De är verkligen ledsna hur rasen blivit för de gillar verkligen de här hundarna
Ja det är verkligen så himla himla tråkigt att rasen blivit så sjuk. För det är verkligen roliga små hundar generellt, liksom sådär dum-snäll-glada som bara hänger med. Jag hade gladeligen haft en den dagen jag inte längre fixar aktivering av en Golden, om nu inte hälsan varit så illa. Och jag vet många som har gått just från Golden till Cavalier eftersom mycket av den här glada ”är med på allt bara jag får vara med dig”-mentaliteten återfinns hos båda raserna i viss utsträckning.
@Millicent jag passar en cavalier ibland som tillhör min bästa kompis - han är nöjd bara han får vara med och är verkligen världens enklaste och bästa familjehund på så många sätt (förutom att han blir döv när det luktar löptik och att han gärna ”jagar” älg genom att stå i fönstret och skälla på dom). Dom är ute och går någon/några timmar varje dag, ibland har hunden lite åsikter om vädret eller tid på dygnet så då lägger han sig gärna i sängen istället för att gå ut, men i övrigt traskar han på och är liksom bara en del av familjen. Letar typ lite godis, hämtar dottern på förskolan, är med ute i skogen när dottern åker ponny osv.
Kompisen har kört lite agility och trick sådär med honom men han tycker det är roligt några sekunder, sen vill han mest gosa eller lukta på något annat. Kanske hade han varit lite mer träningsglad om han varit hos dom hela livet, kompisen tränade och tävlade en hel del agility med sin förra cavalier bara för att det var kul.
Men ja, nuvarande är nöjd med typ det mesta och han är verkligen världens snällaste (står ut med att ha tekalas med dottern och hennes dockor, låter katten sova på honom osv) raraste och ibland något envis hund.
Tillägg angående hälsan så har min kompis haft relativ tur med båda sina, den första fick problem med synen när han var gammal och hade lite dåliga tänder. Den nuvarande har också lite halvkassa tänder samt fått diskbråck nu när han blivit lite äldre (mild variant som läkt ut). Inga andra problem dock, men det känns ändå galet när en hund med diskbråck är att ha tur.