Sv: Cane corso till barnfamilj ?
En vän till mig har haft flera CC och INGEN har varit bra,varken mentalt (mycket rädslor) eller hälsomässigt. Hundarna har kommit från olika kennlar och olika linjer så nu har hon också tröttnat och bytt ras. Något som jag också tycker är skrämmande är rasklubbens inställning till allergier.
En bra CC är en kanonhund men det är väldigt svårt att få tag på tyvärr.
Man får lägga lite tid på att leta bra linjer och bra kennlar, tyvärr finns det fler dåliga kennlar, än bra, i sverige men är man lite noga i sitt val är faktiskt CC en väldigt frisk hund för att vara så stor, inga direkta kända rasrelaterade sjukdomar, men JA rasklubbens inställning till hälsoplan för rasen är
Katastrofal vilket ställer krav på valpköparna istället.
Många som träffar mina luffsar blir så förvånade över deras trevliga mentalitet särskilt i sthlm där det tyvärr finns en hel del dåliga CC av någon anledning,
Jag får så ofta höra att det är så kul att träffa så öppna och trevliga CC, FAST det är så här de skall vara, och så här är också mina hundars släktingar, så nog handlar det en hel del om aveln men också vad man gör det till.
Tyvärr verkar det finnas lika många olämpliga CC ägare som det finns hundar, och nej det är inte en ras jag skulle rekommendera till första-hundsägaren.
Men jag skulle, tvärtom mot vad många andra säger här som inte verkar ha CC själv, säga att en korrekt avlad och uppfostrad CC är en väldigt trevlig och lämplig barnhund, trots att de är vakthundar.
Jag upplever inte att de har några som helst problem att förstå att barn är barn, eller att de skulle ha så stort behov att vakta varken mig eller barn mot andra barn eller vuxna, som inte upplevs som ett hot.
Visst de signalerar och talar tydligt om, ifall någon är på ingång, men de slänger sig inte på strupen på folk och jag upplever att de har rätt långt till bett, till skillnad från vissa andra raser som hellre biter först och frågar sen.
Jag har haft flera olika raser ( b.la boxer) och även om alla har varit snälla mot barn, är det faktiskt dessa jag kunnat lita på allra mest.
Vi har ofta vänner och släkt här med många hund-ovana barn i alla åldrar och det är full rulle, men jag har aldrig ens varit det minst orolig över att hundarna medvetet skulle göra barnen illa, trots att de klänger och ramlar på dem titt som tätt, tvärtom tycker båda hundarna att det är skitkul med barn.
MEN CC är stora och kraftfulla hundar och båda mina är ju relativt unga, ca 1.5-2 år gamla och de har inte alltid koll på sina kroppar så visst händer det att en och annan unge blir nertryckt på golvet och lite "sönderpussad" eller omkullknuffad i lek, så som med alla hundar/barn kräver de lite koll.
Vi väntar själva tvåbent tillökning om lite drygt en månad, och jag har ingen som helst oro att hundarna skulle bli ett problem, däremot får man ju höra en del kommentarer från omgivningen
Men som sagt, en bra CC är en kanonhund med vuxna och med barn, men man får lägga lite jobb på att hitta de där bra exemplaren dock.
Sen kan jag förstå den uppfödare som drar sig för att sälja till en småbarnsfamilj,( kan nog vara min uppfödares hemsida du har läst på) särskilt om det är första hunden.
Det finns tyvärr allt för många som inte tänker till inann de skaffar hund och det har ju sedan hundarna fått sota för genom att behöva omplaceras , avlivas etc.
Det kanske inte alltid är så att folk tar sig den tiden till hundägande som behövs när de samtidigt har små barn?!
Hundarna är med och bakar pepparkakshus