Cabrio eller Verdi ???

Sv: Cabrio eller Verdi ???

Hur går det för dig Token? Har ryggen blivit bättre? Hur går inridningen? Nyfiken vad du hittat för sadel till en sån rygg?
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

hej hej.. Har börjat så smått med inridningen, suttit på henne bara och skrittat lite, har varit i thailand o kom hem i helgen och nu ska vi fortsätta. Hade tänkt lämna iväg henne på inridning men gör det nog själv ändå.

Sen ser hon mycket bättre ut nu, blir mindre och mindre för varje vecka ser det ut som. Ska köpa sadel till henne längre fram men just nu använder jag en zaldi star med pad som är tjockare fram och det funkar kanonbra på henne.

Har också funderat och velat fram o tillbaks och diskuterat med avelskunniga och ska betäcka henne i år trots allt.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Vore väldigt intressant med en bildserie på förbättringarna....även i forskningssyfte...
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Varför ens tänka tanken att använda ett sådant här sto i avel? :( Är det för att hon var ruskigt billig pga defekten och du vill ha stammen för att sälja fölen dyrt och hoppas ingen får reda på att mamman är defekt? Skulle iofs inte förvåna mig ett dugg med tanke på ditt rykte. Vissa människor bättrar sig fan aldrig. Så jävla lågt att experimentera med djurs välbefinnande bara för att man vill tjäna pengar. :(
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

det sa bli intressant att se hur de poängbedömmer henne på treårs, du kan nog även fråga domarna om hon är lämplig för avel.:)
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

det sa bli intressant att se hur de poängbedömmer henne på treårs, du kan nog även fråga domarna om hon är lämplig för avel.:)

ja det blir väldigt intressant att se faktiskt. Har redan pratat med två personer som tidigare dömt på 3årstester.....alltså pratat om detta med karprygg. Dom båda tyckte ju att jag inte skulle visa för det är ju poäng som följer henne hela livet. Sen tyckte dom att jag kunde gott betäcka henne, att karprygg är mest fult men inget som påverkar hästen. Alla har väldigt olika åsikter om detta har jag märkt.

Hur som helst så har jag börjat med inridningen nu så får se hur långt jag hinner komma innan 3års. Alternativet är ju att visa henne utan att göra ridprovet. Måste ha någon som visar henne också. Jag tycker det är jobbigt för har nedsatt hörsel så hör inte vad dom säger om dom inte står bredvid. Kan lätt bli pinsamt då....
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Varför ens tänka tanken att använda ett sådant här sto i avel? :( Är det för att hon var ruskigt billig pga defekten och du vill ha stammen för att sälja fölen dyrt och hoppas ingen får reda på att mamman är defekt? Skulle iofs inte förvåna mig ett dugg med tanke på ditt rykte. Vissa människor bättrar sig fan aldrig. Så jävla lågt att experimentera med djurs välbefinnande bara för att man vill tjäna pengar. :(

Varför är jag inte förvånad över ett sånt inlägg från dig?? För det första så var hon inte ruskigt billig och för det andra så ska inte fölet säljas. Jag är ute efter en häst att ta upp själv i klasserna.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

ja det blir väldigt intressant att se faktiskt. Har redan pratat med två personer som tidigare dömt på 3årstester.....alltså pratat om detta med karprygg. Dom båda tyckte ju att jag inte skulle visa för det är ju poäng som följer henne hela livet.Då låter det ju som hon skulle få under 6 på typ, alltså inget att avla på. Skulle du välja att avla på henne ändå isf??? Sen tyckte dom att jag kunde gott betäcka henne, att karprygg är mest fult men inget som påverkar hästen.Lindrig karprygg ja.. Alla har väldigt olika åsikter om detta har jag märkt.

Hur som helst så har jag börjat med inridningen nu så får se hur långt jag hinner komma innan 3års. Alternativet är ju att visa henne utan att göra ridprovet. Måste ha någon som visar henne också. Jag tycker det är jobbigt för har nedsatt hörsel så hör inte vad dom säger om dom inte står bredvid. Kan lätt bli pinsamt då....

................
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

ja det blir väldigt intressant att se faktiskt. Har redan pratat med två personer som tidigare dömt på 3årstester.....alltså pratat om detta med karprygg. Dom båda tyckte ju att jag inte skulle visa för det är ju poäng som följer henne hela livet. Sen tyckte dom att jag kunde gott betäcka henne, att karprygg är mest fult men inget som påverkar hästen. Alla har väldigt olika åsikter om detta har jag märkt.

Som jag har förstått det så ska du behålla hästen? Då gör det ju inget om den får dåliga poäng? Min häst är bedömd på 3-års, vissa av poängen stämde inte helt överens med hur hon egentligen är. Domarna ser ju hur hästen är just det ögonblicket, själv ser man ju hästen varje dag. Jag vet också många som har fått väldigt lågt på löshoppningen eller någon gångart för att de har en dålig dag eller är spända (etc.) , men som egentligen hoppar höghus några år senare på tävling eller rider höga klasser i dressyr :rofl:

Ska du behålla henne har du inget att förlora på genom att visa henne. Dessutom är det kul att få poäng och se vad som är de starka egenskaperna respektive de svaga och om de stämmer överens med hur de annars är.
Som spekulant på en häst som jag är intresserad av ser jag hellre att mamman är bedömd (om hon inte har tävlingsresultat) än att hon är helt blank. Men det är kanske bara jag som tänker så? ;)
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Som jag har förstått det så ska du behålla hästen? Då gör det ju inget om den får dåliga poäng? Min häst är bedömd på 3-års, vissa av poängen stämde inte helt överens med hur hon egentligen är. Domarna ser ju hur hästen är just det ögonblicket, själv ser man ju hästen varje dag. Jag vet också många som har fått väldigt lågt på löshoppningen eller någon gångart för att de har en dålig dag eller är spända (etc.) , men som egentligen hoppar höghus några år senare på tävling eller rider höga klasser i dressyr :rofl:

Ska du behålla henne har du inget att förlora på genom att visa henne. Dessutom är det kul att få poäng och se vad som är de starka egenskaperna respektive de svaga och om de stämmer överens med hur de annars är.
Som spekulant på en häst som jag är intresserad av ser jag hellre att mamman är bedömd (om hon inte har tävlingsresultat) än att hon är helt blank. Men det är kanske bara jag som tänker så? ;)

nej jag tänker också så faktiskt.....HELST att mamman gått höga klasser, andra hand att den är visad och då med höga poäng.

Meningen är att detta sto ska tävlas upp i klasserna och sen säljas. Jag vill ju ha en avkomma efter henne och den har jag tänkt behålla.

Blir hon inte dräktig så kan det ev bli så att hon säljs till våren. Blir hon dräktig så blir hon kvar här tills hon startat lägst 1,40-hoppning. ( vill inte ha en avkomma där mamman inte gjort nåt)

Frågan är väl nu om det är värt att visa henne även utan ridprov???

Hon skulle behöva till ridhus ett par gånger också innan för o testa löshoppa. Har aldrig löshoppat henne, bara linhoppat och det är ju viss skillnad för henne. Hoppar super i lina och vi har hoppat både kombination och studs där.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Ridprov är inget du behöver göra om inte hästen får diplompoäng vilket hon ju knappast kommer få med den exteriören iom att ingen delpoäng får vara under 7, överlinjen lär ju hamna under 7 på henne. Så du kan helt strunta i ridprov, precis som de flesta gör som inte hamnar på diplompoäng.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Hur går det med hästen? Är hon fortfarande dräktig?

Nej det är hon tyvärr inte. Hon kastade för ett tag sen... Hon ska betäckas nu tidigt i vår med vår egen hingst. Blir garanterat bättre så det var nog meningen tror jag. Köpte ju egen hingst efter att hon vart dräktig. Jag tyckte då det var jättesynd att hon redan var seminerad för hon hade ju fölat i juli om allt gått bra och då hade det blivit sent att betäcka om.... ( ifall hon skulle börja tävla på hösten efter)

Nu blir hon betäckt i februari om brunst o allt är igång.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Betäcka i februari!?! :crazy:
Vem vill ha ett januariföl inom halvblodsvärlden om man kan välja senare nedkomst typ slutet på mars-april/maj. Klimatet är ju inte direkt fördelaktigt på våra breddgrader...

Vet att det är vanligt inom trav och galopp för att deras ungar ska vara klara för prestation i tidig ålder och en sent född fölis inte har mkt att komma med mot de äldre. Att däremot välja att få halvblod den tiden på året verkar vansinnigt då det faktiskt inte ger några fördelar, snarare nackdel ifall att du ska visa som föl tex för då är ungen med största sannolikhet ganska ful vid visningstillfället och inte i en bra tillväxtfas i livet....
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Betäcka i februari!?! :crazy:
Vem vill ha ett januariföl inom halvblodsvärlden om man kan välja senare nedkomst typ slutet på mars-april/maj. Klimatet är ju inte direkt fördelaktigt på våra breddgrader...

Vet att det är vanligt inom trav och galopp för att deras ungar ska vara klara för prestation i tidig ålder och en sent född fölis inte har mkt att komma med mot de äldre. Att däremot välja att få halvblod den tiden på året verkar vansinnigt då det faktiskt inte ger några fördelar, snarare nackdel ifall att du ska visa som föl tex för då är ungen med största sannolikhet ganska ful vid visningstillfället och inte i en bra tillväxtfas i livet....


Det kommer inte vara intressant med fölvisning för min del. Fölet kommer registreras i oldenburg och dom kommer och reggar fölen och ger bedömning på plats, och detta sker i juli tror jag det var.
Vill börja betäcka tidigt, är ju inte säkert hon tar sig på första brunsten heller. Kommer betäcka i slutet av februari. Men en enorm tur så blir hon dräktig direkt och fölar i slutet av januari/början feb.
Jag har hellre ett tidigt föl än sent.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Men sent? Du har ju massor med tid senare på våren, börjar du betäcka i mitten av april så har du ju ändå drygt tre månader på dig att få henne dräktig utan att det blir en sen fölunge.

Är du medveten om allt extra jobb det innebär att få föl i januari/februari? Och hur mkt extra foder stoet kommer att behöva jämfört med om du kan ha henne på ett bra bete och tillskottsfodra utifrån det?
Fattar inte hur man frivilligt kan sätta sig i sitsen att ha föl i januari/februari.
 
Sv: Cabrio eller Verdi ???

Men sent? Du har ju massor med tid senare på våren, börjar du betäcka i mitten av april så har du ju ändå drygt tre månader på dig att få henne dräktig utan att det blir en sen fölunge.

Är du medveten om allt extra jobb det innebär att få föl i januari/februari? Och hur mkt extra foder stoet kommer att behöva jämfört med om du kan ha henne på ett bra bete och tillskottsfodra utifrån det?
Fattar inte hur man frivilligt kan sätta sig i sitsen att ha föl i januari/februari.

Jo jag är medveten om att det är väldigt mycket mer jobb.
 

Liknande trådar

Avel Har en liten undran om detta med linjeavel. Jag har ett sto som är E: Cardento ( Capitol-Lord)- Cortus. Hela stammen finns här...
Svar
5
· Visningar
2 106
Senast: Ottilia
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 179
Senast: pastejja
·
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 219
Senast: Tagliabue
·
Avel Då tänkte jag se om jag kan få lite hjälp med val av hingst. "Min" veterinär seminerar inte med fryst sperma, men kyld. Till mitt sto...
Svar
2
· Visningar
1 039
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp