• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jansson
  • Startdatum Startdatum
J

Jansson

Hur vet jag om mitt sto är caslickopererad??
När jag kollar henne har hon ganska litet hål så att säga så fundera på om hon är sydd (är ett fbl), men när jag tittar ser jag inget ärr eller ngt mellan anus och hålet bara vanlig hud, borde det inte synas att hon är sydd om hon är det??

MVH

Sv: Caslick?

Man syr inte mellan anus och hålet :angel: ,Man syr ihop blygdläpparna,om hon är sydd borde hon bara ha ett mindre kisshål längst ner på blygdläpparna,istället för att man kan nästan öppna ca 1dm.

Hon är inte dräktig.

Nej jag vet var man syr, men syr man ihop blygläpparna ser man ju ofta att där är sytt.. jag menar hålet som hon har, inte det allmänna hålet (eller vad man säger).
Jag undrar om hålet hon har är hennes eget och om det är litet av sig själv eller om det är litet för att hon är sydd och är hon då sydd ska hon ju vara sydd över hålet och över hålet är väl mellan hålet hon har och anus... eller??

Ser som sagt inga tecken på att hon är sydd så undrar lite om jag tänker fel, eller om hon är "trång". Hur vanligt är det med små vaginor, vågar jag ju inte sätta henne avel.

Anledningen till att jag vill veta är att jag tänkte betäcka henne och vill inte råka spräcka upp ngn onödigt.

Tidigare ägaren får jag inte tag på...

Det är lite svårt att veta hur du menar när du bara skriver hålet... det enda jag kan garanter är att hålet är hennes eget ;)

Skämt åt sido, ser du inga stygn så är hon nog inte sydd, om du är osäker även efter att ha särat lite på blygdläpparna kan du ju känna efter om du känner några stygn. (Kan du sära på dem bör hon inte vara sydd!) Annars om du fortfarande är osäker så ska seminstation alt. hingsthållare kunna ge dig ett definitivt besked innan betäckning.

Jag har väldigt lite erfarenhet av caslick, men syr man verkligen ihop ston som inte är betäckta/dräktiga?

Nu syr man ju inte ihop och lämnar styngnen dom tar man ju bort efter någon vecka eller 2 iallafall den caslick man har gjort på mitt sto .

Ja gamla galoppörer syr man efter vad jag förstått stona så de inte drar in luft vid löp ??

Mia

Senast ändrad:

De har inte kvar stygnen i evigheter...

Det man gör är ju att klippa bort lite hudkanter i övre halvan/ 2/3-delar av slidöppningen.
Sen syr man så att de kanterna läker ihop med varann. Stygnen trillar bort efter ett par veckor.
Ï och med att hon är fullblod gissar jag att hon är sydd när hon var i träning? Många ston suger in luft i slidan när de springer/hoppar, och blir väldigt "uppblåsta". Då kan de inte prestera som de ska, eftersom det nog känns rätt obehagligt.
Ska hon betäckas naturligt klipper man bara upp en bit. Ska hon semineras får man oftast in armen ändå, och kan då vänta med att klippa upp tills det närmar sig fölning.

Nu syr man ju inte ihop och lämnar styngnen dom tar man ju bort efter någon vecka eller 2 iallafall den caslick man har gjort på mitt sto .

Ja gamla galoppörer syr man efter vad jag förstått stona så de inte drar in luft vid löp ??

Mia

+ CK

Aha där ser man, då har jag lärt mig nåt nytt i dag med! :bump:

Bra förklarat!

Och om anledningen är att stoet drar in luft under träning/lopp borde det ju rimligtvis vara smart att klippa upp redan vid betäckning/inseminering, för att minska risken att inte hinna med om stoet fölar/kastar innan beräknat datum.

Men eftersom en del också väntar/eller syr igen efter betäckning och sedan klipper upp innan fölning så torde ju också en av anledningarna vara risken för infektion, då vissa ston har ändtarmsöppningen starkt framåtdragen och det blir en dålig tillsutning av slidöppningen, som kan medföra luftinsugning även vid vila och vara en orsak till livmoderinflammation. Även avföring kan ju lättare rinna in.

Kanske djurens rätt skulle ha läst på, innan de uttalar sig i en insändare i DN, och anger dessa ingrepp som djurmisshandel :angel:

Djurens rätt läser väl aldrig på, och framför allt är de inte i verkligeheten och ser sig omkring.

Blir besvärligt att förklara för ju mer jag försöker förklara desto mer målar jag in mig.. hmm..

Hon var 3 år när jag fick henne, aldrig gått löp men tränad.

Visst försvinner stygnen, men om jag ser till mig själv så när jag blivit sydd ngn stans och stygnen försvunnit har jag ju kvar ett ärr, dvs inte "len" hud.
Det är det jag menar med att hon har hud mellan, dvs, jag kan inte se eller känna ngn ärrbildning. Hennes hål är ca 7-9 cm långt.

Hon ska betäckas naturligt dvs ingen semin.

Jag har köpt ett sto tidigare av samma ägare, när jag hämta henne sa ägaren att hon var sydd så jag fick klippa henne (hon hade blivit sydd i england innan import) men med detta stoet sa hon inget.

Jag får väl köra till kliniken och kolla henne, är hon sydd så löser vi det (eller då vet jag iaf) är hon inte sydd så är hon trång och då får jag se hur jag löser det utan att hon spricker.
Har dratt mig lite för att köra iväg för hon är så j-la jobbig att lasta.

Eftersom du betäcker naturligt ska du ju hur som helst kanske bakteriekolla henne innan du kör till hingsten? I såna fall kan du ju höra med veterinären om vad han eller hon tror, bättre fråga en gång för mycket än att noja i onödan :) Lycka till!

Eftersom du betäcker naturligt ska du ju hur som helst kanske bakteriekolla henne innan du kör till hingsten? I såna fall kan du ju höra med veterinären om vad han eller hon tror, bättre fråga en gång för mycket än att noja i onödan :) Lycka till!

Varför ska man bakteriekolla stoet innan just för att det är naturlig betäckning ?

jag formulerade mig knasigt.. menade inte att det behöver göras speciellt för att det är naturligt.

Jag tänkte på att hingstägare brukar vilja att stona är kollade innan de kommer för betäckning och det ju inte alla hingstägare som har undersökningsspilta och veterinär på plats, så man kan behöva åka och kolla innan man åker till hingsten. Jag har aldrig använt mig av semin, men i de fallen finns ju vet. på plats redan tänkte jag.

Ok då förstår jag vad du menade :) Dock är det ju inte bara bra att hålla på och klydda i livmodern för att ta bakterieprov om man nu inte misstänker problem .

Och det gör man inte på semin heller.
Mia

Men kolla om hon är sydd eller inte kan väll distriktaren göra och även klippa upp henne om hon varit sydd .

För det behöver du väll inte lasta och åka om du nu inte måste åka och kolla brunst och ultra henne :

*KL*

Jag har ett sto som blev sydd något år innan förra insemineringen, pga att veterinären på djursjukhuset ansåg att hon drog in luft. Hon var dock inlagd pga något helt annat - men kom hem sydd :p

Vid förra insemineringen klippte vi inte upp utan det fick vara som det var och några veckor innan fölning -09 så klippte vi upp henne så det hann läka innan fölningen. Därefter har hon inte blivit sydd igen.

Nu vid denna inseminering som gjordes i maj i år, så har veterinären satt metall klemmor tillsvidare och om ca en månad om allt fortfarande ser bra ut med dräktigheten så kommer h*n sy igen henne. H*n sa nämligen att har ett sto en gång varit sydd, bör de sys igen.
Och därför blir det återigen till att klippa upp henne när det blir dags för fölning, om allt nu går som det ska :bump:

Men varken före hon blev sydd första gången eller från 09 och fram till nu, har jag märkt någon som helst skillnad mot när hon varit sydd. Hon har aldrig presterat sämre, aldrig haft inflammationer. Så jag var något frågande när hon kom hem sydd den gången från djursjukhuset. Men man får ju utgå från att veterinärerna vet vad som är bäst för stoet :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar