H

Hästbiten

Är det bra eller dåligt? Om man läser deras info så hittar man ju inga nackdelar, men finns det några? (De skriver ju självklart inte ut de :angel:)
Jag vill gärna veta allas åsikter om sadlar med CAIR! Har funderingar på att skaffa en. Skiljer det mycket i pris på en "vanlig" och en CAIR?

jag har precis köpt en Wintec Cair, och jag älskar den!
fördelarna är många, du kan byta koppjärn efter behov, den kräver ingen skötsel, det är livstidsgaranti på bommen..
den var inte alls dyr, kostade runt femtusen har jag för mig..

har funderat på en sak.. kan man sticka hål på dem så att lufften pyser ut?

Har inte provat just cair själv, men annan luftstoppad sadel (KenTaur :love:) och jag (likaså ägaren till sadel och häst) var inte förtjust i luftstoppningen. Hästen var nästan helt "döv" för hjälper från sätet. Och kände man på "stoppningen" var den fruktansvärt mjuk.
Ägaren sa att hästen var mycket bättre på att lyssna på sätet med en ullstoppad sadel. Gissar att det beror på att hjälperna "försvinner" i luftstoppningen.
Hur just carien är kan jag inte svara på. Har dock upplevt att den är "hårdare" stoppad än den sadeln jag klämde på.

//Alice

Det var ju inte så bra... Men CAIR:en kanske är annorlunda?!

Fler åsikter??

Jag har en wintec cair allround till min fjording. Förut hade jag en wintec med ullstoppning. Den med ull satt inte alls lika bra som just cairen gör. Så jag är jättenöjd med sadeln. Nu har ju alla wintecsadlar (nya) gått ner i pris också. Så det är bara att sätta igång och köpa. Nu kostar en winteccair dressyr 4975 kr och en allround cair 4750 kr.

Ang frågan om man kan sticka hål i luften! Nej, jag frågade det också. Men det är inte så lätt som man tror. För dom ligger i någon sorts luftkuddar. Kommer inte ihåg hur hon sa. Men det går i så fall att laga. Inga problem alls.

För dom ligger i någon sorts luftkuddar.

Inte svar till just dig, utan mer kommentar till mitt eget inlägg...

Det är just det som jag tror skiljer. Den sadeln m luft jag provade hade luft i hela bossan, utan att ligga i "kuddar". Det är nog därför vi tyckte det var sämre. Jag skulle nog kunna tänka mig att ha luft bara vid manken och ull resten eller kanske just cair-systemet.

//Alice

Det är stor skillnad från häst till häst. Vissa hästar älskar luftstoppningen, vissa funkar precis som på traditionell ullstoppning och andra funkar bäst på ullstoppning. Att hästen inte lyssnade på hjälper lika bra berodde nog på att den ogillade stoppningen.

Skillnaden på Flairen och Cairen är att flair har fler fack med luft än vad cair har. cair har hela fack om jag inte minns fel, medans flair har 4 stycken.
Hur hårt "stoppad" sadlen blir är ju beroende på hur mkt luft man har i sadeln.

Lik mkt som du kan sticka hål på en ullstoppad sadel ;) Kklart att det går, men det är nog svårt, luftbehållarna är starka.

Det jag har upplevt med wintecsadlarna är att de är så jäkla smala i bommen. Det är synd, för det är fina sadlar.

har en frank baines caprilli chair.
köpte den inte för att det är chair utan för att man kan byta koppjärn samt att den är kort och lätt.
märker ingen skillnad på hästen med chairsystemet.

Jag har inte träffat på några nackdelar (förutom att hästen min har ändrat ryggform så att sadeln snart inte passar längre)

Märker ingen skillnad mellan vanlig och cair, eller det skulle vara till det bättre då. med cair alltså.

En sadelmakare som höll föredrag angående sadelpassning kommenterade till luftbossor negativ. Vederbörande anmärkte t ex på att lufttrycket skiljer sig mkt beroende på lufttemperaturen och måste alltså ständigt kompenseras och det ska vara lika hela tiden. Jämför också skrittpass och hårt träningspass vilket ger olika värme från hästen.
Vet ej hur stor betydelse detta har i verkligheten (någon som har undersökt?), men ville lägga in det i diskussionen.

Jag tycker oxå att de är smala i bommen, även den vidaste är ju inte speciellt vid.
Hade ett sto förut med ganska bred rygg och på henne kunde jag inte ha Wintec sadlarna tyvärr... Men jag har en annan häst nu med mer manke och smalare rygg, så kanse passar de honom.

Jag har nämligen oxå funderat på detta med hur värmen påverkar luftbossorna. Varm och kall luft är väl inte likadana storleksmässigt?! Jag tror jag har hört det på nån fysiklektion någon gång, men mer än så kommer jag inte ihåg :angel:
Hade varit kul att veta om det påverkar?

Ni som har Cair sadlar, märker ni någon skillnad på sadeln vid olika temp? Vinter/sommar? Eller om ni rider hårdare träningspass/skrittur?

Jag har precis köpt en Wintec Wide Cair, det är en riktigt vid sadel det :D.

Nu har jag bara haft den i en vecka, så jag kan inte säga så himla mycket om den, men jag gillar den och hästen verkar nöjd.

Det jag tycker är bra med luften är att det är släta fina bossor och sadeln är lätt.

Har just nu en Wintec 500 Dressage med Cair som jag haft i ett år. Jag har inte känt ngn märkbar skillnad med den. Den håller formen bra och fungerar stötdämpande i alla väder. VÄLDIGT skön att rida i... :banana:

Håller helt och fullt med om att de är smala. Jag har blivit tvungen att sätta ut min älskade Wintec Dressage Cair på annons efter mindre än ett år eftersom min nordis inte längre kan ha den, och jag har ändå vitt koppjärn :(...

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 602
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
411
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar