Camiell Flamingo z

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snicksnack
  • Startdatum Startdatum
S

snicksnack

Skulle vilja höra lite om va ni tycker om Camiell Flamingo z avkommor
Positivt o negativt

Sv: Camiell Flamingo z

Jag kan svara i min systers ställe. Hennes Camiellavkomma är jättefin och är nu tre år. Han är inkörd, fungerar bra, ridningen är också påbörjad.

Fördelar:
Lugn och trygg i sig själv. Inte rädd för någonting!
T ex. Har gått nära älg i skogen, han bara tittade till då det rörde sig, sen var det inget mer med det. Har haft påhälsning av sådana utanför hagen så lukten stör honom inte. Han jagar ut rådjur ur hagen, gräset är hans!
Enorm långtradare på mkt liten väg inga problem heller.

Nackdelar:
Har många saker att säga till om. T ex om vilken väg man ska gå, har han bestämt sig för en väg så kan det ta en bra stund innan han ger med sig.
Vill han inte vara med på ngt är det stor risk att han bara går iväg åt sitt håll. Struntar att det står en människa ivägen lr att det släpar en sådan efter i grimskaftet.
Gillar inte hundar, han går tillattack och jagar dem. (ovanligt?!?)

I övrigt är det en trevlig och framförallt social och nyfiken individ som man inte kan låta bli att älska, det gäller bara att vara envisare än honom och gå fram i lagom takt.

Jag är STOLT ägare till en Camiell-Flamingo Z avkomma med fullblodsmöderne.

Grabben är 3 år, inridning påbörjad men pga ENORMA växtperioder under våren börjar allvaret i höst. Nu skrotar han på bete & växer som en tok.

Han blev kastrerad i december -06, lika snäll innan som efter.
Han har hela tiden varit otroligt snäll och lätthanterlig, litar på människan och följer dig vart du går.
Lastning, sadling, tränsning, tömkörning, löshoppning you name it!

Kan dock tänka mig att ett bakslag kommer förr eller senare som med alla unghästar.

Allt jag gjort med honom hittils har han tagit med ro.

Han har ett enligt 3-års testets domare elastiskt, taktmässigt och vägvinnande steg och gott temperament.
Han hoppar hus och är väldigt rädd om sig, om än ngt tittig på spökhinder, men han är ju faktiskt bara 3 och har ju inte hoppat så många ggr.

Han är väldigt lätthanterlig, inte bufflig och bänglig utan känslig och lyhörd på både röst & skänklar.

Som du förstår är jag mer än nöjd med honom, köpte honom som föl och har inte ångrat mig en sekund.

PM:a om du vill ha min hemside-adress där det finns massa bilder, tror inte jag får lägga ut den här.

MVH
Ylva & Camillo
:)

Jag har en hingst född -05 efter Camiell-Flamingo Z, Avalon heter han. Han är gudasnäll på alla vis i hantering. Har stått själv inne i stallet under 2 månaders skada utan minsta problem. Tar det mesta med ro och är varken svår att verka, lasta eller bada. Jag har även hans mamma och jag kan därmed intyga att det är inte av henne han har ärvt sitt sköna temperament ;) En mycket speciell kille är det med mycket personlighet.

Han är idag ca 1.65 i mankhöjd och fortfarande högre baktill vilket är tecken på att han nog ska växa en bra bit till. Själv hoppas jag på närmare 1,73 - minst!

Att köpa en Camiell-avkomma kan jag enbart rekomendera, och ännu gladare ska väl den vara som hann betäcka sitt sto med honom innan han kastrerades.

Här kommer lite bilder på sötnosen, dock på sommarbetet där de precis börjat stödfodra. En tidig morgon när de fortfarande stod och slumrade under eken...

Photo_639_564276.jpeg

Photo_639_564274.jpeg

Photo_639_564281.jpeg

Photo_639_564271.jpeg

Photo_639_564279.jpeg

Photo_639_564275.jpeg

En kompis har två 3 åringar e.Camiell Flamingo Z. Väldigt olika i typen (väldigt olika mammor också), men båda är väldigt snälla och trevliga att ha att göra med.

Den ena växer väldigt jämnt, den andra verkar mer sen. Båda har inridningen gått smärtfritt på. Rör sig trevligt och hoppar bra.

Jag kan berätta om en 3-åring som jag inte alls känner bra, men det jag vet kan jag berätta.
Den är halvbror med min och alltså undan mitt gamla sto som jag däremot känner väldigt väl.
ue: Kaliber - Neapel - Unesco
Låter som en tung kombination, men han är inte tung alls, har dock grova ledgångar.
Åt det mindre hållet, tror han låg runt 160 cm nu i somras när jag såg honom sist. Mamman är 159 cm och min 5-åring undan samma sto är 173 cm (e: Don Schufro).

Otroligt snäll!!! Är fortfarande hingst, inte för att han är ett ämne utan för att han är så otroligt okomplicerad att ägaren helt enkelt inte kommit sig för att kastrera honom.

Står under inridning i sommar, vet inte hur det går.

Han är brun förresten med rätt många vita tecken och höga strumpor (kallas "Strump-Nisse").

Vad menar du med "att ägaren inte har kommit sig för att kastrera honom"? Vad jag blir trött på att alltid höra folks förutfattade meningar. Om du nu inte vet så mycket om honom eller ägaren så tycker jag att du ska kontakta personen i fråga och ta reda på fakta istället.:mad:

Men om du nu vet så kan ju du fylla i luckorna då, inte bara svara sådär...

Tycker att Fredag på ett trevligt sätt berättat vad hon vet om din (??) häst utan att på minsta sätt vara otrevlig. Att hästen är så trevlig att ägaren "inte kommit sig för att kastrera" ser jag som en komplimang, du verkar se det som en förolämpning. Hon har precis deklarerat att du har en hingst som är så trevlig och väluppfostrad att den inte behövt kastreras, om man läser mellan raderna, och du tackar genom att fräsa och vara arg :confused:

Jag förstår mig inte på folk ibland.

Jag tror inte "Telda" är ägaren, hon hade inte svarat mig på det sättet är jag rätt övertygad om - vi är bättre vänner än så. ;)

Vad bra!
Jag brukar inte lägga mig i sånt här men kunde bara inte låta bli, tyckte precis att du uttryckte att det var en trevlig häst och så blir det sånt himla mothugg...

Jaja, folk är annorlunda. :angel::D

Ägaren är vidtalad, hon är oskyldig! ;)
Skrattade gott åt inlägget ovan förresten...

Tack alla för spännande läsning om Camiell avkommor. Jag har i dagarna köpt mej en 1 åring efter honom, ska bli jättekul. Han verkar precis som ni säger om era lugn o harmonisk men har egen vilja o kan behöva en tillsägelse då o då. Jag såg Camiell Flamingo Z in action i Falsterbo han va verkligen kanon.

Jag har hittat ett sto undan nämnda hingst och nu tror jag att jag hittat rätt.

***PUTTAR ***
Är det inga fler här som har Camiellavkommor. Vi vill se och höra om fler!!!

***PUTTAR ***
Är det inga fler här som har Camiellavkommor. Vi vill se och höra om fler!!!

Har precis börjat rida ett 3-årigt sto efter Camiell. Hon är stor, snygg och har väldigt lätt för sig! När jag satt upp första gången så fick jag en känsla av att det var helt rätt, känslan var positiv direkt!! Otroligt samarbetsvillig men har humör och egen vilja. Ridbarheten verkar nedärvd, den bara finns där!

Ska bli mycket intressant att få vara med och följa hennes utveckling.

/Timsetim

Min dotter har en CFZ på inridning just nu.
Och den är jättetrevlig.
Har följt den sen föltiden, och vet att där finns gott om humör i henne., men hon verkar tycka det är mkt skoj att bli jobbad lite med!
Löshoppade henne i lördags, och hon fattade nästan direkt vad det handlade om.

Hon är strax över 160 nu, men upplevs som mkt större, hon har mkt "goddag" över sig...

Och jag har sett "min" 3-åring röra på sig - wow, säger jag bara! Vilka knän och vilka bakben! :love:

Där la man en "riktig" dressyrhingst på stoet, sålde henne och nya ägaren lägger en hopphingst (med gång i och för sig) och får en avkomma med bättre gångarter!

Tur att han är så liten så jag inte känner mig frestad att köpa honom...

Har en hingst efter Camiell som nu är 2 år. Är helnöjd med honom, han är cool, enormt snäll och lätthanterad. Väldigt lättlärd:bump:
Han rör sig mycket trevligt, blir stor är idag 1,66 men smäcker. Har växt jämnt hela tiden. Högrest och korrekt i sina ben. Löshoppar mycket fint och har väldigt lätt för sig. Blir superspännande att följa hans utveckling till färdig tävlingshäst :)

146778397FYwcdr_ph.jpg
Camiell Flamingo Z på bilder. nu han valack.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 850
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
678
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka