Cavalier King Charles Spaniel

P

Phocahontas

Funderar på att skaffa en Cavalier King Charles Spaniel men har lite funderingar om var dom har för temperament. Jag skulle i så fall ta med den till jobbet så det är viktigt att hunden tycker om människor och andra hundar. Jag inser att hunden till stor del blir vad man uppfostrar den till men generellt sett, hur är en Cavalier King Charles Spaniel? Är den lätt att ta med sig, tycker den om att träffa människor och så?
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel

Åhh vi hade en alldeles underbar tik när jag växte upp. Hon var lite harig men älskade att åka bil och ligga i knät :)

Jag skulle hemskt gärna vilja skaffa den rasen nästa gång det är dags för en ny hund men är så rädd för hjärtfel, vilket är vanligt på den rasen. Vår lilla Lady dog 9 år gammal av blåsljud på hjärtat och div andra problem som hon haft i några år men fungerat bra med mediciner.

Jag har väl inte träffat så många andra cavalierer men de viftar alltid på svansen och är glad. En perfekt tamed hund i mina ögon.
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel

Cavalieren är en underbar hund, deras lynne ska vara framåt tillmötesgående o orädda, så visst kan du ha din Cavalier med på jobbet. Det är problem med hjärtat på rasen jaa, se noga till att hitta en uppfödare som visar alla papper på föräldradjur o mor o farföräldrar, det skall vara intyg på hjärta, ögon o knän u.a innan djuret sätts i avel vid tidigast två års ålder och då skall det djurets föräldrar ha fyllt fyra år med hjärta u.a.
Titta in på Cavaliersällskapets hemsida så ser du vilka avelsregler som gäller....
En uppfödare som inte förljer de hårda reglerna vad gäller hjärtat, får en avelsspärr på valparna i stamtavlan, detta är ett VARNINGSTECKEN på att uppfödaren inte är seriös nog att bry sig, o skall alltså tas med största allvar, tyvärr kan en valpköpare se det som att "det gör inget, vi ska ändå inte avla".
Lycka till med ditt köp om du nu väljer Cavalieren som din ras.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 983
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 664
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 936
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp