Carpus - allvarligt?

S

Stavs Succé

Hej!

Jag satt precis och kikade på lite hästannonser, då jag är ute efter en ny vän att spendera härliga skogspromenader och lätta träningar med. Bland alla dessa annonser dök det upp en annons med en jättefin häst, men det stod att hästen hade "carpus" på båda fram.

Vad är detta? Är det allvarligt? "Kan" man köpa en häst med carpus, eller är man bara "dum" då?

Skulle bli jätteglad vid svar! :)

Sv: Carpus - allvarligt?

Du vore väldigt dum om du köpte en häst UTAN carpus. Carpus är nämligen hästens framknän...........

jag har hört bekanta prata om bara "carpus". fast i det fallet så har ju alla berörda vetat att just den hästen hade pålagringar där, och det va inte possitivt. nu va detta en gammal pensionerad häst som hade varit ute för en olycka, och fick gå och "skräpa", reds lite lätt i skogen då hon va fräch.

ring/mejla dit och fråga ved dom menar.

håller med hillevie...ta kontakt med dem och fråga vad de menar! låter ju himla mystiskt att det bara står "carpus" i annonsen:confused:...framknän är ju liksom svåra att klara sig utan....

Det kan även vara så att säljaren menar carpit.....

M

Haha! Jaha! Gud vad dum jag känner mig, MEN det står faktiskt "carpus" i annonsen så annonsören lär ju känna sig ännu dummare när hon/han märker att det står fel :)

Men vad är "carpit" för något då? Är det allvarligt?

Tack för era svar :bow:

Jag kollade nyss upp "carpit" och det var tydligen inflammation i framknäna, alltså carpus som jag precis har lärt mig :D

Men en inflammation är väl ändå inte bestående? Så att köpa en häst som har det kan väl inte vara något större problem?

Jag kollade nyss upp "carpit" och det var tydligen inflammation i framknäna, alltså carpus som jag precis har lärt mig :D

Men en inflammation är väl ändå inte bestående? Så att köpa en häst som har det kan väl inte vara något större problem?

Om den har det nu ska du ju absolut inte köpa den :eek: Den kan ju behöva flera behandlingar till och lång rehabilitering innan du kan börja rida.
Sen har jag inte direkt någon erfarenhet av just knäledsinflammation, men jag tycker det låter som att köpa på sej problem. Finns många friska hästar att köpa ist!

Fast nu vet vi ju inte ens vad annonsören menar :)

Ooops! Då ska jag verkligen inte svara! Tack för upplysningen :bow:

Jag har en häst med bekymmer med carpus och det är inte kul... Så jag hade avrått dig.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 959
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 471
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 372
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka