Sv: Cartier

Oh tack!! Han ser fin ut med de långa benen!!

De har väl öppet hus den 8e April va?

Då skall jag försöka åka dit o skall även be dem att bedöma mitt sto om de har tid....

Camilla

Jag såg Cartier på hingsttåget i Strömsholm, SÅ häftig :love: !

Otrolig utstrålning, super galopp och så spänstig och mjuk. Såg mkt känslig och ridbar ut.

Funderar skarpt på honom, men hur ser det ut som ligger bakom, jag söker nämligen en förädlare?

Jag söker också en förädlare och jag är också lite rädd för att det ligger endel grovt bakom honom. Tänk om det slår igenom med mitt lite gammaldags sto :crazy: Fast enligt själva så har han gett ädelt tillsammmans med de ofta ganska grova belgiska märrarna. Lena har tydligen varit nere i Belgien och dömt vid fölmönstringarna och sett en hel del föl efter honom. Så det låter ju possitivt!

Jag söker också en förädlare och jag är också lite rädd för att det ligger endel grovt bakom honom. Tänk om det slår igenom med mitt lite gammaldags sto :crazy: Fast enligt själva så har han gett ädelt tillsammmans med de ofta ganska grova belgiska märrarna. Lena har tydligen varit nere i Belgien och dömt vid fölmönstringarna och sett en hel del föl efter honom. Så det låter ju possitivt!

Det vore ju intressant att se lite avkommor efter honom och Jaguar Mail.Ngn som fixar detta?

Cartier ny Contendro? Den senares möderne är svårslaget,men vad har Cartiers möderne lämnat,ngn som vet?Nu pratar vi mor-inte "mödernelinje".

barb

Jag såg Cartier på hingsttåget i Strömsholm, SÅ häftig :love: !

Otrolig utstrålning, super galopp och så spänstig och mjuk. Såg mkt känslig och ridbar ut.

Funderar skarpt på honom, men hur ser det ut som ligger bakom, jag söker nämligen en förädlare?

Åhhhh vad avis jag är nu!!! ville ju också se honom.... filmade du honom? och var han såååå fin som Eke säger?

Vet faktiskt inte om han är förädlare, men när jag sa mitt stos stam till de på eke och hur hon är (gammal men nätt och prop typ, något lågställd och kort i rygg)och hur jag vill ha avkomman sa de att han skulle kunna "resa upp" avkomman mer ge den längre ben os.v.... men de la också till att inge regler utan undantag och sen har han inte lämnat så mycket avkommor än. (men enligt eke så var de mycket väl
ihopkommna och av modern typ)

Det vore ju intressant att se lite avkommor efter honom och Jaguar Mail.Ngn som fixar detta?

Cartier ny Contendro? Den senares möderne är svårslaget,men vad har Cartiers möderne lämnat,ngn som vet?Nu pratar vi mor-inte "mödernelinje".

barb

Nu har jag googlat lite på Cartiers mor Cestion och detta hittade jag så här på direkten.

http://www.holsteiner-fohlen.de/Zuchtstuten/Cestion.htm

så om jag fattar tyskan rätt så har hon ytterligare en godkänd son.

Hittade det här när jag sökte på C..

197765802RS058001328.jpg

Cestion - Stamm 8456, mamma till Cartier! (fotot ovan)

Klipp från www.holsteiner-fohlen.de:

"Sie ist Mutter des Hengstes Senna Z (E: Sandro) - Prämienhengst in Hessen. Außerdem ist sie auch Mutter des Hengstes Cartier - dieser deckt in Belgien."

Hon är även mor till hingsten Colani e:Calypso I (vet ej om han är gdknd).

114657986201_1.jpg

e: Cartier-Stew Boy

1151928395a3_8169.jpg

1151928406ga3_8160.jpg

e: Cartier-Lys de Darmen

1157013367ga3_4904.jpg

e:Cartier-Sandro-Calypso III

14.jpg

e: Cartier-Animo-Amaretto I

Hälsningar Monika

Men om man tittar på bilder från hennes hingstföl 2004 (alltså Cartiers halvbror) så är det inte direkt nån ädel sak...

http://www.holsteiner-fohlen.de/Holsteiner Fohlen 2004/Coolman Capitol 2004.htm

Här är en Cartieravkomma med video inför auktion.

http://www.bwfa.be/_html/main.php?id=0001&page=32&num=3&taal=nl

och här är en annan Cartieravkomma med löshoppningsvideo.

http://www.digistal.com/cheval.php5?id=5778&idClient=21&keyImage=0&prefixPage=chevaux-a-vendre

Ytterligare en Cartieravkomma
image.php

På denna länken finns det video på Jaguar Mail och på video nr 3 ser man även några av hans avkommor.

http://www.frenchstallions.org/french_stallion_detail.php?stallion=2007009#jaguar_04.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Här kommer en länk angående Cartiers godkända halvbror Senna Z, som jag läste har exporterats till USA som hopphäst och alltså inte längre verkar i aveln.

http://www.sportpferde.biz/hengstregister/einzel.php?sid=&ppid=1772&ddd=1&lang=ger

Annars hittar jag inget om Cartiers mormor Westion, men mormors mor har lämnat två avkommor som tävlat internationell hoppning; Landwind och Larry La Roque.
Colani (halvbror till Cartier) vann unghäst VM 1998.

Så visst måste man väl säga att Cartiers möderne är rätt okej?

:bow: :bow: :bow: Va duktigt du är!!! skulle aldrig hitta någotpå någon sida där det bara står på nåt utländska språk!:angel: tack:)

Mycket intressant att se lite mer av honom än det som står på Ekes hemsida!

Tack! Ja, flamländska/holländska är inget problem för mig eftersom min man är holländare och jag också pratar holländska. Men tyskan kan jag inte egentligen utan känner bara igen lite pga holländskan.

Här kommer en länk angående Cartiers godkända halvbror Senna Z, som jag läste har exporterats till USA som hopphäst och alltså inte längre verkar i aveln.

http://www.sportpferde.biz/hengstregister/einzel.php?sid=&ppid=1772&ddd=1&lang=ger

Annars hittar jag inget om Cartiers mormor Westion, men mormors mor har lämnat två avkommor som tävlat internationell hoppning; Landwind och Larry La Roque.
Colani (halvbror till Cartier) vann unghäst VM 1998.

Så visst måste man väl säga att Cartiers möderne är rätt okej?

Det är mkt Okey möderne...fina föl.Tror han kommer grovna mer än tex Careful,men det blir nog många fina avkommor här i Sverige efter Cartier.

PS.Man kanske får köpa dina tjänster vad gäller holländska texter?DS.

mvh/barb

tror du att han kommer ge grova avkommor?

blev lite ororlig nu.... mitt sto är ju inte det ädlaste man kan hitta (men ändå inte speciellt grov). Som jag skrev tidigare så sa de på stationen att de trodde att han skulle förädla hennes avkomma och ge den längre ben osv..... men tror du att de kan ha gjort en felbedömning?

Tack! Ja, flamländska/holländska är inget problem för mig eftersom min man är holländare och jag också pratar holländska. Men tyskan kan jag inte egentligen utan känner bara igen lite pga holländskan.

oki:rofl: är ju en fördel då!!

men tack iallafall! utan dig hade nog inte den informationen kommit fram!:bow:

tror du att han kommer ge grova avkommor?

blev lite ororlig nu.... mitt sto är ju inte det ädlaste man kan hitta (men ändå inte speciellt grov). Som jag skrev tidigare så sa de på stationen att de trodde att han skulle förädla hennes avkomma och ge den längre ben osv..... men tror du att de kan ha gjort en felbedömning?

Om man tex tittar på Contendro idag är han ju betydligt grövre än vad man kunde tro när han var i 5års åldern.Det är svårt att veta vad som slår igenom från individ till individ.Tycker att Eklunda svarat så bra det går.Vet du vad ditt sto lämnar sedan tidigare finns det ju alltid ngt att gå på.

mvh/barb

Det är mkt Okey möderne...fina föl.Tror han kommer grovna mer än tex Careful,men det blir nog många fina avkommor här i Sverige efter Cartier.

PS.Man kanske får köpa dina tjänster vad gäller holländska texter?DS.

mvh/barb

Men tror du att han grovnar så mycket mer nu. Han är ju ändå 7 år nu. Däremot vet man ju inte hur grovt han kommer att ge eftersom avkommorna inte är så gamla ännu (de äldsta 3 år) och de kan ju hinna grovna mer.

Angående översättning så kan jag väl hjälpa till (i alla fall kortare texter, några hela "böcker" vet jag inte om jag vill ge mig på ;) PM:a mig i så fall.

jag har sett cartier på strömsholm på hingstvisning för ca 3 veckor sen;) han var väldigt söt och hoppade bra, inte lika mkt marginal som på bilderna men han verkade väldigt trevlig, stog själv i transporten när vi hälsade på honom o han var jättesnäll!
VACKERT HUVUD!:banana:

*kl*

Det som ligger honom lite i fatet i min mening är att han "bara" är godkänd av BWP. Jag tycker att de kanske inte riktigt har samma tuffa urval som hans "eget" Holstein eller närliggande KWPN. För visst är det så, trots att han kallas för "Holsteiner hingst". Är ju viss skillnad på att vara Holsteiner hingst och att vara hingst godkänd för avel i Holstein. :crazy:

Inget ont om pojken i övrigt men jag anser att "varudeklarationen" vore betydligt starkare med ett godkännande i något av dessa förbund.

Verkar som om hans bebisar har väldigt kort hals eller vad tkr ni ??
Tror ni han är lämpad för "korta" ston ?

nu kan jag inte hålla mig längre:devil: men är det bara jag (och ja, jag har disskuterat det med en (tillika veterinär) avelsentusiast till och vi är rörande eninga:confused: )
MEN ser han inte väldigt(ja lite i alla fall) konstig ut i benen.
Är det någon som har kunnat utläsa ett utlåtande om hans benställning. Vore VÄLDIGT roligt att höra, kanske han inte klarade sig i igenom exteriört på de hårdare kraven i andra förbund.....???

(tycker det är skitsynd för i övrigt var det en hingst som jag tänkte till mitt sto ,men jag vågar inte efter att ha sett de bilderna i tråden...) och jag vill gärna höra att han är fullt korrekt och att det var konstiga vinklar bilderna var tagna i...

det var min åsikt så nu väntar jag mig att bombas:angel: :angel:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag skulle vilja veta ni har för tanke och erfarenheter gällande några äldre kändare hingstarna och vad som är typiskt hos var och...
Svar
0
· Visningar
587
Senast: FADressage
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 250
Avel Hej Buke! Jag skulle jättegärna vilja veta vad alla kloka, kunniga människor här inne på avelsforumet har för idéer gällande hingstval...
Svar
11
· Visningar
2 087
Senast: fridshem
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har... 2
Svar
27
· Visningar
4 217
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka