negativt dvs ingen smitta...vad är det då som gör att de ska testas om även senare igen kommande år?

Är lite för överansträngd i mina ögon för tillfället för att orka gå igenom fakta på engelska.(ser suddigt)

Saxat från SVAs sida

"CEM sprids i första hand genom betäckning, men kan också överföras av skötare/veterinär i samband med undersökning och annan manipulation av könsorganen på sto och hingst. Förorenade instrument kan vid undersökning av stoets könsorgan fungera som smittspridare och instrument ska därför bytas mellan varje sto. CEM-bakterien har även isolerats från fosterhinnor hos infekterade ston och från föl födda av infekterat sto.

En ny smittspridningsväg konstaterades för ett antal år sedan i Sverige. Bland unghingstar i gemensamhetsbox och på bete påvisades en horisontell spridning av CEM. Exakt hur smittan överfördes är inte klarlagt men mycket tyder på att det var en kontaktsmitta som överförts då hingstarna red på varandra. Smitta via kontaminering av boxar, redskap och dylikt kan inte heller uteslutas. Mot denna bakgrund bör man vara försiktig när hästar med okänt CEM-status släpps ihop, exempelvis utländska hästar som är på tillfälligt besök i landet."

hela artikeln
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...e-sjukdomar/CEM---Contagious-equine-metritis/

Ska hingsten betäcka naturligt behöver du bara CEM-testa en gång. Annars görs det innan varje säsong påbörjas (vid semin alltså). Proverna skickas till SLU. Svaret tar ca 1 vecka.

*knapplån*

Tack för alla svar.

Detta är ju ganska viktig information.

Ja det var mest runt naturlig betäckning jag undrade nu.Ev kan semin komma på fråga senare.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 718
Senast: ildiko
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Sryoqwe
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
779
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka