Caslicoperation - hur göra INNAN betäckning?

tinafinis

Trådstartare
Min häst ska betäckas naturligt.

Har era hästar blivit uppklippta innan?
Dom veterinärer JAG har pratat med har varit oroliga att det ska växa igen om man gör det en tid innan.
Dock hörde jag av en som pratat med en vet o denne hade sagt att det inte gjorde det....

Så, har någon varit med om naturlig betäckning med en sydd häst?

Min måste nog nämnligen verkligen klippas, hon är sydd rätt mycket....

Mvh tina

Sv: Caslicoperation - hur göra INNAN betäckning?

Skulle det vara risk att det växer ihop igen efter att ha blivit uppklippt???
Just DET tvivlar jag starkt på, efter att ha sett hur mitt förra sto såg ut när hon blivit uppklippt - flera tillfällen.

OK, det har varit dom veterinärerna som jag pratet med som trodde kanske att de gjorde det. Dom hade aldrig sprättat upp nämnligen.

MIn är rejält sydd och jag hann inte klippa upp under fölningen, har arbetat på seminstation så jag kan, emn hon var så orolig o reste sig och vandrade att jag lät bli. Hade ingen hjälp just då heller.
Hon spracks om tur var relativt snyggt ,men jag var väldigt ororlig för att hon skulle spricka upp till tarmen ett tag då fölungen låg fel med frambenen och jag fick dit o lägesrätta.
Det gick bra med ett par cm tillgodo, men kan man ska man klippa upp nåra dar innan och måste man sy efter så gör det så fort som möjligt.
Lycka till!!

MIn är rejält sydd och jag hann inte klippa upp under fölningen, har arbetat på seminstation så jag kan, emn hon var så orolig o reste sig och vandrade att jag lät bli. Hade ingen hjälp just då heller.
Hon spracks om tur var relativt snyggt ,men jag var väldigt ororlig för att hon skulle spricka upp till tarmen ett tag då fölungen låg fel med frambenen och jag fick dit o lägesrätta.
Det gick bra med ett par cm tillgodo, men kan man ska man klippa upp nåra dar innan och måste man sy efter så gör det så fort som möjligt.
Lycka till!!
INNAN betäckning var de frågan om. Men nu är hon uppklippt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 124
Senast: Lavinia
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 395
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 664
Senast: malumbub
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon... 2
Svar
29
· Visningar
2 590
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka