Okej, det är ju bra att du är nöjd med den och att det inte verkar vara någon skillnad oavsett värme.
Det är alltså ingen som har märkt någon skillnad vid varmare/kallare väder?

Jag hoppas ju att den passar honom, han är inte så bred. Men det får jag ju se, har inte bestämt mig än om jag vill köpa en sån. Men det verkar ju som om ni tycker om de i alla fall :)

är det ngn som har bilder på sina cairsadlar på hästryggar?

Tyvärr inga bilder. Bara när jag själv sitter på och då syns det ju inte så bra. Men jag hoppas kunna sätta ut en bild inom en snar framtid eftersom jag måste få min sadel såld rätt snart för att ha råd med en ny. :crazy:

Köpte en dressyrsadel med Flair för 2 år sedan till en av mina hästar. Jag kände skillnad på hans gång direkt när vi provade den jmfrt med andra sadlar som vi också provade. Han verkade gilla sadeln. Min andra häst trivdes inte alls i sadeln (jag råkade ha turen att den passade till mina båda...). Jag tror han tyckte det kändes ovant.
Det tog flera månader innan han vande sig. (Då red jag bara i den lite sporadiskt iofs eftersom jag hade andra sadlar till honom, men den var så skön att sitta i så jag vill gärna försöka använda den på honom.) Nu verkar han trivas i den.
Vad det gäller värme/kyla så ser/känner man ingen skillnad under ridpassen, men däremot så kan det skilja lite sommar/vinter. Men man får hålla lite koll oavsett årstid när det är dax att pumpa den igen. Har gjort det 2ggr hittills.

Har också köpt en Wintec Cair till min 3-åring. Jag upplever kuddarna som "hårdare" än på min Flair sadel.

Båda hästarna (har inte kvar den som jag först köpte Flair sadeln till) rids både med och utan luft och jag måste säga att det är inte så himla stor skillnad egentligen.
3-åringen går mest med Wintec hopp (CAIR) eller en Zaldi star (ej luft) och ibland dressyrsadeln (flair). Den äldre med dressyrsadeln (Flair) eller Zaldin.

//Susanne

Jag har själv ingen som helst erfarenhet av Flair. har aldrig haft chansen att klämma på en sån, men jag tror dig när du säger att den säkert är mjukare än CAIR:en. Min häst svarade också väldigt positivt på det här med luftkuddar (men det kan ju bero på att han gått i en islands-sadel innan :crazy: ). Jag upplevde att hans rörelser blev mer fria och han var villigare att samla sig. Men nu har ju även den effekten försvunnit efterosm CAIR:en inte passar över tjockisens rygg. Suck, ibland undrar jag varför jag håller på med hästar! :cry:

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 602
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
411
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar