Cane corso till barnfamilj ?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Dunis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 25 968
D

Dunis

Vi har bestämt oss för att köpa hund och har totalt förälskat oss i rasen Cane corso. Det jag har läst om rasen så verkar dom passa med en barnfamilj. Men nu läste jag på en stor uppfödares hemsida att dom inte rekomenderade en cc till en barnfamilj. Det jag nu undrar över är vad ni med cc tycker och tänker om detta? Vi har en dotter på 2år.

Sv: Cane corso till barnfamilj ?

Min särbo, som har varit min sambo, har en CC. Jag har tre barn, fast de är större än ditt barn. Den hunden kan nog vara en av de snällaste i världen :laugh:
Vi har en boxer också som är oerhört snäll och tålmodig han med och när särbon och CC kommer så är det inga problem varken med hundar eller barn.
Hunden är väldigt snäll och försiktig med kattungar och när vi tog hem boxern som valp var han väldigt snäll mot honom (då bodde vi ihop).

CC som ras är mycket trogen sin flock och är ingen kamphund utan en ren vakthund. Den här CC vaktar hemma hos oss (naturligt eftersom han bott här och vi tillhör samma flock) och skäller när folk passerar huset eller ringer på. När vi väl bjudit in folket så är han jätteglad och vill slicka ihjäl gästerna :D
Min erfarenhet är enbart positiv av CC, jag tycker det är en väldigt trevlig och tillgiven hund. I alla fall särbons och de andra hundarna jag träffat från samma kennel.

Det är ju en vakthund. Jag tror risken med en Cane Corso egentligen inte ligger inom familjen, utan om någon "bara kliver in" i huset. Skulle det gå illa någon gång så blir skadorna därefter med en sådan stor hund.

Själv skulle jag dra mig för att köpa en sån hund, men det är mest för att den har så dålig statestik hur hälsoaspekt.

Cane C har ju Boxer i sig fr början , en ide e kanske att köpa en renrasig Boxer:laugh:

Det är ju en vakthund. Jag tror risken med en Cane Corso egentligen inte ligger inom familjen, utan om någon "bara kliver in" i huset. Skulle det gå illa någon gång så blir skadorna därefter med en sådan stor hund.

Själv skulle jag dra mig för att köpa en sån hund, men det är mest för att den har så dålig statestik hur hälsoaspekt.

Jag håller med - risken finns att hunden t.ex. vaktar ditt lilla barn, vilket är bra ioch för sig men inte så bra när lilla barnet börjar ta hem kompisar som stojar och springer och kanske brottas med ditt barn eller bråkar.
Min egen hund är väldigt snäll (jag har en Beauceron) och har alltid varit jättebra med barn. Men han vaktar, och jag låter aldrig barn härja ensamma med honom. Jag tror inte han skulle bita, men han kan tänkas ryta ifrån eller vakta lillmatte lite väl mycket om kompisarna blir stöddiga och det blir tjafs dem emellan. Kanske. Jag vill inte ta nån risk.
Annars är jag också väldigt förtjust i CC :laugh: Jag tror den är en utmärkt familjehund MEN låt den inte vara ensam med andras barn.

Jag hade inte vågat skaffa CC om jag var du. CC var en av dom raser som jag hade skaffat om jag inte hade varit så nöjd med mina schäfrar. Men jag har ändrat mig helt.
En vän till mig har haft flera CC och INGEN har varit bra,varken mentalt (mycket rädslor) eller hälsomässigt. Hundarna har kommit från olika kennlar och olika linjer så nu har hon också tröttnat och bytt ras. Något som jag också tycker är skrämmande är rasklubbens inställning till allergier.

En bra CC är en kanonhund men det är väldigt svårt att få tag på tyvärr.

Annars är jag också väldigt förtjust i CC :laugh: Jag tror den är en utmärkt familjehund MEN låt den inte vara ensam med andras barn.

Du har en poäng där, Lena.
Även om "vår" CC är otroligt snäll och aldrig har antytt några tendenser till att vakta inne i huset så skulle jag inte lämna han själv med mindre barn. Men det gör jag inte med min boxer heller. Inte för att jag tror att någon av dem någonsin skulle göra någonting men man vet aldrig. Om om jag inte är där och ser vad som händer, om det händer, vad gör jag då?

Lite off topic, men jag kom att tänka på en sak apropå CC och boxer och huruvida de är farliga eller inte.
I somras var vi ute med både CC och boxern och mötte på ett par som hade en liten hund som jag inte vet rasen på, men en liten luddig söt sak.
Mannen berättade då att hunden blivit anfallen av en galen kamphund, som den där säger han och pekar på CC. För det där är väl en pitbull?
Men boxer det är ju världens finaste och trevligaste hund säger han sedan men sådana där borde inte få finnas säger han och pekar på CC:n. De är ju enbart framtagna för kamp och de raserna borde man utrota.
Jag förklarade tålmodigt flera gånger att CC är en hund framtagen till vakt och att boxern faktiskt är en kamphund från början.
Man kan väl säga att han inte ville lyssna på det utan fortsatte prompt deklarera att CC:n skulle dö :crazy: men att boxern är en familjehund som är såååå snäll.
Tillslut orkar man ju inte ens argumentera.

jag har själv en cc och det är en helt fantastiskt ras. alla jag träffat har varit toppen hundar.
dom är riktigt bra med barn, vill dom inte mer eller tröttnar så går dom bara ifrån barnen.

canarna välkomnar folk som familjen välkomnar, men okända är ofast inte välkomna, såvida dom inte har träffat personen ifråga tidigare.

en cc kan går visst som första hund om man vet vad det innebär att ha hund och aktiverar den och går lite kurser, så man hamnar på rätt spår.

sen så kan dom ha lite hälsoproblem, men de har ju väldigt många raser idag...

kommer aldrig skaffa något annat än en cc enda nackdelen är att dom e väldigt slickiga....

En vän till mig har haft flera CC och INGEN har varit bra,varken mentalt (mycket rädslor) eller hälsomässigt. Hundarna har kommit från olika kennlar och olika linjer så nu har hon också tröttnat och bytt ras. Något som jag också tycker är skrämmande är rasklubbens inställning till allergier.

En bra CC är en kanonhund men det är väldigt svårt att få tag på tyvärr.

Man får lägga lite tid på att leta bra linjer och bra kennlar, tyvärr finns det fler dåliga kennlar, än bra, i sverige men är man lite noga i sitt val är faktiskt CC en väldigt frisk hund för att vara så stor, inga direkta kända rasrelaterade sjukdomar, men JA rasklubbens inställning till hälsoplan för rasen är Katastrofal vilket ställer krav på valpköparna istället.

Många som träffar mina luffsar blir så förvånade över deras trevliga mentalitet särskilt i sthlm där det tyvärr finns en hel del dåliga CC av någon anledning,
Jag får så ofta höra att det är så kul att träffa så öppna och trevliga CC, FAST det är så här de skall vara, och så här är också mina hundars släktingar, så nog handlar det en hel del om aveln men också vad man gör det till.
Tyvärr verkar det finnas lika många olämpliga CC ägare som det finns hundar, och nej det är inte en ras jag skulle rekommendera till första-hundsägaren.

Men jag skulle, tvärtom mot vad många andra säger här som inte verkar ha CC själv, säga att en korrekt avlad och uppfostrad CC är en väldigt trevlig och lämplig barnhund, trots att de är vakthundar.

Jag upplever inte att de har några som helst problem att förstå att barn är barn, eller att de skulle ha så stort behov att vakta varken mig eller barn mot andra barn eller vuxna, som inte upplevs som ett hot.

Visst de signalerar och talar tydligt om, ifall någon är på ingång, men de slänger sig inte på strupen på folk och jag upplever att de har rätt långt till bett, till skillnad från vissa andra raser som hellre biter först och frågar sen.

Jag har haft flera olika raser ( b.la boxer) och även om alla har varit snälla mot barn, är det faktiskt dessa jag kunnat lita på allra mest.

Vi har ofta vänner och släkt här med många hund-ovana barn i alla åldrar och det är full rulle, men jag har aldrig ens varit det minst orolig över att hundarna medvetet skulle göra barnen illa, trots att de klänger och ramlar på dem titt som tätt, tvärtom tycker båda hundarna att det är skitkul med barn.

MEN CC är stora och kraftfulla hundar och båda mina är ju relativt unga, ca 1.5-2 år gamla och de har inte alltid koll på sina kroppar så visst händer det att en och annan unge blir nertryckt på golvet och lite "sönderpussad" eller omkullknuffad i lek, så som med alla hundar/barn kräver de lite koll.

Vi väntar själva tvåbent tillökning om lite drygt en månad, och jag har ingen som helst oro att hundarna skulle bli ett problem, däremot får man ju höra en del kommentarer från omgivningen :confused:

Men som sagt, en bra CC är en kanonhund med vuxna och med barn, men man får lägga lite jobb på att hitta de där bra exemplaren dock.

Sen kan jag förstå den uppfödare som drar sig för att sälja till en småbarnsfamilj,( kan nog vara min uppfödares hemsida du har läst på) särskilt om det är första hunden.

Det finns tyvärr allt för många som inte tänker till inann de skaffar hund och det har ju sedan hundarna fått sota för genom att behöva omplaceras , avlivas etc.
Det kanske inte alltid är så att folk tar sig den tiden till hundägande som behövs när de samtidigt har små barn?!

figgeochfendi3.jpg

FiggeochOlivared.jpg

figgeochemilred.jpg

Hundarna är med och bakar pepparkakshus

novdec2010mktjulpeppbakochjulfotondjur023.jpg

novdec2010mktjulpeppbakochjulfotondjur251.jpg

Senast ändrad:

Lite off topic, men jag kom att tänka på en sak apropå CC och boxer och huruvida de är farliga eller inte.
I somras var vi ute med både CC och boxern och mötte på ett par som hade en liten hund som jag inte vet rasen på, men en liten luddig söt sak.
Mannen berättade då att hunden blivit anfallen av en galen kamphund, som den där säger han och pekar på CC. För det där är väl en pitbull?
Men boxer det är ju världens finaste och trevligaste hund säger han sedan men sådana där borde inte få finnas säger han och pekar på CC:n. De är ju enbart framtagna för kamp och de raserna borde man utrota.
Jag förklarade tålmodigt flera gånger att CC är en hund framtagen till vakt och att boxern faktiskt är en kamphund från början.
Man kan väl säga att han inte ville lyssna på det utan fortsatte prompt deklarera att CC:n skulle dö :crazy: men att boxern är en familjehund som är såååå snäll.
Tillslut orkar man ju inte ens argumentera.

(kikade egentligen bara in i tråden)
Min förra chef, jag och några till pratade en gång hund och kamphund. Han tyckte inte alls om kamphund som amstaff, pitbull men tyckte mycket om boxer. Och jag sa att det är ju egentligen en kamphund det också från början. Men han tyckte att dom används ju inte till det nu. Det gör väl inte många andra så kallade kamphundar heller...

Det finns några andra stora och lufsiga raser som är betydligt snällare mot besökande än vad en cane corso är, t ex bullmastiff, new foundland och landseer. Har ni kikat på dem? Jag skulle inte heller våga köpa en cane corso som första hund med små barn i familjen. Kanske när de blivit lite större i så fall.

<snip>

figgeochemilred.jpg

<snip>[/IMG][/QUOTE

Vilken underbar bild.

Jag tror det ar viktigt att arligt fundera pa hur mycket tid man har och hur konsekvent man ar nar man funderar pa hund. Tar man den tid hunden behover till ordentlig uppfostran tror jag en CC ar en fantastisk hund in en barnfamilj.
Om man har en mentalt stadig valp och lar den fran borjan att folk kommer och gar och att det ar okay lar den inte "flippa ut" for att barn kommer pa besok senare. Har man barn bor man dock medvetet trana manga sadana situationer med vilken hund som helst ... Utom kanske en accepterande golden:D

Det finns några andra stora och lufsiga raser som är betydligt snällare mot besökande än vad en cane corso är

Det där köper inte jag kan jag säga. Vår CC är hur snäll som helst mot besökare. Vad grundar du det på att, de inte skulle vara snälla mot besökare?
Vår hund skäller när någon kommer utanför dörren men så fort de har kommit in och han märker att vi är vänligt inställda till besökaren så slutar han. Då förvandlas han till en glad, glad hund som helst av allt vill hoppa upp i knät på besökaren och slicka dem i ansiktet.
Jag har då aldrig träffat en CC som inte varit snäll mot besökare som husse eller matte bjudit in.

+ 1 på den.

Är jag postivt intställd till besökarna är mina hundar det också , snarare att de välter dem i sin iver att hälsa.

Däremot om någon knackar på så låter de rejält och det är nog inte många som öppnar dörren i det läget utan att känna dem.

Sen finns det taskiga individer mentalt, även i de raser du själv nämner som bättre exemplar, min syssling blev tillexempel biten i ansiktet av en new foundland som barn, inte tror jag att alla new foundland är knäppa i roten för det.
Dessutom är de raser du räknar upp väldigt olika fysiskt en CC, jag har svårt att tro att det är samma köpare som funderar på en CC som en new foundland, eller jag hoppas det iallfall!?

Hastflicka : Tack :D

Du har helt rätt, det blir lite av man gör det till, varför tror folk så ofta att hundar kommer färdigstöpta?.

Barn vet alla att man måste fostra och lära vad som är rätt och fel med en konsekvent kärleksfull hand, men när hundar utvecklar dåliga sidor är det alltid fel på aveln, själv bär folk väldigt sällan ansvar för sin hunds negativa sidor!

Kan det bero på att de inte kan skylla barnens negativa sidor på avelsarbetet ;)

Senast ändrad:

Tack alla för era svar,tar till mig det och funderar.
Tänkte börja med att säga att det inte är min första hund, dock har jag bott hemma när jag haft egen hund och då haft min pappas stöd.
Kommer självklart även nu ha hans stöd men inte på samma sätt.
Men känner inte någon oro över hur jag vill eller kommer uppfostra min hund.
Är så naturligt för mig då jag är uppvuxen med många hundar.
Man blir lite nervös när man läser en del inlägg, men känner (kanske har helt fel) att det är dom som inte har egen CC som inte rekommenderar dom, medans dom med egen CC tycker det fungerar fint.
Självklart måste man vänja dom vid alla olika situationer, men så är det ju med alla hundar tycker jag.
Vill inte bara ha en stor lufsig hund, utan en stor men ändå smidig hund som orkar hänga med på långa turer i skogen och som jag även kan träna med.
Vi kommer att få träffa båda föräldrarna till dom valparna vi ska titta på, så då får man ju i alla fall en uppfattning om vad dom kan tänkas bli som stora.
Sen är det ju faktiskt så att hunden blir vad man gör den till, men självklart måste den ju vara avlad på bra linjer.

Tack alla för era svar,tar till mig det och funderar.
Tänkte börja med att säga att det inte är min första hund, dock har jag bott hemma när jag haft egen hund och då haft min pappas stöd.
Kommer självklart även nu ha hans stöd men inte på samma sätt.
Men känner inte någon oro över hur jag vill eller kommer uppfostra min hund.
Är så naturligt för mig då jag är uppvuxen med många hundar.
Man blir lite nervös när man läser en del inlägg, men känner (kanske har helt fel) att det är dom som inte har egen CC som inte rekommenderar dom, medans dom med egen CC tycker det fungerar fint.
Självklart måste man vänja dom vid alla olika situationer, men så är det ju med alla hundar tycker jag.
Vill inte bara ha en stor lufsig hund, utan en stor men ändå smidig hund som orkar hänga med på långa turer i skogen och som jag även kan träna med.
Vi kommer att få träffa båda föräldrarna till dom valparna vi ska titta på, så då får man ju i alla fall en uppfattning om vad dom kan tänkas bli som stora.
Sen är det ju faktiskt så att hunden blir vad man gör den till, men självklart måste den ju vara avlad på bra linjer.

Det är nog som du säger att vi som har CC själva eller har haft vet att de är finfina hundar med, enligt mig, mycket trevligt lynne (under förutsättning att de uppfostras och bla bla men det förstår du ju). Det är ju inte en jätte vanlig ras i Sverige så många som skriver att de inte är snälla osv har troligen aldrig ens träffat en CC i verkligheten.
I USA anses ju CC som en farlig hund och rekommenderas inte till barnfamiljer men å andra sidan gör boxern det också där så.
Önskar dig lycka till vare sig det blir en CC eller någon annan ras. Jag kan annars varmt rekommendera en boxer :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 504
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 964
Senast: Digbil
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 125
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 829
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka